Na rozsudek ve věci Žaves reagovala judikatura správních soudů. Výhodou tohoto průlomového rozhodnutí rozšířeného senátu je, že se snažil poměrně přesně vypořádat se všemi možnými úskalími a vyložit, jakým způsobem mají správní soudy postupovat. Nevýhodou však zůstávají určité interpretační potíže spojené například se slovním spojením „rozumné předpoklady“ či velká míra uvážení, do jaké míry je konkrétní situace konkrétního žalobce podobná té, kterou se zabýval rozšířený senát. Zároveň vyvstaly i určité nejasnosti při posuzování splnění všech podmínek procesní legitimace. Jak se ale prozatím ukázalo, rozsudků přikazujících správním orgánům zahájit správní řízení moc není a zdá se, že se bude vskutku jednat spíše o výjimečné případy. Záleží však také na tom, jakým dalším směrem se bude judikatura vyvíjet a zda postupně nedojde k rozvolnění.
1. Procesní legitimace
Stále zůstává zachováno pravidlo, že pokud soud dojde k závěru, že je zjevné a nepochybné, že žalované jednání či nečinnost nemůže vůbec představovat zásah podle § 82 SŘS, je namístě žalobu odmítnout. Tak například postupoval MS v Praze v usnesení, ve kterém se žalobce zásahovou žalobou domáhal zahájení disciplinárního řízení s dvěma architekty z důvodu možné nezákonnosti aktualizace zásad územního rozvoje.
Většina dosavadní následné judikatury se týká stavebních věcí, často uplatnění téhož ustanovení StavZ (§ 129 StavZ), viz například stěžovatelka, která byla vlastnicí sousedního pozemku, přičemž stavba na vedlejším pozemku podle jejího názoru neodpovídala stavebnímu povolení a bránila přístupu světla do jejího rodinného domu. Nebo v jiném rozsudku NSS se stěžovatel domáhal vydání rozhodnutí o nařízení odstranění stavby – udržovacích prací, spočívajících v opravě celodřevěného mlýna na sousedním pozemku podle § 129 odst. 5 StavZ. Oba výše jmenované případy jsou součástí vlny zrušujících rozsudků ze strany NSS, neboť krajské soudy ještě před vydáním rozsudku ve věci Žaves žaloby odmítly s poukazem na to, že se nelze domáhat zahájení řízení z moci úřední.
V některých jiných případech krajské soudy odmítly či zamítly žalobu nečinnostní, tudíž je NSS vyzval k tomu, aby umožnily žalobcům změnit žalobu včetně petitu na žalobu zásahovou, se kterou by případně mohli žalobci uspět.
Mezi následnou judikaturou reflektující Žaves lze nalézt i větší množství rozhodnutí, která naopak potvrzují, že se v projednávané věci zahájení řízení z moci úřední domáhat nelze. Jedná se zejména o případy přímo citované v rozhodnutí Žaves, například o situace, kdy se žalobce domáhá zahájení přestupkového řízení s jinou osobou, či případy, ve kterých existuje jiný procesní prostředek k ochraně práv. Tak například NSS rozhodl ve věci, v níž se žalobkyně jakožto obec domáhala ochrany před nečinností žalovaného týkající se obnovené těžby v kamenolomu blízko obce a jejího zastavení. I přesto, že KS v Ostravě nezohlednil rozsudek Žaves, NSS uzavřel, že by ani případná zásahová žaloba nemohla být úspěšná, a to z důvodu jiného existujícího řízení, které by mohla sama žalobkyně vyvolat.
