Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

42/1962 Sb. znění účinné od 25. 4. 1962 do 31. 12. 1968

Výnosem ministerstva dopravy č. 30532/68 ze dne 19. 12. 1968, zveřejněného ve Sbírce zákonů č. 1/1969 na str. 22, došlo k pozbytí účinnosti této vyhlášky. Formálně pak byla zrušena zákonem č. 276/2023 Sb.

42

 

VYHLÁŠKA

ministra dopravy a spojů

ze dne 17. dubna 1962

o úpravě mzdových podmínek pro řidiče silničních motorových

vozidel, závozníky a průvodčí autobusů

 

Ministr dopravy a spojů stanoví v dohodě se zúčatněnými ministry a ústředními orgány a s Ústřední radou odborů na základě usnesení Státní mzdové komise ze dne 16. dubna 1962 podle § 1 zákona č. 244/1948 Sb., o státní mzdové politice a podle § 2 vládního nařízení č. 27/1951 Sb., o řízení státní mzdové politiky a zřízení Státní mzdové komise:

§ 1

Rozsah platnosti

(1)

Tato vyhláška upravuje mzdové podmínky pracovníků, kteří řídí silniční motorová vozidla nebo vykonávají práci závozníků motorových vozidel a průvodčích autobusů jako povolání.

(2)

Vyhláška se nevztahuje na

a)

příslušníky ozbrojených sborů,

b)

pracovníky požární ochrany z povolání,

c)

řidiče a průvodčí městských kolejových vozidel, trolejbusů, autobusů a autotaxi městské dopravy a komunálních služeb,

d)

řidiče traktorů, zaměstnané při provádění mechanizovaných polních prací, v přibližování dřeva v lesním hospodářství a na řidiče pásových traktorů.

§ 2

Mzdové tarify

(1)

Pro odměňování práce v časové a úkolové mzdě platí tyto mzdové tarify:

a)

řidiči nákladních automobilů o užitečném zatížení (v Kčs/hod.)

 

 

 

 

opraváři

neopraváři

 

do 4.4 tun

5,50

5,—

 

do 10.9 tun

6,20

5,50

 

do 11.— tun

7,05

6,20

b)

řidiči kolových traktorů a tahačů o výkonu motoru (v Kčs/hod.)

 

 

 

do 90 k

5,50

5,—

 

do 179 k

6,20

5,50

 

do 180 k

7,05

6,20

c)

řidiči autobusů o užitečném zatížení (v Kčs/hod.)

 

 

 

do 4.4 tun

6,20

 

do 4.5 tun

7,05

d)

řidiči osobních automobilů (v Kčs měsíčně)

1150,—

1050,—

e)

řidiči dodávkových automobilů (v Kčs měsíčně)

1050,—

950,—

f)

průvodčí autobusů (v Kčs/hod.)

4,85

g)

závozníci přidělení k automobilům všech značek (v Kčs/hod.)

4,85

(2)

Řidič-opravář musí být buď vyučen automechanikem nebo musí být zaučen v dílně a prokázat kvalifikační zkouškou, že kromě dovedností, předepsaných pro řidiče-neopraváře, umí samostatně provádět běžné opravy motorového vozidla a pravidelnou kontrolu všech jeho částí, demontovat, opravit a montovat jednotlivé skupiny a podskupiny vozidla a provádět potřebné úpravy dílců a součástí. Neudržuje-li řidič-opravář svěřené vozidlo v řádném technickém stavu, může mu být tato jeho kvalifikace odejmuta.

Řidič-neopravář musí umět připravit vozidlo k jízdě, obsluhovat, ošetřovat a mazat jeho části podle příslušných předpisů, včetně odstranění jednoduchých poruch, vyskytujících se na vozidle.

Kromě řízení vozidla musí řidič provádět jeho denní ošetření (řidič-opravář též potřebné běžné opravy) a nakládat a vykládat přepravované zboží na vozidlo a z vozidla, pokud z důvodu bezpečnosti dopravy není jeho účast na nakládání a vykládání vyjímečně vyloučena.

(3)

Závozník jezdí s řidičem, nakládá a skládá různé hmoty a výrobky podle průvodních dokladů. Musí znát přepravní řád a předpisy, umět nakládat a skládat různé druhy hmot a výrobků a zajistit je proti poškození, ovládat jednoduché zvedací a nakládací zařízení a pomůcky pro nakládaní a vykládání, umět přejímat a předávat zboží podle průvodních dokladů a vypomáhat řidiči jednoduchými pracemi při odstraňování poruch.

(4)

Průvodčí autobusů odbavuje cestující, zavazadla a autobusové zboží, vybírá jízdné, poplatky a náhrady stanovené tarifem, ukládá zavazadla a autobusové zboží do vyhrazeného prostoru, doprovází cestující za jízdy v autobusu nebo přívěsu a odpovídá za jejich bezpečnost. Udržuje vozidlo v čistotě. Musí znát přepravní řád, jízdní řád, tarifní ustanovení o stanovení jízdného, poplatků a náhrad, umět bezpečně uložit zavazadla ve vozidle nebo prostorách pro ně vyhrazených a vypomáhat řidiči jednoduchými pracemi při odstraňování poruch.

(5)

Řidičům speciálních silničních motorových vozidel se určí mzdový tarif podle skupiny užitečného zatížení nákladních automobilů, do níž náleží podvozek (chassis) speciálního vozidla. Autojeřáby, autobegry a dumpry se nepovažují za speciální silniční motorová vozidla ve smyslu této vyhlášky. Tažná vozidla pro návěsy (tahače) se posuzují jako traktory a zařazují se podle výkonu motoru v koních. Řidičům automobilů s karosérií typu Station-vagón se určí mzdový tarif pro řidiče osobních automobilů nebo pro řidiče dodávkových automobilů, a to podle provozního použití automobilů, které převažuje.

(6)

Práce na běžných opravách a plánované údržbě motorových vozidel a přívěsů, odměňuje se příslušným mzdovým tarifem řidiče nebo závozníka. Za práce při ošetřování motorových vozidel a přívěsů (denní obsluha, čištění, mytí a mazání) lze stanovit příslušnou paušální odměnu.

§ 3

Pracovní příplatky řidičů

(1)

Za zvláštní namáhavost, náročnost a obtížnost se poskytuje řidičům dále uvedených speciálních motorových vozidel a silničních motorových vozidel s přívěsy za každou odpracovanou hodinu při přepravním výkonu, při němž bylo použito speciálního zařízení vozidla nebo přívěsu, příplatek, který činí

a)

u automobilů s návěsem do 10 tun užitečného zatížení s jednonápravovým klanicovým přívěsem do 18 m délky nákladu, s jednonápravovým přívěsem přes 1 tunu užitečného zatížení, s jedním dvounápravovým přívěsem do 10 tun užitečného zatížení (s výjimkou autobusů) a traktoru s nejméně dvěma dvounápravovými přívěsy nebo soupravou dvou klanicových přívěsů do 18 m délky nákladu, u montážních automobilů s hydraulicky výsuvnou pracovní plošinou, u automobilů s cisternou (včetně fekálních, kropicích a mycích automobilů), asanačních a posypových automobilů s pluhem, nákladních automobilů automobilové pošty se speciální skříňovou karosérií pro třídění poštovních zásilek za jízdy a pohřebních automobilů ...............Kčs 0,60,

b)

u automobilů s návěsem přes 10 tun užitečného zařízení, s jednonápravovým klanicovým přívěsem přes 18 m délky nákladu, s jedním dvounápravovým přívěsem přes 10 tun užitečného zatížení (s výjimkou autobusů), se dvěma dvounápravovými přívěsy do 10 tun užitečného zatížení, u traktorů se soupravou dvou klanicových přívěsů přes 18 m délky nákladu, u sklápěcích automobilů bez závozníka, sklápěcích souprav, čisticích automobilů "Kuka", samosběrných a zametacích automobilů a speciálních automobilů na přepravu uhlí ...............Kčs 0,90,

c)

u automobilů a tahačů s přívěsnými Trayllery a Cullemayery nebo dvěma dvounápravovými přívěsy přes 10 tun užitečného zatížení Kčs 1,20. V rámci těchto sazeb lze řidičům stanovit tyto příplatky též pevnou sazbou, za každý km jízdy.

(2)

Řidičům autobusů se vyplácí za jízdu s přívěsem příplatek ve výši Kčs 0,07 za každý kilometr jízdy.

(3)

Řidiči, který současně vykonává práci výběrčího, inkasuje tržby nebo provádí výkup, pokud není za tuto činnost odměňován, náleží příplatek ve výši Kčs 0,70 za každou odpracovanou hodinu přepravního výkonu, při němž tato činnost je vykonávána. Příplatek je možno určit pevnou sazbou za jednotlivý výkon, která však nesmí překročit výši uvedenou v předchozí větě.

(4)

Řidičům, kteří vykonávají práce uvedené v § 4, odst. 1, přísluší stejné příplatky jako závozníkům.

