Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

3/1962 Sb. znění účinné od 1. 1. 1967 do 31. 12. 1967
změněnos účinností odpoznámka

zákonným opatřením č. 99/1967 Sb.

1.1.1967

vyhláškou č. 12/1966 Sb.

1.3.1966

vyhláškou č. 133/1964 Sb.

1.7.1964

3

 

VYHLÁŠKA

ministerstva dopravy a spojů

ze dne 16. ledna 1962

o řízení nákladní automobilové dopravy národními výbory

 

Ministerstvo dopravy a spojů stanoví v dohodě s příslušnými ústředními orgány a krajskými národními výbory podle § 8 odst. 1 zákona č. 57/1950 Sb., o úpravě podnikání v silniční dopravě:

Úvodní ustanovení

§ 1

(1)

Vysoce rozvinutý hospodářský a kulturní život v naší socialistické republice a splnění plánovaných úkolů v rozvoji průmyslu, stavebnictví a zemědělství vyžaduje, aby nákladní automobilová doprava plnila kvalitně, hospodárně a včas úkoly vyplývající pro ni ze státního plánu rozvoje národního hospodářství. Proto se v souladu s rozšířenou pravomocí a odpovědností národních výborů upravuje její řízení.

(2)

Na základě státního plánu rozvoje národního hospodářství řídí národní výbory nákladní automobilovou dopravu přepravním plánem, organizacemi pro vytěžování vozidel nákladní automobilové dopravy, přepravními systémy a zvláštními přepravními úpravami.

Plánovaní přepravy v nákladní automobilové dopravě

§ 2

Plány přepravy se sestavují jako plány pětileté a roční, a to podle předpisů o plánování.

§ 3

(1)

Organizace veřejné dopravy a provozovatelé plánované závodové dopravy1 jsou povinni hlásit krajskému dopravnímu středisku k sestavení měsíčního přehledu:

a)

organizace veřejné dopravy (podniky za své závody) zejména objemy přeprav, na které jsou v příslušném měsíci uzavřeny hospodářské smlouvy,2 a objemy dalších zajišťovaných přeprav, na něž nebyly hospodářské smlouvy uzavřeny. Obsah hlášení stanoví krajské dopravní středisko pro projednání s příslušnou organizací veřejné dopravy,

b)

provozovatelé plánované závodové dopravy objemy a druhy přeprav, které zajišťují v příslušném měsíci vlastní závodovou dopravou. Obsah hlášení ministerstvo dopravy v dohodě se zúčastněnými ministerstvy a ústředními orgány.3 Hlášení se předkládá podle základních plánujících jednotek organizace, a to té pobočce krajského dopravního střediska, v jejímž obvodu má být přeprava započata.

(2)

Organizace jsou povinny předložit hlášení podle odstavce 1 nejpozději pátého dne před počátkem měsíce, jehož se hlášení týká. Na vyzvání krajského dopravního střediska jsou organizace povinny umožnit nahlédnutí do podkladů hlášení a poskytnout další informace a vysvětlení o potřebě přeprav a jejich zajištění, zejména o průběhu uzavírání hospodářských smluv v silniční nákladní dopravě, o sjednávání dílčích specifikací těchto smluv a o plnění smluvních závazků.

(3)

V odůvodněných případech může krajské dopravní středisko zjednodušit obsah hlášení stanovený podle odstavce 1 písm. b) a výjimečně provozovatele závodové dopravy této povinnosti i zprostit.

§ 4

(1)

Organizace jsou povinny předložit návrh měsíčního přepravního plánu na příští měsíc do 20. dne běžného měsíce v trojím vyhotovení okresnímu národnímu výboru, v jehož územním obvodu má být požadovaná přeprava provedena, popřípadě započata. Je-li v kraji zřízena pro některé hospodářské činnosti řídící krajská organizace, může návrh plánu na podřízené hospodářské jednotky předkládat příslušným okresním národním výborům tato organizace.