V některých rozhodnutích zase soudy neshledaly naplnění podmínek procesní legitimace z důvodu chybějícího podnětu či opatření proti nečinnosti. Ostatně takový osud potkal stěžovatelku i v pokračování řízení ve věci Žaves, jak bylo zmíněno výše. Po zrušení původního odmítavého usnesení KS v Praze opět dospěl k odmítnutí žaloby, a to z důvodu nevyčerpání všech procesních prostředků ochrany. Konkrétně žalobkyni vyčetl, že již na počátku, kdy chtěla iniciovat řízení o odstranění terénních úprav, nepředestřela stavebnímu úřadu svá tvrzení o tom, jakým způsobem je existencí terénních úprav krácena na svých subjektivních právech. Zadruhé žalobkyně podala žádost o uplatnění opatření proti nečinnosti ke krajskému úřadu až po podání žaloby. Právní názor, podle kterého musejí být všechny možnosti ochrany vyčerpány před podáním žaloby, však následně vyvrátil NSS v jiné věci, s tím, že je dostačující, pokud k vyčerpání těchto prostředků nápravy dojde před vydáním rozhodnutí. Tím otevřel cestu žalobcům, jejichž žaloba byla prvně (před rozsudkem Žaves) odmítnuta s ohledem na obecnou nenárokovost zahájení řízení z moci úřední, přičemž následně NSS odmítavé usnesení KS v Českých Budějovicích zrušil, aby nemuseli brát žalobu zpět, ale měli možnost ještě před novým rozhodnutím soudu uvést svou žalobu a skutkový stav do souladu s požadavky rozsudku Žaves. Tento názor je však pravděpodobně v rozporu se samotným zněním rozsudku Žaves.
NSS rovněž zrušil usnesení KS v Brně, který odmítl zásahovou žalobu z důvodu nevyčerpání všech procesních prostředků a který požadoval po žalobci podání jiné zásahové žaloby. NSS zdůraznil, že žalobce tuto druhou zásahovou žalobu podat nemohl, jelikož již uplynula objektivní lhůta, a zároveň by si jí ani nemohl vynutit zahájení řízení o odstranění stavby.
Zajímavé je, že ve zrušujících rozsudcích NSS často zavazuje krajské soudy, aby zkoumaly, zda žalobce podal podnět podle § 42 SpŘ, nicméně povětšinou výslovně neuvádí, že by krajské soudy měly zkoumat rovněž to, zda žalobce informoval žalovaného o újmě, kterou mu protiprávní stav činí. Někdy tak v rozsudcích chybějí informace o tom, zda byl žalovaný informován o újmě, kterou žalobci svou nečinností způsobuje. Čtenáři tak není jasné, z jakého důvodu, zda žalovaný tyto informace měl, či nikoliv a zda měl soud tyto skutečnosti za prokázané. Autorka se však domnívá, že je možné, že se tímto kritériem soudy nezabývaly, ač měly. Zároveň je však zbytečně formalistické trvat podle autorky na tom, aby tvrzení o dotčení práv bylo přímo součástí podnětu a měla by být dostačující pouhá vědomost správního orgánu o takové újmě (například z dřívější korespondence).
Pravděpodobně nejzajímavějším rozsudkem NSS reflektujícím Žaves, který zároveň vybočuje z linie stavebních věcí, je rozsudek, kterým 2. senát zrušil odmítavé usnesení KS v Brně, jenž konstatoval, že jednání popsané v žalobě nemůže být zásahem ve smyslu § 84 SŘS. Rozsudek se zabýval otázkou zahájení sektorového šetření podle § 18a EnerZ. NSS v něm rozšířil podmínku ve věci Žaves, která předpokládá, že se žalobce bude domáhat zahájení správního řízení z moci úřední, jež bude ukončeno rozhodnutím či jiným napadnutelným aktem. Uvedl, že sektorové šetření podle § 18a EnerZ je postupem orgánu veřejné moci sui generis, které není správním ani kontrolním řízením. Nelze na něj proto ustanovení SpŘ o správním řízení aplikovat, a to včetně ustanovení o povaze sektorového šetření jakožto řízení zahajovaného z moci úřední, či na žádost. Jelikož by však opačná interpretace rozsudku Žaves mohla salámovou metodou vést k jeho vyprázdnění, dospěl NSS k závěru, že je třeba závěry rozsudku vztáhnout i na projednávanou věc. 2. senát shledal, že stěžovatelky jakožto provozovatelky fotovoltaických elektráren nemají jinou příležitost, jak se domoci prověření výše garantované výkupní ceny a zelených bonusů podle cenového rozhodnutí a konstatování, že je nezákonná a diskriminační. Ačkoliv tedy samotné sektorové šetření nekončí vydáním rozhodnutí či opatření obecné povahy, ale je jen prvotní fází, která k vydání takového aktu vede, může nezahájení takového řízení zasáhnout do veřejných subjektivních hmotných práv. NSS tedy uzavřel, že není namístě věc odmítnout s poukazem na to, že jednání žalované nemůže být zásahem, a zavázal KS v Brně, aby se zabýval dalšími podmínkami podle rozsudku Žaves, včetně podání podnětu a žádosti o přijetí opatření proti nečinnosti, neboť i na těchto prostředcích ochrany je nutné trvat z důvodu subsidiarity přezkumu ve správním soudnictví.
2. Věcná legitimace
Rozsudků zabývajících se důvodností žaloby prozatím není mnoho a všechny se zabývaly stavebními věcmi. Tak například KS v Ostravě – pobočka v Olomouci zamítl žalobu na ochranu před nezákonným zásahem žalovaného, který žalobce spatřoval v nezahájení řízení o odstranění stavby, resp. udržovacích prací spočívajících v opravě dřevěných částí celodřevěného mlýna. Shledal sice, že podmínky procesní legitimace žalobce jsou splněny, nicméně neshledal, že by opravdu došlo k zásahu do práv žalobce. Ze žalobcových tvrzení vyplynulo, že zásah do hmotných práv spatřuje zejména ve stavbě mlýna jako takové, která však nebyla nepovolená. V jiném rozsudku zase NSS zdůraznil, že žalobci schází aktivní věcná legitimace k tomu, aby se mohl domáhat zahájení (opakovaného stavebního) řízení, které lze zahájit na návrh stavebníka (a není tedy řízením zahajovaným pouze z moci úřední), a odkázal jej na rozsudek Žaves s tím, že pokud se chce domáhat odstranění stavby, má tak učinit podnětem k zahájení řízení o odstranění stavby.
Naopak úspěšná se svou zásahovou žalobou byla žalobkyně, která se domáhala zahájení řízení o odstranění stavby automatické linky alkalického zinkování a černění. KS v Brně konstatoval splnění všech podmínek podle rozsudku Žaves a uzavřel, že je přesvědčen, že existují rozumné předpoklady pro zahájení řízení o odstranění stavby automatické linky podle § 129 odst. 1 písm. b) StavZ, neboť správní soudy opakovaně dospěly k závěru, že vlastní realizace (umístění, instalace a provoz) automatické linky alkalického zinkování a černění nepředstavuje jakýsi „doplněk“ stávající výrobní činnosti, ale že tuto stavbu lze povolit toliko po projednání ve stavebním řízení. Navíc, i pokud by byly pravdivé úvahy stavebního úřadu, že stavba automatické linky nevyžaduje stavební povolení (což odporuje závaznému právnímu názoru vyslovenému v rozsudku č. j. 30 A 116/2017-348), stále by se jednalo o stavbu provedenou v rozporu s právními předpisy (územním plánem obce Rantířov), kterou by bylo nutné odstranit dle § 129 odst. 1 písm. d) StavZ.
Obdobně úspěšný byl žalobce (Dopravní podnik hlavního města Prahy), který se domáhal zahájení řízení o odstranění stavby – montované haly nacházející se na jeho pozemku. MS v Praze v rozsudku vcelku podrobně reagoval na podmínky stanovené v rozsudku Žaves včetně otázky zneužití práva. Ani v tomto rozsudku však výslovně neuvádí, zdali byl žalovaný informován o zásahu do hmotných práv, kterého se dopouští, nicméně s ohledem na vleklost sporu je vědomost žalovaného o újmě žalobce pravděpodobná. Zároveň detailně rozebral důvodnost žaloby, tedy zda jsou rozumné předpoklady pro zahájení řízení o odstranění stavby, přičemž dospěl k závěru, že ano. Závěrem však upozornil, že v zahájeném řízení žalovaný vyhodnotí relevantní skutečnosti, vztahující se k předmětné stavbě, a to jak dosud známé, tak ty, které případně budou v řízení nově zjištěny. Též vlastníku stavby poskytne možnost vyjádřit se k předmětu řízení a případně sdělit informace, jež budou pro předmět řízení podstatné, resp. učinit zákonem předvídané úkony, které by mohly vést k jinému závěru, než je odstranění této stavby. Jakkoliv totiž soud na základě dosavadních zjištění v současném okamžiku zastává názor, že jsou dány důvody pro zahájení řízení o odstranění stavby podle § 129 odst. 1 písm. f) a odst. 6 StavZ, je nutno trvat na tom, že konečné rozhodnutí v této věci lze vydat až po řádně provedeném správním řízení, jehož výsledek ovšem nelze nyní předjímat, resp. ukládat žalovanému, jak má ve správním řízení rozhodnout.