§ 4

Pracovní příplatky závozníků a průvodčích autobusů

(1)

Za nakládání a vykládání těžkých nákladů náleží závozníkům příplatek, který činí za jednu hodinu tohoto výkonu:

a)

při ručním nakládání a vykládání nákladu o kusové váze větší než 60 kg na jednoho pracovníka ...............Kčs 0,65,

b)

při nakládání, vykládání a přemísťování stěhovacích svršků, při nakládání, vykládání a přemísťování nadměrně těžkých a rozměrově objemných nákladů přepravovaných na speciálních podvozcích (Trayllery a Cullemayery) a při nakládání, vykládání a přemísťování zvlášť těžkých předmětů, jako např. velkých strojů, strojních zařízení (součástí strojů) a těžkých nedobytných pokladen, jejichž nakládka vyžaduje speciální znalosti a dovednosti a předpokládá provedení zvláštních přípravných a dokončujících prací ...............Kčs 1,35.

(2)

Závozníku pověřenému inkasováním a vyúčtováním tržeb nebo provádějícímu výkup, náleží příplatek ve výši Kčs 0,70 za každou odpracovanou hodinu přepravního výkonu, při němž je tato činnost vykonávána. Příplatek je možno určit pevnou sazbou, která však nesmí překročit výši uvedenou v předchozí větě.

(3)

Průvodčím autobusů, obsluhujícím zároveň motorový vůz a přívěs, náleží příplatek ve výši Kčs 0,70 za každou odpracovanou hodinu takového výkonu.

§ 5

Příplatky za práci ve ztíženém pracovním prostředí

(1)

Řidičům a závozníkům přísluší za každou hodinu odpracovanou ve ztíženém pracovním prostředí příplatek.

(2)

Příplatky jsou odstupňovány podle obtížnosti práce a zdraví škodlivých podmínek a činí za každou skutečně odpracovanou hodinu

ve skupině A

Kčs 0,40

ve skupině B

Kčs 0,80

ve skupině C

Kčs 1,30

(3)

Seznam prací, za které se poskytují příplatky, je uveden v příloze č. 1. Seznam prací mohou jednotliví mistři ústředních orgánů rozšířit pro obor své působnosti o další práce po projednání se sekretariátem Státní mzdové komise.

(4)

Příplatky se poskytují podle směrnic vydaných příslušným ministerstvem na podkladě zásad stanovených Státní mzdovou komisí.

§ 6

Příplatek za práci v nočních směnách

Řidičům silničních motorových vozidel, závozníkům a průvodčím autobusů, přísluší příplatek za práci v nočních směnách podle předpisů vydaných příslušným ministrem nebo vedoucím ústředního orgánu na podkladě zásad stanovených Státní mzdovou komisí.

§ 7

Odměňování práce v úkolové a časové mzdě

(1)

Úkolové mzdy má být v automobilové dopravě používáno pouze:

a)

lze-li předem spolehlivě stanovit postup a množství vykonané práce a tím i výkonovou normu,

b)

lze-li vykonanou práci kontrolovat podle množství a jakosti a není-li nebezpečí zvyšování výkonu na úkor kvality a bezpečnosti práce,

c)

je-li to ekonomicky účelné, zejména jsou-li náklady na stanovení normy a kontrolu vykonávané práce vyváženy výhodami spojenými s použitím úkolové mzdy.

(2)

Úkolové mzdy nesmí být používáno tam, kde by její uplatnění mohlo vážně ohrozit život nebo zdraví dělníků.

(3)

Práce v úkolové mzdě se odměňuje úkolovou sazbou, která se vypočte ze mzdového tarifu a výkonové normy.

Úkolový řád a výkonové normy pro odměňování řidičů a závozníků za práci v úkolové mzdě vydá ministr dopravy a spojů.

(4)

V ostatních případech, kde nejsou splněny podmínky uvedené v odstavci 1, je třeba dát přednost odměňování časovou mzdou s prémií.

§ 8

Prémiování

(1)

Za dosažení lepších pracovních výsledků mohou být řidičům silničních motorových vozidel, závozníkům a průvodčím autobusů poskytovány prémie podle podnikových prémiových řádů. Podnikové prémiové řády vydává ředitel podniku na základě výnosu příslušného resortního ministra nebo vedoucího orgánu a v souladu se zásadami schválenými Statní mzdovou komisí.

(2)

Za hospodárný provoz motorového vozidla mohou být řidičům silničních motorových vozidel poskytovány prémie podle prémiového řádu uvedeného v příloze č. 3.

§ 9

Výkonnostní příplatky

(1)

Řidičům silničních motorových vozidel, závozníkům a průvodčím autobusů, odměňovaným časovou mzdou, mohou být poskytovány výkonnostní příplatky do výše 25 % mzdového tarifu pracovníka v případech, kdy není účelné používat jiného způsobu odměňování pro nedostatek vhodných prémiových ukazatelů nebo z jiných důvodů.

(2)

Při stanovení výše výkonnostního příplatku podle odstavce 1 u řidičů osobních automobilů se přihlédne zejména k počtu ujetých kilometrů v různých provozních podmínkách a ke kvalitě práce řidiče.

§ 10

Odměna za pohotovostní službu

(1)

Nařídí-li vedení podniku (závodu), aby určití pracovníci byli v době jejich pracovního volna připraveni na pracovišti, pro případ okamžité pracovní potřeby k zajištění dopravního provozu (pohotovost na pracovišti), přísluší jim za každou celou hodinu pracovní pohotovosti 50 % příslušného mzdového tarifu a přesčasového příplatku uvedeného v § 11, odst. 3.

(2)

Nařídí-li vedení podniku (závodu) určitým pracovníkům, aby i mimo pracovní dobu byli připraveni, že budou povoláni na svá pracoviště k odstranění poruch v dopravě nebo k provedení jiných nárazových prací (pohotovost mimo pracoviště), poskytne se jim za dobu trvání pohotovosti odměna ve výši Kčs 5,- za jeden kalendářní pracovní den, nebo Kčs 10,- za jeden kalendářní den pracovního klidu.

(3)

Dojde-li v době nařízené pohotovosti podle odstavce 1 k pracovnímu výkonu, náleží pracovníku za tento výkon, místo odměny za pohotovost, odměna podle platných předpisů.

(4)

Nastoupí-li pracovník během pracovní pohotovosti, nařízené podle odstavce 2, na výzvu do práce, přísluší mu odměna za pohotovost vedle odměny za pracovní výkon.

(5)

Doba pohotovosti mimo pracoviště se nezapočítává do pracovní doby.

§ 11

Odměna za práci přes čas a ve dnech pracovního klidu

(1)

Prací přec čas je práce nařízená vedoucím podniku (závodu) a konaná nad výměru zákonem stanovené pravidelné pracovní doby. Při posuzování, zda jde o práci přes čas, se do odpracovaného času započítává i doba, po kterou zaměstnanec nemohl pracovat, za kterou mu však náleží náhrada mzdy nebo peněžité dávky nemocenského pojištění.

(2)

Vedoucí podniku (závodu) odpovídá za to, že práce přes čas je nezbytně nutná a že je zajištěna kontrola výsledků nařízené práce i kontrola odpracované doby.

(3)

Za nařízenou práci přes čas, náleží zaměstnanci vedle mzdy příplatek, a to

a)

ve výši 25 % mzdového tarifu za každou celou odpracovanou hodinu přes čas,

b)

ve výši 50 % mzdového tarifu za každou celou odpracovanou hodinu přes čas v noci (v době mezi 22 - 6 hod.),

c)

ve výši 50 % mzdového tarifu za každou celou odpracovanou hodinu přes čas v neděli nebo jiný obvyklý den pracovního klidu v týdnu,

d)

ve výši 33 % mzdového tarifu za každou celou odpracovanou hodinu přes čas v pravidelné turnusové práci denní a noční a v neděli nebo jiný obvyklý den pracovního klidu v týdnu.

Vznikne-li zároveň nárok na příplatek podle ustanovení písm. a), b), c), platí se jen jeden příplatek, a to nejvyšší.

(4)

O náhradě výdělku za dny pracovního klidu, jakož i o odměně za práci v těchto dnech, platí zvláštní předpisy. 1

§ 12

Náhrada mzdy při časových ztrátách (prostojích)

(1)

Za časové ztráty se považují zejména ztráty, které jsou způsobeny chybnými pracovními podklady, nedostatkem nebo nepřipraveností materiálu, čekáním na příjem, odevzdání nebo potvrzení přepravních dokladů, čekáním na nakládacích a vykládacích místech, přerušením přepravního výkonu z technických, provozních nebo dopravních důvodů, nebo pro poruchu nakládacích nebo vykládacích zařízení, nedostatkem nutného pracovního místa apod. Za časové ztráty se nepovažuje přerušení práce, k němuž sice došlo z těchto příčin, které však nečiní více než 15 minut za směnu. Trvá-li přerušení práce ve svém úhrnu za jednu směnu déle než 15 minut, považuje se i prvních 15 minut za časovou ztrátu.

(2)

Za časové ztráty nelze zásadně považovat prostoje v důsledku nepříznivého počasí.

(3)

Po dobu přerušení práce má být pracovníku přidělena náhradní práce. Za tuto dobu mu přísluší mzda podle vykonávané práce, nejméně však ve výši jemu přiznaného mzdového tarifu.

(4)

Nemůže-li pracovník pokračovat v práci z důvodů jím nezaviněných a nemůže-li mu být přidělena náhradní práce, přísluší mu náhrada mzdy ve výši mzdového tarifu. Pokud však pracovník dosáhl v předchozím zúčtovacím období nižšího průměrného výdělku, než činí jeho mzdový tarif, přísluší mu náhrada mzdy, odpovídající průměrnému hodinového výdělku, dosaženého v předchozím zúčtovacím období.

