Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

457/2016 Sb. znění účinné od 15. 8. 2017
změněnos účinností odpoznámka

zákonem č. 232/2017 Sb.

15.8.2017

457

 

ZÁKON

ze dne 7. prosince 2016

o státním rozpočtu České republiky na rok 2017

 

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

§ 1

[Příjmy, výdaje a finanční vztahy státního rozpočtu]

(1)

Celkové příjmy státního rozpočtu České republiky na rok 2017 (dále jen „státní rozpočet“) se stanoví částkou 1 249 272 037 180 Kč. Celkové výdaje státního rozpočtu se stanoví částkou 1 309 272 037 180 Kč. Schodek státního rozpočtu činí 60 000 000 000 Kč. Schodek státního rozpočtu bude vypořádán těmito financujícími položkami:

a)

zvýšením stavu státních dluhopisů do výše 60 403 400 000 Kč,

b)

změnou stavu na účtech státních finančních aktiv, a to zvýšením o 403 400 000 Kč.

(2)

Úhrnná bilance příjmů a výdajů státního rozpočtu je obsažena v příloze č. 1 k tomuto zákonu.

(3)

Celkový přehled příjmů státního rozpočtu podle kapitol je uveden v příloze č. 2 k tomuto zákonu.

(4)

Celkový přehled výdajů státního rozpočtu podle kapitol je uveden v příloze č. 3 k tomuto zákonu.

(5)

Ukazatele státního rozpočtu podle kapitol jsou uvedeny v příloze č. 4 k tomuto zákonu.

(6)

Ve státním rozpočtu jsou obsaženy finanční vztahy k rozpočtu Evropské unie, a to očekávané příjmy z rozpočtu Evropské unie v celkové výši 96 776 934 513 Kč a odvody do rozpočtu Evropské unie v celkové výši 37 500 000 000 Kč. Tyto ukazatele jsou uvedeny v příloze č. 2 a v příloze č. 4 k tomuto zákonu.

(7)

Finanční vztahy státního rozpočtu k rozpočtům krajů, s výjimkou hlavního města Prahy, a to příspěvky v celkové výši 1 140 548 000 Kč, jsou obsaženy v příloze č. 5 k tomuto zákonu.

(8)

Finanční vztahy státního rozpočtu k rozpočtům obcí, s výjimkou hlavního města Prahy, v úhrnech po jednotlivých krajích, a to dotace a příspěvky v celkové výši 8 190 527 028 Kč, jsou obsaženy v příloze č. 6 k tomuto zákonu.

(9)

Finanční vztah státního rozpočtu k rozpočtu hlavního města Prahy, a to příspěvky v celkové výši 906 192 600 Kč, je obsažen v příloze č. 7 k tomuto zákonu.

(10)

Postup pro stanovení výše příspěvku na výkon státní správy jednotlivým obcím a hlavnímu městu Praze je uveden v příloze č. 8 k tomuto zákonu.

(11)

Pojistná kapacita Exportní garanční a pojišťovací společnosti, a. s., se stanoví ve výši 240 000 000 000 Kč a výše dotace ze státního rozpočtu pro doplnění pojistných fondů Exportní garanční a pojišťovací společnosti, a. s., se stanoví ve výši 2 800 000 000 Kč.

§ 2

[Zmocňovací ustanovení]

(1)

