Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

11. 6. 2021, [Právní zpravodaj]
Bezpečný odstup při předjíždění cyklisty

Senátoři navrhují snížení sankce za nedodržení minimální vzdálenosti 1,5 metru.

Dne 10. 6. 2021 Senát vrátil Poslanecké sněmovně s pozměňovacími návrhy zpět poslanecký návrh novely zákona o silničním provozu.

Cílem návrhu je zefektivnit kontrolu dodržování pravidel užívání vyhrazeného jízdního pruhu pro určitý druh vozidel (typicky veřejnou hromadnou dopravu, integrovaný záchranný systém či taxislužbu).

Navrhuje se proto obecní policii umožnit projednat přestupek spáchaný užitím vyhrazeného jízdního pruhu v rozporu s § 14 odst. 1 ProvPoz nebo nesplněním povinností stanovených v § 14 odst. 2 ProvPoz příkazem na místě (§ 124 odst. 13 ProvPoz). Podle stávající úpravy musí obecní policie tyto přestupky postupovat do správního řízení.

Schválené pozměňovací návrhy poslance Petra Dolínka

-

definují bezpečný boční odstup při předjíždění cyklisty, kterým bude vzdálenost mezi nejbližšími okraji motorového vozidla, přípojného vozidla nebo nákladu a jízdního kola, přívěsného vozíku nebo cyklisty nejméně 1,5 m; v místě s nejvyšší dovolenou rychlostí nepřevyšující 30 km/h bude vzdálenost bezpečného bočního odstupu při předjíždění cyklisty nejméně 1 m; současně se navrhuje v prováděcím předpisu legalizovat přejíždění podélné čáry souvislé při předjíždění cyklisty,

-

stanoví výjimky z povinnosti užít vyjmenovaná cyklistická opatření (§ 57 odst․ 1 ProvPoz), a přibližuje tak úpravu různých typů tzv. cyklostezek; cyklista ani chodec podle stávající úpravy nemá povinnost užít stezku pro chodce a cyklisty; nově cyklista nebude mít povinnost užít ani stezku pro cyklisty, pokud by tím mohla být ohrožena bezpečnost nebo plynulost provozu (například stezka by nebyla bezpečně průjezdná z důvodu technického stavu či velké koncentrace chodců).

Schválený pozměňovací návrh hospodářského výboru Poslanecké sněmovny prodlužuje lhůtu k úhradě určené částky z 15 na 30 dnů (§ 125h odst. 3 ProvPoz).

Schválený pozměňovací návrh poslankyně Jany Pastuchové umožňuje vozidlům základní složky integrovaného záchranného systému, která mají maximální přípustnou hmotnost větší než 3 500 kg, pokud nemají zapnutá zvláštní výstražná zařízení (světelná a zvuková), jet rychlostí vyšší než 80 km/h (§ 18 odst. 3 ProvPoz).

Schválené pozměňovací návrhy poslankyně Zuzany Ožanové

-

stanoví, že doba, po kterou se v případě uvedeném v § 125f odst. 5 písm. b) ProvPoz vedlo řízení o přestupku řidiče, se nebude započítávat do promlčecí doby u přestupku provozovatele vozidla; doba, po kterou se vedlo řízení o přestupku provozovatele vozidla, v němž došlo ke zproštění odpovědnosti podle § 125f odst. 6 ProvPoz, se nebude započítávat do promlčecí doby u přestupku řidiče,

-

mění vymezení řidičských oprávnění pro skupiny vozidel AM a B1 tak, aby byla dána do souladu s příslušnou unijní právní úpravou (§ 80a odst. 1 ProvPoz).

Schválené pozměňovací návrhy poslance Jana Čižinského

-

výslovně zakazují zastavit a stát na chodníku, pokud to není povoleno místní úpravou provozu na pozemní komunikaci (§ 27 odst. 1 ProvPoz); o odstranění neoprávněně stojícího vozidla na chodníku rozhodne policista nebo strážník obecní policie (§ 27 odst. 5 ProvPoz),

-

zavádějí dvoubodový postih za neoprávněné stání s vozidlem na parkovišti vyhrazeném pro vozidlo označené parkovacím průkazem pro osoby se zdravotním postižením nebo neoprávněné použití parkovacího průkazu pro osoby se zdravotním postižením při stání nebo při jízdě,

-

řeší tzv. pivní kola; přepravovaná osoba, která se může aktivně podílet na jízdě vozidla (zejména šlapáním, bržděním, negativním ovlivňováním rovnováhy vozidla a obdobným způsobem), nebude smět během jízdy a bezprostředně před jejím zahájením požít alkoholický nápoj nebo užít jinou návykovou látku nebo zahájit jízdu v takové době po požití alkoholického nápoje nebo užití jiné návykové látky, kdy by mohla být ještě pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky (§ 9 ProvPoz).

Schválený pozměňovací návrh poslankyně Moniky Oborné umožňuje držitelům řidičského oprávnění skupiny C řídit i traktory [§ 81 odst. 1 písm. d) ProvPoz].

Schválený pozměňovací návrh poslance Mariana Jurečky zvyšuje horní limit pokuty ukládané příkazem na místě řidiči přetíženého vozidla ze 30 000 Kč na 100 000 Kč [§ 42a odst. 7 písm. f) PozKom].

Senátoři navrhují

-

vypustit pozměňovací návrh poslance Jana Čižinského týkající se odstranění vozidel stojících na chodníku,

-

změnu kvalifikace nedodržení bezpečného bočního odstupu při předjíždění cyklisty, které nebude „zakázaným předjížděním“ [§ 125c odst. 1 písm. f) bod 7 ProvPoz], ale „jiným jednáním“ [§ 125c odst. 1 písm. k) ProvPoz], pokud nebude současně prokázáno ohrožení cyklisty [§ 17 odst. 5 písm. c) ProvPoz],

-

umožnit odstraňování vraků z veřejně přístupných účelových komunikací na návrh obce (§ 19c PozKom),

-

umožnit označeným vozidlům poskytovatele domácí zdravotní péče obdobně jako dnes označeným vozidlům lékaře konající návštěvní službu po dobu nezbytně potřebnou nedodržovat zákaz stání a zákaz stání vyplývající z dopravní značky „zákaz stání“ (§ 67 odst. 5 ProvPoz).

Návrh míří zpět do Poslanecké sněmovny.