Za § 8d se vkládají nové § 8e až 8n, které včetně nadpisů znějí: „Kvalifikace k řízení letového provozu § 8e (K § 22d odst. 4 zákona) (1) Druhy kvalifikací k řízení letového provozu jsou a) | letištní řízení vizuální (ADV), |
b) | letištní řízení přístrojové (ADI), |
c) | přibližovací řízení procedurální (APP), |
d) | přibližovací řízení přehledové (APS), |
e) | oblastní řízení procedurální (ACP), |
f) | oblastní řízení přehledové (ACS). |
(2) Letištní řízení vizuální (ADV) spočívá ve výkonu činností při poskytování letových provozních služeb pro letištní provoz na letišti, které nemá vydané postupy pro přiblížení či odlety za použití navigačních přístrojů. (3) Letištní řízení přístrojové (ADI) spočívá ve výkonu činností při poskytování letových provozních služeb pro letištní provoz na letišti, které má vydané postupy pro přiblížení či odlety za použití navigačních přístrojů. (4) Přibližovací řízení procedurální (APP) spočívá ve výkonu činností při poskytování letových provozních služeb pro přistávající, odlétající či přelétající letadlo bez použití přehledového zařízení. (5) Přibližovací řízení přehledové (APS) spočívá ve výkonu činností při poskytování letových provozních služeb pro přistávající, odlétající či přelétající letadlo za pomoci přehledového zařízení. (6) Oblastní řízení procedurální (ACP) spočívá ve výkonu činností při poskytování letových provozních služeb pro letadlo bez použití přehledového zařízení. (7) Oblastní řízení přehledové (ACS) spočívá ve výkonu činností při poskytování letových provozních služeb pro letadlo za pomoci přehledového zařízení. § 8f (1) S kvalifikacemi podle § 8e odst․ 1 písm. b), d) a f) je spojena alespoň jedna z následujících zvláštních podmínek výkonu těchto kvalifikací (dále jen „zvláštní podmínka“) a) | pro výkon letištního řízení přístrojového |
1. | řízení z řídicí věže (TWR), |
2. | řízení pozemního pohybu (GMC), |
3. | přehledový systém pozemního pohybu (GMS), |
b) | pro výkon přibližovacího řízení přehledového |
2. | přesný přibližovací radar (PAR), |
3. | přiblížení přehledovým radarem (SRA), |
4. | automatický závislý přehledový systém (ADS), |
5. | terminální řízení (TCL), |
c) | pro výkon oblastního řízení přehledového |
2. | automatický závislý přehledový systém (ADS), |
3. | terminální řízení (TCL). |
(2) Zvláštní podmínkou řízení z řídicí věže (TWR) se rozumí řízení vzletů, přistání, provozu na letištním okruhu a provozu na provozní ploše tam, kde je letištní řízení poskytováno z jednoho pracoviště. (3) Zvláštní podmínkou řízení pozemního pohybu (GMC) se rozumí řízení provozu na provozní ploše vyjma vzletů a přistání. (4) Zvláštní podmínkou přehledový systém pozemního pohybu (GMS) se rozumí řízení provozu na provozní ploše za pomoci pozemního přehledového systému. Tato zvláštní podmínka je udělována v kombinaci se zvláštní podmínkou řízení pozemního pohybu nebo řízení z řídicí věže. (5) Zvláštní podmínkou řízení za letu (AIR) se rozumí řízení vzletů, přistání a provozu na letištním okruhu. (6) Zvláštní podmínkou radar (RAD) se rozumí při výkonu a) | letištního řízení přístrojového poskytování letištní služby řízení za pomoci přehledového radaru, |
b) | přibližovacího řízení přehledového poskytování přibližovací služby řízení za použití primárního nebo sekundárního přehledového radaru, |
c) | oblastního řízení přehledového poskytování oblastní služby řízení za použití přehledového radaru. |
