Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

279/1999 Sb. znění účinné od 1. 7. 2022
změněnos účinností odpoznámka

vyhláškou č. 163/2022 Sb.

1.7.2022

vyhláškou č. 336/2008 Sb.

1.10.2008

279

 

VYHLÁŠKA

Ministerstva obrany

ze dne 15. listopadu 1999,

kterou se stanoví kategorie vojenského leteckého personálu,

jejich kvalifikace a rozsah odborných znalostí a vzor průkazu způsobilosti vojenského leteckého personálu

 

Ministerstvo obrany v dohodě s Ministerstvem dopravy a spojů stanoví podle § 40 odst. 3 zákona č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách České republiky:

ČÁST PRVNÍ

KATEGORIE

VOJENSKÉHO LETECKÉHO PERSONÁLU (§ 1-4)

§ 1

Vojenský letecký personál

Vojenský letecký personál tvoří

a)

výkonní vojenští letci,

b)

vojenský obsluhující personál,

c)

pozemní vojenský letecký personál,

d)

studenti Univerzity obrany fakulty vojenských technologií, studijní specializace vojenský pilot a studijní specializace řídící letového provozu, kteří se studiem a praktickým výcvikem připravují na činnost vojenského leteckého personálu.

§ 2

Výkonní vojenští letci

(1)

Výkonnými vojenskými letci jsou

a)

pilot - velitel letounu,

b)

pilot - velitel vrtulníku,

c)

druhý pilot,

d)

pilot operátor,

e)

navigátor,

f)

palubní technik,

g)

palubní radiotelefonista,

h)

palubní operátor,

i)

pilot ultralehkého letadla,

j)

pilot operátor bezpilotního prostředku,

k)

palubní střelec.

(2)

K výkonným vojenským letcům patří rovněž osoby uvedené v § 1 písm. d) a ostatní členové posádky, kteří provádějí letecký výcvik.

(3)

Výkonní vojenští letci se dělí do těchto výcvikových skupin:

a)

piloti,

b)

navigátoři,

c)

palubní telegrafisté,

d)

palubní technici,

e)

palubní operátoři,

f)

palubní střelci.

(4)

Piloti se zařazují do těchto kategorií

a)

pilot - velitel letounu,

b)

pilot - velitel vrtulníku,

c)

druhý pilot letounu,

d)

druhý pilot vrtulníku,

e)

pilot operátor,

f)

pilot ultralehkého letadla,

g)

pilot operátor bezpilotního prostředku.

(5)

Palubní technici se zařazují do těchto kategorií:

a)

palubní inženýr,

b)

palubní technik,

c)

palubní technik - vysazovač.

(6)

Palubní operátoři se zařazují do těchto kategorií:

a)

palubní operátor průzkumných a fotogrammetrických prostředků,

b)

palubní operátor prostředků radioelektronického boje a speciálních prostředků,

c)

palubní operátor pro letové ověřování prostředků letecké radionavigační služby.

§ 3

Vojenský obsluhující personál

(1)

Vojenský obsluhující personál tvoří

a)

palubní průvodčí,

b)

doprovodný personál.

(2)

Doprovodný personál tvoří

a)

technický doprovodný personál při zkušebních, zalétávacích nebo přepravních letech,

b)

zdravotnický doprovodný personál,

c)

ostatní doprovodný personál, který tvoří specialisté záchranné služby a výsadkové přípravy,

d)

technický personál ověřující pozemní vojenskou leteckou techniku.

§ 4

Pozemní vojenský letecký personál

(1)

Pozemní vojenský letecký personál tvoří

a)

personál stanovišť letových provozních služeb,

b)

technický personál.

(2)

Personál stanovišť letových provozních služeb se dělí na

a)

řídící letového provozu,

b)

ostatní personál stanovišť letových provozních služeb.

(3)

Technický personál se zařazuje do kategorií

a)

personál inženýrské letecké služby,

b)

personál letecké radionavigační služby,

c)

personál leteckého technického a provozního zabezpečení,

d)

personál letištního zabezpečení,

e)

personál letecké meteorologie.

(4)

Personál inženýrské letecké služby se dělí na tyto specializace:

a)

mechanik – specialista pro drak a motor pro letouny nebo vrtulníky s turbínovými nebo pístovými motory, pro elektrické a speciální vybavení, pro rádiové a radiotechnické vybavení nebo pro leteckou výzbroj (mechanik A),

b)

technik – specialista pro drak a motor pro letouny nebo vrtulníky s turbínovými nebo pístovými motory (technik B1),

c)

avionik – specialista pro elektrické a speciální vybavení, pro rádiové a radiotechnické vybavení nebo pro leteckou výzbroj (avionik B2),

d)

technik – specialista pro organizaci a řízení základnové údržby a zachování letové způsobilosti (technik C).

(5)

Personál letecké radionavigační služby se dělí na tyto specializace:

a)

specialista pro přehledové prostředky,

b)

specialista pro prostředky objektivní kontroly,

c)

specialista pro prostředky zpracování a zobrazení dat,

d)

specialista pro radionavigační prostředky,

e)

specialista pro komunikační prostředky,

f)

specialista pro světelné zabezpečovací prostředky,

g)

specialista pro energetické prostředky,

h)

specialista pro organizaci a řízení letecké radionavigační služby.

(6)

Personál leteckého technického a provozního zabezpečení se dělí na tyto specializace:

a)

specialista pro tlakové a plynové vysokotlaké zařízení,

b)

specialista pro pozemní speciální agregáty,

c)

specialista pro letecké akumulátorové nabíjecí stanice,

d)

specialista pro pozemní prostředky pro vlekání letadel,

e)

specialista pro organizaci a řízení leteckého technického a provozního zabezpečení.

(7)

Personál letištního zabezpečení se dělí na tyto specializace:

a)

specialista pro pozemní záchytná zařízení letadel,

b)

specialista pro měření a vyhodnocování brzdicích účinků na pohybových plochách letišť,

c)

specialista pro údržbu a opravy letištních ploch a letištních zařízení,

d)

specialista pro organizaci a řízení letištního zabezpečení.

(8)

Personál letecké meteorologie se dělí na tyto specializace:

a)

letecký meteorolog – synoptik,

b)

letecký meteorolog – pozorovatel,

c)

letecký meteorolog – technik meteorologických leteckých pozemních zařízení,

d)

specialista pro organizaci a řízení letecké meteorologie.

