Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

14/1981 Sb. znění účinné od 18. 2. 1981 do 8. 12. 1985

14

 

ZÁSADY

vlády Československé socialistické republiky

a Ústřední rady odborů o účasti pracujících na tvorbě, realizaci

a kontrole plnění plánu v letech 1981 - 1985

schválené usnesením vlády ČSSR č. 401 ze dne 9. prosince 1980

 

Růst hmotné a kulturní úrovně obyvatelstva, založený na efektivním rozvoji společenské výroby je nerozlučně spjat se širokou aktivní účastí pracujících na tvorbě, realizaci a kontrole národohospodářských plánů. Je to neoddělitelný rys socialistické demokracie a předpoklad úspěšné činnosti organizací. Hlavním cílem této účasti je uplatnit a využít schopnosti, um a talent, odborné znalosti a zkušenosti pracujících k odkrývání a využívání rezerv růstu produktivity práce, efektivnosti a kvality výroby.

 

Vláda Československé socialistické republiky a Ústřední rada odborů na základě zákona č. 145/1970 Sb. o národohospodářském plánování, usnesení předsednictva ústředního výboru Komunistické strany Československa a vlády Československé socialistické republiky k Souboru opatření ke zdokonalení soustavy plánovitého řízení národního hospodářství stanoví zásady společného postupu státních, hospodářských a odborových orgánů při organizování účasti pracujících na tvorbě, realizaci a kontrole plánu v letech 1981 až 1985.

 

Tyto zásady zabezpečují státní a hospodářské orgány spolu s odborovými orgány pod vedením Komunistické strany Československa, ve spolupráci se Socialistickým svazem mládeže a Československou vědeckotechnickou společností.

I.

Účast pracujících na tvorbě plánu

1.

Ministerstva a ostatní ústřední orgány, národní výbory, vedení výrobních hospodářských jednotek, podniků a závodů prohlubují vzájemnou spolupráci a součinnost s příslušnými orgány Revolučního odborového hnutí a koordinují společný postup při řešení zásadních problémů, při vypracování návrhu plánu a jeho plnění, zlepšování pracovních podmínek a sociálních potřeb lidí, upevňování technologické kázně a pracovní disciplíny․

2.

Hospodářské vedení za pomoci odborů v celém procesu plánování objasňuje pracujícím principy vnitropodnikového chozrasčotu v konkrétních podmínkách a získává je pro aktivní účast při jeho uplatňování. Dbá na to, aby vztah mezi přijímáním náročných úkolů plánu, plněním socialistických závazků a stimulací byl pro pracující srozumitelný.

3.

Ministerstva a ostatní ústřední orgány v určených termínech rozpracují úkoly a ukazatele 7. pětiletého plánu, popř. směrnice pro vypracování ročního plánu (včetně úkolů pro plán přípravy kádrů, personálního a sociálního rozvoje) na výrobní hospodářské jednotky, a to diferencovaně, komplexně, zbilancovaně a zkoordinovaně s navazujícími resorty.

Výrobní hospodářské jednotky rozoracují diferencovaně, komplexně a s navazujícími organizacemi zkoordinované úkoly a ukazatele pětiletého plánu, popř. směrnice pro vypracování ročních plánů v objemu, čase, sortimentu a kvalitě na podřízené podniky.

Podniky dovedou v souladu s konkrétními podmínkami pracovišť takto stanovené úkoly diferencovaným způsobem až na jednotlivé vnitropodnikové útvary. Využívají přitom zejména závislosti mezi rozhodujícími kvalitativními úkoly a nástroji hmotné stimulace stanovené pětiletým plánem, popřípadě směrnicí pro vypracování ročních plánů. Současně stanoví pravidla, podle kterých se bude daný vnitropodnikový útvar podílet na užití stimulačních prostředků, o jejichž vytvoření se zaslouží.

Na základě takto stanovených úkolů podniky a výrobní hospodářské jednotky vypracují pětileté hospodářské plány a na jejich základě návrhy ročních plánů.

Na případy formálního rozpracování plánu a administrativního řešení věcných problémů v ekonomice, které nevede k výsledkům a ohrožuje zájmy pracujících, orgány Revolučního odborového hnutí upozorňují vyšší státní, hospodářské a odborové orgány a požadují nápravu.

