Dne 27. 10. 2021 Senát schválil vládní návrh novely zákona o dráhách.
Cílem návrhu je implementace unijních předpisů tzv. technického pilíře čtvrtého železničního balíčku, tj. směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/797 ze dne 11. 5. 2016 o interoperabilitě železničního systému v Evropské unii a směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/798 ze dne 11. 5. 2016 o bezpečnosti železnic.
Česká republika se rozhodla využít výjimky ze směrnic pro železniční infrastrukturu a na ní používaná vozidla používané jejich vlastníkem pro účely nákladní či osobní dopravy pro nekomerční účely a pro vozidla vyhrazené výlučně pro místní, historické nebo turistické využití․ Transpoziční úprava proto bude vztažena pouze na dráhy celostátní a regionální.
Návrh stanoví podmínky pro uvedení prvku interoperability na trh (resp. do provozu), které budou prokazovány prohlášením o shodě nebo vhodnosti pro použití.
Vznikne registr drážních vozidel, v němž budou vedeny údaje o drážních vozidlech provozovaných na dráze celostátní nebo regionální. Registr drážních vozidel bude za několik let nahrazen evropským registrem vozidel.
Návrh upřesňuje a doplňuje povinnosti provozovatele dráhy a dopravce. Provozovatel bude muset přijmout nezbytná opatření spočívající v analýze, hodnocení a usměrňování rizik a k jejich odstranění či usměrnění.
O vydání osvědčení dopravce bude vedle drážního správního úřadu rozhodovat Agentura Evropské unie pro železnice.
Provozovatel dráhy a dopravce budou muset zajistit, aby strojvedoucí, člen doprovodu vlaku a jiní jeho zaměstnanci s rozhodujícím vlivem na bezpečnost absolvovali školení v souladu se systémem zajišťování bezpečnosti.
Upravují se též podmínky pro osoby zabezpečující údržbu drážních vozidel.
Implementaci unijních předpisů tzv. tržního pilíře čtvrtého železničního balíčku přinesl zákon č. 367/2019 Sb. (PZ 334/2019).
Schválené pozměňovací návrhy hospodářského výboru Poslanecké sněmovny
− | precizují pojem držitel drážního vozidla, podmínky odborné způsobilosti nezbytné pro udělení oprávnění k provozování drážní dopravy a povinnost provozovatele dráhy umožnit zkušební provoz drážního vozidla, |
− | upravují status historického drážního vozidla a jeho údržbu, |
− | řeší provozování drážního vozidla na dráze místní nebo vlečce, |
− | stanoví příslušnost správních soudů k přezkumu rozhodnutí Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře. |
Schválený pozměňovací návrh poslance Ondřeje Polanského vypouští navrženou úpravu konzervace dráhy.
Schválené pozměňovací návrhy poslance Martina Kolovratníka
− | využívají fakultativní ustanovení čl. 49 směrnice Evropského Parlamentu a Rady 2012/34/EU ze dne 21. 11. 2012 o vytvoření jednotného evropského železničního prostoru, který upravuje institut tzv. specializované infrastruktury, |
− | zavádějí sankční systém strojvedoucích (povinnosti osoby řídící drážní vozidlo na dráze celostátní, regionální nebo místní anebo na vlečce), |
− | mění příslušnost k vydání vyhlášky stanovující podmínky zdravotní způsobilosti osob řídících drážní vozidla z Ministerstva dopravy na Ministerstvo zdravotnictví, |
− | precizují ustanovení upravujících provozování drážní dopravy v přeshraničních úsecích drah, přechodné ustanovení o provozování drážních vozidel schválených podle mezinárodních úmluv a pojmy „mezinárodní trasy vlaků“ a „mezinárodní drážní doprava“. |
Návrh míří k prezidentu republiky.