Velká Komise pro nový trestní řád postupem času předkládá projednané návrhy paragrafového znění nového trestního řádu (dále „Návrh TrŘ“), jež jsou zveřejňovány na internetových stránkách spravovaných Ministerstvem spravedlnosti. Vymezení okruhu záležitostí, o kterých by měl soudce pro přípravné řízení rozhodovat, je neustále předmětem odborných diskuzí, neboť se jedná o esenciální východisko, od nějž se bude odvíjet vytíženost soudce apod. Za stejně důležitou otázku osobně považuji i určení podoby soudce pro přípravné řízení.
1. Podoba soudce pro přípravné řízení
Návrh TrŘ mezi výkladovými ustanoveními v § 10 odst. 7 nyní uvádí, že „Soudcem pro přípravné řízení se rozumí soudce okresního soudu, který je rozvrhem práce soudu pověřen v přípravném řízení v případech stanovených trestněprocesním zákonem rozhodovat o závažných zásazích do základních práv a svobod, rozhodovat o stížnosti proti rozhodnutí státního zástupce nebo policejního orgánu nebo činit jiné úkony.“ Výše uvedená slovenská právní úprava rozdílně stanoví, že se jedná o soudce soudu prvního stupně (byť shodně pověřeného rozvrhem práce). Návrh TrŘ ovšem výslovně stanovuje, že se jedná o soudce okresního soudu, čemuž tak dle slovenské úpravy být nemusí.
Tak jak je tomu na Slovensku, ani Návrh TrŘ explicitně nestanovuje konkrétní podobu soudce pro přípravné řízení. Určení podoby soudce je jednou z nejstěžejnějších otázek, která by měla být v rámci rekodifikace jasně určena, ideálně přímo zanesena do zákona. S odkazem na slovenskou právní úpravu, kde je dle odborných kruhů jeden z problémů právě ten, že soudcem pro přípravné řízení není vždy soudce specializovaný na trestní právo, by měl nový trestní řád obsahovat vedle toho, že se jedná o soudce určeného rozvrhem práce, i to, že se jedná o soudce specializovaného na trestní právo. Předešlo by se tak nejednotné soudní praxi (viz slovenská úprava) a dosáhlo by se maximálního přínosu nového institutu. Nemělo by se tedy jednat jen o změnu terminologickou, nýbrž „reálnou“ a zakotvenou v zákoně, aby bylo dosaženo kýženého efektu – skutečně odborného rozhodování. Poznámka k textu Návrhu TrŘ uvádí, že „by soudce provádějící úkony v přípravném řízení měl být na tuto agendu specializován, přičemž zajištění této specializace bude ponecháno na předsedovi soudu“. Lze kladně hodnotit shodu v současném diskurzu o tom, že soudcem pro přípravné řízení bude soudce „trestař“. Domnívám se, že tato skutečnost by opravdu měla být stanovena přímo zákonem. V tomto bychom si od slovenských kolegů mohli vzít poučení a být o krok napřed.
2. Zákonný soudce
Výše byla nastíněna problematika zákonného soudce týkající se slovenského soudce pro přípravné řízení, jež by při případných úvahách o rozšíření pravomoci soudce na vydávání trestních příkazů neměla být opomenuta a která je dle mého názoru důvodem, proč by tímto směrem pravomoc soudce rozšířena být neměla. Níže předestřu důvody, které mě přivádí k tomuto závěru. Úvahy nad dostatečným zajištěním práva na zákonného soudce v případě zavedení soudce pro přípravné řízení jsou rovněž předmětem odborných diskuzí. Dodržování tohoto pravidla, respektive práva, je významné zejména proto, že trestním příkazem je rozhodováno o vině obviněného a nejedná se již o agendu přípravného řízení.
Na ústavní úrovni je právo na zákonného soudce zakotveno v čl. 38 odst. 1 Listiny: „Nikdo nesmí být odňat svému zákonnému soudci. Příslušnost soudu i soudce stanoví zákon.“ K zákonnému soudci existuje relativně bohatá a také aktuální judikatura Ústavního soudu, což svědčí o významu tohoto práva. Z judikatury jasně vyplývá, že Ústavní soud klade na dodržení práva na zákonného soudce značný důraz a označuje jej za podstatný prvek dotváření soudcovské nezávislosti. Pro účastníky řízení je zárukou vyloučení libovůle při výběru soudců. Přesto ale nejde o právo absolutní (neomezitelné).