(2)

Okresní národní výbor prověří předložené návrhy přepravních plánů z hlediska účelnosti a ekonomického opodstatnění požadovaných přeprav a jejich důležitosti pro zajištění výrobních, zásobovacích a odbytových úkolů organizací, jakož i z hlediska vazby na schválené roční plány nákladní automobilové dopravy. Přitom prověří možnosti zajištění požadovaných přeprav dopravními prostředky v rámci okresu a možnosti jejich hospodárného provedení. Okresní národní výbor dále přezkoumá vzájemnou koordinaci měsíčních plánů silniční a železniční dopravy zejména z hlediska schválených zásad pro dělbu přepravní práce mezi oběma dopravami; zároveň sleduje, zda nároky přepravců nebyly v přepravních plánech obou doprav uplatněny duplicitně. Zjištěné nedostatky v návrhu přepravního plánu projedná okresní národní výbor s příslušnými organizacemi a učiní opatření k jejich odstranění.

(3)

Na podkladě prověřených nároků sestaví okresní národní výbor návrh okresního přepravního plánu nákladní automobilové dopravy na tiskopise podle vzoru v příloze této vyhlášky; takto sestavený návrh se všemi návrhy plánu jednotlivých organizací předloží se svým vyjádřením krajskému národnímu výboru, a to ve lhůtě stanovené krajským národním výborem. Národní výbor hlavního města Prahy projednává a sestavuje přepravní plán z návrhů předložených organizacemi přímo.

(4)

Krajský národní výbor přezkoumá podle odstavce 2 předložené návrhy okresních přepravních plánů z hlediska kraje s cílem zajistit nárokované přepravy a jejich nejúčelnější provedení dopravními prostředky v rámci kraje, popřípadě ve spolupráci s jinými kraji dopravními prostředky z těchto krajů․ Podle výsledku přezkoumání upraví krajský národní výbor s přihlédnutím k vyjádření okresních národních výborů návrhy okresních přepravních plánů a návrhy měsíčních plánů organizací a na jejich podkladě sestaví a schválí krajský přepravní plán. Upravené přepravní plány vrátí okresním národním výborům.

(5)

Navrhované výkony závodové dopravy, jestliže vycházejí ze schválených ročních plánů automobilové dopravy, národní výbory nesnižují; případné zvýšení těchto výkonů projednají s příslušnou organizací. Výrazné zvýšení výkonů musí být zajištěno plánem hmotného zásobování a mzdových fondů.

(6)

Měsíční přepravní plány organizací, upravené podle schváleného krajského plánu, doplní okresní národní výbor údajem, který podnik ČSAD přepravu provede, opatří schvalovací doložkou a odešle nejpozději tři dny před počátkem měsíce přepravcům i dopravcům. Prováděcímu podniku ČSAD zašle okresní národní výbor dva průpisy okresního přepravního plánu.

§ 5

(1)

Uplatní-li přepravce v průběhu měsíce nároky na veřejnou přepravu, které nejsou obsaženy ve schváleném plánu, je možno je uspokojit, jestliže tím nebude ohroženo provedení přeprav obsažených v plánu.

(2)

Přepravy uložené dopravcům podle § 8 odst. 2 zákona č. 57/1950 Sb. musí být provedeny přednostně i před přepravami obsaženými v plánu; bude-li to nutné vzhledem k objemu uložené přepravy, rozhodne okresní národní výbor, na úkor kterých plánovaných přeprav má být uložená přeprava provedena a jakým způsobem budou zajištěny přepravy, které bylo nutno omezit.

(3)

Okresní národní výbory sledují a kontrolují provádění a plnění přepravního plánu

a)

u veřejné dopravy na základě údajů o plnění jejich úkolů, které zaznamená podnik ČSAD na průpise okresního přepravního plánu a předloží do 7. dne následujícího měsíce okresnímu národnímu výboru,

b)

u závodové dopravy podle schválených statistických výkazů, popřípadě záznamů prvotní evidence, které si mohou vyžádat k nahlédnutí.

Krajské národní výbory kontrolují plnění přepravního plánu podle hlášení okresních národních výborů o plnění okresního přepravního plánu.

