Při posuzování vynětí z působnosti na základě definic Nařízení zaslouží pozornost na první pohled relativně přímočaré ustanovení vymezující úvěr. Úvěrem se rozumí dohoda, v jejímž rámci investor poskytne vlastníkovi projektu dohodnutou finanční částku na dohodnutou dobu a vlastník projektu se bezpodmínečně zaváže tuto částku investorovi splatit spolu se vzniklým úrokem v souladu se splátkovým kalendářem. Ve vztahu k modelům úvěrového crowdfundingu lze z definice dovozovat následující závěry.
Zaprvé, úvěr ve smyslu Nařízení musí být vždy spojen s bezpodmínečným závazkem dlužníka tento úvěr v dohodnuté době investorovi splatit, stejně jako úrok z něj. V kontextu úvěrových crowdfundingových modelů některých členských států (například Německa) toto nastavení není samozřejmé. Definice tak vylučuje z působnosti Nařízení modely, kde investor akceptuje možnost limitace výše (respektive krácení) spláceného protiplnění úvěru za předem stanovených podmínek. Na druhou stranu definice nevyjímá z působnosti Nařízení úvěry, které zůstanou vlivem působení kreditního rizika vlastníka projektu nesplacené zcela nebo zčásti, úvěry splatné jednorázově, jak by mohlo být případně dovozováno na požadavek splacení „v souladu se splátkovým kalendářem“, a zřejmě ani úvěry, kde se investor a vlastník projektu, ať už samostatně, nebo za součinnosti platformy, dohodnou na prolongaci stávajícího úvěrového vztahu nebo na dodatečném zvýšení objemu poskytnutého úvěru. V kontextu crowdfundingové scény České republiky zůstává spíše akademickou otázkou případné (ne)zařazení úvěrů splatných na požádání do působnosti Nařízení, stejně jako úvěrů s variabilní úrokovou sazbou, vázanou typicky na ukazatel PRIBOR, neboť takto strukturované úvěry se v praxi P2B úvěrování zpravidla nevyužívají.
Zadruhé jde o kritérium stran úvěrového vztahu. Pojmově se v případě úvěru musí jednat o finanční částku poskytnutou investorem vlastníkovi projektu, spojenou se závazkem vlastníka projektu splatit ji investorovi. To nečiní problémy v případě decentralizovaných modelů úvěrového crowdfundingu, kde je zachován přímý vztah mezi úvěrujícím investorem a úvěrovaným vlastníkem projektů a kde platforma slouží pouze jako elektronická anonce svého druhu, aniž by právně nebo ekonomicky na svůj účet vstupovala do vztahu investora a vlastníka projektu. Méně jednoznačná situace nastává u centralizovaných a smíšených modelů,, které v České republice převažují.
Klíčovým prvkem těchto modelů úvěrového crowdfundingu je absence přímého smluvního vztahu mezi investorem a vlastníkem projektu. Úvěr, který je předmětem financování na platformě, u těchto modelů poskytuje samotná platforma, případně spolupracující poskytovatel úvěru na základě úvěrové smlouvy sjednané mezi platformou, případně spolupracujícím poskytovatelem úvěru jako úvěrujícím a vlastníkem projektu jako úvěrovaným. V závislosti na konkrétním obchodním modelu se pak liší právní vztah investora, platformy a případného poskytovatele úvěru, přičemž odlišnosti lze najít i ve vztahu k vlastníku projektu. V praxi převažují tři základní modely. Prvním je model založený na tzv. participacích na platformou nebo poskytovatelem poskytnutém úvěru, druhý na postoupení pohledávek z poskytnutého úvěru a třetí na modelu zastoupení investorů platformou při poskytování úvěru.
V prvním z modelů je vztah investora a platformy založen smlouvou, představující participaci (ekonomické převzetí výnosů a rizik) investora na konkrétním úvěru nebo úvěrech poskytnutých platformou nebo poskytovatelem vlastníkům projektů. Ve druhém je tento vztah založen smlouvou o postoupení pohledávky z platformou nebo poskytovatelem poskytnutého úvěru. Konečně ve třetím modelu platforma poskytuje úvěr svým jménem, avšak na účet investorů na základě komisionářské smlouvy, případně jiného smluvního vztahu příkazního typu. Všechny modely pak mají společné to, že platforma v rámci poskytovaných služeb zpravidla spravuje a investorům převádí platby úroků a jistiny poskytnutých úvěrů. U všech zmíněných modelů vznikají legitimní pochybnosti, zda se v případě takto poskytovaného úvěru stále jedná o dohodu, v jejímž rámci investor poskytne vlastníkovi projektu dohodnutou finanční částku na dohodnutou dobu a vlastník projektu se bezpodmínečně zaváže tuto částku investorovi splatit, nebo zda je již právní a ekonomický vztah investora a vlastníka projektu vstupem platformy natolik modifikován, případně zcela přerušen, že nenaplní pojmové znaky úvěru ve smyslu Nařízení.
