75/2016 Sb. znění účinné od 14. 3. 2016
Ustanovení čl. I bodu 7 a čl. II nabývají účinnosti dnem 1. ledna 2017.
75
VYHLÁŠKA
ze dne 9. března 2016,
kterou se mění vyhláška Ministerstva dopravy a spojů č. 31/2001 Sb. , o řidičských průkazech
a o registru řidičů, ve znění pozdějších předpisů
Ministerstvo dopravy stanoví podle § 137 odst. 2 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu ), ve znění zákona č. 411/2005 Sb. , zákona č. 226/2006 Sb. , zákona č. 274/2008 Sb. , zákona č. 133/2011 Sb. , zákona č. 297/2011 Sb. , zákona č. 230/2014 Sb. , zákona č. 249/2014 Sb. a zákona č. 48/2016 Sb. , k provedení § 87b odst. 5 a § 105 odst. 5 zákona o silničním provozu:
Čl. I Vyhláška Ministerstva dopravy a spojů č. 31/2001 Sb. , o řidičských průkazech a o registru řidičů, ve znění vyhlášky č. 154/2003 Sb. , vyhlášky č. 177/2004 Sb. , vyhlášky č. 194/2006 Sb. , vyhlášky č. 27/2012 Sb. , vyhlášky č. 243/2012 Sb. , vyhlášky č. 1/2014 Sb. , vyhlášky č. 9/2015 Sb. a vyhlášky č. 43/2015 Sb. , se mění takto:
1. V poznámce pod čarou č. 5 se na konci textu doplňuje věta: „Směrnice Komise (EU) 2015/653 ze dne 24. dubna 2015, kterou se mění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/126/ES o řidičských průkazech. “.
2. § 15b se včetně nadpisu zrušuje.
3. V § 17 se na konci odstavce 2 tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se písmeno r), které zní:
„r)
záznamy o provedených dopravně psychologických vyšetřeních. “.
4. V § 17 se na konci odstavce 3 tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se písmeno u), které zní:
„u)
posudek o výsledku dopravně psychologického vyšetření. “.
5. V § 18a odst. 1 písmeno d) zní:
„d)
psychologickou diagnostickou techniku a standardizované testy k provádění vyšetření psychické výkonnosti a osobnostních vlastností. “.
6. Za § 18b se vkládá nový § 18c, který včetně nadpisu zní:
„§ 18c
Rozsah, obsah a způsob provádění dopravně psychologického vyšetření
(1) Dopravně psychologické vyšetření zahrnuje rozbor anamnestických údajů o posuzované osobě, včetně údajů o řidičské praxi, rozhovor, vyšetření posuzované osoby standardizovanými psychodiagnostickými metodami, případně projektivními metodami a pozorováním.
(2) Dopravně psychologické vyšetření se skládá z následujících částí:
a)
úvodní rozhovor, při kterém posuzovaná osoba
1.
je seznámena s podmínkami, průběhem a účelem dopravně psychologického vyšetření,
2.
písemně potvrdí, že její tělesný a psychický stav umožňuje provedení dopravně psychologického vyšetření, a
3.
sdělí údaje o případných předchozích provedených dopravně psychologických vyšetřeních,
b)
vyšetření psychické výkonnosti z hlediska kvantity a kvality
1․
intelektu,
2.
pozornosti, zejména její koncentrace, distribuce a rozsahu,
3.
senzomotorické reaktivity a koordinace, zejména pokud jde o rychlost a přesnost senzomotorických reakcí na série vizuálních, popřípadě akustických podnětů v situaci časové tísně,
4.
rozhodování, zejména pokud jde o rychlost a spolehlivost v časové zátěži,
5.
paměti, zejména vizuální, a
6.
dalších psychických funkcí v případě potřeby,
c)
vyšetření osobnostních vlastností zahrnující zejména vyšetření
1.
emocionální stability, lability a impulzivity,
2.
přizpůsobivého chování,
3.
tendence k riskování,
4.
odolnosti vůči zátěži,
5.
psychopatologické symptomatiky a
6.
dalších osobnostních vlastností v případě potřeby,
d)
individuální rozhovor s posuzovanou osobou k získání anamnestických, popřípadě dalších údajů o posuzované osobě,
e)
zhodnocení výsledků vyšetření podle písmen b) a c), anamnestických údajů a údajů získaných z rozhovoru a porovnání s objektivními daty a
f)
seznámení posuzované osoby se závěrem dopravně psychologického vyšetření a vystavení písemného posudku o výsledku dopravně psychologického vyšetření.