(7) Zvláštní podmínkou přesný přibližovací radar (PAR) se rozumí řízení přiblížení za použití přesného přibližovacího radaru pro letadlo v konečné fázi přiblížení na přistávací dráhu. Tato zvláštní podmínka je udělována v kombinaci se zvláštní podmínkou radar. (8) Zvláštní podmínkou přiblížení přehledovým radarem (SRA) se rozumí řízení přiblížení přehledovým radarem pro letadlo v konečné fázi přiblížení na přistávací dráhu. Tato zvláštní podmínka je udělována v kombinaci se zvláštní podmínkou radar. (9) Zvláštní podmínkou automatický závislý přehledový systém (ADS) se rozumí při výkonu a) | přibližovacího řízení přehledového poskytování přibližovací služby řízení za použití automatického závislého přehledového systému, |
b) | oblastního řízení přehledového poskytování oblastní služby řízení za použití automatického závislého přehledového systému. |
(10) Zvláštní podmínkou terminální řízení (TCL) se rozumí poskytování služby řízení letového provozu za pomoci jakéhokoli přehledového zařízení letadlu pohybujícímu se v koncové řízené oblasti nebo v přilehlých sektorech. Tato zvláštní podmínka je udělována v kombinaci se zvláštní podmínkou radar nebo automatický závislý přehledový systém. § 8g Obsahové a formální náležitosti průkazu způsobilosti řídícího letového provozu a řídícího letového provozu-žáka a druhy vyznačovaných údajů (K § 22e odst. 4 zákona) (1) Průkaz způsobilosti řídícího letového provozu a řídícího letového provozu-žáka obsahuje a) | název orgánu vydávajícího průkaz způsobilosti, |
b) | název průkazu způsobilosti, |
c) | pořadové číslo průkazu způsobilosti arabskými číslicemi přidělené Úřadem, |
d) | jméno, popřípadě jména a příjmení držitele, |
e) | datum a místo narození držitele, |
f) | místo trvalého pobytu držitele, |
g) | státní příslušnost držitele, |
h) | jazykovou znalost a datum jejího prvního osvědčení a datum konce její platnosti, |
j) | název příslušné kvalifikace podle ustanovení § 8e a datum jejího prvního vydání a datum konce její platnosti, |
k) | podpis úředníka vydávajícího průkaz způsobilosti a datum vydání, |
l) | razítko orgánu vydávajícího průkaz způsobilosti. |
(2) Průkaz způsobilosti řídícího letového provozu obsahuje kromě náležitostí uvedených v odstavci 1 ještě název zvláštní podmínky podle § 8f, místní doložku, v případě provozního instruktora kvalifikaci provozního instruktora a data jejich prvního vydání a data konce jejich platnosti. (3) Položky uvedené v odstavci 1 písm. a) až l) a odstavci 2 jsou uvedeny též v anglickém jazyce. (4) Průkaz řídícího letového provozu a řídícího letového provozu-žáka je vyroben z papírové karty nebo z jiného vhodného materiálu bílé barvy, přičemž rozměr každé stránky průkazu je jedna osmina formátu A4. (5) Vzor průkazu způsobilosti řídícího letového provozu a řídícího letového provozu-žáka je stanoven v příloze č. 11 k této vyhlášce. Jazyková znalost § 8h (K § 22f odst. 1 zákona) Obsah hodnotící stupnice je stanoven v příloze č. 12 k této vyhlášce. § 8i (K § 22f odst. 6 zákona) (1) Úřad jmenuje pro provedení zkoušky ověřující znalost anglického jazyka komisi sestávající ze dvou zkoušejících, z nichž alespoň jeden je držitelem průkazu způsobilosti řídícího letového provozu, jehož jazyková znalost odpovídá minimálně stupni 5 hodnotící stupnice. (2) Metodika provedení zkoušky musí v plné míře splňovat požadavek prokázání způsobilosti porozumět mluvenému slovu a psanému textu a prokázání schopnosti vést efektivně komunikaci v anglickém jazyce jak ve standardních, tak neobvyklých pracovně provozních situacích při řízení letového provozu. O průběhu zkoušky je pořizován zvukový záznam. (3) Při vedení ústní zkoušky se posuzuje, zda žadatel a) | je schopen vést ústní komunikaci s vizuálním a nevizuálním kontaktem, zda přesně a srozumitelně komunikuje o běžných, konkrétních a s činností řídícího letového provozu a řídícího letového provozu-žáka souvisejících tématech, |