§ 6

zrušen

§ 7

zrušen

Vytěžování vozidel nákladní automobilové dopravy

§ 8

zrušen

§ 9

zrušen

§ 10

zrušen

§ 11

zrušen

§ 12

zrušen

§ 13

zrušen

§ 14

zrušen

Přepravní systémy a zvláštní přepravní úpravy
Vyhrazená přeprava

§ 15

(1)

Ke zhospodárnění silniční nákladní dopravy a k uplatnění vyššího stupně organizace přepravní práce vyhrazují se podnikům ČSAD určité druhy přeprav; tím nesmí být ohroženo plnění výrobních, zásobovacích a odbytových úkolů organizací.

(2)

Vyhrazená přeprava může být zavedena pro všechny druhy nákladů nebo pro některé z nich u přeprav

a)

z určitého zdroje,

b)

mezi stanovenými místy,

c)

ve stanoveném obvodu.

§ 16

(1)

Vyhrazenou přepravu, pokud nepřesahuje území jednoho okresu, vyhlašuje okresní národní výbor, v ostatních případech krajský národní výbor po projednání se zúčastněnými okresními národními výbory. Leží-li stanovená místa, mezi nimiž má být vyhlášena vyhrazená přeprava, v různých krajích nebo přesahuje-li stanovený obvod vyhrazené přepravy území jednoho kraje, vyhlašují vyhrazenou přepravu zúčastněné krajské národní výbory po předchozí dohodě ke stejnému dni.

(2)

Vyhrazená přeprava se vyhlašuje vždy po projednání s hlavními dodavateli, odběrateli a dopravci.

(3)

Národní výbor, který vyhrazenou přepravu vyhlásí, může povolit v mimořádných případech výjimku, a to jen jde-li o přepravy pro vlastní potřebu žadatele (například doprava vlastním dopravním prostředkem pro účely individuální bytové výstavby, pro výstavbu prováděnou svépomocí, pro využití přístavných jízd vozidel zúčastněného přepravce z garáží na pracoviště a pod.). Povolené výjimky nesmí však v žádném případě narušit organizaci provozu podniku ČSAD.

(4)

Vyhláška o vyhrazené přepravě se zveřejňuje 30 dnů před dnem její účinnosti; jde-li o případy uvedené v § 18 odstavec 1, lze vyhrazenou přepravu vyhlásit jen ke dni, k němuž lze provádět změny v plánu.

Vyhláška musí obsahovat zejména

a)

vyhrazené druhy přepravy s uvedením místa odběru, popřípadě dodání, a označení podniku ČSAD povinného zajištěním vyhrazené přepravy,

b)

termín zavedení vyhrazené přepravy,

c)

povinnosti provádějícího podniku ČSAD k zajištění plynulé přepravy,

d)

zákaz přeprav vozidly jiných držitelů, popřípadě ustanovení o výjimkách podle předchozího odstavce,

e)

ustanovení, kdo uplatňuje nároky ve vyhrazené přepravě v přepravních plánech, majetkové sankce z toho vyplývající, popřípadě jiná ujednání a dohody, kterými se vytvářejí předpoklady pro hladký průběh vyhrazené přepravy.

(5)

Národní výbor, který vyhrazenou přepravu vyhlásí, může ji zrušit, jsou-li pro to vážné hospodářské důvody, zejména nesplnily-li se předpoklady, za kterých byla vyhrazená přeprava zavedena. Při zrušení vyhrazené přepravy národní výbor zruší též opatření učiněná podle ů 18.

§ 17

(1)

Při zkoumání předpokladů pro zavedení vyhrazené přepravy přihlédne národní výbor zejména k tomu,

a)

zda pro zavedení vyhrazené přepravy jsou vytvořeny nebo lze vytvořit takové podmínky, aby vyhrazením bylo z celkového národohospodářského hlediska dosaženo zhospodárnění,

b)

zda přepravní vzdálenost, povaha substrátu, jeho výroba (množství a pravidelnost) a spotřeba (rozmístění příjemců) umožní ekonomicky výhodné zavedení cyklického oběhu vozidel,

c)

zda jsou možnosti pro zavedení a využití mechanizačních prostředků při nakládacích a vykládacích pracích.