(3) Dopravně psychologické vyšetření se provádí za osobní účasti posuzované osoby na dopravně psychologickém pracovišti uvedeném v akreditaci k provádění dopravně psychologického vyšetření.
(4) Vzor posudku o výsledku dopravně psychologického vyšetření je uveden v příloze č. 11 k této vyhlášce. “.
7. Příloha č. 5 zní:
„Příloha č. 5 k vyhlášce č. 31/2001 Sb.
I. Harmonizované kódy
01.
Ochrana nebo korekce zraku
01.01
Brýle
01.02
Kontaktní čočky
01.05
Oční kryt
01.06
Brýle nebo kontaktní čočky
01.07
Specifické optické pomůcky
02.
Sluchové pomůcky/komunikační pomůcky
03.
Protézy/ortézy pro končetiny
03.01
Protéza/ortéza horní končetiny
03.02
Protéza/ortéza dolní končetiny
10.
Upravené ústrojí k ovládání řazení rychlostních stupňů
10.02
Automatická převodovka
10.04
Přizpůsobené ústroj í ovládání převodovky
15.
Upravené ústrojí ovládání spojky
15.01
Přizpůsobený pedál spojky
15.02
Ručně ovládaná spojka
15.03
Automatická spojka
15.04
Opatření proti zablokování nebo aktivaci pedálu spojky
20.
Upravené brzdové systémy
20.01
Přizpůsobený brzdový pedál
20.03
Brzdový pedál upravený na levou nohu
20.04
Posuvný brzdový pedál
20.05
Sklopený brzdový pedál
20.06
Ručně ovládaná provozní brzda
20.07
Ovládání brzdy s použitím maximální síly .. .N [například: „20.07(300 N)“]
20.09
Přizpůsobená parkovací brzda
20.12
Opatření proti zablokování nebo aktivaci brzdového pedálu
20.13
Ovládání brzdy kolenem
20.14
Ovládání brzdového systému s podporou vnější síly
25.
Upravené ústrojí ovládání akcelerátoru
25.01
Přizpůsobený pedál akcelerátoru
25.03
Sklopený pedál akcelerátoru
25.04
Ručně ovládaný akcelerátor
25.05
Ovládání akcelerátoru kolenem
25.06
Ovládání akcelerátoru s podporou vnější síly
25.08
Pedál akcelerátoru nalevo
25.09
Opatření proti zablokování nebo aktivaci akcelerátoru
31.
Úpravy a zabezpečení pedálů
31.01
Další sada paralelních pedálů
31.02
Pedály ve stejné (nebo téměř stejné) úrovni
31.03
Opatření proti zablokování nebo aktivaci akcelerátoru a brzdových pedálů, pokud pedály nejsou ovládány nohou
31.04
Zvýšená podlaha
32.
Kombinovaný systém ovládání provozní brzdy a akcelerátoru
32.01
Akcelerátor a provozní brzda jako kombinovaný systém ovládaný jednou rukou
32.02
Akcelerátor a provozní brzda jako kombinovaný systém ovládaný vnější silou
33.
Kombinovaný systém ovládání provozní brzdy, akcelerátoru a řízení
33.01
Akcelerátor, provozní brzda a řízení jako kombinovaný systém ovládaný vnější silou jednou rukou
33.02
Akcelerátor, provozní brzda a řízení jako kombinovaný systém ovládaný vnější silou oběma rukama
35.
Upravené uspořádání ovladačů (přepínače světel, stěrač/ostřikovač čelního skla, houkačka, směrová světla apod.)