Ministr financí se zmocňuje zajistit, aby prostředky státního rozpočtu, které byly poskytnuty krajům a prostřednictvím krajů obcím na základě zákona č. 382/2009 Sb., o státním dluhopisovém programu na částečnou úhradu nákladů spojených s odstraněním následků škod způsobených záplavami a povodněmi v červnu a červenci 2009 a v roce 2010, ve znění zákona č. 180/2010 Sb., na řešení povodňových škod vzniklých v letech 2009 a 2010, které nebyly vyčerpány v letech 2009 až 2016, mohly být použity ke stejným účelům v roce 2017. Prostředky státního rozpočtu, které byly poskytnuty v roce 2012 na částečnou úhradu nákladů spojených s odstraňováním následků škod způsobených záplavami a povodněmi v srpnu 2010 a které v letech 2012 až 2016 nebyly vyčerpány, mohou být použity ke stejným účelům v roce 2017. Prostředky státního rozpočtu, které byly poskytnuty v letech 2013 a 2014 na úhradu nákladů spojených s odstraňováním následků škod způsobených povodněmi v roce 2013 a následnou obnovu a které nebyly v letech 2013 až 2016 vyčerpány, mohou být použity ke stejným účelům v roce 2017.

(2)

Ministr financí se zmocňuje zvýšit ukazatele „Výdaje celkem“ a „Transfery na programy vyvolané zánikem věcných břemen na restituovaném majetku“ rozpočtované v kapitole Operace státních finančních aktiv o prostředky, které nebyly v roce 2016 vyčerpány z prostředků určených na stejné účely. O toto zvýšení se zvyšují i celkové rozpočtované výdaje státního rozpočtu, mění se saldo státního rozpočtu a financující položka „Změna stavu na účtech státních finančních aktiv“ uvedená v § 1 odst. 1 písm. b).

(3)

Ministr financí se zmocňuje překročit ukazatele „Výdaje celkem“ a „Transfery veřejným rozpočtům ústřední úrovně“ rozpočtované v kapitole Všeobecná pokladní správa v návaznosti na zvýšení příjmů kapitoly Operace státních finančních aktiv o částku vyčíslenou a převáděnou za rok 2016 do státních finančních aktiv podle § 36 odst. 3 rozpočtových pravidel. O toto překročení se zvyšují i celkové příjmy a výdaje státního rozpočtu a mění se financující položka „Zvýšení stavu státních dluhopisů“ uvedená v § 1 odst. 1 písm. a) a financující položka „Změna stavu na účtech státních finančních aktiv“ uvedená v § 1 odst. 1 písm. b).

§ 3

Účinnost

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2017.

Hamáček v. r.

Zeman v. r.

Sobotka v. r.

Příloha č. 1

ÚHRNNÁ BILANCE PŘÍJMŮ A VÝDAJŮ STÁTNÍHO ROZPOČTU

 

Ukazatel

v Kč

Příjmy státního rozpočtu celkem

Výdaje státního rozpočtu celkem

1 249 272 037 180

1 309 272 037 180

z toho: finanční vztahy k rozpočtům

- krajů

- obcí v úhrnech po jednotlivých krajích

- finanční vztah k rozpočtu hlavního města Prahy

 

1 140 548 000

8 190 527 028

906 192 600

Schodek

- 60 000 000 000

Financování:

Zvýšení stavu státních dluhopisů

Zvýšení stavu přijatých dlouhodobých úvěrů

Změna stavu na účtech státních finančních aktiv

60 403 400 000

0

- 403 400 000

Příloha č. 2

CELKOVÝ PŘEHLED PŘÍJMŮ STÁTNÍHO ROZPOČTU PODLE KAPITOL

Číslo

kapitoly

Kapitola

daňové příjmy *)

pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti

z toho

povinné pojistné na důchodové pojištění

nedaňové příjmy, kapitálové příjmy a přijaté transfery celkem

z toho

z rozpočtu Evropské unie **)

