Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

107/1970 Sb. znění účinné od 1. 1. 1971 do 30. 9. 1972

107

 

VYHLÁŠKA

ministerstva plánování České socialistické republiky

ze dne 11. listopadu 1970

o palivových a energetických základnách pro spotřebiče

tuhých, tekutých a plynných paliv a elektrické energie

 

Ministerstvo plánování České socialistické republiky v dohodě s ministerstvem průmyslu České socialistické republiky a ostatními zúčastněnými ústředními orgány stanoví podle § 391 odst. 1 hospodářského zákoníku č. 109/1964 Sb. a v souladu s § 1 a 3 zákona České národní rady č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy ČSR:

§ 1

Vyhláška upravuje postup plánovitého určování palivových a energetických základen pro spotřebiče tuhých, tekutých nebo plynných paliv a elektrické energie (dále jen spotřebiče). Vztahuje se na:

a)

tepelná zařízení pro ústřední vytápění a průmyslové kotle - spalují-li se v nich tuhá paliva nebo těžký topný olej, jestliže jmenovitý výkon celkového tepelného zdroje, např. celé kotelny, činí alespoň 600 000 kcal/hod.; - jde-li o zařízení na spalování plynných paliv, jestliže jmenovitý výkon celkového tepelného zdroje činí minimálně 300 000 kcal/hod. a převyšuje-li roční spotřeba svítiplynu nebo koksárenského plynu 120 000 m3 a zemního plynu 60 000 m3; - jde-li o zařízení na spalování lehkého a středního topného oleje, všechna zařízení bez ohledu na jejich výkon či roční spotřebu;

b)

ostatní zařízení (technologická zařízení, např․ průmyslové pece, sušárenská zařízení, štěpící stanice apod.); - spalují-li se v nich tuhá paliva nebo těžký topný olej, jestliže výkon jednotlivých topenišť činí nejméně 300 000 kcal/hod.; - jde-li o zařízení na spalování plynných paliv, jestliže výkon jednotlivých topenišť činí alespoň 150 000kcal/hod. a převyšuje-li u všech nově připojených spotřebičů roční spotřeba svítiplynu nebo koksárenského plynu 120 000 m3 a zemního plynu 60 000 m3; - jde-li o zařízení na spalování lehkého a středního topného oleje, všechna zařízení bez ohledu na výkon jejich topenišť či roční spotřebu;

c)

zařízení, ve kterých se používá elektrické energie pro přímý ohřev průmyslových pecí a sušárenských zařízení a u nichž je technická možnost záměny elektřiny jiným druhem paliva, pokud požadovaný výkon přesahuje 1 000 kVA;

d)

zařízení, ve kterých se tuhá, tekutá nebo plynná paliva zpracovávají jako surovina:

e)

zařízení na spalování benzínu a propan-butanu (zkapalněných topných plynů) bez ohledu na jejich výkon či roční spotřebu.

§ 2

(1)

Pro každý nově budovaný nebo rekonstruovaný spotřebič, u kterého bude po dokončení výstavby či rekonstrukce splněna některá z podmínek stanovených v § 1, musí být před zahájením výstavby nebo rekonstrukce určena palivová nebo energetická základna; určuje se dohodou mezi investorem (odběratelem) a dodavatelem paliv či energie na základě vyjádření ústředního orgánu, do jehož oboru působnosti náleží organizace, ve které bude výstavba nebo rekonstrukce uskutečněna, a to:

a)

formou předběžného příslibu, jde-li o etapu prací na přípravné dokumentace nebo o akce dosud nezařazeného do plánu; 1

b)

formou dohody o palivové nebo energetické základně, a to v průběhu prací na projektové dokumentaci, zpravidla před odevzdáním projektu ve stadiu souhrnného projektového řešení stavby nebo rekonstrukce spotřebiče. 2

(2)

Jde-li o spotřebiče z dovozu, musí být palivová základna podle odstavce 1 písm. a) nebo b) určena ještě před jejich objednáním.

(3)

Jde-li o spotřebiče podle § 1 pro bytovou výstavbu (vč. podnikové a družstevní) a občanskou výstavbu, určují palivovou nebo energetickou základnu dodavatelé po předchozím vyjádření příslušných krajských národních výborů nebo národních výborů řízených přímo vládou k žádosti investora.

(4)

Jde-li o zemědělské sušárny, určuje palivovou základnu v lehkém topném oleji dodavatel na návrh ministerstva zemědělství a výživy, a to v rámci celkového objemu tohoto paliva, který pro tyto účely stanoví ministerstvo plánování.