(5)

Nemůže-li pracovník pokračovat ve své práci z důvodů jím zaviněných, nepřísluší mu náhrada mzdy. Je-li mu přidělena náhradní práce, přísluší mu mzda vykonávané práce.

(6)

Náhrada mzdy odstavce 4 nepřísluší pracovníku, který bezdůvodně odmítne konat náhradní práci, nebo který bez prodlení neoznámí svému nadřízenému okolnosti, pro které nemůže v prácí pokračovat.

(7)

Za čekání v autobusové dopravě, nařízené schváleným rozvrhem práce (turnusem), mezi ukončením jednoho a započetím příštího spoje, obdrží řidič (průvodčí) autobusu náhradu ve výši 50 % mzdového tarifu za takto vykázané hodiny čekání. Doba placeného čekání se nezapočítává do pracovní doby. Podrobnosti stanoví příslušné ministerstvo nebo ústřední orgán v dohodě s ústředním výborem Odborového svazu.

(8)

Za přerušení práce v důsledku dělené směny, přísluší pracovníku příplatek ve výši Kčs 10,- za jednu dělenou směnu; co se považuje za dělenou směnu, je stanoveno v příloze č. 2.

§ 13

Všeobecná a závěrečná ustanovení

(1)

S obsahem této vyhlášky a jejich příloh musí být předem seznámeni všichni pracovníci, na něž se vyhláška vztahuje. Podnik je povinen seznámit každého pracovníka předem s formou mzdy, výkonovou normou (úkolovou sazbou), ukazateli, podmínkami a výší prémie a příplatků.

(2)

Prováděcí směrnice k této vyhlášce vydá pro obor své působnosti příslušný ministr nebo vedoucí ústředního orgánu v dohodě s ministrem dopravy a spojů.

Pro stanovení pracovní doby pracovníků silniční motorové dopravy platí směrnice pro úpravu pracovní doby pracovníků v silniční motorové dopravě (příloha č. 2).

(3)

Tato vyhláška nabývá v oboru působnosti jednotlivých ministerstev a ústředních orgánů účinnosti dnem, který stanoví příslušný ministr nebo vedoucí ústředního orgánu.

(4)

Dnem zavedení úpravy mzdových podmínek pro řidiče a závozníky silničních motorových vozidel a průvodčí autobusů podle této vyhlášky pozbývá platnosti vyhláška č. 210/1958 Ú. l., o úpravě mzdových podmínek řidičů silničních motorových vozidel, závozníků a průvodčích autobusů ve znění vyhlášky č. 19/1960 Sb.2

Ministr:

dr. Vlasák v. r.

Příloha č. 1 k vyhlášce č. 42/1962 Sb.

SEZNAM PŘÍPLATKŮ za ztížené a zdraví škodlivé pracovní prostředí

 

Příklady prací

Druhy škodlivin, příp. zhodnocení míry rizika

Příplatková skupina

Ruční přesun (nakládání, překládání, skládání)

 

 

1. volně ložených:

 

 

a)štěrkopísek

 

Ř

b)uhlí, koks, suchá stavební suť, suchá škvára, popel, popílek, portlandský cement, antuka, vápenec, škvárobetonová směs, skelná, strusková a čedičová vlna, ostřice, kysličník hlinitý (bauxit), kyzové výprašky, drcený korund, suchý a sypký (prašný) kaolin, hlinka, jíl a zemité pigmenty, asfalt, křemičitany, slída, grafit, sádra, síran amonný, superfosfát, pyrity, železné piliny, rudy, koncentráty rud, olovo v houskách, síran hořečnatodraselný, krystalovaná soda, chlorid sodný (sůl), sůl draselná, louh sodný, korek, olejnatá semena, kukuřice, obilí, krmné moučky, krmné šroty, patáty, pokrutiny (řepkové, slunečnicové, bavlníkové a řepné), sušené brambory, rybí moučka, škrobová moučka, bavlníkové semeno, soja, koudel, konopí, sušené řepné řízky, surové nasolené kůže z tuzemska a evropských zemí

Kolísavá prašnost neagresivních nebo méně agresivních prachů

A

c)struskový cement, nehašené vápno, slínek, pálené šamotové suroviny, struska, čisté křemičité písky, umělé omítky, výpalkové uhlí, dusíkatá hnojiva (ledky), fosfáty, kalcinovaná soda, potaš, naftalen, mastek, apatit, karbit, manganové kaly, prašná manganová ruda, feronikl, chromová ruda, magnezit, hlušiny a flotované rudy, síra, surový lepek, šamotové tvárnice, magnezitové tvýrníce, ferrosicilium, dolomit, asbest (v deskách a kusech), žluklá kopra, krevní moučka, střeva, staré hadry, surové kůže z mimoevropských států, brusný písek

Kolísavá prašnost agresivních a leptavých prachů, možnost infekce

B

d)mletý křemec (moučka), mleté dinasové směsi, asbest (mletý a drcený), křemičité močky, kyselé strusky, pálený lupek, kaštanový výtažek, zvířecí chlupy, kosti, rohovina

kolísavá prašnost vysoce agresivních prachů, infekce

C

2․balených v jutových pytlích nebo v jiném jednoduchém balení, při kterém je pracující významně obtěžován prašností:*)

 

 

a)na substráty uvedené v odst. 1 se snižují příplatky o jeden stupeň

Nižší prašnost než při vykládání volně ložených

 

b)pazdeří, tabák, paprika

Kolísavá prašnost neagrasivních nebo méně agrasivních prachů

A

c)saze

Přímý styk se sazemi, prach v kolísavých koncentracích

B

d)ricinové boby

Přímý styk s ricinovými boby, prach ze semen, častý vznik specifického astmatu

C

_______________

*) Na substráty v neprodyšných obalech (např. kovových, dřevěných,sudech apod.), příplatek nepřísluší

Příloha č. 2 k vyhlášce č. 42/1962 Sb.

SMĚRNICE

o úpravě pracovní doby pracovníků v silniční motorové dopravě

 

Úprava pracovní doby pro řidiče musí vuhovovat všem zákonným předpisům o oochraně práce a zdraví pracijících při respektování všech požadavků na přepravu kladených, zejména co do operativnosti a kvality přepravy, snížení přesčacové práce a ochrany socialistického vlastniství.

 

I. Všeobecné zásady pro úpravu pracovní doby

 

1.

Na základě plánované provozní doby stanoví vedoucí organizace (provozu) společně s odborovou organizací pracivní a směnové plány a vyhlásí je po dohodě se zaměstnanci. Plánovaná provozní doba řidičů má odpovídat pravidelné pracovní době, stanovené příslušnými předpisy, připadající podle pracovních dnů na kalendářní měsíc. V pracovních a směnových plánech může být stanovena pro jednotlivé dny různá pracovní doba.

2.

Začátek a konec denní pracovní doby stanoví vedoucí v dohodě s odborovou organizací v pracovních a směnových plánech. Je-li ve vyjímečných případech, z nutných provozních důvodů, na krátkou dobu třeba změnit stanovený rozvrh práce, je vedoucí oprávněn, se souhlasem odborové organizace, tuto změnu provést. K lepšímu přizpůsobení pracovní doby přepravním potřebám a k zajištění většího rozsahu osobního volna pro řidiče, mají být vypracovány pracovní a směnové plány, které mají v nějvětší míře oředpovídat potřebu nepravidelných začátků pracivní doby (směny), jakož i dělené směny.

3.

O nepravidelný začátek směny jde tehdy, jestliže se nejméně o 1 hodinu odchyluje od všeobecného počátku pracovní doby. Dělená směna je taková směna, v jejímž rámci je zajištěn pracujícím souvislý volný čas trvající nejméně 3 hodiny nepřetržitě v místě bydliště pracovníka, nebo sídla jeho podniku (závodu).

4.

Hodiny. které v rámci kalendářního měsíce přesahují pravidelnou pracovní dobu stanovenou příslušnými předpisy, jsou hodinami práce přes čas. Při zjištění, zda jde o práci přes čas, započítává se do odpracované doby též doba, po kterou řidič nepracoval pro překážky v práci, pokud mu za tuto dobu přísluší náhrada mzdy, nebo peněžité dávky nemocenského pojištění zaměstnanců.

 

II. Zásady pro stanovení pracovních a směnových plánů

 

1.

Pracovní a směnové plány pro řidiče silničních motorových vozidel se stanoví na základě pravidelné pracovní doby, stanovené příslušnými předpisy, připadající podle počtu pracovních dnů na kalendářní měsíc. Pracovní a směnové plány mají být sestavovány pro co možná nejdelší časové období, nejméně na jeden týden dopředu.

2.

Není-li pro některé dny takové určení pracovního plánu z provozních důvodů možné, musí být nástup do práce (počátek směny) řidiči oznámen zpravidla nejméně 12 hodin předem. Rovněž, je-li nutné z provozních důvodů dodatečně měnit začátek pracovní doby, stanový v pracovním plánu pro určitý den, je nutno řidiči tuto změnu oznámit nejméně 12 hodin před začátkem směny.

3.

Mezi dvěma plnými pracovními směnami (oddíl IV, bod 1) je třeba řidiči poskytnout, a v plánu stanovit, nejméně 12 hodin, u turnusových zaměstnanců vyjímečně 10 hodin odpočinku. Doba odpočinku musí být stanovena tak, aby poskytovala možnost spánku, proto musí být stanovena zpravidla v noci a jen vyjímečně ve dne. Je-li doba odpočinku poskytnuta na pracovní cestě, musí být možnost spanku zajištěna v místnosti (v ubytovně), nebo vyjímečně ve vozidle, je-li vybaveno zařízením pro spánek řidiče.