301

Kancelář prezidenta republiky

0

0

0

60 000

0

302

Poslanecká sněmovna Parlamentu

0

0

0

16 000 000

0

303

Senát Parlamentu

0

0

0

2 500 000

0

304

Úřad vlády České republiky

0

0

0

107 183 399

105 983 399

305

Bezpečnostní informační služba

0

0

0

146 700 000

0

306

Ministerstvo zahraničních věcí

550 000 000

0

0

176 000 000

0

307

Ministerstvo obrany

203 000

3 977 950 950

3 535 956 400

874 958 830

37 480 284

308

Národní bezpečnostní úřad

250 000

0

0

72 915 018

72 365 018

309

Kancelář veřejného ochránce práv

0

0

0

989 647

839 647

312

Ministerstvo financí

33 350 000

673 046 824

598 263 845

4 222 334 822

396 909 570

313

Ministerstvo práce a sociálních věcí

610 000 000

435 291 645 333

386 925 906 963

6 809 190 149

6 132 793 929

314

Ministerstvo vnitra

13 000 000

6 893 563 255

6 119 506 269

1213 381211

702 137 816

315

Ministerstvo životního prostředí

38 400 000

0

0

16 265 630 575

10 388 910 575

317

Ministerstvo pro místní rozvoj

1 300 000

0

0

11285 737 819

11 255 737 819

321

Grantová agentura České republiky

0

0

0

0

0

322

Ministerstvo průmyslu a obchodu

91 528 909

0

0

5 546 000 283

4923 000 283

327

Ministerstvo dopravy

80 000 000

0

0

22 051 383 702

21 912 383 702

328

Český telekomunikační úřad

20 713 000

0

0

1200 016 000

0

329

Ministerstvo zemědělství

6 200 000

0

0

36 639 323 326

30 773 288326

333

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

200 000

0

0

8 644 845 514

8 511 210 751

334

Ministerstvo kultury

10 000

0

0

527 207024

460 717424

335

Ministerstvo zdravotnictví

20 000 000

0

0

1 072 520 000

1 032 870 000

336

Ministerstvo spravedlnosti

0

946 038 098

840 922 753

1 771 501 937

34 268 537

343

Úřad pro ochranu osobních údajů

0

0

0

0

0

344

Úřad průmyslového vlastnictví

80 000 000

0

0

147396 800

2 396 800

345

Český statistický úřad

0

0

0

14 867 800

11 807800

346

Český úřad zeměměřický a katastrální

550 000 000

0

0

150 000 000

0

348

Český báňský úřad

52 642 797

0

0

2 450 000

0

349

Energetický regulační úřad

279 609 000

0

0

14 500 000

0

353

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže

3 900 000

0

0

1 600 000

0

355

Ústav pro studium totalitních režimů

0

0

0

8 858 000

8 858 000

358

Ústavní soud

0

0

0

0

0

359

Úřad Národní rozpočtové rady

0

0

0

0

0

361

Akademie věd České republiky

0

0

0

0

0

371

Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí

0

0

0

0

0

372

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání

4 550 000

0

0

2000 000

0

373

Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře

0

0

0

0

0

374

Správa státních hmotných rezerv

0

0

0

45 000 000

0

375

Státní úřad pro jadernou bezpečnost

170 000 000

0

0

400 000

0

376

Generální inspekce bezpečnostních sborů

0

47 310 525

42 053 799

0

0

377

Technologická agentura České republiky

0

0

0

12 974 833

12 974 833

378

Národní úřad pro kybernetickou a informační

0

0

0

0

0

 

bezpečnost

 

 

 

 

 

381

Nejvyšší kontrolní úřad

0

0

0

397 000

0

396

Státní dluh

0

0

0

0

0

397

Operace státních finančních aktiv

1 550 000 000

0

0

621 500 000

0

398

Všeobecná pokladní správa

660 801 600 000

0

0

16 816 701 800

0

 

CELKEM

664 957 456 706

447 829 554 985

398 062 610 029

136 485 025 489

96 776 934 513

 

PŘÍJMY CELKEM (daňové příjmy, pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti, nedaňové příjmy, kapitálové příjmy a přijaté transfery celkem)

1 249 272 037 180

* bez příjmů z povinného pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti;

v kapitole 397 Operace státních finančních aktiv zahrnují příjmy na účtech státních finančních aktiv - odvody od původců radioaktivních odpadů na jaderný účet

** zahrnuje jak prostředky poskytnuté z rozpočtu Evropské unie přímo, tak prostředky poskytnuté prostřednictvím Národního fondu