ČÁST DRUHÁ

ODBORNOST

VOJENSKÉHO LETECKÉHO PERSONÁLU (§ 5-11)

§ 5

Odbornost výkonných vojenských letců

(1)

Odbornost výkonných vojenských letců se dělí na

a)

třídnost,

b)

bojovou použitelnost,

c)

typovou odbornost,

d)

další odbornosti.

(2)

Výkonní vojenští letci mohou z hlediska třídnosti dosáhnout odbornosti

a)

bez třídy,

b)

3. třídy,

c)

2. třídy,

d)

1. třídy.

(3)

Výkonní vojenští letci mohou z hlediska bojové použitelnosti dosáhnout odbornosti

a)

bez bojového použití,

b)

s omezeným bojovým použitím,

c)

plně bojově použitelný․

(4)

Výkonní vojenští letci mohou z hlediska typové odbornosti dosáhnout odbornost pro konkrétní typ vojenského letadla.

(5)

Výkonní vojenští letci mohou dosáhnout těchto dalších odborností:

a)

instruktor,

b)

inspektor,

c)

zalétávací pilot,

d)

zkušební pilot.

§ 6

Odbornost vojenského obsluhujícího personálu

(1)

Odbornost palubních průvodčích je dána znalostmi a praktickými dovednostmi s nouzovými a záchrannými prostředky pro konkrétní typ vojenského letadla, znalostmi a dovednostmi z poskytování zdravotnické pomoci a minimálními teoretickými znalostmi o stavbě a konstrukci konkrétního typu vojenského letadla, používání jeho výstroje a jeho palubních systémů.

(2)

Odbornost doprovodného personálu vyplývá ze stanovených činností, které doprovodný personál vykonává na palubě vojenského letadla.

Odbornost pozemního vojenského leteckého personálu

§ 7

(1)

Řídící letového provozu mohou dosáhnout odbornost pro

a)

letištní řízení,

b)

přibližovací radarové řízení,

c)

přesné přibližovací radarové řízení,

d)

oblastní řízení,

e)

radarové řízení bojového použití,

f)

instruktorskou činnost,

g)

inspektorskou činnost.

(2)

Ostatní personál vojenských stanovišť letových provozních služeb může dosáhnout odbornost

a)

asistent řídícího letového provozu,

b)

asistent přípravy a opravy dat,

c)

specialista letecké informační služby,

d)

specialista ohlašovny letových provozních služeb,

e)

specialista pracoviště uspořádání vzdušného prostoru,

f)

instruktor,

g)

inspektor.

§ 8

(1)

Odbornost technického personálu se dělí na

a)

třídnost,

b)

typovou odbornost,

c)

další odbornosti.

(2)

Technický personál může z hlediska třídnosti dosáhnout odbornosti

a)

bez třídy,

b)

3. třídy,

c)

2. třídy,

d)

1. třídy.

(3)

Technický personál může z hlediska typové odbornosti dosáhnout odbornosti pro konkrétní typ vojenského letadla nebo vojenského leteckého pozemního zařízení.

(4)

Technický personál může dosáhnout těchto dalších odborností:

a)

instruktor,

b)

inspektor.

Kvalifikační požadavky pro odbornost instruktora a inspektora výkonných vojenských letců a pozemního vojenského leteckého personálu

§ 9

(1)

Kvalifikačními požadavky pro odbornost instruktora výkonných vojenských letců jsou

a)

úspěšné absolvování kurzu pro tuto odbornost podle příslušné kategorie výkonného vojenského letce,

b)

získání odbornosti 1. třídy v příslušné kategorii výkonného vojenského letce,

c)

absolvování letového výcviku na daném typu vojenského letadla; posloupnost a rozsah letového výcviku se stanovuje v závislosti na typu vojenského letadla.

(2)

Instruktor výkonných vojenských letců je oprávněn, po získání této kvalifikace, provádět praktický letecký výcvik vojenských výkonných letců v rozsahu jemu přiznaných oprávnění podle vycvičenosti a odbornosti pro přiznané typy vojenských letadel.

(3)

Kvalifikačními požadavky pro odbornost inspektora výkonných vojenských letců jsou

a)

získaná odbornost instruktora v příslušné kategorii výkonného vojenského letce,

b)

úspěšné absolvování kurzu pro tuto odbornost podle příslušné kategorie výkonného vojenského letce,

c)

zastávání příslušné funkce.

(4)

Inspektor výkonných vojenských letců je oprávněn, po získání této odbornosti, teoreticky i prakticky přezkušovat výkonné vojenské letce a instruktory výkonných vojenských letců k získání průkazu způsobilosti vojenského leteckého personálu v rozsahu jemu přiznaných oprávnění.

§ 10

(1)

Kvalifikačními požadavky pro odbornost instruktor pozemního vojenského leteckého personálu jsou

a)

úspěšné absolvování kurzu pro tuto odbornost podle příslušné kategorie pozemního vojenského leteckého personálu,

b)

stanovená doba výkonu činnosti u personálu stanovišť letových provozních služeb a u technického personálu dosažení odbornosti 1. třídy ,

c)

prokázání schopnosti provádět výcvik pro příslušné kategorie pozemního vojenského leteckého personálu.

(2)

Instruktor pozemního vojenského leteckého personálu je oprávněn, po získání této kvalifikace, provádět výcvik příslušné kategorie pozemního vojenského leteckého personálu v rozsahu jemu přiznaných oprávnění.

(3)

Kvalifikačními požadavky pro odbornost inspektor pozemního vojenského leteckého personálu jsou

a)

získaná odbornost instruktora v příslušné kategorii pozemního vojenského leteckého personálu,

b)

úspěšné absolvování kurzu pro tuto odbornost podle příslušné kategorie pozemního vojenského leteckého personálu,

c)

zastávání příslušné funkce.

(4)

Inspektor pozemního vojenského leteckého personálu je oprávněn, po získání této odbornosti, teoreticky i prakticky přezkušovat pozemní vojenský letecký personál a instruktory pozemního vojenského leteckého personálu k získání průkazu způsobilosti vojenského leteckého personálu v rozsahu jemu přiznaných oprávnění.