4.

Bylo-li trvání pracovní směny vyjímečně prodlouženo nad 8 hodin (oddíl IV, bod 2), musí doba nepřerušeného odpočinku po této směně trvat 12 hodin. Mezi dvěma pracovními směnami, kratšími jak 8 hodin, může být doba odpočinku vyjímečně krácena až na 8 hodin.

5.

Pracovní a směnové plány musí určit způsob nástupu do práce, délku trvání a časové rozložení pracovních směn, pracovní přestávky a dny pracovního volna. Pracovní a směnové plány musí v nejvyšší možné míře zajišťovat rovnoměrné rozložení práce na jednotlivé řidiče a délky jednotlivých pracovních směn na jednotlivé týdny v měsíci a uvnitř týdnů na jednotlivé dny.

 

III. Pracovní směna, pracovní doba a pracovní přestávky

 

1.

Prcovní směna se skládá z pracovní doby a ze zákonné přestávky.

2.

Pracovní doba zahrnuje dobu trvání přepravního výkonu a dobu strávenou ostatními výkony.

3.

Doba přepravního výkonu zahrnuje

a)

dobu provozní a technické přípravy a zakončení práce,

b)

dobu jízdy vozidla, včetně doby nakládání a vykládání vozidla,

c)

dobu strávenou opravami vozidla na cestě.

4.

Ostatními výkony se rozumí

a)

účast na opravě vozidla v dílně,

b)

vyúčtování tržby (prodaných jízdenek apod.),

c)

pravidelné provozní školení (poučování) dopravních zaměstnanců,

d)

udržování vozidel v zahřátém stavu.

5.

Kromě výkonů uvedených v bodě 3 a 4 se do pracovní doby zahrnují

a)

doba po kterou řidič, popřípadě též závozník, žádnou práci nevykonává, ale musí být v pohotovosti k pracovnímu výkonu. Takový případ nastane, když osádka vozidla

-

je s vozidlem připravena k odjezdu, ale jízdní příkaz nemohl být dosud z provozních nebo organizačních důvodů vydán,

-

po provedení jízdního příkazu čeká na další pracovní příkaz,

-

s vozidlem musí čekat u odesílatele nebo příjemce zboží na odbavaní,

-

je s vozidlem připravena k naložení nebo vyložení nákladu, avšak potřební nakladači nebo vykladači nejsou dosud k dispozici,

-

je připravena k práci, ale řidič nemůže převzít vozidlo z důvodů, které se netýkají jeho osoby (nevčasné provedení technické prohlídky nebo

-

při vícesměnné práci

-

zpožděný návrat vozidla z předchozí směny atd.),

dále sem patří

- nařízená pohotovost řidiče (kromě pohotovsti mimo pracoviště),

- střežení vozidla a nákladu;

b)

odpočinek po pěti hodinách nepřetržitého řízení vozidla;

c)

poruchy na trati (technická závada vozidla, nesjízdnost silnic, čekání na posyp, mimořádné povětrnostní vlivy, čekání na doprovod při dopravě těžkých a rozměrných nákladů, čekání nařízené při vyšetřování dopravní nehody).

6.

Zákonnou přestávkou se rozumí přestávka na svačinu v rozsahu 15 minut za směnu.

7.

Jako doba čekání podle bodu 5 se neposuzuje doba, se kterou může řidič mimo plánovanou pracovní dobu, určenou směnovým plánem, po odstavení vozidla volně disponovat, ainž má povinnost k práci.

8.

Ministr dopravy a spojů může stanovit časové limity pro některé pracovní výkony a přestávky uvedené v bodě 3 až 5.

 

IV. Trvání pracovní směny

 

1.

Pracovní směna nemá zásadně trvat déle než 8 hodin. Odchylky jsou přípustné

a)

na pracovištích, kde je zaveden při 46 hodinové pracovní době pětidenní pracovní týden,

b)

při živelních pohromách,

c)

při dojezdech do cílového místa,

d)

při žádoucí mimořádně odůvodněné nárazové a časově omezené přepravě, kterou nelze normílním způsobem v zákonné pracovní době zajistit, po předběžné dohodě se závodním výborem ROH, a to vždy nejdéle v jednom kalendářním dnu o 2 hodiny.

2.

Doba vlastního řízení vozidla (jedním řidičem) nesmí zpravidla překročit 7 hodin v jednom kalendářním dnu (v jedné směně); vyjímečně může být prodloužena z důvodů dokončení přepravního výkonu (jízdy do cílového místa), avšak maximálně na 9 hodin, byla-li před další jízdou poskytnuta odpovídající přestávka.

3.

Je-li při přepravním výkonu v nákladní a autobusové dopravě v tuzemsku i v zahraničí použito křízení vozidla 2 řidičů, nesmí úhrn hodin řízení vozidla v průběhu 24 hodin, připadajících na každého řidiče, překročit 9 hodin. V takových přepravách může být doba odpočinku (oddíl II, bod 3 a 4) snížena na 10 nepřetržitých hodin.

4.

Nepřetržité řízení vozidla bez jakékoliv přestávky je přípustné v trvání nejvýše 5 hodin. Další řízení vozidla smí z důvodů bezpečnosti jízdy následovat nejdříve po poskytnutí přestávky v trvání 30 minut.

5.

Přestávka na svačinu v trvání 15 minut (oddíl III, bod 6) je třeba řidiči poskytnout nejdéle po 5 hodinách práce, nebyla-li mu do té doby práce přerušena z jiných důvodů na dobu nejméně 15 minut (čekání na práci, přestávka v řízení vozidla po pěti hodinách).

 

V. Dny pracovního volna

 

Řidiči je třeba zabezpečit v rámci kalendářního týdne souvislé volno v rozsahu nejméně 32 hodin, přičemž jednou za 3 týdny musí toto volno připadnout na neděli.

 

VI. Odchylky, platné pro řidiče osobních automobilů,

řidiče sanitních automobilů a řidiče autobusů

 

1.

Procovní doba řidiče osobního automobilu je celá doba směny (oddíl III), resp. dělené směny, pokud byla strávena v místě (obci) pracoviště.

2.

Pracovní dobou řidiče osobního automobilu ve směně, kterou strávil na pracovní cestě, je pouze doba pracovního výkonu, který sestává

a)

z denního ošetření vozidla,

b)

z oprav vozidla na trati,

c)

z jízdy vozidlem,

d)

ze zákonných přestávek během jízdy (oddíl III, bod 5b) a 6) .

3.

Ostatní přestávky se řidiči osobního automobilu na pracovní cestě do pracovní doby nezapočítavají. Pracovní směna při pracovní cestě, ve které byla řidiči osobního automobilu poskytnuta nezapočitatelná pracovní přestávka, se posuzuje vždy jako dělená směna, i když doba přestávky (nebo součet více přestávek během směny) nedosáhla tří hodin.

4.

Řidič osobního automobilu, který na pracovních cestách při setrvání na místě přechodného pobytu podle pracovního plánu není v určitém dnu využit k pracovnímu výkonu buď vůbec, nebo ne po celou stanovenou pracovní dobu, je odměňován za hodiny odpovídající zákonné pracovní době, připadající na tento den. Jestliže však jeho výkon dosáhne nebo převýší tuto zákonnou pracovní doby, je odměňován pouze za hodiny strávené pracovním výkonem.

5.

Odchylek platných pro řidiče osobních automobilů je možno též použít pro stanovení pracovní doby řidičů autobusů, které jsou v majetku podniků nebo Revolučního odborového hnutí.

6.

Ustanovení o pracovní době (oddíl III a IV) řidičů sanitních automobilů upraví v prováděcích předpisech ministr zdravotnictví s ministrem dopravy a spojů a příslušným odborovým svazem a pokud se týče řidičů autobusů veřejné dopravy ministr dopravy a spojů v dohodě s odborovým svazem s přihlédnutím k zvláštním provozním podmínkám a povaze přepravní práce těchto řidičů.

 

 

VII. Povinnost vedoucích organizečních jednotek

a závěrečná ustanovení

 

1.

Vedoucí organozačních jednotek jsou povinni řádnou organozací práce pečovat o to, aby řidiči silničních motorových vozidel měli odstatečný volný čas k odpočinku a k obnovení fyzických i duševních sil, jakož i k uspokojení osobních zájmů, aby přesčasové hodiny poklesly pod zákonem přípustný rozsah*) a aby byly dále omezovány a postupně zcela odstraněny.

Dále musí vytvářet takové předpoklady, aby silniční dopravní prostředky byly vybavovány vhodnými mechanizačními prostředky, zajišťujícími bezpečnost práce a odstraňování její namáhavosti a zlepšovat ostatní podmínky, zejména zřizování nocležen, sociálního zařízení apod.

2.

Práce přes čas je přípustná jen se souhlasem závodního výboru Revolučního odborového hnutí.

3.

Vedoucí organozečních jednotek odpovídají za to, že povolená práce přes čas řidičů nepřekročí v žádném případě zákonem stanovenou hranici. Za tím účelem musí vedoucí organizace práci přes čas řidičů pro jednotlivá čtvrtletí kalendářního roku, se souhlasem odborové organizace, plánovat a takto stanovené čtvrtletní limity počtu přesčasových hodin řidičů důsledně dodržovat.