b) | používá vhodné jazykové prostředky pro výměnu zpráv a rozpoznávání a řešení nedorozumění v obecném nebo s činností řídícího letového provozu nebo řídícího letového provozu-žáka souvisejícím kontextu, |
c) | úspěšně zvládá řešení jazykových úkolů vznikajících při komplikacích nebo neočekávaném vývoji událostí, k nimž dochází v situacích souvisejících s činností řídícího letového provozu, a |
d) | používá dialekt či přízvuk srozumitelný pro leteckou veřejnost. |
(4) Pokud komise nedospěje k jednoznačnému závěru o stupni jazykové znalosti, Úřad nebo pověřená osoba podle § 22 odst. 4 zákona jmenuje třetího zkoušejícího, který o stupni jazykové znalosti rozhodne na základě posouzení zvukového záznamu zkoušky, a jeho rozhodnutí je konečné. § 8j Způsob účasti na průběžném výcviku a rozsah výkonu řízení letového provozu k prodloužení platnosti místní doložky (K § 22g odst. 3 zákona) (1) Řídící letového provozu se účastní průběžného výcviku potřebného k prodloužení platnosti místní doložky a) | ověřenou pravidelnou docházkou na výuku, alespoň po dobu stanovenou v plánu výcviku podle § 22j odst. 2 písm. d) zákona, a |
b) | úspěšným vykonáním přezkoušení v intervalech stanovených v § 8m odst. 2. |
(2) Rozsah výkonu řízení letového provozu, potřebného k prodloužení platnosti místní doložky, u řídícího letového provozu nesmí být na jednotlivých stanovištích v období 6 kalendářních měsíců kratší, než je šestinásobek počtu hodin směny, která musí trvat alespoň 10 hodin. U provozního instruktora se rozsah výkonu řízení letového provozu snižuje o počet hodin, kdy prováděl výcvik na provozních pracovištích, pro které je prodloužení požadováno, nejvíce však o jednu třetinu rozsahu výkonu řízení letového provozu podle věty první. Výcvik řídícího letového provozu, řídícího letového provozu-žáka a provozního instruktora § 8k (K § 22h odst. 2 zákona) (1) Vstupní výcvik je souborem teoretických a praktických cvičení, které vedou k vydání průkazu způsobilosti řídícího letového provozu-žáka. (2) Místní výcvik je souborem teoretických a praktických cvičení zajišťujících schopnost držitele průkazu způsobilosti řídícího letového provozu-žáka využít odborné způsobilosti získané ve vstupním výcviku pro určité pracoviště daného stanoviště pro poskytování letových provozních služeb. (3) Průběžný výcvik je souborem teoretických a praktických cvičení udržujících a obnovujících schopnosti a dovednosti držitele průkazu způsobilosti řídícího letového provozu. (4) Výcvik provozních instruktorů je souborem teoretických a praktických cvičení zajišťujících schopnost držitele průkazu způsobilosti řídícího letového provozu provádět výcvik řídícího letového provozu nebo řídícího letového provozu–žáka na stanovišti při poskytování letových provozních služeb ve skutečném provozu. § 8l (1) Vstupní výcvik zahrnuje tyto předměty a) | právní předpisy z oblasti letectví a technicko-provozní předpisy upravující vlastní řízení letového provozu, |
b) | řízení letového provozu včetně postupů spolupráce mezi řízením letového provozu pro civilní létání a pro vojenské účely, |
e) | konstrukci letadel, aerodynamiku letu a komunikaci, včetně dorozumívání mezi řídícím letového provozu a pilotem, |
f) | zvládání zátěžových situací z hlediska faktorů ovlivňujících lidské chování, |
g) | technické vybavení a systémy pro vlastní řízení letového provozu, |
