Část první
Rozsah údajů
Přílohu státního závěrečného účtu České republiky tvoří souhrnné údaje o výsledcích rozpočtového hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí. Tyto údaje jsou také obsahem závěrečných účtů územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí vypracovaných podle rozpočtových pravidel územních rozpočtů.
Podkladem pro hodnocení výsledků hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí jsou zejména výkaz FIN 2-12 M a účetní záznamy předávané podle vyhlášky upravující předkládání údajů pro hodnocení plnění rozpočtů územních samosprávných celků a rozpočtů dobrovolných svazků obcí a technické vyhlášky o účetních záznamech.
Územní samosprávné celky a dobrovolné svazky obcí předkládají údaje o všech přijatých úvěrech, zápůjčkách a návratných finančních výpomocích od finančních institucí a jiných osob v tabulce č. 1, a to bez ohledu na rok, ve kterém byla uzavřena smlouva o úvěru nebo smlouva o zápůjčce nebo ve kterém bylo vydáno rozhodnutí o poskytnutí návratné finanční výpomoci nebo ve kterém byla uzavřena veřejnoprávní smlouva o poskytnutí návratné finanční výpomoci. Uvádějí se přijaté úvěry, zápůjčky a návratné finanční výpomoci, které nebyly k 1. lednu roku, za který se vypracovává návrh státního závěrečného účtu, splaceny.
Kraje předkládají údaje o poskytnutých neinvestičních a investičních transferech obcím a dobrovolným svazkům obcí z rozpočtů krajů v příslušném roce (jedná se pouze o neinvestiční a investiční transfery uvolňované z vlastních zdrojů kraje, jejichž přidělování podléhá schválení zastupitelstvem kraje a které nejsou zahrnuty do části IX. výkazu FIN 2-12 M) v tabulkách č. 2a) a 2b). Kraj předkládá údaje za souhrn obcí a dobrovolných svazků obcí v členění podle jednotlivých dotačních titulů.
Kraje, města, ve kterých mají sídlo kraje (dále jen „krajská města“), a hlavní město Praha předkládají údaje pro vypracování návrhu státního závěrečného účtu obsahující vysvětlení významných skutečností v příslušném roce v tabulce č. 3.
Tabulky s předkládanými údaji se sestavují a vykazují v korunách českých s přesností na dvě desetinná místa. V tabulce č. 1 se v případě přijatého úvěru nebo zápůjčky v cizí měně uvádí údaj v cizí měně.
V případě mimořádně naléhavé potřeby zjistit jiné než výše uvedené údaje si Ministerstvo financí vyžádá od územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí předložení dalších údajů.
Část druhá
Vysvětlení významných skutečností
Vysvětlení významných skutečností v tabulce č. 3 obsahuje stručné, ale výstižné vysvětlení nejvýznamnějších příjmů a výdajů realizovaných v příslušném roce na úrovni podseskupení položek rozpočtové skladby, které je svoji hodnotou významné v poměru k celkovým vybraným příjmům a výdajům. Vysvětlení významných skutečností v tabulce č. 3 obsahuje také vysvětlení významných meziročních změn příjmů a výdajů na úrovni podseskupení položek rozpočtové skladby.
V tabulce č. 3 jsou rovněž uvedeny komentáře k veškerým organizačním a metodickým změnám, které ovlivnily hospodaření kraje, krajského města, nebo hlavního města Prahy v daném roce.
Část třetí
Způsob a termíny předávání údajů k vypracování návrhu státního závěrečného účtu
Územní samosprávné celky a dobrovolné svazky obcí předávají údaje pro vypracování návrhu státního závěrečného účtu do centrálního systému účetních informací státu ročně v termínu do 1. března následujícího roku. Způsob předávání a systém prováděných kontrol stanoví technická vyhláška o účetních záznamech.
Krajský úřad kontroluje předání, úplnost a formální správnost údajů předávaných obcemi, jež se nachází na území příslušného kraje, a dobrovolnými svazky obcí, majících sídlo na území příslušného kraje, a vyžaduje provedení oprav neúplných nebo chybně vyplněných údajů. S ohledem na krajským úřadem stanovený způsob předávání údajů obcemi a dobrovolnými svazky obcí podle technické vyhlášky o účetních záznamech si krajský úřad stanoví způsob a určí metodu, jakou zabezpečí kontrolu úplnosti a formální správnosti údajů předávaných jeho prostřednictvím nebo předávaných obcemi a dobrovolnými svazky obcí přímo do centrálního systému účetních informací státu. Ke stanovení způsobu a určení metody kontroly úplnosti a formální správnosti údajů předávaných do centrálního systému účetních informací státu je správce centrálního systému účetních informací státu povinen krajskému úřadu poskytnout součinnost v nezbytném rozsahu. V případě hlavního města Prahy kontroluje úplnost a formální správnost údajů předávaných do centrálního systému účetních informací státu Magistrát hlavního města Prahy.
Krajský úřad, s ohledem na krajským úřadem stanovený způsob předávání údajů obcemi a dobrovolnými svazky obcí podle technické vyhlášky o účetních záznamech, stanoví obcím a dobrovolným svazkům obcí termíny pro předání údajů tak, aby měl možnost zajistit kontrolu úplnosti a formální správnosti předaných údajů, včetně zaslání oprav neúplných nebo chybně vyplněných údajů. Termíny stanovené krajským úřadem musí obcím a dobrovolným svazkům obcí ponechat dostatečný časový prostor pro vypracování údajů, přičemž krajský úřad musí vzít do úvahy termín stanovený v prvním odstavci pro předání údajů do centrálního systému účetních informací státu.