4.

V případě nesplnění či porušení těchto směrnic, je třeba závady projednávat za účasti odborové organizace a za nedodržení zásady o zákonem stanovené hranici pro práci přes čas vyvozovat vůči odpovědnému pracovníku sankce podle platných předpisů.

5.

Uvedené směrnice platí obdobně též pro úpravu pracovní doby závozníků a průvodčích autobusů.

_______________

*) Zákon č. 91/1918 Sb., o osmihodinové době pracovní a zákon č. 45/1956 Sb., o zkrácení pracovní doby.

Příloha č. 3 k vyhlášce č. 42/1962 Sb.

VÝNOS

ministra dopravy a spojů

ze dne 17. dubna 1962,

kterým se vydává řád pro prémiování řidičů a některých jiných pracovníků

za hospodárný provoz silničních vozidel pro motorovu dopravu

 

Za účelem hmotného zainteresování pracovníků na zhospodárnění provozu silničních vozidel pro motorovou dopravu (dále jen "vozidla") se přiznávají řidičům silničních motorových vozidel (dále jen "řidiči") prémie:

1.

za jízdu bez dopravních nehod a závad,

2.

za snížení provozních nákladů vozidla.

Části prémie uvedené pod č. 2 se mohou přiznávat také opravářům (údržbářům, seřizovačům vstřikovacích čerpadel a karburátorů), výdejcům pohonných hmot, hospodářům s pneumatikami, údržbářům pneumatik a vulkanizérům podle dále uvedených zvláštních ustanovení.

 

1. Prémie za jízdu bez dopravních nehod a závad

 

1.

Výše prémie za jízdu bez dopravních nehod a závad je závislá na počtu základních kilometrů, které řidič dosáhne bez dopravních nehod a závad v určitém kalendářním čtvrtletí na vozidlech téhož podniku (závodu), s nimž byl v tomto čtvrtletí v pracovním poměru. Kilometry ujeté se soukromými vozidly bez dopravních nehod a závad a dopravní nehody a závady při jízdě soukromými vozidly s vyjímkou skutečností uvedených v odstavci 2 písm. e) nemají na výplatu prémie vliv.

2.

Za okolnosti vylučující vyplacení prémie za jízdu bez dopravních nehod a závad se považují zejména:

a)

byl-li řidič pravomocně odsouzen pro trestný čin, jehož se dopustil v silniční dopravě, nebo při výkonu svého zaměstnání, a to i tehdy, upustil-li soud od potrestání;

b)

bylo-li místním lidovým soudem nebo národním výborem pravomocně zjištěno, že se řidič dopustil provinění v silniční dopravě nebo při výkonu svého zaměstnání;

c)

byla-li řidiči za přestupek v silniční dopravě uložena národním výborem pokuta, veřejná důtka, či napomenutí;

d)

byl-li řidič za jednání proti pravidlům silničního provozu odňat řidičský průkaz, nebo vyměněn anebo proštípnut kupón k řidičskému průkazu;

e)

bylo-li nepochybně zjištěno, že se řidič dopustil závažného jednání proti pravidlům silničního provozu, zejména že požil před započetím nebo během jízdy (i soukromým vozidlem) alkoholického nápoje, a to i když takové jednání nebylo příslušným orgánem projenáno.

3.

Prémie se vyplácí po uplynutí příslušného kalendářního čtvrtletí. Za každých 100 základních kilometrů, které řidič dosáhne v tomto čtvrtletí bez dopravních nehod a závad, se mu vyplatí prémie ve výši Kčs 1,-. Při nastoupení nebo přerušení pracovního poměru během kalndářního čtvrtletí, pokud jde o zvýhodněnou změnu v zaměstnání, přísluší poměrná část prémií. V ostatních případech se prémie za toto čtvrtletí nevyplácí.

4.

V případech uvedených v odstavci 2. písm. a), b), e) a v případech odnětí řidičského průkazu podle písm. d), zaniká nárok na prémie nejen v tom kalendářním čtvrtletí, ve kterém k uvedené události došlo, nýbrž i v dalších dvou kalendářních čtvrtletích (čekací doba). Obdobně se postupuje v těch případech, kdy bude zjištěno, že řidič zatajil jakoukoliv dopravní nehodu nebo závadu (přestupek proti předpisům na ochranu silničního provozu).

5.

O výplatě rozhoduje v dohodě s příslušným orgánem odborového svazu vedoucí podniku (závodu), s nímž je řidič v pracovním poměru.

 

2. Prémie za snížení provozních nákladů vozidla

 

6.

a) Prémie za snížení provozních nákladů vozodla se poskytuje za úspory dosažené v určitém čtvrtletí proti normované spotřebě pohonných hmot a plášťů a normovaným nákladům na údržbu a opravy vozidla; z výsledné úspory se stanoví prémie.

b)

Jestliže je ztráta u vozidla vyšší než dosažené úspory, nevzniká nárok na prémii a ztráta se převede do dalšího čtvrtletí.

7.

Úspory nebo ztráty na pohonných hmotách, ve spotřebě plášťů a náklady na údržbu a opravy vozidla se zjistí porovnáním skutečných nákladů podle prvotní evidence s normovanými náklady.

8.

Podkladem pro stanovení normovaných nákladů pohonných hmot, plášťů a nákladů na údržbu a opravy vozidel, jsou normy vydané k tomuto prémiovému řádu. Projeví-li se tyto normy v provozu jako málo progresivní, je držitel vozidla (podnik) povinen zavést normy pokrokovější; zpřesnění norem provede ve své pravomoci a vyhlásí je po projednání s odborovou organozací.

9.

a) První - základní vybavení vozidla (přívěsu) po dodání z výroby se neuvažuje va skutečných nákladech na vozidlo ve smyslu odstavce 6 a není rovněž uvažováno v normovaných nákladech.

b)

Náklady na výměnu plášťů, vzniklé z titulu prokázaných výrobních vad, nejdou k tíži prémiovaných pracovníků.

c)

Fakturované nebo účtované ceny za generílní opravy, převyšující stanoveou státní jednotnou cenu z důvodu, že vozidlo nebylo do generální opravy předáno podle stanovených základních podmínek, se posuzují jako vzniklé náklady na vozidla. Obdobně se posuzuje i faktura dodavatele za scházející příslušenství (vybavení) vozidla.

d)

Částka překročení státní jednotné ceny generální opravy z důvodu rekonstrukce nebo zdokonalení vozidla, se do skutečných nákladů nepočítá.

10.

Sazba prémie pro řidiče za úspory dosažené na provozních nákladech v daném čtvrtletí, závisí na počtu základních kilometrů dosažených vozidlem a může činit nejvýše 20 % a po překročení výkonu normovnaého do střední nebo generální opravy, popř. výkonu normovaného za celou upotřebitelnost, nejvýše 24 % z dosažených úspor.

11.

Prémie se vypočítává z úspor dosažených na vozidle a rozděluje se podle počtu dosažených základních kilometrů na řidiče, kteří mají příslušné vozidlo trvale přiděleno. Řidiči provádějící trvale střídání, obdrží průměrnou prémii z celé kolony (skupiny) vozidel, kterou střídají. U kolektivů soutěžících o titul brigád socialistické práce je možno prémie vypočítat podle výsledků hospodaření vozidel celého kolektivu a rozdělit je mezi členy kolektivu s přihlédnutím k počtu dosažených základních kilometrů každým členem kolektivu.

12.

Kromě řidičů je možno za snížení provozních nákladů vozidla prémiovat kolektivně opraváře a údržbáře, včetně seřizovačů vstřikovacích čerpadel a karburátorů, výdejce pohonných hmot a hospodáře s pneumatikami, údržbáře pneumatik a vulkanízéry za úspory dosažené u celého vozového parku podniku (závodu) v daném čtvrtletí.

13.

Pro výpočet prémie těchto pracovníků se použijí výsledné úspory vykázané ve spotřebě nebo v nákladech v daném čtvrtletí ve srovnání se spotřebou nebo náklady normovanými (po odečtení ztrát). Sazba prémie činí nejvýše 10 % z těchto výsledných úspor dosažených u celého vozového parku podniku (závodu).

Prémie je kolektivní a rozděluje se poměrným dílem s přihlédnutím k míře zásluh jednotlivých pracovníků na docílených úsporách.

14.

a) Prémie za snížení provozních nákladů nesmí překročit u řidiče v jednom čtvrtletí 40 %, u opravářů, výdejců pohonných hmot, hospodářů s pneumatikami, vulkanizérů a údržbářů pneumatik 30 % z jejich základní mzdy za zákonnou pracovní dobu.

b)

Případné přebytky prémií v jednotlivých čtvrtletí nad meze stanovené pod písm. a) se do dalších čtvrtletí nepřevádějí.

15.

U organizací s malým počtem vozidel (zpravidla do 5 vozidel) mohou být prémie podle části 2 tohot prémiového řádu vypláceny řidičům odchylně od předchozích ustanovení, a to jako kolektivní prémie vypočtené z úspory normovaných (plánovaných) nákladů a skutečných nákladů na celý vozový park. Sazba prémie může činit nejvýše 10 % z celkových dosažených úspor a nesmí překročit u řidiče v jednom čtvrtletí 20 % jeho základní mzdy za zákonnou pacovní dobu.

16.