Příloha č. 3

CELKOVÝ PŘEHLED VÝDAJŮ STÁTNÍHO ROZPOČTU PODLE KAPITOL

v Kč

Číslo

kapitoly

Kapitola

Výdaje celkem

301

Kancelář prezidenta republiky

437 782 562

302

Poslanecká sněmovna Parlamentu

1 238 934 864

303

Senát Parlamentu

556 147 461

304

Úřad vlády České republiky

1241661 151

305

Bezpečnostní informační služba

1 652 946 000

306

Ministerstvo zahraničních věcí

7 645 216 705

307

Ministerstvo obrany

52 535 043 598

308

Národní bezpečnostní úřad

490 134 115

309

Kancelář veřejného ochránce práv

110 894 979

312

Ministerstvo financí

21 168 126 849

313

Ministerstvo práce a sociálních věcí

560 466 378 756

314

Ministerstvo vnitra

63 347 441 625

315

Ministerstvo životního prostředí

16 902 085 298

317

Ministerstvo pro místní rozvoj

15 984 813 699

321

Grantová agentura České republiky

4 257 427 000

322

Ministerstvo průmyslu a obchodu

38 348 684 259

327

Ministerstvo dopravy

55 090 121 517

328

Český telekomunikační úřad

1 406 383 380

329

Ministerstvo zemědělství

51 964 634 569

333

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

156 525 862 168

334

Ministerstvo kultury

12 725 868 455

335

Ministerstvo zdravotnictví

7 286 341404

336

Ministerstvo spravedlnosti

26 103 509 039

343

Úřad pro ochranu osobních údajů

159 684 951

344

Úřad průmyslového vlastnictví

184 509 979

345

Český statistický úřad

971 816 504

346

Český úřad zeměměřický a katastrální

3 048 778 094

348

Český báňský úřad

155 208 058

349

Energetický regulační úřad

285 558 570

353

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže

253 766 753

355

Ústav pro studium totalitních režimů

290 063 636

358

Ústavní soud

242 565 156

359

Úřad Národní rozpočtové rady

0

361

Akademie věd České republiky

5 133 171 000

371

Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí

0

372

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání

62 250 749

373

Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře

0

374

Správa státních hmotných rezerv

2 559 094 440

375

Státní úřad pro jadernou bezpečnost

351236 161

376

Generální inspekce bezpečnostních sborů

307 586 476

377

Technologická agentura České republiky

3 526 930 833

378

Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost

0

381

Nejvyšší kontrolní úřad

518 777 692

396

Státní dluh

46 342 500 000

397

Operace státních finančních aktiv

1 245 000 000

398

Všeobecná pokladní správa

146 147 098 675

 

CELKEM

1 309 272 037 180”․

Příloha č. 4

Ukazatele kapitoly 378 Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost

v Kč

Souhrnné ukazatele

 

 

Příjmy celkem

0

Výdaje celkem

0

Specifické ukazatele - příjmy

 

 

Daňové příjmy 1)

0

Nedaňové příjmy, kapitálové příjmy a přijaté transfery celkem

0

v tom příjmy z rozpočtu Evropské unie bez společné zemědělské politiky celkem

0

ostatní nedaňové příjmy, kapitálové příjmy a přijaté transfery celkem

0

Specifické ukazatele - výdaje

 

 

Výdaje na zabezpečení plnění úkolů Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost

0

Průřezové ukazatele

 

 

Platy zaměstnanců a ostatní platby za provedenou práci

0

Povinné pojistné placené zaměstnavatelem 2)

0

Převod fondu kulturních a sociálních potřeb

0

Platy zaměstnanců v pracovním poměru vyjma zaměstnanců na služebních místech

0

Platy zaměstnanců na služebních místech dle zákona o státní službě

0

Platy zaměstnanců v pracovním poměru odvozované od platů ústavních činitelů

0

Zajištění přípravy na krizové situace podle zákona č. 240/2000 Sb.