Ze starších nálezů lze uvést příkladmo nálezy ze 7. 7. 1994, sp. zn. I. ÚS 2/93, z 22. 2. 1996, sp. zn. III. ÚS 232/95, nebo ze 17. 12. 1998, sp. zn. III. ÚS 200/98. V těchto rozhodnutích Ústavní soud přistoupil k širšímu výkladu práva na zákonného soudce. Nález z 22. 2. 1996, sp. zn. III. ÚS 232/95, stanoví také nutnost vyloučení ad hoc rozdělování a přerozdělování věcí.
Z novějších nálezů například nález Ústavního soudu z 6. 2. 2018, sp. zn. ÚS 1920/17 [pozn. red.: správně III. ÚS 1920/17], v němž bylo vysloveno, že „rozhodoval-li v trestní věci nezákonný soudce, nebylo stěžovateli zaručeno jeho právo na soudní ochranu podle čl. 36 odst. 1 ve spojení s čl. 38 odst. 1 Listiny, a to i když to nebylo ve stížnosti podle § 147 odst. 1 TrŘ namítnuto“.
Jeden z nejaktuálnějších nálezů je nález Ústavního soudu z 8. 12. 2020, sp. zn. IV. ÚS 3011/20, týkající se zákonného soudce. Ústavní soud zrušil usnesení Nejvyššího soudu z 29. 7. 2020, sp. zn. 4 Tdo 684/2020, jímž bylo odmítnuto dovolání odsouzených domáhajících se porušení práva na zákonného soudce prostřednictvím dovolacího důvodu podle § 265b odst. 1 písm. a) TrŘ. K porušení práva na zákonného soudce mělo dojít tak, že se rozhodování ve věci účastnila soudkyně, která podle rozvrhu práce neměla o věci rozhodovat. Sice byla v době rozhodování součástí daného senátu, ale toho času byla na soudě na stáži a její účast byla v rozporu s pravidly upravenými rozvrhem práce. Nadto se změnu obsazení senátu obžalovaní dozvěděli v den veřejného zasedání a deset minut před jeho začátkem z vývěsky před soudní síní. Tento postup odůvodnil předseda soudu tak, že tak rozhodl z důvodu zajištění plynulého chodu věcí předmětného senátu po 1. 1. 2020. Jako zásadní zde vyvstala otázka, jestli námitky proti konkrétnímu složení senátu soudu naplňují dovolací důvod podle § 265b odst. 1 písm. a) TrŘ.
Nejvyšší soud ve své argumentaci uvedl, že „Tvrzenou existenci dovolacího důvodu podle § 265b odst. 1 písm. a) TrŘ opřeli o výhradu, která se vymyká zákonodárcem původně zamýšlenému obsahovému vymezení citovaného zákonného ustanovení a která je poplatná jeho extenzivnějšímu a v poslední době mezi obhájci velmi módnímu a hojně rozšířenému výkladu.“ Vycházel z názoru, o nějž se opřel státní zástupce, konkrétně o usnesení z 22. 2. 2017, sp. zn. 6 Tdo 1588/2016, podle nějž „není z pohledu uplatňovaného dovolacího důvodu rozhodné to, jak byl senát podle rozvrhu práce složen ke dni nápadu věci k danému soudu, nýbrž stěžejní je, zda se na provedení příslušného procesního úkonu a rozhodování s ním spojeného podíleli soudci určení rozvrhem práce účinným ke dni, kdy k úkonu došlo“. Také Nejvyšší soud označil námitku nesprávného složení senátu za účelovou, neboť „byli všichni obvinění zastoupeni přítomnými obhájci a ti měli dostatečný prostor k tomu, aby proti složení odvolacího senátu vznesli kvalifikované výhrady. To však neučinili a nesprávnost složení senátu začali reklamovat až v reakci na konečný výsledek odvolacího řízení, který nesplnil jejich očekávání a představy.“
Zde klíčový institut – rozvrh práce, zajišťuje přidělování věcí soudcům dle určených pravidel. Trestní řád o něm hovoří v § 181 odst. 3, jinak nikoli. Má povahu interního předpisu, provádí však principy stanovené v zákoně č. 6/2002 Sb., o soudech a soudcích, ve znění pozdějších předpisů (§ 41 a násl.). Závěr o porušení pravidel stanovených v rozvrhu práce jako o porušení práva na zákonného soudce potvrzuje ústavněprávní nauka i trestní komentářová literatura.