Vedoucí podniku (závodu), s nímž jsou pracovníci v pracovním poměru, je povinen snížit nebo úplně odejmout prémie pracovníkům, kterí porušili své povinnosti, zejména těm, kteří:

a)

ve snaze po dosažení prémií poruší hrubě předpisy na ochranu bezpečnosti provozu, nebo uvedli úmyslně nesprávné údaje, rozhodné pro výpočet prémie;

b)

způsobí mimořádné optřebení, poškození nebo znehodnocení vozidla;

c)

zaviní špatný technický stav vozidla a jeho velkou poruchovost v provozu, následkem jeho nesvědomitého obsluhování a málo pečlivého udržování;

d)

neoprávněně použili služebního vozidla k soukromé jízdě.

17.

Ministerstva a ostatní ústřední orgány mohou stanovit, že prémie za snížení provozních nákladů budou vypláceny v oboru jejich působnosti vyjímečně měsíčně, jestliže jsou pro to ekonomické důvody.

 

Všeobecná ustanovení

 

18.

Prémie se vyplácejí k dosažené mzdě pracovníkům v zúčtovacím období, které následuje po příslušném čtvrtletí (měsíci), v němž byly splněny podmínky pro výplatu prémií.

19.

Peněžní prostředky ne prémie podle tohoto prémiového řádu se čerpají z plánovaného mzdového fondu (z prémiového fondu).

20.

Prémie podle tohoto prémiového řádu lze přiznet a vyplácet jen při zajištění přesné evidence a kontroly všech dat potřebných pro přiznání prémií, včetně evodence o práci. Toto zajištění provede vedoucí podniku (závodu). Správnost dat nesmějí potvrzovat ti pracovníci, kteří jsou prémiováni podle stejných prémiových ukazatelů.

21.

Prémie za jízdu bez dopravních nehod a závad smějí být vypláceny jen za podmínky, že v příslušném podniku (závodu) bylo zavedeno též prémiování za snížení provozních nákladů vozidla.

22.

Pracovníci, prémiovaní podle tohoto prémiového řádu, nesmějí být odměňováni za stejné úspory podle jiných prémiových řádů.

23.

Ministerstva a ústřední orgány mohou stanovit k tomuto prémiovému řádu vyjímky a odchylky s přihlédnutím k zvláštním provozním a technickým pomdínkám ve svém resortu (např. vyloučit ukazatele úspory pohonných hmot v těch podřízených podnicích (závodech), které se zabývají distribucí a zpracováním těchto hmot).

24.

Za správné provádění tohoto prémiového řádu odpovídá vedoucí podniku (závodu) společně s těmi pracovníky, které pověřil jeho prováděním.

25.

Vedoucí podniku (závodu) zajistí seznámení se ze zásadai tohoto prémiového řádu všech zaměstnanců, na které se tento řád vztahuje.

26.

Se souhlasem příslušného odborvého orgánu, sníží vedoucí podniku (závodu) prémie nebo je úplně odejme těm pracovníkům, kteří nepodporují snahu ostatních o lepší udržování vozového parku. Odnětí, případně snížení prémie musí být pracovníku vždy oznámeno s udáním důvodu. Prémiování se provádí v dohodě s příslušnými orgány odborového svazu.

27.

Za překročení normy výkonu vozidla do generální opravy nebo normy výkonu stanovené pro celou upotřebitelnost vozidla, jakož i za dosažení 200 000, 300 000, 400 000, 500 000 atd. základních kilometrů dosažených řidičem bez dopravních nehod a závad, může být řidiči přiznána rozhodnutím vedoucího podniku (závodu), se souhlasem příslušného orgánu odborového svazu, kromě prémií stanovených v tomto prémiovém řádu, též mimořádná odměna z prostředků plánovaného mzdového fondu (prémoivého fondu).

 

Použití souhrnných norem nákladů pro prémiování řidičů

za hospodárný provoz silničních motorových vozidel

 

1.

V tabulkách uvedené souhrnné normy jsou stanoveny na jeden základní kilometr a zahrnují normy proměnlivých nákladů na údržbu a opravy vozidla,

normy nákladů na pláště,

normy nákladů na pohonné hmoty,

normy stálých nákladů na údržbu a opravy vozidla,

a)

normy proměnlivých nákladů na údržbu a opravy vozidla zahrnují pouze náklady, které nabíhají s počtem dosažených základních kilometrů. Pro stanovení poměru proměnlivých a stálých nákladů byly uvažuvány tyto počty základních kilometrů měsíčně

u autobusů

5 000

u nákladních automobilů

3 800

u osobních automobilů

4 000

b)

normy nákladů na pláště byly u všech typů vozidel vypočteny s jedním rezervním pláštěm z maloobchodních cen platných k 1. dubnu 1962. Prvé vybavení nového vozidla plášti není v normovaných nákladech uvažováno; podíl těchto nákladů je v souhrnné normě započten teprve od počtu základních kilometrů, který odpovídá opotřebení plášťů (včetně rezervního) prvého základního vybavení vozidla,

c)

normy nákladů pohonných hmot byly propočteny na 1 základní kilometr z maloobchodních cen platných k 1. dubnu 1962. Při jejich výpočtu byla uvažována normovaná spotřeba pro letní období,

d)

v normách stálých nákladů jsou zahrnuty náklady na denní ošetření vozidla, mytí vozidla,výměnu baterií a opravu startovacího zařízení, čisticí prostředky.

U sklápěcích automobilů jsou ještě uvažovány náklady na zvedací zařízení a u autobusů náklady na denní úklid vozidla. Tyto normy jsou na rozdíl od předchozích stanoveny v Kčs na kalendářní měsíc a na provozní den vozidla (zaokrouhleně).

2.

Zjištění celkových normovaných nákladů na vozidlo se provede vynásobením počtu základních kilometrů za prémiové období normou, odpovídající dosažení příslušné hranice počtu základních kilometrů a období provedení opravy (SO, GO).

3.

Při použití zimní normy pohonných hmot zvýší se uvedené celkové normované náklady na jeden základní kilometr o 10 % ceny pohonných hmot na jeden základní kilometr.

4.

Jezdí-li vozidlo v podmínkách, kde přísluší přírážky na pohonné hmoty za provozní podmínky, je třeba uvedené normy zvýšit o příslušné náklady. Toto zvýšení lze provést podle vzorce. (Celkem normované pohonné hmoty v litrech za prémiové období x cena jednoho litru pohonných hmot) - (cena pohonných hmot na jeden základní kilometr x počet dosažených základních kilometrů). Výsledná částka je náklad v Kčs připadající na přirážky za provozní podmínky, o které se zvýší normované náklady.

5.

U typů vozidel, pro které nejsou uvedeny normy v příloze prémiového řádu, stanoví podnik (závod) normu podle tohoto postupu.

Ve vyhlášce ministerstva dopravy a spojů o hospodárnosti provozu silničních motorových vozidel pro motorovou dopravu, zjistí normu nákladů na opravy a údržbu v tabulce norem podle obsahu válců v ccm, užitečném zatížení vozidla, nebo obsaditelnosti vozidla, základní normu spotřeby pohonných látek a sazbu odpisů plášťů.

Pro stanovení pevných nákladů se použije těchto sazeb:

 

měsíčně Kčs

denně (zaokrouhl.) Kčs

nákladní vozidla do 4.4 t

270,-

9,-

nákladní vozidla od 4.5 t

315,-

10,50

sklápěcí vozidla

390,-

13,-

autobusy do 4.4 t

500,-

16,50

autobusy od 4.5 t

570,-

19,-

osobní automobily

270,-

9,-

 

Norma nákladů na údržbu a opravy vozidla se sníží o podíl pevných nákladů propočtených na 1 základní kilometr, přičemž se v propočtu uvažují počty základních kilometrů uvedené v odstavci 1a) a norma pohonných hmmot se zjistí ze základní normy spotřeby a ceny pohonných hmot.

Norma plášťů se zjistí z počtu ojížděných plášťů a příslušné normy; z celkové ceny plášťů (včetně rezervy) a normy plásťů se zjistí počet základních kilometrů stanovený pro první vybavení vozidla plášti, od dosažení tohoto počtu základních kilometrů se do celkových nákladů zahrne i normovaný náklad na pláště.

 

Příklad

Nákladní automobil Škoda 256 (užitečné zatížení 2 500 kg). Základní norma B-25 litrů x 4 Kčs = 100 Kčs/zkm.

Pláště 7 kusů - rozměru 7.50 x 20

celková cena činí 7 x 850 = 5950 Kčs

norma soupravy plášťů na 1 zkm

6 x 2,15

 

————

= 12,9 hal.

100

 

počet zkm na první vybavení vozidla

5950

 

————

= 46 124 zkm

0.129

 

 

Norm. náklady na údržbu a opravy

Stálé náklady (Kčs 270/3 800 zkm = 7 hal./zkm)

PH

Pláště

Celkem náklady hal./zkm

do 1 SO

20 000

18 - 7 = 11

100

111

 

40 000

22 - 7 = 15

100

115

 

60 000

28 - 7 = 21

100

9

130

 

80 000

35 - 7 = 28

100

13

141

 

100 000

45 - 7 = 38

100

13

151

 

Náklady uvedené vposledním sloupci jsou celkové proměnlivé náklady v haléřích na jeden základní kilometr vozidla, ke kterým se připočtou stálé náklady ve výši Kčs 270,- měsíčně nebo 9,- Kčs denně.