(2)

Provádění vyhrazené přepravy se děje na základě podrobných podmínek dohodnutých mezi podnikem (podniky) ČSAD, dodavatelem (držitelem zdroje) a odběratelem (příjemcem). Podmínky schvaluje vyhlašující národní výbor současně s vyhlášením vyhrazené přepravy. V podmínkách se dohodne zejména přejímání nákladů, vážení, minimální a maximální objem přepravy, pracovní doba nakládky, popřípadě vykládky vozidel, použití mechanizace, vstup na pracoviště, osvětlení, bezpečnost práce, objednávky přepravy, místo plnění dodávky, fakturace a úhrady dovozného a vedlejších náhrad, opatření v případě poruch provozních zařízení k používání telekomunikačního a sociálního zařízení, garáží, skladovacích prostorů, úprava příjezdových komunikací apod.

§ 18

(1)

Vyžaduje-li to rozsah přepravních výkonů přejímaných podnikem ČSAD, provede se převod správy vozidel, jichž dosavadní dopravci používali výhradně pro přepravu těch druhů nákladů, které byly zahrnuty do vyhrazené přepravy. Jestliže dosavadní dopravci používali svých vozidel také pro přepravu jiných druhů nákladů, bude převedena správa jen té části vozového parku, která odpovídá poměru objemu přepravy vyhrazených druhů nákladů k celkovému objemu přepravy nákladů, s přihlédnutím k přepravní vzdálenosti a pracnosti.

(2)

O převodu správy základních prostředků podle odstavce 1 a ostatních částí plánu uzavře podnik ČSAD s dosavadním dopravcem dohodu. Národní výbor určí podniku ČSAD případnou úsporu pracovních sil a vlastních nákladů.

(3)

Nedojde-li k dohodě podle předchozích odstavců, rozhodne před zavedením vyhrazené přepravy na základě rozboru výkonu motorových vozidel u dosavadních dopravců nejméně za poslední tři měsíce

a)

okresní národní výbor, je-li organizace odevzdávající přepravu řízena okresním nebo místním národním výborem,

b)

krajský národní výbor v ostatních případech a to v dohodě s příslušným ústředním orgánem, půjde-li o organizaci řízenou ústředně.

Pravidelné nákladní linky

§ 19

(1)

Zhospodárnění nákladní automobilové dopravy lze dosáhnout zavedením pravidelných nákladních linek mezi určitými místy se stanoveným jízdním řádem (dále jen "pravidelná přeprava"). Zavedení pravidelné přepravy nevylučuje provádění přeprav mezi určenými místy mimo rámec této přepravy.

(2)

Zavedení pravidelné nákladní linky vyhlašuje národní výbor; zároveň vyhlásí podnik, popřípadě podniky veřejné dopravy pověřené jejím obstaráváním i lhůty a místo pro hlášení a svoz nákladu.

(2)

K vyhlášení je příslušný okresní národní výbor, leží-li místa uvedená v jízdním řádu na území jednoho okresu, v ostatních případech krajský národní výbor; leží-li místa na území dvou nebo více krajů, vyhlašují pravidelnou přepravu zúčastněné krajské národní výbory po vzájemné dohodě ke stejnému dni.

Vyhlášená přeprava mezi dvěma místy

§ 20

(1)

Ekonomickou účinnost řízení nákladní automobilové dopravy lze posílit rozšířením působnosti středisek na řízení přepravy mezi dvěma místy na vzdálenost do 50 km. Řízení přepravy podle předchozí věty se nevztahuje na jízdy a přepravy nákladů do míst a z míst ležících na trati mezi vyhlášenými místy.

(2)

Rozšířenou působnost středisek podle odstavce 1 vyhlašuje okresní národní výbor, leží-li obě místa na území jednoho okresu, v ostatních případech krajský národní výbor. Leží-li určená místa na území dvou krajů, vyhlašují rozšířenou působnost středisek krajské národní výbory obou krajů po vzájemné dohodě ke stejnému dni.