§ 11

Průkaz způsobilosti vojenského leteckého personálu

Dosažená kvalifikace se vojenskému leteckému personálu vyznačuje v průkazu způsobilosti vojenského leteckého personálu. Vzor průkazu způsobilosti vojenského leteckého personálu je uveden v příloze č. 1 k této vyhlášce.

ČÁST TŘETÍ

ROZSAH ODBORNÝCH ZNALOSTÍ

VOJENSKÉHO LETECKÉHO PERSONÁLU (§ 12)

§ 12

(1)

Odborná příprava vojenského leteckého personálu se člení na teoretickou přípravu a praktický výcvik.

(2)

Teoretická příprava se provádí v rozsahu studijních programů pro studijní obory připravující jednotlivé kategorie vojenského leteckého personálu podle zvláštního právního předpisu.1

(3)

Praktický výcvik výkonných vojenských letců se provádí podle rozsahu jako základní, pokračovací a bojový. Praktický výcvik se provádí na vyčleněných vojenských letadlech a vojenské letecké technice.

(4)

Rozsah odborných znalostí pro příslušnou odbornost jednotlivých kategorií vojenského leteckého personálu se ověřuje zkouškou před příslušnou zkušební komisí a je uveden v příloze č. 2.

ČÁST PÁTÁ

PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ (§ 13-14)

§ 13

Odbornost vojenského leteckého personálu dosažená do účinnosti této vyhlášky se považuje za odbornost dosaženou podle této vyhlášky.

§ 14

Účinnost

Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. prosince 1999.

Ministr:

RNDr. Vetchý, CSc. v. r.

Příloha č. 1

Vzor průkazu způsobilosti vojenského leteckého personálu

Vnitřní strana průkazu způsobilosti

 

Při vydání průkazu způsobilosti se vypisuje konkrétní kategorie vojenského leteckého personálu:

 

PRŮKAZ ZPŮSOBILOSTI

VÝKONNÉHO LETCE

 

PRŮKAZ ZPŮSOBILOSTI

OBSLUHUJÍCÍHO PERSONÁLU

 

PRŮKAZ ZPŮSOBILOSTI

POZEMNÍHO LETECKÉHO PERSONÁLU

 

FLIGHT PERSONNEL

LICENCE

CABIN CREW

LICENCE

AERONAUTICE GROUND PERSONNEL

LICENCE

 

Vnější strana průkazu způsobilosti

 

Poznámky:

Věta „Doba platnosti lékařského posudku zdravotní způsobilosti odpovídá době platnosti průkazu způsobilosti.“ se v průkazu způsobilosti uvádí pouze výkonným vojenským letcům, palubním průvodčím, zdravotnickému doprovodnému personálu, ostatnímu doprovodnému personálu, který tvoří specialisté záchranné služby a výsadkové přípravy, a řídícím letového provozu.

Jazyková způsobilost se v průkazu způsobilosti vyznačuje pouze výkonným vojenským letcům, palubním průvodčím a řídícím letového provozu.

Místní doložka se v průkazu způsobilosti vyznačuje pouze personálu stanovišť letových provozních služeb, personálu letecké radionavigační služby, personálu leteckého technického a provozního zabezpečení, personálu letištního zabezpečení a personálu letecké meteorologie.

Příloha č. 2

Rozsah odborných znalostí a kvalifikačních požadavků pro příslušné odbornosti jednotlivých kategorií vojenského leteckého personálu

Část I

Rozsah odborných znalostí a kvalifikačních požadavků pro jednotlivé kategorie výkonných vojenských letců ve vztahu k jednotlivým odbornostem

 

A.

Pilot - velitel letounu

 

3. třída - má odpovídající teoretické znalosti, absolvoval základní letecký výcvik na konkrétním typu vojenského letounu, splňuje minimální celkový nálet 250 hodin a dále musí prokázat schopnost:

a)

řídit letoun v rozmezí jeho omezení a takovým způsobem, aby prováděné manévry byly úspěšné,

b)

provádět všechny manévry plynule a přesně,

c)

uplatňovat letecké znalosti pro konkrétní typ vojenského letounu,

d)

jako velitel letounu provádět postupy a manévry se stupněm dovednosti odpovídajícím oprávněním přiznaným držiteli průkazu způsobilosti pilota letounu.

 

2. třída - má odpovídající teoretické znalosti, plní pokračovací výcvik na konkrétním typu vojenského letounu, je částečně bojově použitelný a splňuje minimální celkový nálet 350 hodin a dále musí prokázat schopnost:

a)

řídit letoun s využitím jeho manévrovacích možností a přístrojového vybavení v rozsahu požadavků na 2. třídu,

b)

plně využívat letounové a zbraňové systémy pro plnění úkolů bojového použití v rozsahu požadavků na 2. třídu,

c)

uplatňovat letecké znalosti pro konkrétní typ vojenského letounu,

d)

jako velitel letounu provádět postupy a manévry se stupněm dovednosti odpovídajícím oprávněním přiznaným držiteli průkazu způsobilosti pilota letounu.

 

1. třída - má odpovídající teoretické znalosti, je plně vycvičen na konkrétním typu vojenského letounu, je plně bojově použitelný a splňuje minimální celkový nálet 500 hodin a dále musí prokázat schopnost:

a)

řídit letoun s plným využitím jeho manévrovacích možností a přístrojového vybavení,

b)

plně využívat letounové a zbraňové systémy pro plnění úkolů bojového použití,

c)

uplatňovat letecké znalosti pro konkrétní typ vojenského letounu,

d)

jako velitel letounu provádět postupy a manévry se stupněm dovednosti odpovídajícím oprávněním přiznaným držiteli průkazu způsobilosti pilota letounu.

 

B.

Pilot - velitel vrtulníku

 

3. třída - má odpovídající teoretické znalosti, absolvoval základní letecký výcvik na konkrétním typu vojenského vrtulníku, splňuje minimální celkový nálet 250 hodin a dále musí prokázat schopnost:

a)

řídit vrtulník v rozmezí jeho omezení a takovým způsobem, aby prováděné manévry byly úspěšné,

b)

provádět všechny manévry plynule a přesně,

c)

uplatňovat letecké znalosti pro konkrétní typ vojenského vrtulníku,

d)

jako velitel vrtulníku provádět postupy a manévry se stupněm dovednosti odpovídajícím oprávněním přiznaným držiteli průkazu způsobilosti pilota vrtulníku.