Stát musí zajistit, aby jeho orgány jednaly ve správném složení. Jestliže soudce není vybrán dle pravidel určených rozvrhem práce, jedná se o interní systémovou chybu na straně soudu. Není zvykem, aby účastníci řízení v momentě zjištění složení senátu kontrolovali rozvrh práce a správné složení senátu. Takový postup nelze požadovat a lze tak akceptovat, že účastník na porušení práva na zákonného soudce upozorní později, respektive až se o takovém porušení dozví.
Ústavní soud k tomu případu vyslovil, že „Teleologickým výkladem čl. 38 odst. 1 Listiny lze dojít k tomu, že pojem ‚zákonný soudce‘ je třeba vykládat v kontextu ustanovení Listiny a v něm použitých pojmů ‚soud‘ a ‚soudce‘ jako na sobě vzájemně závislých. Vždy tak půjde o konkrétní osoby povolané (a předem určené) k výkonu soudní moci v takovém soudním orgánu, který je podle zákona příslušný o věci rozhodnout. Vlastně i § 120 odst. 1 písm. a) TrŘ na prvním místě u rozsudku vyžaduje nejen uvedení označení ‚soudu‘, ale i jmen a příjmení soudců, kteří se na rozhodnutí zúčastnili.“ Dále vyjádřil, že k výkladu pojmu zákonný soudce nelze přistupovat pouze formálně. Práva na zákonného soudce se lze dovolávat nad rámec rozvrhu práce či znění zákona, a tím připustil extenzivní výklad, který odmítal Nejvyšší soud. Také možnost neomezeně a nekontrolovaně vybrat tři rozhodující soudce ze čtyř možností je dle Ústavního soudu stále libovůlí. Pochybením není až prokazatelně nekalý výběr rozhodujícího soudce, ale již samotná aplikace pravidel, která takový výběr umožňují. Předseda senátu rozhodně není oprávněn měnit soudce rozhodující ve věci pro plynulý chod senátu. Organizační potíže týkající se nerovnoměrného zatížení soudců nejsou důvodem pro překročení mezí stanovených čl. 38 Listiny. Formální změny, jako označení senátu, spisové značky apod., nejsou porušením čl. 38 Listiny, ale změna osoby soudce ano. Dle Ústavního soudu „Osoba soudce ve složení senátů musí tedy být jista předem, než obžaloba ve věci trestní dojde soudu.“ To vše platí tím spíše v trestním řízení, v němž dochází k významným zásahům do základních práv a svobod dotčených osob.
Nejvyšší soud ustoupil od jazykového, logického i systematického výkladu § 265b odst. 1 písm. a) TrŘ, a nesprávně si tak vyložil dovolací důvod dle předmětného ustanovení. Ústavní soud uzavřel, že námitky proti konkrétnímu složení senátu odvolacího soudu naplňují dovolací důvod podle § 265b odst. 1 písm. a) TrŘ.
Z uvedeného vyplývá důležitost dodržování práva na zákonného soudce a jeho nezpochybnitelný význam. S ohledem na nastíněnou problematiku dodržování práva na zákonného soudce v souvislosti se slovenskou právní úpravou se domnívám, že naznačené situace ukazují nedodržování práva na zákonného soudce, což je problematické zejména s ohledem na to, že slovenská právní úprava o tomto mlčí a soudům je poskytnut prostor pro libovolné řešení dané situace. Jestliže by tedy zákonodárce chtěl převzít inspiraci ze slovenské právní úpravy k tomu, aby soudce pro přípravné řízení vydával trestní příkazy v případech tzv. superrychlého řízení, za prvé by bylo třeba zvážit velikost nápadu čili vytížení soudce, za druhé je třeba se zamyslet nad dodržováním práva na zákonného soudce. To je dle mého názoru otázka, která by měla být zvážena přednostně před případným propočítáváním budoucího vytížení soudce. K argumentu, že v přípravném řízení za stávajícího stavu nedochází k porušování práva na zákonného soudce tím, že se soudci střídají v rámci pracovní doby a služeb, jež jsou předem dané rozvrhem práce, a jsou tedy transparentní, bych chtěla uvést jeden zásadní protiargument. Je totiž třeba si uvědomit a mít na paměti, že rozhoduje-li soudce trestním příkazem, jedná se již o agendu řešenou před soudem a samosoudcovskou, jak je zmíněno výše. Tedy reálně dochází k vyjmutí výseče agendy řízení před soudem a propůjčení k jejímu řešení soudci v přípravném řízení. Osobně mám za to, že musí-li být v řízení před soudem dodržováno právo na zákonného soudce, mělo by toto pravidlo následovat a být dodržováno i v případě, kdy bude o vině a trestu rozhodovat soudce pro přípravné řízení. Řešení této situace je poměrně jednoduché a rovněž výše naznačené. V ideálním případě by bylo třeba v novém trestním řádu zakotvit to, co mají některé slovenské soudy v rozvrhu práce – ve věcech, ve kterých v tzv. superrychlém řízení napadne obžaloba, bude až do konce trestního řízení činný ten soudce, jemuž věc napadla jako soudci pro přípravné řízení. Minimem zaručujícím dodržování práva na zákonného soudce by mohlo být povinné zanesení tohoto pravidla do všech rozvrhů práce, jehož význam je taktéž předestřen výše.