1. Potenciální dopady na některé modely úvěrového crowdfundingu
Vodítko při hledání odpovědi přináší některé recitály preambule Nařízení. Úvěrový crowdfunding by měl dle Nařízení obsáhnout různé modely podnikání, které umožňují uzavření úvěrové smlouvy mezi jedním nebo více investory a jedním nebo více vlastníky projektů prostřednictvím platformy s tím, že platformy úvěrového crowdfundingu pouze umožňují investorům a vlastníkům projektů uzavírání úvěrových smluv, aniž by platforma v kterémkoliv okamžiku jednala jako věřitel vlastníkova projektu. Úvěrový crowdfunding dle Nařízení se liší od činnosti úvěrové instituce, která poskytuje úvěry na vlastní účet a přijímá vklady nebo jiné splatné peněžní prostředky od veřejnosti, přičemž poskytování úvěrového crowdfundingu platformou se nepovažuje za přijímání vkladů. Pro úplnost je třeba zmínit, že „investorem“ se rozumí osoba, která prostřednictvím platformy poskytuje úvěry nebo získává investiční cenné papíry (případně přijaté nástroje).
Citované pasáže Nařízení tak podporují teleologický výklad působnosti ve vztahu k úvěrovému crowdfundingu, tedy výklad dle skutečné ekonomické a právní povahy úvěrů, které platforma „umožňuje“. Z výše uvedeného lze dovodit následující závěry. Jedná-li se o úvěr poskytnutý investorem, ať už přímo, nebo za účasti platformy jako zástupce investora, kdy platforma – právně a ekonomicky posouzeno – nevystupuje při poskytnutí úvěru na vlastní účet a riziko, půjde z materiálního hlediska o úvěr poskytnutý investorem jako zastoupeným, byť prostřednictvím platformy jako zástupce. Stejně tak, v závislosti na znění konkrétní úvěrové smlouvy, nemusí být dotčen znak bezpodmínečného závazku splatit investorovi částku odpovídající úvěru a úrokům z něj, byť opět prostřednictvím platformy jako zástupce jednajícího na účet investora. Taková činnost tak spadá do působnosti Nařízení.
Jedná-li se naopak o úvěr ekonomicky a právně poskytnutý platformou nebo dokonce třetí osobou jako poskytovatelem na vlastní účet a riziko, byť následně je právo na výnos, stejně jako riziko plynoucí z poskytnutého úvěru, přeneseno na předem neomezený okruh úvěrujících investorů, kteří jako protiplnění za svoji investici získávají právo participovat na poskytnutých úvěrech, nepůjde zřejmě o úvěr ve smyslu Nařízení a taková činnost platformy působnosti Nařízení podléhat nebude. Stejnou pozici je zřejmě třeba zaujmout i k modelům využívajícím postoupení pohledávky z úvěru, původně poskytnutého platformou nebo poskytovatelem jako třetí osobou, na jednotlivé investory. I zde totiž platforma, případně třetí osoba, jedná právně i ekonomicky jako úvěrující, přičemž postoupení pohledávky (existující, nebo i budoucí) na investora jako třetí osobu pojmově předpokládá poskytnutí úvěru platformou nebo třetí osobou. Takový závěr podporuje rovněž relativně nenápadná zmínka v ustanoveních věnovaných zprávě o plnění cílů Nařízení. Součástí této zprávy má být rovněž posouzení, zda je rozsah služeb, na které se vztahuje Nařízení, i nadále přiměřený s ohledem na vývoj modelů podnikání zahrnujících zprostředkování finančních pohledávek, včetně postoupení nebo prodeje pohledávek z úvěrů investorům, kteří jsou třetí stranou, prostřednictvím crowdfundingových platforem. Jestliže jsou tedy investoři ve vztahu k původnímu úvěru třetími osobami a takové modely mají teprve být předmětem posouzení (ve vztahu k jejich případnému zahrnutí do působnosti Nařízení), lze uzavřít, že tyto modely aktuálně působnosti Nařízení podléhat nebudou.