(5)

Pro určení palivových základen v topných olejích a plynných palivech platí určující hlediska uvedená v příloze k této vyhlášce (Zásady pro pro určování palivových a energetických základen v topných olejích a plynných palivech).

§ 3

Určení palivové nebo energetické základny ve smyslu § 2 obsahuje zejména:

a)

název bezprostředně nadřízeného a ústředního orgánu investora (odběratele), název a sídlo organizace s bližším označením provozní jednotky, ve které budou vybudovány nebo rekonstruovány spotřebiče, a seznam spotřebičů včetně jejich parametrů s označením, jde-li o spotřebiče nové nebo rekonstruované;

b)

celkovou roční spotřebu ve skutečných jednotkách včetně jakostních znaků podle platných ČSN (doplněných na vyžádání odběratele o další, např. u tuhých paliv o spalné teplo, kvalitativní znaky popelovin a obsah síry) a roční spotřebu v jednotlivých letech až do plného (plánovaného) využití kapacit spotřebičů. Jde-li o plynná paliva nebo elektrickou energii, též maximální hodinovou dodávku a roční odběrovou křivku; u elektrické energie také ostatní náležitosti stanovené zvláštním předpisem; 3

c)

název, sídlo, popř. bližší označení provozní jednotky dodavatele paliv;

d)

technické podmínky realizace palivové nebo energetické základny; 4 kapacita zásobníků tekutých paliv a topného plynu propan-butan musí odpovídat minimálně 45denní spotřebě příslušných spotřebičů v období jejich maximálního zatížení, jestliže se nedohodne investor (odběratel) s dodavatelem jinak.

§ 4

Před uzavřením dohody (nebo vydáním příslibu o určení palivové nebo energetické základny, v případech, kdy roční spotřeba při plném využití spotřebičů dosáhne

v zařízeních podle § 1

písm. a)

písm. b) až d)

 

100 000 tmp

100 000tmp

tuhých paliv

1 000 tun

7 000 tun

topných olejů

-

7 000 tun

benzínu

1 mil. m3

7 mil. m3

zemního plynu

2 mil. m3

15 mil. m3

svítiplynu

2 mil. m3

20 mil. m3

koksárenského plynu

-

5 000 tun

propan-butanu a zkapalněných topných plynů

-

5 mil. kWh

elektřiny

posoudí určení základny z hlediska perspektivní koncepce komplexního krytí potřeb národního hospodářství palivy a energií ministerstvo plánování. To platí i v tom případě, je-li odběratelem a dodavatelembtáž organizace a určí si palivovou nebo energetickou základnu z vlastních zdrojů sama. O posouzení žádá dodavatel v dohodě s odběratelem. Stanovisko ministerstva plánování je z hlediska uzavírání dohod ve smyslu § 2 pro odběratele i dodavatele závazné; případné zamítavé stanovisko k návrhu příslibu nebo dohody projedná ministerstvo plánování předem s ústředním orgánem investora.

§ 5

(1)

Dodavatelé paliv a energie jsou povinni informovat ministerstvo plánování a příslušný orgán investora (odběratele) o určení všech palivových a energetických základen odpovídajících § 1, které s nimi investoři (odběratelé) dohodli při přípravě výstavby nebo rekonstrukce spotřebiče, dále o jejich realizaci i o jejich změnách. Tato povinnost se vztahuje i na případy, kdy dodavatelem a odběratelem je táž organizace a určí si palivovou nebo energetickou základnu z vlastních zdrojů sama.

(2)

Investoři (odběratelé) jsou povinni projednat s dodavatelem paliv nebo energie všechny skutečnosti ovlivňující určenou palivovou nebo energetickou základnu (např. změnu množství a druhu paliva či energie, přenesením místa odběru apod.).

§ 6

(1)

Dnem účinnosti této vyhlášky neplatí na území České socialistické republiky vyhláška Státní plánovací komise č. 92/1967 Sb., o palivových a energetických základnách pro spotřebiče pevných, tekutých nebo plynných paliv a elektrické energie; rozhodnutí vydaná podle ní a podle vyhlášky Státní plánovací komise č. 112/1961 Sb.:

a)

zůstávají v platnosti v případech určení palivových a energetických základen v tuhém a plynném palivu a energetické energii;

b)

v případech, kdy jde o tekutá paliva, budou tato rozhodnutí v termínu, který určí ministerstvo plánování, nahrazena v souladu s danými zdroji pro období let 1971-1975 dohodami o palivové základně ve smyslu § 1-4 nebo zrušena; přitom budou příslušné orgány přihlížet i k odběratelům uskutečňovaným dosud bez určení palivových základen. Odběry, zahájené před účinnosti vyhlášky Státní plánovací komise č. 156/1958 Ú. l., budou posuzovány jako odběry podle určené palivové základny.