35.02
Ovladače ovladatelné bez puštění zařízení pro řízení vozidla
35.03
Ovladače ovladatelné levou rukou bez puštění zařízení pro řízení vozidla
35.04
Ovladače ovladatelné pravou rukou bez puštění zařízení pro řízení vozidla
35.05
Ovladače ovladatelné bez puštění zařízení pro řízení vozidla a mechanismy akcelerátoru a brzd
40.01
Řízení s použitím maximální ovládací síly... N [například „40.01 (140 N)“]
40.05
Přizpůsobený volant (větší nebo silnější volant, zmenšený průměr volantu, apod.)
40.06
Přizpůsobená poloha volantu
40.09
Nožní ovládání řízení
40.11
Pomocná zařízení na volantu
40.14
Alternativně přizpůsobený systém řízení vozidla ovládaný jednou rukou/paží
40.15
Alternativně přizpůsobený systém řízení vozidla ovládaný dvěma rukám a/pažemi
42.
Upravené zařízení pro výhled dozadu/do stran
42.01
Přizpůsobené zařízení pro výhled dozadu
42.03
Přídavné vnitřní zařízení umožňující výhled do stran
42.05
Zařízení k eliminaci mrtvého úhlu
43.01
Výška sedadla řidiče umožňující normální výhled a v normální vzdálenosti od volantu a pedálů
43.02
Anatomicky přizpůsobené sedadlo řidiče
43.03
Sedadlo řidiče s postranní operou pro dobrou stabilitu
43.04
Sedadlo řidiče s opěrkou ruky
43.06
Přizpůsobení bezpečnostního pásu
43.07
Typ bezpečnostního pásu s podporou pro dobrou stabilitu
44.
Úpravy motocyklů (povinnost uvedení podkódu)
44.01
Samostatně ovládaná brzda
44.02
Přizpůsobená brzda na předním kole
44.03
Přizpůsobená brzda na zadním kole
44.04
Přizpůsobená rukojeť akcelerátoru
44.08
Výška sedadla umožňující řidiči v poloze vsedě mít současně obě nohy na zemi a udržovat motocykl v rovnováze při zastavení a stání.
44.09
Maximální ovládací síla brzdy předního kola... N [například „44.09 (140 N)“]
44.10
Maximální ovládací síla brzdy zadního kola... N [například „44.10 (240 N)“]
44.11
Přizpůsobená stupačka
44.12
Přizpůsobená řídítka
45.
Motocykl pouze s postranním vozíkem
46.
Pouze pro tříkolová motorová vozidla
47.
Pouze pro vozidla s více než dvěma koly, u kterých řidič nemusí pro rozjetí, zastavení a stání udržovat rovnováhu
50.
Omezení na určité vozidlo/číslo podvozku (identifikační číslo vozidla, VIN)
Písmena pro použití v kombinaci s kódy 01 až 44 pro další specifikace:
a
levý
b
pravý
c
ruční
d
nožní
e
prostřední
f
paže
g
palec
c)
kódy pro omezení užívání
61.
Omezení jízdy podle denní doby (například: jedna hodina po východu slunce a jedna hodina před západem slunce)
62.
Omezení jízdy v okruhu ... km od místa bydliště řidiče nebo pouze ve městě/regionu
63.
Řízení vozidla bez cestujících
64.
Jízda rychlostí nepřesahující... km/h
65.
Řízení vozidla povoleno výhradně v doprovodu jiného držitele řidičského oprávnění minimálně stejné skupiny vozidel
66.
Bez přívěsu
67.
Zákaz jízdy na dálnici
68.
Zákaz jízdy pod vlivem alkoholu
69.
Omezení na vozidla vybavená alkoholovým imobilizérem v souladu s normou EN 50436. Stanovení data platnosti je nepovinné [například „69“ nebo „69(1.1.2016)“]
d)
administrativní záležitosti
70.
Výměna řidičského průkazu č ... vydaného ... (kým) (v případě třetí země rozlišovací značka EU/OSN; například „70.0123456789.NL“)
71.
Druhopis řidičského průkazu č ... (v případě třetí země rozlišovací značka EU/OSN; například „71.98765432 l.HR“)
73.
Pouze pro čtyřkolová motorová vozidla skupiny B (Bl)
78.
Pouze pro vozidla s automatickou převodovkou
79.
Pouze pro vozidla, která vyhovují specifikacím uvedeným v závorkách v souvislosti s použitím článku 13 směrnice 2006/126/ES
79.01.