 

2. třída - má odpovídající teoretické znalosti, plní pokračovací výcvik na konkrétním typu vojenského vrtulníku, je částečně bojově použitelný a splňuje minimální celkový nálet 350 hodin a dále musí prokázat schopnost:

a)

řídit vrtulník s využitím jeho manévrovacích možností a přístrojového vybavení v rozsahu požadavků na 2. třídu,

b)

plně využívat letadlové a zbraňové systémy pro plnění úkolů bojového použití v rozsahu požadavků na 2. třídu,

c)

uplatňovat letecké znalosti pro konkrétní typ vojenského vrtulníku,

d)

jako velitel vrtulníku provádět postupy a manévry se stupněm dovednosti odpovídajícím oprávněním přiznaným držiteli průkazu způsobilosti pilota vrtulníku.

 

1. třída - má odpovídající teoretické znalosti, je plně vycvičen na konkrétním typu vojenského vrtulníku, je plně bojově použitelný a splňuje minimální celkový nálet 500 hodin a dále musí prokázat schopnost:

a)

řídit vrtulník s plným využitím jeho manévrovacích možností a přístrojového vybavení,

b)

plně využívat letadlové a zbraňové systémy pro plnění úkolů bojového použití,

c)

uplatňovat letecké znalosti pro konkrétní typ vojenského vrtulníku,

d)

jako velitel vrtulníku provádět postupy a manévry se stupněm dovednosti odpovídajícím oprávněním přiznaným držiteli průkazu způsobilosti pilota vrtulníku.

 

C.

Druhý pilot

 

3. třída - má odpovídající teoretické znalosti, absolvoval základní letecký výcvik na konkrétním typu vojenského letadla, splňuje minimální celkový nálet 150 hodin a dále musí prokázat schopnost:

a)

řídit letadlo ze svého pilotního sedadla,

b)

provádět všechny manévry plynule a přesně,

c)

uplatňovat letecké znalosti pro konkrétní typ vojenského letadla,

d)

jako druhý pilot letadla provádět postupy a manévry se stupněm dovednosti odpovídajícím oprávněním přiznaným držiteli průkazu způsobilosti druhého pilota letadla.

 

2. třída - má odpovídající teoretické znalosti, plní pokračovací výcvik na konkrétním typu vojenského letadla a je částečně bojově použitelný jako člen posádky na konkrétním typu vojenského letadla a splňuje minimální celkový nálet 200 hodin a dále musí prokázat schopnost:

a)

řídit letadlo ze svého pilotního sedadla s využitím jeho manévrovacích možností a přístrojového vybavení v rozsahu požadavků na 2. třídu,

b)

plně využívat letadlové a zbraňové systémy pro plnění úkolů bojového použití v rozsahu požadavků na 2. třídu,

c)

uplatňovat letecké znalosti pro konkrétní typ vojenského letadla,

d)

jako druhý pilot letadla provádět postupy a manévry se stupněm dovednosti odpovídajícím oprávněním přiznaným držiteli průkazu způsobilosti druhého pilota letadla.

 

1. třída - má odpovídající teoretické znalosti, je plně vycvičen na konkrétním typu vojenského letadla a je plně bojově použitelný jako člen posádky a splňuje minimální celkový nálet 250 hodin a dále musí prokázat schopnost:

a)

řídit letadlo ze svého pilotního sedadla s plným využitím jeho manévrovacích možností a přístrojového vybavení,

b)

plně využívat letadlové systémy pro plnění úkolů bojového použití,

c)

uplatňovat letecké znalosti pro konkrétní typ vojenského letadla,

d)

jako druhý pilot letadla provádět postupy a manévry se stupněm dovednosti odpovídajícím oprávněním přiznaným držiteli průkazu způsobilosti druhého pilota letadla.

 

D.

Pilot operátor

 

3. třída - má odpovídající teoretické znalosti, absolvoval základní letecký výcvik na konkrétním typu vojenského letadla, splňuje minimální celkový nálet 150 hodin a dále musí prokázat schopnost:

a)

řídit letadlo ze svého pilotního sedadla,

b)

provádět všechny manévry plynule a přesně,

c)

uplatňovat letecké znalosti pro konkrétní typ vojenského letadla,

d)

jako pilot operátor provádět postupy a manévry se stupněm dovednosti odpovídajícím oprávněním přiznaným držiteli průkazu způsobilosti pilota operátora.

 

2. třída - má odpovídající teoretické znalosti, plní pokračovací výcvik na konkrétním typu vojenského letadla a je částečně bojově použitelný jako člen posádky na konkrétním typu vojenského letadla a splňuje minimální celkový nálet 200 hodin a dále musí prokázat schopnost:

a)

řídit letadlo ze svého pilotního sedadla do stanovených meteorologických minim,

b)

plně využívat letadlové a zbraňové systémy pro plnění úkolů bojového použití v rozsahu 2. třídy,

c)

uplatňovat letecké znalosti pro konkrétní typ vojenského letadla,

d)

jako pilot operátor provádět postupy a manévry se stupněm dovednosti odpovídajícím oprávněním přiznaným držiteli průkazu způsobilosti pilota operátora.

 

1. třída - má odpovídající teoretické znalosti, je plně vycvičen na konkrétním typu vojenského letadla a je plně bojově použitelný jako člen posádky a splňuje minimální celkový nálet 250 hodin a dále musí prokázat schopnost:

a)

řídit letadlo ze svého pilotního sedadla do stanovených meteorologických minim,

b)

plně využívat letadlové a zbraňové systémy pro plnění úkolů bojového použití,

c)

uplatňovat letecké znalosti pro konkrétní typ vojenského letadla,

d)

jako pilot operátor provádět postupy a manévry se stupněm dovednosti odpovídajícím oprávněním přiznaným držiteli průkazu způsobilosti pilota operátora.

 

E.