Krajská města a hlavní město Praha předávají údaje v tabulkách za město jako celek.
Část čtvrtá
Vzory tabulek
Tabulka č. 1 Přehled úvěrů, zápůjček a návratných finančních výpomocí přijatých od finančních institucí a jiných osob
Tabulka č. 2a) Poskytnuté neinvestiční transfery obcím a dobrovolným svazkům obcí z rozpočtu kraje v roce 20xx
Tabulka č. 2b) Poskytnuté investiční transfery obcím a dobrovolným svazkům obcí z rozpočtu kraje v roce 20xx
Tabulka č. 3 Vysvětlení významných skutečností v roce 20xx
Tabulka č. 1
Přehled úvěrů, zápůjček a návratných finančních výpomocí přijatých od finančních institucí a jiných osob
Název, sídlo a IČO účetní jednotky
Sestaveno k………………………………………………..
(v Kč na dvě desetinná místa)
IČO poskytovatele úvěru, zápůjčky nebo NFV | Název poskytovatele úvěru, zápůjčky nebo NFV | Určení, zda se jedná o úvěr (Ú), zápůjčku (Z), nebo NFV (NFV) | Účel úvěru, zápůjčky nebo NFV | Kód měny | Sjednaná výše úvěru, zápůjčky nebo NFV | Čerpaná výše úvěru, zápůjčky nebo NFV | Splacená výše jistiny úvěru, zápůjčky nebo NFV | Výše zaplacených úroků a poplatků | Úroková sazba v%” | Okamžik uzavření smlouvy o úvěru nebo smlouvy o zápůjčce nebo okamžik vydání rozhodnutí o poskytnutí NFV nebo okamžik uzavření veřejnoprávní smlouvy o poskytnutí NFV | Termín splatnosti | Způsob ručení |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
| | | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | | |
Uvede se identifikační číslo osoby, U tuzemských osob bez IČO se uvede identifikátor "111", U zahraničních osob se uvede identifikátor podle Přílohy č, 1 Metodiky tvorby Pomocného analytického přehledu v platném znění.
Název poskytovatele úvěru, zápůjčky nebo NFV se uvede pouze v případě, že není uvedeno ve sloupci 1 identifikační číslo osoby,
Uvede se tzv. úvěrový rámec, tj. maximální výše úvěru, zápůjčky nebo NFV, kterou může dlužník čerpat.
Uvede se kumulovaná výše čerpaného úvěru, zápůjčky nebo NFV, U kontokorentního či revolvingového úvěru se uvede pouze aktuální zůstatek čerpaného úvěru k okamžiku, ke kterému je tabulka sestavována,
Uvede se kumulovaná výše splacené výše jistiny úvěru, zápůjčky nebo NFV, např. v případě úvěru se jedná o součet úmoru, U kontokorentního či revolvingového úvěru se splacená výše jistiny neuvádí.
Uvede se kumulovaná výše zaplacených úroků a poplatků po celou dobu trvání úvěru nebo zápůjčky,
V případě, že úroková sazba není uvedena v %, tak se uvede úroková sazba podle smlouvy.
Tabulka č. 2a)
Poskytnuté neinvestiční transfery obcím a dobrovolným svazkům obcí z rozpočtu kraje v roce 20xx
Název, sídlo a IČO účetní jednotky
Sestaveno k …………………………………….
(v Kč na dvě desetinná místa)
Dotační titul za souhrn obcí a dobrovolných svazků obcí | Výše transferů schválených zastupitelstvem kraje k 31. prosinci 20xx | Výše skutečně poskytnutých transferů z rozpočtu kraje k 31. prosinci 20xx |
1 | 2 | 3 |
Obce: | | |
| | |
| | |
Dobrovolné svazky obcí: | | |
| | |
| | |
Vypracovali: (jméno a příjmení, telefon) | Kontroloval: (jméno a příjmení, telefon) | Datum: |
Tabulka č. 2b)
Poskytnuté investiční transfery obcím a dobrovolným svazkům obcí z rozpočtu kraje v roce 20xx
Název, sídlo a IČO účetní jednotky
Sestaveno k …………………………………….
(v Kč na dvě desetinná místa)
Dotační titul za souhrn obcí a dobrovolných svazků obcí | Výše transferů schválených zastupitelstvem kraje k 31. prosinci 20xx | Výše skutečně poskytnutých transferů z rozpočtu kraje k 31. prosinci 20xx |
1 | 2 | 3 |
Obce: | | |
| | |
| | |
Dobrovolné svazky obcí: | | |
| | |
| | |
Vypracovali: (jméno a příjmení, telefon) | Kontroloval: (jméno a příjmení, telefon) | Datum: |
Tabulka č. 3
Vysvětlení významných skutečností v roce 20xx
Název, sídlo a IČO účetní jednotky
Sestaveno k …………………………………….
I. | Vysvětlení významných skutečností v hodnoceném roce |
(v Kč na dvě desetinná místa)
Podseskupení položek rozpočtové skladby | Vysvětlovaná částka příjmů a výdajů | Vysvětlení (text) |
1 | 2 | 3 |
| | |
| | |
| | |
| | |
II. | Vysvětlení významných skutečností v meziročním porovnání |
(v Kč na dvě desetinná místa)
Podseskupení položek rozpočtové skladby | Vysvětlovaná částka příjmů a výdajů | Vysvětlení (text) |
| | |
| | |
| | |
| | |
III. | Komentář k organizačním a metodickým změnám Vypracovali: (jméno a příjmení, telefon) | Kontroloval: (jméno a příjmení, telefon) | Datum: |
|