0

Výdaje spolufinancované zcela nebo částečně z rozpočtu Evropské unie bez společné zemědělské politiky celkem

0

v tom; ze státního rozpočtu

0

podíl rozpočtu Evropské unie

0

Výdaje vedené v informačním systému programového financování EDS/SMVS celkem

0

1)

bez příjmů z povinného pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti

2) povinné pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti a pojistné na veřejné zdravotní pojištění

Příloha č. 5

FINANČNÍ VZTAHY STÁTNÍHO ROZPOČTU K ROZPOČTŮM KRAJŮ (s výjimkou hlavního města Prahy)

v Kč

KRAJ

Příspěvek na výkon státní správy celkem

Úhrn

Středočeský

123 449 300

123 449 300

Jihočeský

85 598 900

85 598 900

Plzeňský

77 672 400

77 672 400

Karlovarský

56 445 400

56 445 400

Ústecký

95 632 200

95 632 200

Liberecký

67 590 700

67 590 700

Královéhradecký

79 697 400

79 697 400

Pardubický

72 985 800

72 985 800

Kraj Vysočina

72 986 200

72 986 200

Jihomoravský

122 332 900

122 332 900

Olomoucký

81 145 400

81 145 400

Zlínský

81 023 200

81 023 200

Moravskoslezský

123 988 200

123 988 200

Úhrn

1 140 548 000

1 140 548 000

 

Kritéria pro stanovení příspěvku na výkon státní správy:

Pro rok 2017 byl příspěvek na výkon státní správy navýšen oproti úrovni roku 2016 o 5%.

 

Dále je pro každý kraj zahrnuto zvýšení příspěvku na výkon státní správy o částku 1,316 mil. Kč k zabezpečení role krajských úřadů vůči obcím vykonávajícím agendu veřejného opatrovnictví.

Příloha č. 6

FINANČNÍ VZTAHY STÁTNÍHO ROZPOČTU K ROZPOČTŮM OBCÍ V ÚHRNECH PO JEDNOTLIVÝCH KRAJÍCH (s výjimkou hlavního města Prahy)

v Kč

 

Účelové dotace na běžné výdaje a příspěvky

 

KRAJ

dotace na vybraná zdravotnická zařízení

*)

příspěvek na výkon státní správy

**)

Úhrn

Středočeský

 

1 186 177 300

1 186 177 300

Jihočeský

 

559 959 100

559 959 100

Plzeňský

9 213 732

533 836 700

543 050 432

Karlovarský

 

260 047 500

260 047 500

Ústecký

 

670 530 000

670 530 000

Liberecký

 

361 796 200

361 796 200

Královéhradecký

 

486 596 600

486 596 600

Pardubický

 

462 774 700

462 774 700

Kraj Vysočina

 

475 404 400

475 404 400

Jihomoravský

5 584 080

1 094 513 500

1 100 097 580

Olomoucký

 

531 108 800

531 108 800

Zlínský

 

510 649 800

510 649 800

Moravskoslezský

3 443 516

1 038 891 100

1 042 334 616

Úhrn

18 241 328

8 172 285 700

8 190 527 028

 

*)

účelové dotace podléhající finančnímu vypořádání za rok 2017

**)

viz příloha č. 8 - Postup pro stanovení výše příspěvku na výkon státní správy jednotlivým obcím a hlavnímu městu Praze

Příloha č. 7

FINANČNÍ VZTAH STÁTNÍHO ROZPOČTU K ROZPOČTU HLAVNÍHO MĚSTA PRAHY

v Kč

Příspěvek na výkon státní správy *)

906 192 600

Úhrn

906 192 600

 

*)

viz příloha č. 8 - Postup pro stanovení výše příspěvku na výkon státní správy jednotlivým obcím a hlavnímu městu Praze

Příloha č. 8

Postup pro stanovení výše příspěvku na výkon státní správy jednotlivým obcím a hlavnímu městu Praze

1. Postup pro stanovení výše příspěvku na výkon státní správy jednotlivým obcím1)

 

A) Obce (s výjimkou obcí s rozšířenou působností)

 

Výše příspěvku (P) se stanoví jako součet částek vypočítaných podle rozsahu působnosti na základě níže uvedeného vzorce2) 3).