Instruktor

 

Instruktor vojenských letounů a vojenských vrtulníků má odpovídající teoretické znalosti. Je pilotem 1. třídy a splňuje minimální celkový nálet 600 hodin. Instruktor vojenských ultralehkých letadel je pilotem 1. třídy a splňuje minimální celkový nálet 120 hodin. Instruktor operátor vojenských bezpilotních prostředků je pilotem operátorem 1. třídy a splňuje minimální nálet 130 hodin na simulátoru a cvičné lety v rozsahu 150 hodin v noční i denní době. Instruktor dále musí prokázat schopnost:

a)

řídit konkrétní typ vojenského letadla s plným využitím jeho manévrovacích schopností,

b)

plně využívat letadlové a zbraňové systémy pro plnění úkolů bojového použití,

c)

uplatňovat letecké znalosti pro konkrétní typ vojenského letadla,

d)

předvídat možnost vzniku nebezpečné letové situace vyhodnocováním leteckých parametrů a jejich příčinných souvislostí a umět na ni správně reagovat,

e)

týmové práce,

f)

jako instruktor provádět postupy a manévry se stupněm dovednosti odpovídajícím oprávněním přiznaným držiteli průkazu způsobilosti pilota instruktora.

 

F.

Inspektor

 

Inspektor vojenských letounů a vojenských vrtulníků má odpovídající teoretické znalosti. Je pilotem 1. třídy na odpovídající funkci a splňuje minimální celkový nálet 1 000 hodin. Inspektor vojenských ultralehkých letadel je pilotem 1. třídy a splňuje minimální celkový nálet 150 hodin. Inspektor dále musí prokázat schopnost:

a)

řídit letadlo ze svého pilotního sedadla s plným využitím jeho manévrovacích schopností,

b)

plně využívat letadlové a zbraňové systémy pro plnění úkolů bojového použití,

c)

uplatňovat letecké znalosti pro konkrétní typ vojenského letadla,

d)

předvídat možnost vzniku nebezpečné letové situace vyhodnocováním leteckých parametrů a jejich příčinných souvislostí a umět na ni správně reagovat,

e)

týmové práce,

f)

jako inspektor provádět postupy a manévry se stupněm dovednosti odpovídajícím oprávněním přiznaným držiteli průkazu způsobilosti pilota inspektora.

 

G.

Zalétávací pilot

 

Má odpovídající teoretické znalosti. Je pilotem 1. třídy a splňuje minimální celkový nálet 600 hodin a dále musí prokázat schopnost:

a)

řídit vojenské letadlo s plným využitím jeho manévrovacích schopností,

b)

plně využívat letadlové a zbraňové systémy pro plnění úkolů bojového použití,

c)

uplatňovat letecké znalosti pro konkrétní typ vojenského letadla,

d)

předvídat možnost vzniku nebezpečné letové situace vyhodnocováním leteckých parametrů a jejich příčinných souvislostí a umět na ni správně reagovat,

e)

psychicky zvládat vysoké zatížení, vysokou letovou zátěž a správně reagovat ve stresových situacích,

f)

osvojit si v krátkém čase znalosti z materiální části nově vyvíjených vojenských letadel a umět spolupracovat s odborníky a technickým personálem při výzkumu a vývoji,

g)

týmové práce,

h)

jako zalétávací pilot provádět postupy a manévry se stupněm dovednosti odpovídajícím oprávněním přiznaným držiteli průkazu způsobilosti zalétávacího pilota.

 

H.

Zkušební pilot

 

Má odpovídající teoretické znalosti. Je pilotem 1. třídy a splňuje minimální celkový nálet 1 000 hodin a dále musí prokázat schopnost:

a)

řídit vojenské letadlo s plným využitím jeho manévrovacích schopností,

b)

plně využívat letadlové a zbraňové systémy pro plnění úkolů bojového použití,

c)

uplatňovat letecké znalosti pro konkrétní typ vojenského letadla,

d)

předvídat možnost vzniku nebezpečné letové situace vyhodnocováním leteckých parametrů a jejich příčinných souvislostí a umět na ni správně reagovat,

e)

psychicky zvládat vysoké zatížení, vysokou letovou zátěž a správně reagovat ve stresových situacích,

f)

osvojit si v krátkém čase znalosti z materiální části nově vyvíjených vojenských letadel a umět spolupracovat s odborníky a technickým personálem při výzkumu a vývoji,

g)

týmové práce,

h)

jako zkušební pilot provádět postupy a manévry se stupněm dovednosti odpovídajícím oprávněním přiznaným držiteli průkazu způsobilosti zkušebního pilota.

 

I.

Navigátor

 

3. třída - má odpovídající teoretické znalosti, absolvoval základní letecký výcvik na konkrétním typu vojenského letadla a splňuje minimální celkový nálet 100 hodin.

2. třída - má odpovídající teoretické znalosti, plní pokračovací výcvik na konkrétním typu vojenského letadla a je částečně bojově použitelný jako člen posádky a splňuje minimální celkový nálet 200 hodin.

1. třída - má odpovídající teoretické znalosti, je plně vycvičen na konkrétním typu vojenského letadla a je plně bojově použitelný jako člen posádky a splňuje minimální celkový nálet 300 hodin.

 

J.

Palubní radiotelefonista

 

3. třída - má odpovídající teoretické znalosti, absolvoval základní letecký výcvik na konkrétním typu vojenského letadla a splňuje minimální celkový nálet 100 hodin.

2. třída - má odpovídající teoretické znalosti, plní pokračovací výcvik na konkrétním typu vojenského letadla a je částečně bojově použitelný jako člen posádky a splňuje minimální celkový nálet 200 hodin.

1. třída - má odpovídající teoretické znalosti, je plně vycvičen na konkrétním typu vojenského letadla a je plně bojově použitelný jako člen posádky a splňuje minimální celkový nálet 300 hodin.

 

K.

Palubní technik

 

3. třída - má odpovídající teoretické znalosti, absolvoval základní letecký výcvik na konkrétním typu vojenského letadla a splňuje minimální celkový nálet 100 hodin.

2. třída - má odpovídající teoretické znalosti, plní pokračovací výcvik na konkrétním typu vojenského letadla a je částečně bojově použitelný jako člen posádky a splňuje minimální celkový nálet 200 hodin.

1. třída - má odpovídající teoretické znalosti, je plně vycvičen na konkrétním typu vojenského letadla a je plně bojově použitelný jako člen posádky a splňuje minimální celkový nálet 300 hodin.

 

L.

Pilot ultralehkých letadel

 

3. třída - má odpovídající teoretické znalosti, absolvoval základní letecký výcvik a splňuje minimální celkový nálet 40 hodin.

2. třída - má odpovídající teoretické znalosti, plní pokračovací výcvik a splňuje minimální celkový nálet 70 hodin.