(2)

Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1971.

Místopředseda vlády ČSR

pověřený řízením ministerstva plánování ČSR:

Ing. Rázl v. r.

Příloha k vyhl. č. 107/1970 Sb.

ZÁSADY

pro určování palivových a energetických základen v topných

olejích a plynných palivech 1)

 

1) Jde o tyto druhy paliv: zemní plyn naftový, zemní plyn karbonský, svítiplyn, koksárenský plyn, topný plyn propan-butan, topný olej těžký - TM a topný olej střední a lehký.

1. S ohledem na rozsah již určených palivových základen a na omezené zdroje určují se pro léta 1971 až 1975 nové palivové základny v topných olejích 2) a plynných palivech pouze v těchto případech:

- velkoodběr (týká se plynných paliv) zajišťující veřejné stravování a a přípravu teplé užitkové vody v městských, lázeňských a rekreačních službách, ve školách, zdravotnických zařízení apod.;

- jde-li o technologické spotřebiče pro výrobu potravinářského zboží denní spotřeby (pekárny, cukrárny apod.) a v zemědělské prvovýrobě (sušárny);

- zvlášť zdůvodněné případy, kde použití tuhých paliv trvale zhoršuje životní prostředí a nelze-li řešit tento problém

- spad popílku

- technickými opatřeními; jde o domovní kotelny, dále o blokové a sídlištní menší výtopny sloužící především pro novou bytovou a občanskou výstavbu v soustředěné zástavbě měst, zejména se silou koncentrací průmyslu, dále v lázeňských, zdravotnických a rekreačních aglomeracích; u plynných paliv, jejichž použití v kotelnách se omezuje na zcela mimořádné případy, je nutno kromě toho zvažovat spalování plynu v kombinaci s tuhým nebo tekutým palivem;

- zkapalněné topné plyny (propan-butan) jsou v oblasti energetického využití určeny především pro zásobování obyvatelstva a drobných komunálních odběratelů (dodávky v tlakových nádobách); u velkoodběratelů může být propan-butan využíván jen ve výjimečných případech pro menší technologické spotřeby (např. příprava inertní atmosféry, sušení výrobků, karburace jiných topných plynů apod.);

- technologické spotřebiče (pece, sušárny apod.) jen v nových závodech zejména pro výrobu stavebních hmot (včetně živičných směsí na stavbu a opravy silnic);

- spotřebiče umožňující spalování dvou druhů paliv: např. tuhé palivo a topný olej, nebo tuhé palivo a palivo plynné aneb topný olej a palivo plynné, a to podle situace ve zdrojích jednotlivých druhů paliv (jde o technologické spotřebiče i parní či horkovodní kotle);

- stabilizace hoření při spalování méně kvalitních tuhých paliv, regulace frekvence v elektrárnách a zajištění provozu parních kotlů s práškovým topením pod technickým minimem.

2) Až do vyřešení vážných problémů souvisejících se zabezpečováním zdrojů tekutých paliv nebudou zatím na přechodnou dobu určovány nové palivové základny v tekutém palivu.

Ve všech ostatních případech je k určení palivové základny zapotřebí zvláštního souhlasu ministerstva průmyslu ČSR a ministerstva plánování ČSR.

2. Konkrétní postup při určování palivových a energetických základen podle § 1 vyhlášky usměrňuje ministerstvo plánování ČSR v souladu s vývojem situace ve zdrojích jednotlivých druhů paliv.



Poznámky pod čarou:

Při současné organizaci podnikové sféry sjednává investor (odběratel) příslib:

- s Ústavem technických a ekonomických služeb, úsek tuhých paliv,

jde-li o černé a hnědé uhlí vč. meziproduktu, lignit a koks; u paliv z dovozu je ústav povinen přihlížet k mezinárodním závazkům a na jejich základě k uzavřeným kontraktům mezi podnikem zahraničního obchodu Metalimex a zahraničními dodavateli;

- s odborovým ředitelstvím Chemopetrol

- Závody pro zpracování ropy,

jde-li o topné oleje těžké, topné oleje lehké a střední, benzín pro technologické účely, hnědouhelný koks a topný plyn propan-butan (zkapalněné topné plyny);

- s odborovým ředitelstvím Čs. plynárenských podniků,

jde-li o zemní plyn naftový, zemní plyn karbonský, svítiplyn a koksarénský plyn;

- s Krajskými energetickými podniky,

jde-li o elektřinu, je-li tato používána jako topné médium v zařízeních podle § 1 písm. c);

- s Českými energetickými závody, generálním ředitelstvím,

jde-li o elektřinu z nadřazené soustavy a je-li používána jako topné médium v zařízeních podle § 1 písm. c).