 

Vzorec:

Výše příspěvku4) je závislá:

-

na rozsahu přenesené působnosti k výkonu státní správy,

-

na velikosti správního obvodu (SO)5) vyjádřené počtem obyvatel.

Hodnoty koeficientů „A“ a „B“ jsou stanoveny v závislosti na rozsahu přenesené působnosti k výkonu státní správy a na celkovém objemu finančních prostředků pro daný rozsah působnosti (např. u obce, která je matričním úřadem, se sčítají dvě částky vypočítané na základě dosazení koeficientů „A“ a „B“ uvedených v tabulce v řádcích 1 a 2 do výše uvedeného vzorce).

Ř.

Rozsah působnosti

A

B

1

Základní působnost

34,90209579

6830500,486

2

Působnost matričního úřadu

149,0284585

15415649,93

3

Působnost stavebního úřadu

75,76938302

13651966,35

4

Působnost pověřeného obecního úřadu

304,7880123

28298916,38

 

1)

§ 62 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů.

2)

Do vzorce se dosazuje počet obyvatel správního obvodu vyjádřený v tisících. U základní působnosti, kde správní obvod je menší než 300 obyvatel, je pro účely výpočtu příspěvku podle vzorce stanoven správní obvod na 300 obyvatel.

3)

Příspěvky se podle rozsahu působnosti obce sčítají.

4)

Pro rok 2017 byl celkový objem příspěvku valorizován o 5 %. Zohledněna byla meziroční změna počtu obyvatel.

5)

Velikost správních obvodů je propočtena na počty obyvatel obcí podle bilance obyvatel České republiky k 1. 1. 2016 vydané Českým statistickým úřadem, podle vyhlášky č. 388/2002 Sb., o stanovení správních obvodů obcí s pověřeným obecním úřadem a správních obvodů obcí s rozšířenou působností, ve znění pozdějších předpisů a vyhlášky č. 207/2001 Sb., kterou se provádí zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

 

Celková částka příspěvku zjištěná výše uvedeným propočtem se dle matematických zásad zaokrouhluje na celé stokoruny.

 

B) Obce s rozšířenou působností

 

Výše příspěvku se stanoví jako součet částek vypočtených podle vzorce 1 a vzorce 2.3) 6) 7) U některých obcí se navíc přičte částka uvedená v části C).

 

Vzorec 1:

Vzorec 2:

 

Výše příspěvku je závislá:

-

na rozsahu přenesené působnosti k výkonu státní správy,

-

na velikosti správního obvodu (SO)5) vyjádřené počtem obyvatel,

-

na podílu velikosti správního centra a velikosti správního obvodu, kde velikost správního centra (SC)5 je vyjádřená počtem obyvatel obce.

Hodnoty koeficientů „A“, „B“ a „C“ jsou stanoveny v závislosti na rozsahu přenesené působnosti k výkonu státní správy a na celkovém objemu finančních prostředků pro daný rozsah působnosti a činí:

Rozsah působnosti

A

B

C

Základní působnost

37,33282499

1492352,406

0

Působnost matričního úřadu

178,0247648

6129265,023

5139,847748

Působnost stavebního úřadu

49,43999333

4782091,854

9503,536255

Působnost pověřeného obecního úřadu

60,32576666

8663660,480

10815,67996

Působnost obce s rozšířenou působností

2,794022349

3924077,571

34468,20477

 

6)

Do vzorce 1 a vzorce 2 se dosazuje počet obyvatel správního obvodu (správního centra) vyjádřený v tisících. V případě, že správní obvod obce s rozšířenou působností je menší než 15 tis. obyvatel, je pro účely výpočtu příspěvku podle vzorce 1 stanoven správní obvod na 15 tis. obyvatel.