1. třída - má odpovídající teoretické znalosti, plní bojový výcvik a splňuje minimální celkový nálet 100 hodin.

 

M.

Pilot operátor bezpilotních prostředků

3. třída - má odpovídající teoretické znalosti, absolvoval základní výcvik, splňuje minimální nálet 35 hodin na simulátoru a řídil 15 cvičných letů.

2. třída - má odpovídající teoretické znalosti, plní pokračovací výcvik, splňuje minimální nálet 50 hodin na simulátoru a řídil 50 cvičných letů, z toho 15 cvičných letů v noční době. Je částečně bojově použitelný.

 

1. třída - má odpovídající teoretické znalosti, plní bojový výcvik, splňuje minimální nálet 120 hodin na simulátoru a řídil cvičné lety v rozsahu 140 hodin v noční i denní době. Je plně bojově použitelný.

 

N.

Palubní operátor průzkumných, fotogrammetrických a speciálních prostředků a pro letové ověřování prostředků letecké radionavigační služby

 

3. třída - má odpovídající teoretické znalosti a základní výcvik v rozsahu stanoveném osnovami pro výkonné letce. Je vycvičen k bojovému použití na všech pracovištích, která má ve vojenském letadle obsluhovat. Splňuje minimální celkový nálet 100 hodin.

 

2. třída - má odpovídající teoretické znalosti a plní pokračovací výcvik podle příslušné osnovy pro výkonné letce. Je vycvičen k bojovému použití na všech pracovištích, která má ve vojenském letadle obsluhovat, a umí odstraňovat jejich běžné poruchy za letu. Splňuje minimální celkový nálet 200 hodin.

 

1. třída - má odpovídající teoretické znalosti a je plně vycvičen podle příslušné osnovy pro zdokonalovací výcvik výkonných letců. Je vycvičen k bojovému použití na všech pracovištích, která má ve vojenském letadle obsluhovat, a umí odstraňovat jejich běžné poruchy za letu. Splňuje minimální celkový nálet 300 hodin.

 

O.

Palubní střelec

3. třída - má teoretické znalosti odpovídající této třídě, splnil základní výcvik na konkrétním typu vojenského letadla a splňuje minimální celkový nálet 100 hodin.

2. třída - má teoretické znalosti odpovídající této třídě, plní pokračovací výcvik na konkrétním typu vojenského letadla, je částečně bojově použitelný a splňuje minimální celkový nálet 200 hodin.

1.třída - má teoretické znalosti odpovídající této třídě, splnil pokračovací i bojový výcvik na konkrétním typu vojenského letadla, je plně bojově použitelný a splňuje minimální celkový nálet 300 hodin.

 

Část II

Rozsah odborných znalostí a kvalifikačních požadavků pro jednotlivé kategorie vojenského obsluhujícího personálu ve vztahu k jednotlivým odbornostem

 

A.

Palubní průvodčí

 

Má odpovídající teoretické znalosti v oblasti veřejného stravování, zdravotnické přípravy, prokázal dovednost v používání záchranných prostředků, absolvoval přeškolení na konkrétní typ vojenského letadla a prokázal znalosti postupů nouzového opuštění letadla.

 

B.

Technický personál při zkušebních, zalétávacích nebo přepravních letech

 

Má odpovídající teoretické znalosti v oblasti inženýrské letecké služby, je schopen provádět přípravu letadla k letu, absolvoval přeškolení na konkrétní typ vojenského letadla a prokázal znalosti postupů nouzového opuštění letadla.

 

C.

Zdravotnický doprovodný personál

 

Má odbornou nebo specializovanou způsobilost pro poskytování přednemocniční neodkladné péče nebo intenzivní péče o pacienty, absolvoval přeškolení na konkrétní typ vojenského letadla a prokázal znalosti postupů nouzového opuštění letadla.

 

D.

Ostatní doprovodný personál, který tvoří specialisté záchranné služby a výsadkové přípravy

 

Má odpovídající teoretické znalosti v oblasti záchranné a výsadkové přípravy se zaměřením na činnosti směřující k záchraně osob, zvířat a materiálu v tísni a plnění úkolů v rámci letecké služby pátrání a záchrany, absolvoval přeškolení na konkrétní typ vojenského letadla a prokázal znalosti postupů nouzového opuštění letadla.

 

E.

Technický personál ověřující pozemní vojenskou leteckou techniku

 

Má odpovídající teoretické znalosti leteckých pozemních zařízení a prokázal znalosti postupů nouzového opuštění letadla.

 

Část III

Rozsah odborných znalostí a kvalifikačních požadavků pro jednotlivé kategorie personálu stanovišť letových provozních služeb ve vztahu k jednotlivým odbornostem

 

A.

Řídící letového provozu

 

1. - odbornost letištní řízení

a)

úspěšně absolvovat vstupní výcvik, který se skládá ze základního výcviku a výcviku pro udělení kvalifikace, a prokázat předepsanou úroveň znalostí anglického jazyka,

b)

úspěšně absolvovat místní výcvik, který zahrnuje předepsanou teoretickou přípravu a provozní výcvik pro získání místní doložky,

c)

provozní výcvik podle písm. b) se provádí pod dozorem instruktora na konkrétním pracovišti stanoviště letových provozních služeb a musí trvat nejméně 120 hodin, které jsou rozloženy minimálně do doby 4 týdnů,

d)

v případě, že držitel průkazu způsobilosti má platnou kvalifikaci pro přibližovací radarové řízení, doba provozního výcviku podle písm. b) musí trvat nejméně 60 hodin, které jsou rozloženy minimálně do doby 2 týdnů,

e)

v případě, že držitel průkazu způsobilosti má platnou kvalifikaci pro letištní řízení, avšak pro jiné stanoviště letových provozních služeb, doba provozního výcviku podle písm. b) musí trvat nejméně 30 hodin, které jsou rozloženy minimálně do doby 1 týdne,

f)

průběžně udržovat schopnost vykonávat činnosti vyplývající z kvalifikace.

