Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

2. 11. 2021, [Právní zpravodaj]
Interoperabilita a bezpečnost železnic

Novela zákona o dráhách implementuje technický pilíř čtvrtého železničního balíčku.

Dne 27. 10. 2021 Senát schválil vládní návrh novely zákona o dráhách.

Cílem návrhu je implementace unijních předpisů tzv. technického pilíře čtvrtého železničního balíčku, tj. směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/797 ze dne 11. 5. 2016 o interoperabilitě železničního systému v Evropské unii a směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/798 ze dne 11. 5. 2016 o bezpečnosti železnic.

Česká republika se rozhodla využít výjimky ze směrnic pro železniční infrastrukturu a na ní používaná vozidla používané jejich vlastníkem pro účely nákladní či osobní dopravy pro nekomerční účely a pro vozidla vyhrazené výlučně pro místní, historické nebo turistické využití․ Transpoziční úprava proto bude vztažena pouze na dráhy celostátní a regionální.

Návrh stanoví podmínky pro uvedení prvku interoperability na trh (resp. do provozu), které budou prokazovány prohlášením o shodě nebo vhodnosti pro použití.

Vznikne registr drážních vozidel, v němž budou vedeny údaje o drážních vozidlech provozovaných na dráze celostátní nebo regionální. Registr drážních vozidel bude za několik let nahrazen evropským registrem vozidel.

Návrh upřesňuje a doplňuje povinnosti provozovatele dráhy a dopravce. Provozovatel bude muset přijmout nezbytná opatření spočívající v analýze, hodnocení a usměrňování rizik a k jejich odstranění či usměrnění.

O vydání osvědčení dopravce bude vedle drážního správního úřadu rozhodovat Agentura Evropské unie pro železnice.

Provozovatel dráhy a dopravce budou muset zajistit, aby strojvedoucí, člen doprovodu vlaku a jiní jeho zaměstnanci s rozhodujícím vlivem na bezpečnost absolvovali školení v souladu se systémem zajišťování bezpečnosti.

Upravují se též podmínky pro osoby zabezpečující údržbu drážních vozidel.

Implementaci unijních předpisů tzv. tržního pilíře čtvrtého železničního balíčku přinesl zákon č. 367/2019 Sb. (PZ 334/2019).

Schválené pozměňovací návrhy hospodářského výboru Poslanecké sněmovny

precizují pojem držitel drážního vozidla, podmínky odborné způsobilosti nezbytné pro udělení oprávnění k provozování drážní dopravy a povinnost provozovatele dráhy umožnit zkušební provoz drážního vozidla,

upravují status historického drážního vozidla a jeho údržbu,

řeší provozování drážního vozidla na dráze místní nebo vlečce,

stanoví příslušnost správních soudů k přezkumu rozhodnutí Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře.

Schválený pozměňovací návrh poslance Ondřeje Polanského vypouští navrženou úpravu konzervace dráhy.

Schválené pozměňovací návrhy poslance Martina Kolovratníka

využívají fakultativní ustanovení čl. 49 směrnice Evropského Parlamentu a Rady 2012/34/EU ze dne 21. 11. 2012 o vytvoření jednotného evropského železničního prostoru, který upravuje institut tzv. specializované infrastruktury,

zavádějí sankční systém strojvedoucích (povinnosti osoby řídící drážní vozidlo na dráze celostátní, regionální nebo místní anebo na vlečce),

mění příslušnost k vydání vyhlášky stanovující podmínky zdravotní způsobilosti osob řídících drážní vozidla z Ministerstva dopravy na Ministerstvo zdravotnictví,

precizují ustanovení upravujících provozování drážní dopravy v přeshraničních úsecích drah, přechodné ustanovení o provozování drážních vozidel schválených podle mezinárodních úmluv a pojmy „mezinárodní trasy vlaků“ a „mezinárodní drážní doprava“.

Návrh míří k prezidentu republiky.