h) | profesní prostředí zahrnující vztah k veřejnosti, charakteristiku vojenských a civilních aktivit ve vzdušném prostoru České republiky a vliv leteckého provozu na životní prostředí, |
i) | zajištění bezpečnosti poskytovaných služeb řízení letového provozu, včetně systémů řízení bezpečnosti, a zvládání neobvyklých a nouzových situací, včetně selhání systémů, |
j) | jazykovou znalost, včetně specifické terminologie a radiotelefonní frazeologie. |
(2) Vstupní výcvik je organizován a veden způsobem, který zajistí, že řídící letového provozu-žák je na základě získaných znalostí a dovedností způsobilý v průběhu místního výcviku na určitém stanovišti podle pokynů provozního instruktora řídit letový provoz takové složitosti a hustoty, který je na daném stanovišti obvyklý. § 8m (1) Odborná způsobilost účastníka vstupního výcviku a řídícího letového provozu-žáka v průběhu místního výcviku je ověřována průběžným hodnocením a závěrečnou zkouškou znalostí a dovedností. (2) Odborná způsobilost držitele průkazu způsobilosti řídícího letového provozu je ověřována alespoň jednou za 36 měsíců v podmínkách simulovaného provozu a skutečného provozu tam, kde to podmínky provozu dovolí. V simulovaném provozu se ověřuje znalost nouzových postupů. Simulovaného provozu se může též využívat k ověřování znalostí a dovedností při velké zátěži v případech, kdy ověření způsobilosti v podmínkách skutečných nevyhovuje z důvodu nízké hustoty letového provozu. Konkrétní způsob provádění přezkoušení odborné způsobilosti je popsán v plánu výcviku. (3) Výcvik provozního instruktora je ověřován závěrečnou zkouškou znalostí a dovedností. (4) O výsledku závěrečné zkoušky podle odstavců 1 a 3 a o výsledku přezkoušení podle odstavce 2 je vydáno osvědčení. (5) Náležitosti osvědčení o hodnocení výsledků výcviku jsou a) | jméno, popřípadě jména, a příjmení a případný akademický titul a vědecká hodnost účastníka výcviku, |
b) | datum a místo narození účastníka výcviku, |
c) | datum zahájení výcviku, |
d) | druh absolvovaného výcviku, |
e) | datum konání závěrečné zkoušky a datum vydání osvědčení, |
f) | výsledek závěrečné zkoušky a |
g) | podpis zkoušejícího a otisk úředního razítka s malým státním znakem. |
(6) Úřad na žádost osoby, která nedosáhla požadovaných výsledků výcviku podle § 8k odst. 1 až 4, ověří výsledek provedené závěrečné zkoušky přezkoušením žadatele a o výsledku mu vydá osvědčení. Za tímto účelem Úřad zřizuje tříčlennou zkušební komisi. Zkušební komisi tvoří alespoň jeden zaměstnanec Úřadu a další osoby, které jsou oprávněny provádět zkoušky v rámci příslušného výcviku a které se nepodílely na závěrečné zkoušce, jejíž výsledek je ověřován. Zkušební komise bez zbytečného odkladu podrobí žadatele přezkoušení za srovnatelných podmínek, za jakých byla provedena závěrečná zkouška, jejíž výsledek je ověřován. Žádost o ověření výsledku provedené závěrečné zkoušky lze podat do 15 dnů ode dne vydání osvědčení podle odstavce 4. (7) Náležitosti osvědčení o ověření výsledku provedené závěrečné zkoušky jsou a) | jméno, popřípadě jména, a příjmení a případný akademický titul a vědecká hodnost účastníka výcviku, |
b) | datum a místo narození účastníka výcviku, |
c) | druh absolvované zkoušky, |
d) | datum konání ověření výsledku závěrečné zkoušky, |
e) | výsledek závěrečné zkoušky a |
f) | podpisy členů zkušební komise a otisk úředního razítka s malým státním znakem. |
§ 8n Náležitosti plánu výcviku (K § 22j odst. 7 zákona) Náležitosti plánu výcviku jsou uvedeny v příloze č. 13 k této vyhlášce.“. |