 

2. - odbornost přibližovací radarové řízení

a)

úspěšně absolvovat vstupní výcvik, který se skládá ze základního výcviku a výcviku pro udělení kvalifikace, a prokázat předepsanou úroveň znalostí anglického jazyka,

b)

úspěšně absolvovat místní výcvik, který zahrnuje předepsanou teoretickou přípravu a provozní výcvik pro získání místní doložky,

c)

provozní výcvik podle písm. b) se provádí pod dozorem instruktora na konkrétním pracovišti stanoviště letových provozních služeb a musí trvat nejméně 180 hodin, které jsou rozloženy minimálně do doby 6 týdnů,

d)

v případě, že držitel průkazu způsobilosti má platnou kvalifikaci pro přibližovací radarové řízení, avšak pro jiné stanoviště letových provozních služeb, doba provozního výcviku podle písm. b) musí trvat nejméně 60 hodin, které jsou rozloženy minimálně do doby 2 týdnů,

e)

průběžně udržovat schopnost vykonávat činnosti vyplývající z kvalifikace.

 

3. - odbornost přesné přibližovací radarové řízení

a)

úspěšně absolvovat vstupní výcvik, který se skládá ze základního výcviku a výcviku pro udělení kvalifikace, a prokázat předepsanou úroveň znalostí anglického jazyka,

b)

úspěšně absolvovat místní výcvik, který zahrnuje předepsanou teoretickou přípravu a provozní výcvik pro získání místní doložky,

c)

provozní výcvik podle písm. b) se provádí pod dozorem instruktora na konkrétním pracovišti stanoviště letových provozních služeb a musí obsahovat nejméně 100 přesných radarových přiblížení,

d)

v případě, že držitel průkazu způsobilosti má kvalifikaci pro přesné přibližovací radarové řízení, avšak pro jiné stanoviště letových provozních služeb, provozní výcvik podle písm. b) musí obsahovat nejméně 25 přesných radarových přiblížení,

e)

průběžně udržovat schopnost vykonávat činnosti vyplývající z kvalifikace.

 

4. - odbornost oblastní řízení

a)

úspěšně absolvovat vstupní výcvik, který se skládá ze základního výcviku a výcviku pro udělení kvalifikace, a prokázat předepsanou úroveň znalostí anglického jazyka,

b)

úspěšně absolvovat místní výcvik, který zahrnuje předepsanou teoretickou přípravu a provozní výcvik pro získání místní doložky,

c)

provozní výcvik podle písm. b) se provádí pod dozorem instruktora na konkrétním pracovišti stanoviště letových provozních služeb a musí trvat nejméně 180 hodin, které jsou rozloženy minimálně do doby 6 týdnů,

d)

v případě, že držitel průkazu způsobilosti má platnou kvalifikaci pro přibližovací radarové řízení nebo pro radarové řízení bojového použití, doba provozního výcviku podle písm. b) musí trvat nejméně 120 hodin, které jsou rozloženy minimálně do doby 4 týdnů,

e)

v případě, že držitel průkazu způsobilosti má platnou kvalifikaci pro oblastní řízení, avšak pro jiné stanoviště letových provozních služeb, doba provozního výcviku podle písm. b) musí trvat nejméně 30 hodin, které jsou rozloženy minimálně do doby 1 týdne,

f)

průběžně udržovat schopnost vykonávat činnosti vyplývající z kvalifikace.

 

5. - odbornost radarové řízení bojového použití

a)

úspěšně absolvovat vstupní výcvik, který se skládá ze základního výcviku a výcviku pro udělení kvalifikace, a prokázat předepsanou úroveň znalostí anglického jazyka,

b)

úspěšně absolvovat místní výcvik, který zahrnuje předepsanou teoretickou přípravu a provozní výcvik pro získání místní doložky,

c)

provozní výcvik podle písm. b) se provádí pod dozorem instruktora na konkrétním pracovišti stanoviště letových provozních služeb a musí trvat nejméně 120 hodin, které jsou rozloženy minimálně do doby 4 týdnů,

d)

v případě, že držitel průkazu způsobilosti má platnou kvalifikaci radarového řízení bojového použití, avšak pro jiné stanoviště, doba provozního výcviku podle písm. b) musí trvat nejméně 30 hodin, které jsou rozloženy minimálně do doby 1 týdne,

e)

průběžně udržovat schopnost vykonávat činnosti vyplývající z kvalifikace.

 

B.

Ostatní personál vojenských stanovišť letových provozních služeb

 

Odbornost asistent řídícího letového provozu, odbornost asistent přípravy a opravy dat, odbornost specialista letecké informační služby, odbornost specialista ohlašovny letových provozních služeb a odbornost specialista pracoviště uspořádání vzdušného prostoru

a)

úspěšně absolvovat předepsanou teoretickou přípravu a absolvovat provozní výcvik pod dozorem instruktora na konkrétním pracovišti stanoviště (střediska) letových provozních služeb, který musí trvat nejméně 120 hodin, které jsou rozloženy minimálně do doby 4 týdnů,

b)

v případě, že držitel průkazu způsobilosti má platnou kvalifikaci, avšak pro jiné stanoviště letových provozních služeb, doba provozního výcviku musí trvat nejméně 30 hodin, které jsou rozloženy minimálně do doby 1 týdne,

c)

průběžně udržovat schopnost vykonávat činnosti vyplývající z příslušné kvalifikace.

 

Část IV

Rozsah odborných znalostí a kvalifikačních požadavků pro jednotlivé kategorie technického personálu ve vztahu k jednotlivým odbornostem

 

A.

Personál inženýrské letecké služby, personál letecké radionavigační služby, personál leteckého technického a provozního zabezpečení a personál letištního zabezpečení

 

1. - odbornost technický personál 3. třídy

Je základní kvalifikační úroveň příslušné kategorie technického personálu, pro niž se předpokládá:

a)

minimálně střední vzdělání s maturitní zkouškou v příslušné skupině oborů vzdělávání s kódy 18 Informatické obory, 23 Strojírenství a strojírenská výroba, 26 Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika, 36 Stavebnictví, geodézie a kartografie, 37 Doprava a stroje nebo 39 Speciální a interdisciplinární obory, případně střední vzdělání s výučním listem a absolvování odborného kurzu; u absolventů civilních škol se vyžaduje odborné zaškolení a absolvování vojenského odborného kurzu,

b)

složení odborné zkoušky v rozsahu 3. třídy a její případná obnova.