7)

Výpočet podle vzorce 1 a vzorce 2 se nepoužije pro stanovení výše příspěvku u hlavního města Prahy.

8)

Pro rok 2017 byl celkový objem příspěvku valorizován o 5 %. Dále byla zohledněna meziroční změna počtu obyvatel.

 

C) Obce s rozšířenou působností se zvláštním postavením

 

Obec

Výše příspěvku v Kč

Brandýs nad Labem-Stará Boleslav9)

7 633 994

Černošice9)

7 633 994

Nýřany9)

7 633 994

Šlapanice9)

7 633 994

Brno10) 11) 12)

180 438 463

Ostrava10)

127 504 157

Plzeň10)

25 629 505

 

9)

§ 2 odst. 2 zákona č. 314/2002 Sb., o stanovení obcí s pověřeným obecním úřadem a stanovení obcí s rozšířenou působností.

10)

Obce, které vykonávaly do 31. 12. 2002 působnost okresního úřadu podle § 10 zákona č. 147/2000 Sb., o okresních úřadech, ve znění zákona č. 320/2001 Sb. (Poznámka: zákon č. 147/2000 Sb. byl zrušen ke dni 1. 1. 2003).

11)

§ 3 odst. 5 zákona č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

12)

§ 3137 zákona č. 186/2013 Sb., o státním občanství České republiky a o změně některých zákonů (zákon o státním občanství České republiky). Obci s rozšířenou působností, Brnu, v rámci působnosti Úřadu městské části Brno-střed, byl navýšen příspěvek o částku 3 500 000 Kč k zabezpečení nárůstu matriční agendy, k němuž došlo v souvislosti s nabytím účinnosti zákona č. 186/2013 Sb., o státním občanství České republiky a o změně některých zákonů (zákon o státním občanství České republiky). Tento právní předpis značně rozšířil možnost nabytí státního občanství prohlášením.

 

Celková částka příspěvku zjištěná výše uvedeným propočtem se dle matematických zásad zaokrouhluje na celé stokoruny.

 

D) Financování veřejného opatrovnictví včetně souvislostí

 

Předmětné financování se týká opatrovnictví zletilých osob, a to jak těch, které byly omezeny ve svéprávnosti (dle § 55 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů - dále jen OZ - ve spojení s § 62, případně s § 465), tak i těch, které omezeny nebyly (§ 465 nebo § 469 OZ). Toto financování se ale netýká opatrovnictví osob, u kterých není známo, kde pobývají, nebo osob neznámých, které se účastní určitého právního jednání (obě možnosti dle § 465 OZ). Netýká se taktéž ustanovení obce jako osoby určené pro provedení určitých jednotlivých právních jednání, nebo jíž je svěřena správa majetku osoby již během řízení o svéprávnosti dle § 58 OZ. Netýká se ani procesního opatrovnictví pro řízení o svéprávnosti, opatrovnictví či některých podpůrných opatření (dle § 37 zákona č. 292/2013 Sb., o zvláštních řízeních soudních, ve znění pozdějších předpisů) či jiného procesního opatrovnictví.

V případě rozhodnutí z období před účinností nového občanského zákoníku se financování týká rozhodnutí o omezení ve způsobilosti k právním úkonům dle § 10 odst. 2 a rozhodnutí o zbavení způsobilosti k právním úkonům dle § 10 odst. 1 občanského zákoníku č. 40/1964 Sb. Financování se týkají i případy opatrovnictví, kdy se obec stane opatrovníkem dle § 468 OZ. Jedná se tedy o případy, kdy zemřel dosavadní opatrovník (fyzická osoba) nebo kdy došlo k odvolání stávajícího opatrovníka bez jmenování nového.

