Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

256/2006 Sb. znění účinné od 1. 6. 2006 do 30. 9. 2015

256

 

VYHLÁŠKA

ze dne 22. května 2006

o podrobnostech systému prevence závažných havárií

 

Ministerstvo životního prostředí stanoví podle § 7 odst. 2, § 9 odst. 5, § 11 odst. 5, § 17 odst. 5, § 19 odst. 5 a § 25 odst. 5 zákona č. 59/2006 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami nebo chemickými přípravky a o změně zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 320/2002 Sb., o změně a zrušení některých zákonů v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o prevenci závažných havárií), (dále jen „zákon“):

§ 1

Úvodní ustanovení

Tato vyhláška1 zapracovává příslušný předpis Evropských společenství2 a upravuje způsob zpracování analýzy a hodnocení rizik závažné havárie, způsob zpracování bezpečnostního programu, způsob zpracování a strukturu bezpečnostní zprávy, způsob a strukturu zpracování vnitřního havarijního plánu, způsob zpracování a strukturu písemných podkladů pro stanovení zóny havarijního plánování, způsob provedení aktualizace bezpečnostního programu, bezpečnostní zprávy, vnitřního havarijního plánu a podkladů pro stanovení zóny havarijního plánování a rozsah a způsob informace a postup při zabezpečení informování veřejnosti v zóně havarijního plánování.

§ 2

Způsob zpracování analýzy

a hodnocení rizik závažné havárie

(K § 7 odst. 2 zákona)

(1)

Analýza a hodnocení rizik závažné havárie (dále jen „analýza a hodnocení rizik“) se provádí a dokumentuje v rozsahu odpovídajícím riziku závažné havárie, to je pravděpodobnosti jejího vzniku a závažnosti možných dopadů, s využitím kvalitativních a kvantitativních analytických metod․

(2)

Analýza a hodnocení rizik se provádí pro

a)

všechny fáze životního cyklu objektu nebo zařízení počínaje zpracováním projektové dokumentace až po likvidaci,

b)

normální i mimořádné provozní podmínky včetně možného selhání lidského činitele nebo možného vnějšího ohrožení.

(3)

V rámci analýzy a hodnocení rizik se provádí

a)

identifikace zdrojů rizik, jejich ocenění a výběr pro podrobnou analýzu rizik za účelem zjištění, jakou měrou jednotlivé zdroje rizika přispívají k celkovému riziku analyzovaného objektu nebo zařízení,

b)

určení možných scénářů událostí a jejich příčin, které mohou vyústit v závažnou havárii, a výběr reprezentativních scénářů těchto událostí, ve kterých musí být zahrnuty zdroje rizik s nejzávažnějšími dopady na zdraví a životy osob, hospodářská zvířata, životní prostředí a majetek,

c)

odhad dopadů reprezentativních scénářů závažných havárií na životy a zdraví lidí, hospodářská zvířata, životní prostředí a majetek,

d)

odhad pravděpodobnosti reprezentativních scénářů závažných havárií,

e)

stanovení míry rizika reprezentativních scénářů závažných havárií, která vychází z výsledků provedených stanovení následků scénářů, odhadu jejich dopadů a pravděpodobností těchto scénářů,

f)

hodnocení přijatelnosti rizika závažných havárií.

(4)

V případě, že výsledná hodnota rizika závažné havárie se jeví pro daný zdroj rizika jako nepřijatelná, provede se podrobnější analýza rizika, a dle potřeby se stanoví a realizují organizační a technická opatření ke snížení tohoto rizika, prověřená opakovanou analýzou a hodnocením rizika. Přijatelnost nebo nepřijatelnost rizika pro daný objekt nebo zařízení je dána souhrnem výsledků provedené analýzy a hodnocení rizik a vyhodnocení dalších místních podmínek a faktorů, zejména sociálních, ekonomických, užívání území a dalších.

(5)

Postup zpracování a rozsah analýzy a hodnocení rizik je stanoven v příloze č. 1.

Způsob zpracování bezpečnostního programu (K § 9 odst. 5 zákona)

§ 3

(1)

Bezpečnostní program se člení na následující části:

a)

základní informace o objektu nebo zařízení, údaje o provozované činnosti a počtech zaměstnanců,

b)

analýzu a hodnocení rizik závažné havárie v rozsahu odpovídajícím míře rizika závažných havárií a závažnosti jejich následků,

c)

zásady, cíle a politiku prevence závažné havárie,

d)

popis systému řízení bezpečnosti,

e)

závěrečné shrnutí.

(2)

V popisu systému řízení bezpečnosti se uvedou údaje k

a)

organizaci prevence závažných havárií,

b)

řízení provozu objektu a zařízení,

c)

řízení změn v objektu a zařízení,

d)

havarijnímu plánování,

e)

sledování plnění programu prevence závažné havárie,

f)

auditu a kontrole.

(3)

Systém řízení bezpečnosti zahrnuje popis organizační struktury, stanovení odpovědností a stanovení plánovacích činností, pravidel, praktik, postupů, procesů, včetně zdrojů k vyvíjení, zavádění, naplňování a prověřování politiky prevence závažné havárie.

(4)

Popis systému řízení bezpečnosti může být zpracován formou samostatného dokumentu nebo lze využít dokumentů k systémům řízení, rozpracovaných podle jiných právních předpisů nebo norem, pokud jsou zpracovány v příslušné struktuře a rozsahu a odpovídají svým obsahem požadavkům na prevenci závažných havárií nebo jsou ve smyslu těchto požadavků doplněny a upraveny.

§ 4

(1)

Zásady prevence vycházejí z analýzy a hodnocení rizik závažné havárie, musí odpovídat charakteru zdrojů rizika a stanoví se rámcově tak, aby vždy jasně a srozumitelně směřovaly k zajištění odpovídající struktury a funkčnosti systému prevence závažné havárie a řízení bezpečnosti.

(2)

Celkové cíle obsahují popis rámcových úkolů vedoucích k zajištění odpovídající úrovně prevence závažné havárie. Stanovení konkrétních cílů a úkolů nutných pro naplnění zásad a rámcových cílů prevence závažné havárie se vztahuje na všechny oblasti systému řízení bezpečnosti a zahrnuje vytvoření a zavedení ukazatelů, parametrů a kritérií umožňujících sledování úrovně plnění úkolů a hodnocení účinnosti realizovaných opatření.

(3)

Politika prevence závažné havárie obsahuje prohlášení provozovatele, kterým se hlásí k závazku, záměru a zásadám naplňování prevence závažné havárie.

(4)

Obsah částí a kapitol dokumentu bezpečnostního programu je stanoven v příloze č. 2.

§ 5

Způsob zpracování a struktura bezpečnostní zprávy

(K § 11 odst. 5 zákona)

(1)

Bezpečnostní zpráva se člení na následující části:

a)

základní informace o objektu nebo zařízení,

b)

popisy, informace a data o objektu nebo zařízení a jeho okolí,

c)

analýzu a hodnocení rizik závažné havárie,

d)

popis systému prevence závažné havárie,

e)

popis preventivních bezpečnostních opatření k omezení možnosti vzniku a následků závažné havárie,

f)

závěrečné shrnutí.

(2)

Obsah částí a kapitol dokumentu bezpečnostní zprávy je stanoven v příloze č. 3.

§ 6

Způsob zpracování zprávy

o posouzení bezpečnostní zprávy

(K § 11 odst. 5 zákona)

(1)

Zpráva o posouzení bezpečnostní zprávy (dále jen „zpráva o posouzení“) vychází ze změn uvedených ve změnových listech, které jsou součástí bezpečnostní zprávy.

(2)

Zpráva o posouzení se člení na následující části:

a)

základní informace o objektu nebo zařízení,

b)

seznam a popis změn vedoucích ke změnám v systému řízení bezpečnosti, technických změn a skutečností a poznatků z oblasti bezpečnostních opatření, které byly provedeny nebo uplatněny v objektu nebo zařízení,

c)

zhodnocení vlivu popsaných změn na bezpečnost provozu (změnu rizika, odpovídající bezpečnostní opatření a přijatelnost rizika), případně podrobné věcné a odborné zdůvodnění, proč nebyla provedena nebo nenastala potřeba provést aktualizaci bezpečnostní zprávy,

d)

závěrečné shrnutí.

(3)

Pokud k některé části nebo kapitole nejsou dostatečné informace, tato skutečnost se výslovně uvede ve zprávě o posouzení.

(4)

Obsah částí a kapitol dokumentu zprávy o posouzení je stanoven v příloze č. 4.

§ 7

Způsob a struktura

zpracování vnitřního havarijního plánu

(K § 17 odst. 5 zákona)

(1)

Vnitřní havarijní plán je písemný dokument, který stanoví

a)

způsob zajištění havarijní připravenosti včetně informačních, materiálních, lidských a ekonomických zdrojů pro případ vzniku havárie,

b)

způsob zvládání možných havárií,

c)

opatření zajišťující vhodný monitoring následků a sanaci místa havárie,

d)

způsob dokumentace protokolů, změn a aktualizací.

(2)

Vnitřní havarijní plán je aktualizován na základě

a)

změn vyplývajících z aktualizace bezpečnostní zprávy,

b)

výsledků prověřování audity a praktickými cvičeními, podnětů zaměstnanců a inspekce.

(3)

Postup zpracování a struktura vnitřního havarijního plánu jsou stanoveny v příloze č. 5.

§ 8

Způsob zpracování a struktura písemných podkladů

provozovatele pro stanovení zóny

havarijního plánování

(K § 19 odst. 5 zákona)

(1)

Pro stanovení zóny havarijního plánování se poskytují údaje na základě hodnocení scénářů závažných havárií podle § 1 a 3, zvláště se zřetelem k umístěným nebezpečným látkám a s ohledem na dopady závažné havárie na zdraví a životy osob, hospodářská zvířata, životní prostředí a majetek.

(2)

Obsah kapitol dokumentu podkladů pro stanovení zóny havarijního plánování je stanoven v příloze č. 6.

§ 9

Způsob provedení aktualizace

bezpečnostního programu, bezpečnostní zprávy,

vnitřního havarijního plánu a podkladů

pro stanovení zóny havarijního plánování

(K § 9 odst. 5, § 11 odst. 5,

§ 17 odst. 5, § 19 odst. 5 zákona)

Aktualizace dokumentu bezpečnostního programu (§ 3), bezpečnostní zprávy (§ 4), vnitřního havarijního plánu (§ 6), písemných podkladů pro stanovení zóny havarijního plánování (§ 7) se provede jedním z dále uvedených způsobů, a to zpracováním:

a)

kompletního nového dokumentu nebo podkladů a jejich zaměněním za neplatné dokumenty nebo podklady,

b)

dodatku ke stávajícímu dokumentu nebo podkladům nebo jejich příloze,

c)

nových příslušných stránek dokumentu nebo podkladů a jejich zaměněním za stránky neplatné v případě, že to struktura dokumentu umožňuje a změny jsou menšího rozsahu.

§ 10

Rozsah a způsob informace a postup

při zabezpečení informování veřejnosti

v zóně havarijního plánování

(K § 25 odst. 5 zákona)

(1)

Informace určená veřejnosti obsahuje jednoduchým a srozumitelným způsobem uvedené údaje o nebezpečných látkách a povaze rizika závažné havárie včetně odhadu následků a jejich dopadů na životy a zdraví lidí, hospodářská zvířata, životní prostředí a majetek v zóně havarijního plánování.

(2)

Součástí informace určené veřejnosti jsou údaje o způsobu varování osob a jejich žádoucím chování, které jsou uvedeny v návaznosti na vnější havarijní plán, zpracovaný podle zvláštního právního předpisu3.

(3)

Informování veřejnosti se provádí zasláním písemné informace.

(4)

Informují se osoby, které mají v zóně havarijního plánování místo bydliště, osoby, které mají v zóně havarijního plánování místo výkonu práce, a osoby, které mají v zóně havarijního plánování místo podnikání.

(5)

Podrobnosti o obsahu informace určené veřejnosti v zóně havarijního plánování jsou stanoveny v příloze č. 7.

§ 11

Účinnost

Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. června 2006.

Ministr:

RNDr. Ambrozek v. r.



Poznámky pod čarou:

Je vydána na základě a v mezích zákona, do něhož již byla příslušná směrnice Evropských společenství promítnuta.

Směrnice Rady 96/82/ES o kontrole nebezpečí vzniku závažných havárií zahrnujících nebezpečné látky, ve znění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/105/ES.

Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

Poznámky pod čarou:
1

Je vydána na základě a v mezích zákona, do něhož již byla příslušná směrnice Evropských společenství promítnuta.

2

Směrnice Rady 96/82/ES o kontrole nebezpečí vzniku závažných havárií zahrnujících nebezpečné látky, ve znění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/105/ES.

3

Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.