 

2. - odbornost technický personál 2. třídy

Je střední kvalifikační úroveň příslušné kategorie technického personálu, pro niž se předpokládá:

a)

vysokoškolské vzdělání v příslušné oblasti vzdělávání jako je doprava, elektrotechnika, energetika, informatika, kybernetika, stavebnictví nebo strojírenství, technologie a materiály a praxe na úrovni technického personálu 3. třídy v délce závisející na příslušné kategorii technického personálu s minimálním rozsahem 1 rok, nebo

b)

střední vzdělání s maturitní zkouškou ve skupině oborů vzdělávání s kódy 18 Informatické obory, 23 Strojírenství a strojírenská výroba, 26 Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika, 36 Stavebnictví, geodézie a kartografie, 37 Doprava a stroje nebo 39 Speciální a interdisciplinární obory, případně střední vzdělání s výučním listem, a praxe na úrovni technického personálu 3. třídy v délce závisející na příslušné kategorii technického personálu s minimálním rozsahem 2 roky,

c)

složení odborné zkoušky v rozsahu 2. třídy a její případná obnova.

 

3. - odbornost technický personál 1. třídy

Je vyšší kvalifikační úroveň příslušné kategorie technického personálu, pro niž se předpokládá:

a)

vysokoškolské vzdělání v příslušné oblasti vzdělávání jako je doprava, elektrotechnika, energetika, informatika, kybernetika, stavebnictví nebo strojírenství, technologie a materiály a praxe na úrovni technického personálu 2. třídy v délce závisející na příslušné kategorii technického personálu s minimálním rozsahem 2 roky, nebo

b)

střední vzdělání s maturitní zkouškou ve skupině oborů vzdělávání s kódy 18 Informatické obory, 23 Strojírenství a strojírenská výroba, 26 Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika, 36 Stavebnictví, geodézie a kartografie, 37 Doprava a stroje nebo 39 Speciální a interdisciplinární obory, případně střední vzdělání s výučním listem, a praxe na úrovni technického personálu 2. třídy v délce závisející na příslušné kategorii technického personálu s minimálním rozsahem 3 roky,

c)

složení odborné zkoušky v rozsahu 1. třídy a její případná obnova.

 

B.

Personál letecké meteorologie

 

1. - odbornost personál letecké meteorologie 3. třídy

Je základní kvalifikační úroveň, pro niž se v závislosti na specializaci předpokládá:

a)

vysokoškolské vzdělání v příslušném magisterském studijním programu jako je geografie a meteorologie pro obranu a bezpečnost nebo meteorologie a klimatologie nebo střední vzdělání s maturitní zkouškou,

b)

úspěšné absolvování předepsaného teoretického a praktického výcviku a 3 roky praxe v oblasti letecké meteorologie,

c)

složení odborné zkoušky v rozsahu 3. třídy.

 

2. - odbornost personál letecké meteorologie 2. třídy

Je střední kvalifikační úroveň, pro niž se v závislosti na specializaci předpokládá:

a)

vysokoškolské vzdělání v příslušném magisterském studijním programu jako je geografie a meteorologie pro obranu a bezpečnost nebo meteorologie a klimatologie nebo střední vzdělání s maturitní zkouškou,

b)

úspěšné absolvování předepsaného teoretického a praktického výcviku a 6 let praxe v oblasti letecké meteorologie,

c)

složení odborné zkoušky v rozsahu 2. třídy.

 

3. - odbornost personál letecké meteorologie 1. třídy

Je vyšší kvalifikační úroveň, pro niž se v závislosti na specializaci předpokládá:

a)

vysokoškolské vzdělání v příslušném magisterském studijním programu jako je geografie a meteorologie pro obranu a bezpečnost nebo meteorologie a klimatologie nebo střední vzdělání s maturitní zkouškou,

b)

úspěšné absolvování předepsaného teoretického a praktického výcviku a 9 let praxe v oblasti letecké meteorologie,

c)

složení odborné zkoušky v rozsahu 1. třídy.

 

Část V

Rozsah odborných znalostí a kvalifikačních požadavků pro jednotlivé specializace personálu inženýrské letecké služby

 

1. - specializace mechanik A

Je základní kvalifikační úroveň, pro niž se předpokládá:

a)

minimálně střední vzdělání s maturitní zkouškou ve skupině oborů vzdělávání s kódy 18 Informatické obory, 23 Strojírenství a strojírenská výroba, 26 Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika, 37 Doprava a stroje nebo 39 Speciální a interdisciplinární obory,

b)

absolvování odborného kurzu pro tuto specializaci a získání příslušného osvědčení,

c)

odborná praxe v inženýrské letecké službě v rozsahu minimálně 6 měsíců.

 

2. - specializace technik B1

Je střední kvalifikační úroveň, pro niž se předpokládá:

a)

minimálně střední vzdělání s maturitní zkouškou ve skupině oborů vzdělávání s kódy 18 Informatické obory, 23 Strojírenství a strojírenská výroba, 26 Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika, 37 Doprava a stroje nebo 39 Speciální a interdisciplinární obory,

b)

absolvování odborného kurzu pro tuto specializaci a získání příslušného osvědčení,

c)

odborná praxe v inženýrské letecké službě v rozsahu minimálně 2 roky.

 

3. - specializace avionik B2

Je střední kvalifikační úroveň, pro niž se předpokládá:

a)

minimálně střední vzdělání s maturitní zkouškou ve skupině oborů vzdělávání s kódy 18 Informatické obory, 23 Strojírenství a strojírenská výroba, 26 Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika, 37 Doprava a stroje nebo 39 Speciální a interdisciplinární obory,

b)

absolvování odborného kurzu pro tuto specializaci a získání příslušného osvědčení,

c)

odborná praxe v inženýrské letecké službě v rozsahu minimálně 2 roky.

 

4. specializace technik C

Je vyšší kvalifikační úroveň, pro niž se předpokládá:

a)

minimálně střední vzdělání s maturitní zkouškou ve skupině oborů vzdělávání s kódy 18 Informatické obory, 23 Strojírenství a strojírenská výroba, 26 Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika, 37 Doprava a stroje nebo 39 Speciální a interdisciplinární obory,

b)

absolvování odborného kurzu pro tuto specializaci a získání příslušného osvědčení,

c)

minimálně 3 roky odborné praxe ve specializaci technik B1 nebo avionik B2.



Poznámky pod čarou:

Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách).

Poznámky pod čarou:
1

Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách).