Smlouva
sjednaná mezi ministerstvem železnic a financí jménem Československého státu (v dalším označovaného "stát") z jedné strany a akciovou společností Novohradské župní místní dráhy (Nógrádvármegyei helyi érdekü vasut reszvénytársaság, v dalším označované "společnost") ze strany druhé o pachtu traťového úseku této dráhy, jdoucího od stanice Lučenec ke státní hranici československo-maďarské
Článek 1
Společnost dává na základě usnesení valné hromady, konané dne 7. června 1929, státu do pachtu a stát béře do pachtu traťový úsek Novohradské župní místní dráhy, ležící na území Československé republiky a jedoucí od stanice Lučenec ke státní hranici československo-maďarské, se všemi pozemky, budovami, movitým a nemovitým příslušenstvím tak, jak je v držení československých státních drah, provozujících tento traťový úsek
Článek 2
Československé státní dráhy vedou provoz na tomto traťovém úseku svými zaměstnanci na svůj účet.
Vybírají proto veškeré příjmy a nesou veškeré výdaje, související s držením a provozem tohoto úseku.
Československé státní dráhy nesou také ze svého všechny škody a jiné výlohy, jež vzniknou na pachtovaném úseku a jejím příslušenství mimořádnými událostmi nebo z jakékoliv jiné příčiny, počítaje v to i náhrady škod z provozních nehod.
Článek 3
Stát může, kdykoliv to uzná za nutné, dáti provésti svým nákladem na pachtovaném traťovém úseku stavby, přestavby a jakékoli jiné investice, jakož i rozmnožiti inventář, aniž může žádati od společnosti za to náhradu.
Článek 4
Společnost odevzdá státu veškeré technické pomůcky jako plány, nákresy, výpočty, protokoly atd. týkající se propachtovaného traťového úseku, pokud jsou v jejím držení.
Článek 5
Stát bude platiti společnosti jako pachtovné částku 45.000 Kč ročně splatnou 1. července každého roku za každý běžný rok u Slovenské banky v Bratislavě.
Ode dne splatnosti pachtovného do dne skutečného zaplacení platí stát společnosti 5% úrok ze splatné částky.
Z tohoto pachtovného nebude společnost platiti na území Československé republiky ani daní ani dávek.
Článek 6
Tato smlouva sjednává se s účinností od 1. ledna 1919 na dobu, po kterou potrvá průjezdní doprava na trati Čata - Lučenec podleodst. 2 článku 302 mírové smlouvy Trianonské.
Nebude-li do uplynutí této doby sjednána mezi státem a společností nová smlouva o úpravě poměrů propachtovaného traťového úseku, potrvá tato smlouva dále až do nové smluvní úpravy.
Článek 7
Společnost svoluje, aby v pozemkových knihách pro železniční vlastnictví na území Československé republiky byla vtělena práva a závazky z této smlouvy na propachtovaný traťový úsek, jakož i aby v pozemkové knize byly provedeny změny nastalé použitím ustanovení čl. 3 této smlouvy.
Společnost se zavazuje vydati státu k tomu účelu event. potřebné listiny.
Článek 8
Smlouva tato je závazna pro společnost dnem, kdy bude podepsána od ní způsobem, odpovídajícím stanovám, na základě usnesení valné hromady společnosti, konané dne 7. června 1929, pro stát pak dnem, kdy nabude účinnosti její ústavní schválení.
Článek 9
Stát ponese ze svého veškeré výlohy, dávky a poplatky související se sjednáním a provedením této úmluvy.
Článek 10
Pro všechny spory z této smlouvy jsou příslušny v I. instanci věcně příslušné soudy v sídle české finanční prokuratury v Praze.
Článek 11
Tato smlouva byla sepsána ve dvou stejnopisech, z nichž jeden bude vydán společnosti a druhý uložen u ministerstva železnic.
V Praze, dne 15. července 1930