Při sjednávání předběžného příslibu dohodne dodavatel s investorem (odběratelem) dobu platnosti příslibu a způsob jeho nahrazení dohodou o palivové energetické základně.

Dohodu o palivové nebo energetické základně sjednává investor (odběratel)

zpravidla na podkladě platného předběžného příslibu podle písmena a)

- s organizacemi uhelného průmyslu, jde-li o tuhá paliva dodávaná z jeho zdrojů;

- s odborovým ředitelstvím Hutnictví železa nebo jím pověřenými organizacemi. jde-li o koks z hutních koksoven;

- s podnikem zahraničního obchodu Metalimex, jde-li p tuhá paliva z dovozu;

- s organizacemi pověřenými odborovým ředitelstvím Chemopetrol, jde-li o tekutá paliva ze zdrojů České socialistické republiky;

- s n. p. Slovnaft, jde-li o topné oleje těžké dodávané ze Slovenské socialistické republiky;

- s podnikem zahraničního obchodu Chemapol, jde-li o tekutá paliva z dovozu;

- s plynárenskými podniky pověřenými oborovým ředitelstvím Čs. plynárenských podniků, jde-li p plynná paliva;

- s Krajskými energetickými podniky, jde-li o elektrickou energii;

- s Českými energetickými závody, generálním ředitelstvím, jde-li o elektrikou energii z nadřazené soustavy.

Nyní platí vyhláška ministerstva energetiky č. 10/1958 Ú. l.

Netýká se příslibu o určení palivové základny v tuhém palivu.

Poznámky pod čarou:
1

Při současné organizaci podnikové sféry sjednává investor (odběratel) příslib:

- s Ústavem technických a ekonomických služeb, úsek tuhých paliv,

jde-li o černé a hnědé uhlí vč. meziproduktu, lignit a koks; u paliv z dovozu je ústav povinen přihlížet k mezinárodním závazkům a na jejich základě k uzavřeným kontraktům mezi podnikem zahraničního obchodu Metalimex a zahraničními dodavateli;

- s odborovým ředitelstvím Chemopetrol

- Závody pro zpracování ropy,

jde-li o topné oleje těžké, topné oleje lehké a střední, benzín pro technologické účely, hnědouhelný koks a topný plyn propan-butan (zkapalněné topné plyny);

- s odborovým ředitelstvím Čs. plynárenských podniků,

jde-li o zemní plyn naftový, zemní plyn karbonský, svítiplyn a koksarénský plyn;

- s Krajskými energetickými podniky,

jde-li o elektřinu, je-li tato používána jako topné médium v zařízeních podle § 1 písm. c);

- s Českými energetickými závody, generálním ředitelstvím,

jde-li o elektřinu z nadřazené soustavy a je-li používána jako topné médium v zařízeních podle § 1 písm. c).

Při sjednávání předběžného příslibu dohodne dodavatel s investorem (odběratelem) dobu platnosti příslibu a způsob jeho nahrazení dohodou o palivové energetické základně.

2

Dohodu o palivové nebo energetické základně sjednává investor (odběratel)

zpravidla na podkladě platného předběžného příslibu podle písmena a)

- s organizacemi uhelného průmyslu, jde-li o tuhá paliva dodávaná z jeho zdrojů;

- s odborovým ředitelstvím Hutnictví železa nebo jím pověřenými organizacemi. jde-li o koks z hutních koksoven;

- s podnikem zahraničního obchodu Metalimex, jde-li p tuhá paliva z dovozu;

- s organizacemi pověřenými odborovým ředitelstvím Chemopetrol, jde-li o tekutá paliva ze zdrojů České socialistické republiky;

- s n. p. Slovnaft, jde-li o topné oleje těžké dodávané ze Slovenské socialistické republiky;

- s podnikem zahraničního obchodu Chemapol, jde-li o tekutá paliva z dovozu;

- s plynárenskými podniky pověřenými oborovým ředitelstvím Čs. plynárenských podniků, jde-li p plynná paliva;

- s Krajskými energetickými podniky, jde-li o elektrickou energii;

- s Českými energetickými závody, generálním ředitelstvím, jde-li o elektrikou energii z nadřazené soustavy.

3

Nyní platí vyhláška ministerstva energetiky č. 10/1958 Ú. l.

4

Netýká se příslibu o určení palivové základny v tuhém palivu.