4.

Základní formou účasti pracujících na tvorbě prováděcích plánů je vstřícné plánování, jehož cílem je překročit zejména kvalitativní úkoly pětiletého plánu v návrzích ročních plánů, při nepřekročení limitů a prostředků vymezených pětiletým plánem, tedy na základě účinnějšího využívání všech zdrojů.

Ministerstva a ostatní ústřední orgány spolu s příslušnými ústředními výbory odborových svazů vypracují na základě vládou stanovených termínů závazné harmonogramy tvorby návrhů prováděcích plánů tak, aby tvořily věcné i časové předpoklady aktivní účasti pracujících na vstřícném plánování.

Vedení výrobních hospodářských jednotek a organizací s příslušný orgánem Revolučního odborového hnutí zajišťují seznámení pracujících s úkoly plánu organizace, se stimulačními podmínkami a s příčinami zaostávání kvalitativních stránek výroby. Projednávají s nimi možnosti a způsoby mobilizace vnitřních reserv a využívají přitom podnětných připomínek a námětů pracujících a zpětně je informují o jejich uplatnění.

Stanoví pro vynálezce a zlepšovatele, vzorné a nejlepší pracovníky, komplexní racionalizační brigády a brigády socialistické práce konkrétní tematické úkoly k zajištění zejména kvalitativních úkolů.

Státní a hospodářské orgány na všech stupních řízení spolu s příslušnými orgány Revolučního odborového hnutí získávají pracující k účasti na vstřícném plánování. Vydávají pro podřízené organizace pokyny k zaměření vstřícného plánování, hodnocení a oceňování dosažených výsledků podle konkrétních podmínek jednotlivých odvětví, oborů činnosti, pracovních kolektivů i jednotlivců.

Základem hmotné stimulace vstřícného plánování jsou pětiletým plánem, popř. směrnicí pro vypracování ročních plánů stanovené závislosti mezi upravenými vlastními výkony, rentabilitou výrobních fondů, ziskem a vývozem na jedné straně a mzdovými prostředky, fondem rozvoje a fondem hmotné zainteresovanosti na vývozu na straně druhé, popř. vztahy mezi jinými ukazateli a nástroji hmotné stimulace.

Přínosy vstřícného plánování se zapracují do hospodářských plánů organizací. Další podněty v průběhu realizace plánu budou stimulovány podle pravidel platných pro realizaci plánu, tzn., že stanovená míra hmotné stimulace bude zpravidla snížena určitým koeficientem tak, aby převažoval zájem o náročný plán a jeho plnění před zájmem o překračování plánu méně náročného.

Konkrétní úkoly vstřícného plánování řeší pracovní kolektivy na úrovni dílen, provozů, závodů, organizací a výrobních hospodářských jednotek za aktivní účasti předních dělníků, techniků a ekonomů, vynálezců a zlepšovatelů, komplexních racionalizačních brigád a brigád socialistické práce.

5.

V souladu s programem a plány přípravy kádrů, personálního a sociálního rozvoje a v rámci schválených limitů vytváří hospodářské vedení spolu s odborovou organizací nezbytné předpoklady pro další zlepšování sociálních, kulturních, zdravotních a životních podmínek pracujících. Přitom využívá též přínosů vstřícného plánování.

6.

Odborové orgány připraví na základě námětů a připomínek pracujících a odborového aktivu stanovisko k návrhu hospodářského plánu. Stanovisko tvoří nedílnou součást návrhu předloženého nadřízenému orgánu hospodářského řízení, který je povinen do 30 dnů písemně informovat odborový orgán o jeho využití.

V součinnosti s hospodářským vedením a národními výbory důsledně pečují o to, aby žádný podnět, návrh a připomínka nezůstaly nepovšimnuty, vedou trvalý zápas proti případům přehlížení oprávněných potřeb pracujících.

7.

Vedení výrobních hospodářských jednotek a organizací spolu s příslušnými odborovými orgány současně s přípravou návrhu plánu zajistí za účasti pracujících vypracování návrhu nové kolektivní smlouvy, návrhu zásad rozvoje socialistické soutěže a návrhu programu rozvoje zlepšovatelství a vynálezectví. K tomu využijí výsledků a závěrů z veřejných kontrol plnění kolektivních smluv, závazků a racionalizačních opatření, závěrů z rozborů hospodářských výsledků, kvality výroby a práce.

II.

Účast pracujících na realizaci plánu

8.

Ministerstva a ostatní ústřední orgány, výrobní hospodářské jednotky a organizace zajistí rozpracování úkolů a ukazatelů schválených hospodářských plánů na podřízené jednotky včetně měřitelných a kontrolovatelných podmínek hmotné stimulace a rozhodujících, zejména kvalitativních úkolů pro kolektivy i jednotlivce.

Zvýšenou pozornost věnují rozpracování úkolů vědy a techniky, rychlému využití výsledků výzkumu a vývoje pro růst produktivity práce, efektivnosti a kvality výroby a pro modernizaci výrobních technologií a racionalizaci výrobní spotřeby.

Zabezpečí přitom, aby se rozpracování plánu opíralo o technicky zdůvodněné normy, které odpovídají nejnovějším technickým a technologickým podmínkám a národohospodářským požadavkům na racionální využívání výrobních kapacit, materiálových a energetických zdrojů a pracovních sil.

9.

Vedení výrobních hospodářských jednotek a organizací spolu s příslušnými odborovými orgány projednávají úkoly plánu s pracujícími, získávají je k odhalování rezerv a zvyšování pracovní kázně. Objasňují pracovním kolektivům úkoly a vytyčují kontrolovatelné cíle a cesty jejich dosažení, které budou obsahem individuálních a kolektivních závazků pracujících a na které se soustředí tvůrčí činnost zlepšovatelů, vynálezců a komplexních racionalizačních brigád.

Společně získávají dělníky a další pracovníky pro uzavírání a plnění osobních a kolektivních závazků, zaměřených na plnění stanovených úkolů ve výkonech, kvalitě, hospodárnosti, úsporách paliv, energie, kovů a dalších materiálů a v tomto úsilí jim účinně pomáhají. Získávají inženýrsko-technické, vědecké a řídící pracovníky k uzavírání a plnění osobních a kolektivních tvůrčích plánů zaměřených na růst produktivity práce, efektivnosti a kvality výroby urychlováním vědeckotechnického pokroku.

Společným úkolem hospodářských a odborových orgánů dále je zkvalitňovat řízení a organizaci socialistického soutěžení tak, aby všechny typy individuálních a kolektivních socialistických závazků dělníků, inženýrsko-technických, vědeckých a řídících pracovníků zabezpečovaly ve svém souhrnu splnění plánu dílny, provozu, závodu a organizace ve všech ukazatelích.

10.

Vedení výrobních hospodářských jednotek a organizací spolu s příslušnými odborovými orgány prohlubuje spolupráci výzkumných, vývojových a dalších pracovišť organizací s vědecko-výzkumnými ústavy a vysokými školami. Orientuje ji na efektivní spojení výroby s vědou, na dosahování výsledků, které vedou k zavádění moderních technologií a postupů a umožňují zvyšování produktivity práce, úsporu energie a materiálu, zvyšování kvality, spolehlivosti a technické úrovně vybraných finálních výrobků.

11.

Vedení výrobních hospodářských jednotek a organizací spolu s příslušnými odborovými orgány zabezpečují uzavírání, realizaci a kontrolu plnění sdružených socialistických závazků na dokončení investičních akcí a uvádění kapacit do provozu ve stanovených termínech a technicko-hospodářských ukazatelích, na zvýšení kvality vybraných finálních výrobků, zlepšení dodavatelsko-odběratelských vztahů a na uspokojování potřeb zahraničního i vnitřního trhu.

12.

Vedení výrobních hospodářských jednotek a organizací je povinno změny a úpravy plánu, které lze připustit jen ve výjimečných případech, projednat s příslušným odborovými orgánem, vysvětlit pracujícím důvody těchto změn a neprodleně je promítnout do kolektivní smlouvy a socialistických závazků.

III.

Účast pracujících na kontrole plnění plánu

13.

Orgány Revolučního odborového hnutí v součinnosti s příslušnými hospodářskými orgány a národními výbory zajišťují širokou účast pracujících na kontrole plnění plánu a hospodaření. Přitom vyzvedávají dobré příklady, veřejně kritizují nezodpovědnou, lajdáckou a nekvalitní práci všech, včetně řídících pracovníků, požadují vyvozování závěru ze zjištěných nedostatků v plnění plánu a péči o pracující.

14.

Hospodářské vedení v dohodě s příslušným orgánem Revolučního odborového hnutí na výrobních poradách, členských schůzích a konferencích Revolučního odborového hnutí objasňuje dosažené výsledky, příčiny neplnění úkolů a ukazatelů hospodářského plánu a předkládá pracujícím k projednání návrhy opatření.

Odborové orgány dbají, aby hospodářské vedení systematicky poskytovalo pracujícím informace nutné k posuzování výrobně technických a ekonomických úkolů a problémů.

15.

Vedení VHJ a organizací v součinnosti s odborovými orgány vytváří věcné a časové podmínky k široké účasti pracujících na kontrole zaměřené na:

-

rovnoměrné plnění úkolů podle plánovaných směrů společenského užití (plnění odbytu ve stanovené struktuře) při dodržení plánované efektivnosti, kvality a hospodárnosti;

-

plnění kvalitativních ukazatelů plánu, zejména využívání základních prostředků, snižování spotřeby materiálů, surovin, paliv a energie, růst produktivity práce, úspory pracovních sil, snižování pracnosti a přesčasové práce;

-

realizaci státních cílových programů, plnění úkolů v oblasti dodavatelsko-odběratelských vztahů a plnění programů komplexní socialistické racionalizace;

-

plnění úkolů plánu přípravy kádrů, personálního a sociálního rozvoje, včetně úrovně závodního stravování, sociálního zařízení a plnění opatření ke zvýšení ochrany zdraví a bezpečnosti práce.

16.

Odborové orgány působí, aby se pracující aktivně podíleli na řešení zjištěných problémů. Využívají k tomu všech forem iniciativy pracujících, výrobních porad, technicko-ekonomických konferencí, členských schůzí, různých aktivů apod. Dosažené výsledky je nutno posuzovat s kritickou náročností, přijímat opatření k odstranění nedostatků a k rozšiřování osvědčených zkušeností.

Dbají, aby hospodářské vedení zodpovědně posuzovalo a využívalo připomínky, návrhy a podněty pracujících k odstranění nedostatků a k dosažení lepších hospodářských výsledků.

Chrání autory oprávněných připomínek a návrhů před případnou diskriminací ze strany kritizovaných.

17.

Hospodářské vedení ve spolupráci s příslušným orgánem Revolučního odborového hnutí zajišťuje pravidelnou kontrolu v dekádách, měsících a čtvrtletích. Veřejnou pololetní kontrolu plnění plánu spojuje s kontrolou plnění kolektivních smluv, socialistických závazků a výsledků tvůrčí iniciativy pracujících. Nedílnou součástí veřejné kontroly je dodržování právního řádu, pracovní a technologické kázně. Při roční kontrole plnění plánu se hodnotí plnění pětiletého plánu od počátku pětiletky.

IV.

Závěrečná ustanovení

18.

Tyto zásady rozpracují federální a republikové odvětvové ústřední orgány s příslušnými ústředními, českými a slovenskými výbory odborových svazů a zajistí jejich aplikaci na podmímky odvětví a oborů výrobní a nevýrobní sféry tak, aby zajišťovaly aktivní účast pracujících v celém plánovacím procesu.

19.

Zásady se uplatňují ve všech orgánech hospodářského řízení, socialistických organizacích a národních výborech.

20.

Přiměřeně podle těchto zásad se postupuje v oblasti speciální techniky při dodržení příslušných ustanovení o ochraně státního, hospodářského a služebního tajemství.

21.

Rozdílná stanoviska hospodářských a odborových orgánů k návrhu plánu a při kontrole plnění plánu řeší nadřízený státní nebo hospodářský orgán po projednání s příslušným vyšším odborovým orgánem.

22.

Kontrolu plnění zásad provádějí výrobní hospodářské jednotky a organizace současně s rozborem hospodářské činnosti. Ve státních a vyšších odborových orgánech se kontrola plnění zásad provádí v souvislosti s projednáváním ročních výsledků plnění prováděcích plánů.

23.

Zásady nabývají účinnosti dnem vyhlášení.