 

Osobní a dodávkové

 

Pro období do

Osobní a dodávkové

provedení

dosažení zkm

Škoda 1101, 1102 osobní

Škoda 1101, 1102 dodávkové

Škoda 1101, 1102 kombinované

Škoda 1101, 1102 bojové

Škoda 1101, 1102 sanitní

Škoda 1200 dodávkové

Škoda 1200 osobní

Škoda 1200 kombinované

1 SO

20 000

41

44

44

42

46

46

41

46

40 000

47

48

48

46

51

51

45

51

60 000

54

60

61

59

63

65

57

66

80 000

63

69

70

68

72

72

64

73

100 000

73

79

80

78

82

81

73

82

120 000

 

 

 

 

 

 

 

 

140 000

 

 

 

 

 

 

 

 

1 GO

20 000

48

54

55

53

57

57

49

58

40 000

53

59

60

58

62

62

54

63

60 000

61

67

68

66

70

69

61

70

80 000

69

75

76

74

78

77

69

78

100 000

77

83

85

83

87

85

77

87

120 000

 

 

 

 

 

 

 

 

140 000

 

 

 

 

 

 

 

 

další SO

20 000

47

53

53

51

55

56

48

56

40 000

52

58

59

57

61

61

53

62

60 000

60

66

67

65

69

69

61

70

80 000

68

74

76

74

78

77

69

79

100 000

 

 

 

 

 

 

 

 

120 000

 

 

 

 

 

 

 

 

další GO

20 000

50

56

57

55

59

59

51

60

40 000

56

62

63

61

65

65

57

66

60 000

65

71

73

71

75

73

65

73

80 000

76

82

84

83

86

84

76

86

100 000

 

 

 

 

 

 

 

 

120 000

 

 

 

 

 

 

 

 

stálý náklad v Kčs

měsíční

270,—

270,—

270,—

270,—

270,—

270,—

270,—

270,—

denní

9,—

9,—

9,—

9,—

9,—

9,—

9,—

9,—

cena pohonných hmot na 1 zkm

35

38

38

36

40

40

35

40

 

Pro období do

Osobní a dodávkové

provedení

dosažení zkm

Škoda 1200 sanitní

Škoda 1201 sanitní

Škoda 1201, 1202 osobní

Škoda 1201, 1202, dodávkové

Škoda 1201, 1202 kombinované

Škoda 1201, 1202 Pick Up

Tatra 87

Tatra 600

1 SO

20 000

48

44

39

44

44

44

62

52

40 000

54

50

43

49

49

49

69

59

60 000

68

64

55

63

64

63

85

73

80 000

75

71

62

70

71

70

94

81

100 000

84

80

71

79

80

80

102

90

120 000

 

 

 

 

 

 

 

 

140 000

 

 

 

 

 

 

 

 

1 GO

20 000

60

56

47

55

56

55

75

63

40 000

65

61

52

60

61

60

83

70

60 000

72

68

59

67

68

67

92

79

80 000

80

76

67

75

76

76

101

88

100 000

89

85

75

83

85

84

112

99

120 000

 

 

 

 

 

 

 

 

140 000

 

 

 

 

 

 

 

 

další SO

20 000

58

54

46

54

54

54

73

62

40 000

64

60

51

59

60

59

80

67

60 000

72

68

59

67

68

68

90

78

80 000

81

77

67

75

77

76

100

89

100 000

 

 

 

 

 

 

 

 

120 000

 

 

 

 

 

 

 

 

další GO

20 000

62

58

49

57

58

57

77

65

40 000

68

64

55

63

64

64

88

73

60 000

77

73

63

71

73

72

98

84

80 000

88

84

74

82

84

83

110

98

100 000

 

 

 

 

 

 

 

 

120 000

 

 

 

 

 

 

 

 

stálý náklad v Kčs

měsíční

270,—

270,—

270,—

270,—

270,—

270,—

270,—

270,—

denní

9,—

9,—

9,—

9,—

9,—

9,—

9,—

9,—

cena pohonných hmot na 1 zkm

42

38

33

38

38

38

54

44

 

Pro období do

Osobní a dodávkové

provedení

dosažení zkm

Tatra 603

Moskvič M 407

Poběda M 20

Volha M 21

Volha M 21 K

Barkas V 901/2 osobní

Barkas V 901/2 dodávkový

Barkas V 901/2 kombinovaný

1 SO

20 000

61

42

56

59

61

53

52

53

40 000

70

45

58

64

66

57

56

57

60 000

88

53

69

76

78

65

64

65

80 000

98

57

73

85

87

68

67

69

100 000

111

63

78

96

98

71

70

73

120 000

 

 

 

 

 

 

 

 

140 000

 

 

 

 

 

 

 

 

1 GO

20 000

75

50

67

72

74

63

62

63

40 000

86

53

69

77

79

65

64

65

60 000

96

57

73

92

94

75

74

76

80 000

107

62

78

92

94

75

74

76

100 000

120

67

82

101

103

80

79

82

120 000

 

 

 

 

 

 

 

 

140 000

 

 

 

 

 

 

 

 

další SO

20 000

72

49

66

70

72

62

61

62

40 000

84

52

68

75

77

65

64

65

60 000

94

56

72

81

83

68

67

69

80 000

106

61

77

90

92

72

71

73

100 000

 

 

 

 

 

 

 

 

120 000

 

 

 

 

 

 

 

 

další GO

20 000

76

52

69

74

76

65

64

65

40 000

89

55

71

80

82

68

67

69

60 000

101

59

75

88

90

72

71

73

80 000

115

66

81

99

101

80

79

82

100 000

 

 

 

 

 

 

 

 

120 000

 

 

 

 

 

 

 

 

stálý náklad v Kčs

měsíční

270,—

270,—

270,—

270,—

270,—

270,—

270,—

270,—

denní

9,—

9,—

9,—

9,—

9,—

9,—

9,—

9,—

cena pohonných hmot na 1 zkm

52

36

50

52

54

48

48

48

 

 

Autobusy a autokary

 

Pro období do

Autobusy a autokary

provedení

dosažení zkm

Škoda 706 RO

Škoda 706RO přímý vstřik

Škoda 706 RO motor RTO

Škoda 706 RO Lux

Škoda 706 RTO

Škoda 706 RTO Lux

Škoda 706 RTO městský

Karosa HB

1 SO

20 000

69

61

61

69

59

59

59

70

40 000

71

63

63

71

61

61

61

81

60 000

73

65

65

73

63

63

63

97

80 000

81

73

73

81

91

91

91

136

100 000

107

95

95

107

96

96

96

120 000

113

101

101

114

103

100

103

140 000

119

107

107

121

110

111

110

1 GO

20 000

100

88

88

100

88

88

88

106

40 000

102

90

90

102

90

90

90

121

60 000

106

94

94

106

94

94

94

137

80 000

111

99

99

111

100

100

100

154

100 000

118

106

106

118

107

108

107

120 000

127

115

115

128

117

118

117

140 000

138

126

126

140

129

131

129

další SO

20 000

97

85

85

97

85

85

85

102

40 000

100

88

88

100

88

88

88

114

60 000

105

93

93

105

93

93

93

130

80 000

111

99

99

111

99

99

99

150

100 000

120

108

108

121

110

111

110

120 000

131

119

119

132

121

122

121

další GO

20 000

101

89

89

101

89

89

89

111

40 000

106

94

94

106

94

94

94

127

60 000

114

102

102

115

104

104

104

146

80 000

124

112

112

125

114

115

114

167

100 000

136

124

124

138

127

128

127

120 000

153

145

145

155

144

146

144

stálý náklad v Kčs

měsíční

570,—

570,—

570,—

570,—

570,—

570,—

570,—

500,—

denní

19,—

19,—

19,—

19,—

19,—

19,—

19,—

16,50

cena pohonných hmot na 1 zkm

56

48

48

56

47

46

47

50

 

Pro období do

Autobusy a autokary

provedení

dosažení zkm

Praga RND

Ikarus 30

Ikarus 55

Ikarus 630

Garant 30 K

Robur

1 SO

20 000

44

55

70

64

87

102

40 000

46

63

77

70

90

104

60 000

64

70

84

79

102

116

80 000

79

94

102

113

110

129

100 000

91

106

129

125

113

120 000

140 000

1 GO

20 000

62

78

104

94

103

113

40 000

71

87

112

101

106

120

60 000

82

98

123

113

111

132

80 000

96

109

133

127

118

146

100 000

112

123

146

143

123

120 000

140 000

další SO

20 000

59

77

102

91

102

111

40 000

70

85

109

98

105

118

60 000

84

96

120

110

109

128

80 000

104

108

130

125

116

141

100 000

121

142

124

120 000

další GO

20 000

68

85

110

97

105

117

40 000

78

95

118

108

108

127

60 000

93

06

129

122

114

139

80 000

114

118

141

137

122

153

100 000

131

153

132

120 000

stálý náklad v Kčs

měsíční

500,—

500,—

570,—

570,—

500,—

500,—

denní

16,50

16,50

19,—

19,—

16,50

16,50

cena pohonných hmot na 1 zkm

33

40

54

52

76

91

 

 

Nákladní automobily

 

Pro období do

Nákladní automobily

provedení

dosažení zkm

Škoda706 R906 R

Škoda706 RS806 RS

Škoda706 Rrekonstr. mot.

Škoda706 RSrekonstr. mot.