Obce jako veřejní opatrovníci obdrží násobek paušální platby na jednoho opatrovance podle jejich faktického počtu k rozhodnému dni. Tímto rozhodným dnem je pro příspěvek na rok 2017 31. květen 2016. K tomuto rozhodnému dni bylo prostřednictvím krajských úřadů realizováno ve všech obcích zjišťování skutečného stavu výkonu veřejného opatrovnictví. Následně byla takto kraji učiněná zjištění zveřejněna na internetových stránkách Ministerstva vnitra s cílem umožnit obcím zjištěné skutečnosti verifikovat.

Výše zmíněné paušální platby byla pro rok 2017 stanovena ve výši 29 000 Kč na opatrovance za rok. Na změny v počtu opatrovanců v průběhu roku není brán zřetel. Jedná se pouze o živé osoby pod opatrovnictvím obcí. Zároveň nehraje roli faktická přítomnost osoby v obci, tedy zda osoba v rozhodném datu pobývá na jiném místě (například zdravotnické zařízení, zařízení sociálních služeb apod.), či zda jde o osobu migrující v dalších obcích.

Obcím, vykonávajícím působnost veřejných opatrovníků, bude výše příspěvku na výkon státní správy zvýšena o částku, která odpovídá násobku faktického počtu opatrovanců.

 

2. Postup pro stanovení výše příspěvku na výkon státní správy hlavnímu městu Praze13)

 

A) Výkon působnosti, která je svěřena orgánům krajů v souladu s ustanovením § 31 odst. 1 zákona ě. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů

 

Východiskem pro objem příspěvku na výkon státní správy pro rok 2017 je výsledná částka příspěvku pro rok 2016 navýšená o 5 %. Příspěvek na výkon státní správy pro hlavní město Prahu se dále zvyšuje o částku 1,316 mil. Kč k zabezpečení koordinační a metodické role vůči obcím vykonávajícím agendu veřejného opatrovnictví.

 

B) Výkon působnosti, která je svěřena orgánům obcí, orgánům obcí s pověřeným obecním úřadem a orgánům obcí s rozšířenou působností v souladu s ustanovením § 31 odst. 2 zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů

 

Výše příspěvku se stanoví na základě pevné sazby na každých 100 obyvatel trvale bydlících v území, v němž hlavní město Praha vykonává státní správu. Příspěvek je tedy násobkem pevné sazby a jedné setiny celkového počtu obyvatel v území. Sazba je pro rok 2017 valorizována o 5 % a činí 64 758 Kč. Meziroční změna příspěvku oproti roku 2016 je také výsledkem nárůstu počtu obyvatel hlavního města Prahy dle údajů Českého statistického úřadu se stavem k 1. lednu 2016.

 

C) Financování veřejného opatrovnictví včetně souvislostí

 

Financování veřejného opatrovnictví včetně souvislostí se řídí podle ustanovení obsažených v bodě 1 písm. D) této přílohy.

Výše příspěvku na výkon státní správy pro hlavní město Praha je dána součtem částek získaných postupem stanoveným v části 2.A), 2.B) a 2.C). Takto zjištěná hodnota se zaokrouhluje na celé stokoruny podle matematických zásad.

 

13)

§ 31 odst. 4 zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů.

 

3. Postup pro přerozdělení výše příspěvku na výkon státní správy v průběhu kalendářního roku

 

Pokud krajský úřad zcela výjimečně rozhodne o převodu výkonu přenesené působnosti v průběhu kalendářního roku, náleží příslušná část příspěvku na výkon státní správy dosavadního vykonavatele obci, která povinnost výkonu přenesené působnosti přebírá, a to vždy v poměrné části příspěvku od začátku čtvrtletí následujícího po rozhodnutí krajského úřadu. Krajský úřad o svém rozhodnutí a s tím souvisejícími změnami správních obvodů výkonu přenesené působnosti jednotlivých obcí neprodleně informuje Ministerstvo vnitra a Ministerstvo financí.