Zajištění podeje a odběru zásilek

§ 21

zrušen

Závěrečná ustanovení

§ 22

zrušen

§ 23

(1)

Plnění povinností uložených touto vyhláškou kontrolují národní výbory a střediska, popřípadě za součinnosti orgánů Veřejné bezpečnosti. Ke splnění své kontrolní a vytěžovací povinnosti mohou střediska zřizovat kontrolní stanoviště a pomocná pracoviště.

(2)

Ustanovení této vyhlášky se nevztahuje na vozidla ozbrojených sborů, požární ochrany a zastupitelských úřadů.

§ 24

Ministerstvo dopravy a spojů může v dohodě s krajskými národními výbory pověřit koordinací činnosti krajských středisek, zajišťováním mimořádných úkolů nadkrajového rozsahu a operativním řízením dopravy nadkrajové povahy jemu přímo podřízenou zvláštní organizaci.

§ 25

(1)

Zrušují se vyhlášky

a)

č. 187/1954 Ú. l. (č. 210/1954 Ú. v.), o řízení silniční nákladní dopravy,

b)

č. 206/1954 Ú. l. (č. 230/1954 Ú. v.), o vyhrazení přepravě v nákladní automobilové dopravě.

(2)

Dále se zrušují směrnice o přepravním plánování, uveřejněné v Tarifním věstníku. 5

(3)

Ustanovení vyhlášky č. 83/1957 Ú. l., o plánování přepravy ve veřejné nákladní dopravě, neplatí pro veřejnou nákladní automobilovou dopravu.

§ 26

Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. března 1962.

Ministr:

dr. Vlasák v. r.

Příloha č 1. k vyhlášce č. 3/1962 Sb.

Okresnímu národnímu výboru

v ..............................................................

Přepravce ............................

Ústřední úřad ........................

Bankovní spojení ...... telefon ......

Návrh měsíčního přepravního plánu v nákladní

automobilové dopravě

na měsíc ................................. 196.......

 

Vyplní přepravce

Vyplní ONV

Pojmenování druhu zboží v podrobném členění

Místo

Způsob

Požadavky na

Převzato do plánu

Provádějící podnik ČSAD

nakládky

vykládky

nakl.

vykl.

ČSAD

dopravu závodovou

tuny

tkm

u přepravce

tuny

přeprav. vzdál.

tuny

přeprav. vzdál.

ČSAD

záv. doprava

ČSAD

záv. doprava

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

Celkem

x

x

x

x

 

 

 

 

 

 

 

 

 

z toho:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dne 196 Razítko, přesná adresa, podpis Schvalovací doložka

Příloha č 2. k vyhlášce č. 3/1962 Sb.

Okres:

Kraj:

Okresní Krajský plán přepravy nákladní automobilové dopravy

 

Měsíc ................... 196.....

Přepravce

Požadavky na

Převzato do přepravního plánu

Poznámka

Plnění přepravního plánu

Ústřední

úřad

Název

ČSAD

závodovou dopr.

ČSAD

závodová doprava

ČSAD

závodová doprava

 

 

tuny

tuny

tuny

tkm

tuny

tkm

tuny

tkm

tuny

tkm

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Převod

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Celkem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Poznámky pod čarou:

Článek 64 odst. 1 písm. b) metodických pokynů Státní plánovací komise č. 55/1985 Sb.

Vyhláška č. 11/1966 Sb., o hospodářských smlouvách v silniční nákladní dopravě.

Tato úprava se vyhlásí v Přepravním a tarifním věstníku ministerstva dopravy.

Tarifní věstník č. 42 z roku 1958 C 25/42/ 1958 s doplňkem v č. 44 z roku 1959 C 26/44/1959 a v č. 27 z roku 1960 C 19/27/1960.

Poznámky pod čarou:
1

Článek 64 odst. 1 písm. b) metodických pokynů Státní plánovací komise č. 55/1985 Sb.

2

Vyhláška č. 11/1966 Sb., o hospodářských smlouvách v silniční nákladní dopravě.

3

Tato úprava se vyhlásí v Přepravním a tarifním věstníku ministerstva dopravy.

5

Tarifní věstník č. 42 z roku 1958 C 25/42/ 1958 s doplňkem v č. 44 z roku 1959 C 26/44/1959 a v č. 27 z roku 1960 C 19/27/1960.