Škoda706 ROskříň

Škoda706 RT

Škoda706 RTS

Tatra 111 valník

1 SO

20 000

74

74

65

65

66

62

62

92

40 000

77

77

68

68

69

65

65

95

60 000

80

80

71

71

73

68

68

103

80 000

90

91

81

82

84

99

100

149

100 000

118

119

109

110

112

105

106

159

120 000

125

127

116

118

120

113

114

171

140 000

 

 

 

 

 

 

 

 

1 GO

20 000

101

103

94

94

95

89

89

140

40 000

107

107

98

98

100

93

93

147

60 000

114

115

105

106

108

101

101

156

80 000

122

123

113

114

116

109

110

168

100 000

131

133

122

124

125

119

120

185

120 000

144

146

135

137

138

132

133

207

140 000

 

 

 

 

 

 

 

 

další SO

20 000

101

101

92

92

94

87

87

135

40 000

104

104

95

95

98

90

90

142

60 000

108

108

99

99

102

95

95

150

80 000

115

116

106

107

109

102

103

160

100 000

124

125

115

116

120

112

113

171

120 000

133

135

124

126

129

121

122

187

další GO

20 000

105

105

96

96

98

91

91

142

40 000

110

110

101

101

104

96

96

157

60 000

119

119

110

110

113

106

106

167

80 000

129

130

120

121

123

116

117

182

100 000

141

143

132

134

136

129

130

201

120 000

153

155

144

146

149

141

142

224

stálý náklad v Kčs

měsíční

315,—

390,—

315,—

390,—

315,—

315,—

390,—

315,—

denní

10,50

13,—

10,50

13,—

10,50

10,50

13,—

10,50

cena pohonných hmot na 1 zkm

58

58

49

49

49

47

47

70

 

Pro období do

Nákladní automobily

provedení

dosažení zkm

Tatra 111 sklápěč

Tatra 111 R motor T 111 A

Tatra 111 S, S2 mot. 111 A rek. sklápěč

Tatra 114 valník

Tatra 114 sklápěč

Tatra 115 valník

Tatra 115 sklápěč

Tatra 128 valník

1 SO

20 000

93

87

88

45

47

46

48

58

40 000

99

90

94

48

50

49

51

64

60 000

111

98

106

59

61

60

62

72

80 000

160

144

155

71

73

72

74

85

100 000

173

154

168

82

84

83

85

111

120 000

187

166

182

 

 

 

 

 

140 000

 

 

 

 

 

 

 

 

1 GO

20 000

146

135

141

58

60

59

61

83

40 000

159

142

154

63

65

64

66

94

60 000

175

151

170

71

74

72

75

105

80 000

194

163

189

81

84

82

85

118

100 000

218

180

213

95

98

96

99

130

120 000

243

202

238

 

 

 

 

 

140 000

 

 

 

 

 

 

 

 

další SO

20 000

142

130

137

55

57

56

58

80

40 000

153

137

148

59

61

60

62

88

60 000

166

145

161

67

69

68

70

98

80 000

181

155

176

78

80

79

81

111

100 000

199

166

194

93

95

94

96

126

120 000

218

182

213

 

 

 

 

 

další GO

20 000

159

137

154

60

62

61

63

86

40 000

175

152

170

66

69

67

70

96

60 000

194

162

189

77

80

78

81

107

80 000

215

177

210

90

94

91

95

121

100 000

239

196

234

106

110

107

111

140

120 000

269

219

264

 

 

 

 

 

stálý náklad v Kčs

měsíční

390,—

315,—

390,—

270,—

390,—

270,—

390,—

315,—

denní

13,—

10,50

13,—

9,—

13,—

9,—

13,—

10,50

cena pohonných hmot na 1 zkm

70

65

65

33

33

34

34

44

 

Pro období do

Nákladní automobily

provedení

dosažení zkm

Tatra 128 skříň

Tatra 805 valník

Tatra 805 skříň

Praga A 150 valník

Praga A 150 skříň

Praga RN valník

Praga RN skříň

Praga RND valník

1 SO

20 000

60

119

121

71

73

113

115

41

40 000

67

125

128

74

77

119

122

49

60 000

75

139

142

86

89

138

141

69

80 000

88

160

163

93

96

153

156

85

100 000

114

 

 

103

106

166

169

98

120 000

 

 

 

 

 

 

 

 

140 000

 

 

 

 

 

 

 

 

1 GO

20 000

85

141

143

82

84

132

134

60

40 000

97

147

150

87

90

138

141

68

60 000

108

156

159

93

96

148

151

80

80 000

121

167

167

99

103

149

162

90

100 000

134

 

 

106

110

171

175

102

120 000

 

 

 

 

 

 

 

 

140 000

 

 

 

 

 

 

 

 

další SO

20 000

82

139

141

80

82

130

132

57

40 000

91

146

149

85

88

139

142

65

60 000

101

155

158

92

95

149

152

77

80 000

114

166

170

102

106

162

166

90

100 000

130

 

 

 

 

 

 

 

120 000

 

 

 

 

 

 

 

 

další GO

20 000

89

142

144

86

88

136

138

61

40 000

99

152

155

92

95

148

151

73

60 000

109

163

166

101

104

160

163

85

80 000

125

174

178

111

115

173

177

100

100 000

144

 

 

 

 

 

 

 

120 000

 

 

 

 

 

 

 

 

stálý náklad v Kčs

měsíční

315,—

270,—

270,—

270,—

270,—

270,—

270,—

270,—

denní

10,50

9,—

9,—

9,—

9,—

9,—

9,—

9,—

cena pohonných hmot na 1 zkm

44

108

108

64

64

104

104

31

 

Pro období do

Nákladní automobily

provedení

dosažení zkm

Praga RND sklápěč

Praga RND skříň

Praga V3S valník

Praga V3S sklápěč

Praga V3S skříň

Praga S5T valník

Praga S5T sklápěč

CsepelD 350D 352D 420B

1 SO

20 000

39

43

63

64

65

47

47

51

40 000

48

52

68

70

71

52

52

54

60 000

68

72

96

98

99

62

62

69

80 000

84

88

116

119

119

88

89

85

100 000

97

101

128

131

131

97

98

94

120 000

 

 

 

 

 

 

 

 

140 000

 

 

 

 

 

 

 

 

1 GO

20 000

58

62

99

101

101

73

73

74

40 000

66

71

106

109

109

79

79

76

60 000

78

83

115

118

118

88

89

84

80 000

90

93

126

131

129

102

103

94

100 000

102

106

141

146

145

116

117

106

120 000

 

 

 

 

 

 

 

 

140 000

 

 

 

 

 

 

 

 

další SO

20 000

56

59

97

99

99

70

70

74

40 000

64

68

106

109

109

77

77

83

60 000

76

80

118

122

121

86

86

92

80 000

90

94

130

135

134

97

98

103

100 000

 

 

 

 

 

110

111

113

120 000

 

 

 

 

 

 

 

 

další GO

20 000

60

63

103

105

106

75

75

77

40 000

72

76

114

117

117

82

82

83

60 000

84

88

126

130

130

93

94

92

80 000

99

104

141

147

145

106

107

105

100 000

 

 

 

 

 

122

123

119

120 000

 

 

 

 

 

 

 

 

stálý náklad v Kčs

měsíční

390,—

270,—

315,—

390,—

315,—

315,—

390,—

270,—

denní

13,—

9,—

10,50

13,—

10,50

10,50

13,—

9,—

cena pohonných hmot na 1 zkm

31

31

50

50

50

36

36

36

 

Pro období do

Nákladní automobily

provedení

dosažení zkm

Garant 30 K valník

Garant 30 K skříň

Garant 32 valník

Garant 32 skříň

1 SO

20 000

85

87

35

37

40 000

90

93

40

43

60 000

95

98

55

58

80 000

118

121

68

71

100 000

 

 

 

 

120 000

 

 

 

 

140 000

 

 

 

 

1 GO

20 000

102

104

52

54

40 000

109

112

59

62

60 000

118

121

68

71

80 000

129

133

80

84

100 000

 

 

 

 

120 000

 

 

 

 

140 000

 

 

 

 

další SO

20 000

100

102

50

52

40 000

106

109

56

59

60 000

113

116

63

66

80 000

124

128

75

79

100 000

 

 

 

 

120 000

 

 

 

 

další GO

20 000

105

108

55

58

40 000

113

116

63

66

60 000

124

128

74

78

80 000

135

139

86

90

100 000

 

 

 

 

120 000

 

 

 

 

stálý náklad v Kčs

měsíční

270,—

270,—

270,—

270,—

denní

9,—

9,—

9,—

9,—

cena pohonných hmot na 1 zkm

76

76

25

25



Poznámky pod čarou:

Vyhláška státní mzdové komise č. 77/1954 Ú. l., o náhradě výdělku zaměstnancům za dny pracovního klidu a o odměně za práci v těchto dnech.

Zavedením prémie podle přílohy č. 3 pozbývá účinnosti výnos ministra dopravy ze dne 1. prosince 1958 o prémiování řidičů a některých jiných pracovníků za hospodárný provoz silničních vozidel pro motorovou dopravu.

Poznámky pod čarou:
1

Vyhláška státní mzdové komise č. 77/1954 Ú. l., o náhradě výdělku zaměstnancům za dny pracovního klidu a o odměně za práci v těchto dnech.

2

Zavedením prémie podle přílohy č. 3 pozbývá účinnosti výnos ministra dopravy ze dne 1. prosince 1958 o prémiování řidičů a některých jiných pracovníků za hospodárný provoz silničních vozidel pro motorovou dopravu.