Pouze pro dvoukolová motorová vozidla s postranním vozíkem nebo bez něj
79.02.
Pouze pro tříkolová motorová vozidla nebo čtyřkolová motorová vozidla skupiny AM
79.03.
Pouze pro tříkolová motorová vozidla
79.04.
Pouze pro tříkolová motorová vozidla doplněná o přípojné vozidlo o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 750 kg
79.05.
Lehký motocykl skupiny AI s postranním vozíkem nebo bez něj s poměrem výkon/hmotnost převyšujícím 0,1 kW/kg
79.06.
Jízdní souprava skupiny B+E, pokud největší povolená hmotnost přípojného vozidla převyšuje 3 500kg
80.
Pouze pro držitele řidičského oprávnění skupiny A s omezením pro tříkolová motorová vozidla, kteří nedosáhli věku 24 let
81.
Pouze pro držitele řidičského oprávnění skupiny A s omezením pro motocykly s postranním vozíkem nebo bez něj, kteří nedosáhli věku 21 let
95.
Řidič je profesně způsobilý do [ve formátu 95 (DD.MM.RR) ]
96.
Motorová vozidla skupiny B s přípojným vozidlem o největší povolené hmotnosti převyšující 750 kg, pokud největší povolená hmotnost této jízdní soupravy převyšuje 3 500 kg ale nepřevyšuje 4 250 kg
97.
Není oprávněn řídit motorové vozidlo skupiny Cl, které spadá do oblasti působnosti nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 165/2014 ze dne 4. února 2014 o tachografech v silniční dopravě, o zrušení nařízení Rady (EHS) č. 3821/85 o záznamovém zařízení v silniční dopravě a o změně nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 561/2006 o harmonizaci některých předpisů v sociální oblasti týkajících se silniční dopravy
Poznámka:
Jednotka síly „N“ uvedená u harmonizovaných kódů 20.07, 40.01, 44.09 a 44.10 udává schopnost řidiče ovládat systém.
II. Národní kódy
105.
Jiná zdravotní omezení, která nejsou uvedena v části I této přílohy.
111.
Nelze vykonávat činnost:
a)
řidiče, který řídí motorové vozidlo v pracovněprávním vztahu a u něhož je řízení motorového vozidla druhem práce sjednaným v pracovní smlouvě,
b)
řidiče, u kterého je řízení motorového vozidla předmětem samostatné výdělečné činnosti prováděné podle jiného právního předpisu,
c)
učitele výcviku v řízení motorových vozidel podle jiného právního předpisu.
115.
Posilovač spojky.
160.
Výjimka z věku u řidičského oprávnění skupiny vozidel AI, A2 nebo A osoby, která je držitelem licence motoristického sportovce, udělená pouze pro jízdu při sportovní soutěži.
172.
Omezení řidičského oprávnění skupiny vozidel A pouze k řízení motorového vozíku pro invalidy.
175.
Omezení řidičského oprávnění skupiny vozidel D pouze k řízení vozidla městské hromadné dopravy osob.
185.
Pouze pro řízení motorových vozidel stanovených v § 83 odst. 5 zákona č. 361/2000 Sb. do doby dosažení věku u skupiny vozidel C 21 let, u skupiny vozidel D 24 let.
199.
Zkušební doba podmíněného upuštění od výkonu zbytku trestu zákazu činnosti. “.
8. Příloha č. 9b se zrušuje.
9. Za přílohu č. 10 se doplňuje příloha č. 11, která zní:
„ Příloha č. 11 k vyhlášce č. 31/2001 Sb.
Čl. II Přechodné ustanovení Omezení nebo podmínění řidičských oprávnění zaznamenaná v řidičských průkazech vydaných přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky harmonizovanými kódy podle vyhlášky č. 31/2001 Sb. , ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky, zůstávají zachována i po nabytí účinnosti této vyhlášky.
Čl. III Účinnost Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem jejího vyhlášení, s výjimkou ustanovení čl. I bodu 7 a čl. II, která nabývají účinnosti dnem 1. ledna 2017.
Copyright © 2009 - 2024, Nakladatelství C. H. Beck