3. Zkrácené přípravné řízení dle Návrhu TrŘ
Zkrácené přípravné řízení bude podle § x36 Návrhu TrŘ konáno „u přečinů, o nichž přísluší konat řízení v prvním stupni okresnímu soudu a na které zákon stanoví trest odnětí svobody, jehož horní hranice nepřevyšuje 5 let, pokud lhůta od zahájení prověřování do sdělení obvinění nepřekročila 14 dnů, a pokud a) obviněný byl přistižen při činu nebo bezprostředně poté, nebo b) lze očekávat, že obviněného bude možné ve lhůtě uvedené v § x37 odst. 2 postavit před soud“. Podle § f8 Návrhu TrŘ bude vydávání trestních příkazů v gesci samosoudce jako doposud, a to v řízení o přečinu.
Stanovení čtrnáctidenní lhůty pro trvání prověřování bylo do Návrhu TrŘ zaneseno v návaznosti na stanovisko trestního kolegia Nejvyššího soudu z 25. 9. 2014, sp. zn. Tpjn 303/2014, které se týkalo otázky, zda skutečnost, že uplynula delší doba od počátku prověřování do sdělení podezření podezřelému podle § 179b odst. 3 TrŘ, je důvodem pro odmítnutí návrhu na potrestání, a vzbudilo jisté obavy mezi policejními orgány a státními zástupci. Tuto nutnou konsekvenci nelze hodnotit jinak než kladně, neboť se jedná o způsob, jak zamezit nadužívání zkráceného přípravného řízení.
Je patrné, že dle Návrhu TrŘ budou případy tzv. superrychlého řízení nadále řešeny zkráceným přípravným řízením a znění § x36 Návrhu TrŘ má stanovit jasné meze proti nadužívání zkráceného přípravného řízení a hrozícímu potenciálnímu přehlcení soudce pro přípravné řízení v situaci, kdy by v tzv. superrychlém řízení vydával trestní příkazy.
Nemohu však změnit svůj negativní postoj k možnému vydávání trestních příkazů právě soudcem pro přípravné řízení z důvodu problematiky dodržování práva na zákonného soudce. Jak je výše naznačeno na příkladu s rozhodováním o vazbě, principálně by byla situace totožná i u vydávání trestních příkazů. Aby bylo právo na zákonného soudce dodržováno, bylo by nutné stanovit založení příslušnosti tak, že soudce projednávající určitou věc tuto věc také „dotáhne“ do konce a osobně v ní učiní rozhodnutí – vydá trestní příkaz. A to v návaznosti na výše zmíněný fakt, že dle Ústavního soudu je zákonným soudcem vždy konkrétní osoba soudce. Bylo by záhodno založení příslušnosti případně povinně zanést alespoň do rozvrhu práce – aby soudy neměly možnost k této praxi přistupovat nejednotně jako na Slovensku. V současnosti v rámci přípravného řízení mohou rozhodovat různí soudci v tom smyslu, že jeden nařídí domovní prohlídku, další vezme obviněného do vazby, jiný zase vazbu prodlouží apod. Pravidlo nezměnitelnosti soudce platí pro řízení před soudem, a vydával-li by soudce pro přípravné řízení trestní příkazy, s odkazem na výše nastíněnou slovenskou úpravu se v tomto případě již jedná o řízení před soudem.