Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

82/2012 Sb. znění účinné od 1. 7. 2020 do 14. 11. 2022
změněnos účinností odpoznámka

vyhláškou č. 303/2020 Sb.

1.7.2020

vyhláškou č. 207/2018 Sb.

1.10.2018

vyhláškou č. 133/2016 Sb.

25.4.2016

82

 

VYHLÁŠKA

ze dne 6. března 2012

o provádění kontrol technického stavu vozidel a jízdních souprav v provozu na pozemních komunikacích (vyhláška o technických silničních kontrolách)

 

Ministerstvo dopravy stanoví podle § 137 odst. 2 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění zákona č. 478/2001 Sb., zákona č. 53/2004 Sb., zákona č. 411/2005 Sb., zákona č. 226/2006 Sb., zákona č. 274/2008 Sb., zákona č. 480/2008 Sb., zákona č. 133/2011 Sb. a zákona č. 297/2011 Sb., (dále jen „zákon“) k provedení § 6a odst. 4 zákona:

§ 1

Předmět úpravy

Tato vyhláška zapracovává příslušné předpisy Evropské unie1 a upravuje

a)

způsob a rozsah provádění technické silniční kontroly a technické podmínky pro hodnocení jejího výsledku a kontrol umístění, upevnění nebo zajištění nákladu,

b)

způsob stanovení nákladů na provedení technických silničních kontrol,

c)

náležitosti dokladu o provedené technické silniční kontrole a způsob a formu předávání údajů v něm obsažených,

d)

technické požadavky na mobilní kontrolní jednotku,

e)

vymezení nebezpečných závad, které vzhledem ke své povaze nebo rozsahu významně zvyšují ohrožení bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích nebo nepříznivé působení provozu vozidla nebo jízdní soupravy na životní prostředí, a

f)

vzory dokladů o zadržení osvědčení o registraci vozidla.

§ 2

Způsob provádění technické silniční kontroly

(1)

Technická silniční kontrola se vykonává za přítomnosti řidiče po dobu nezbytně nutnou pro účely zjištění skutečného technického stavu vozidla nebo jízdní soupravy (dále jen „vozidlo“).

(2)

Technická silniční kontrola prováděná policistou zahrnuje

a)

kontrolu osvědčení o registraci vozidla nebo obdobného dokladu vydaného jiným státem, včetně dokladu o osvědčení v elektronické podobě, ověření odstranění závad technického stavu vozidla v rozsahu výsledku poslední pravidelné technické prohlídky a výsledku poslední technické silniční kontroly, které bylo vozidlo podrobeno, a

b)

kontrolu technického stavu vozidla prováděnou vizuálně.

(3)

Technická silniční kontrola prováděná policistou může dále zahrnovat

a)

další úkony ke zjištění skutečného technického stavu vozidla, k nimž má policista vybavení a které je na základě vizuální kontroly vozidla vhodné provést, nebo

b)

kontrolu umístění, upevnění nebo zajištění nákladu.

(4)

Technická silniční kontrola prováděná pomocí mobilní kontrolní jednotky, ve stanici měření emisí, ve stanici technické kontroly nebo v autorizovaném metrologickém středisku zahrnuje kontrolní úkony stanovené v příloze č. 1 k této vyhlášce v rozsahu stanoveném policistou na základě kontroly technického stavu vozidla podle odstavců 2 a 3.

(5)

Technické podmínky pro hodnocení výsledku technické silniční kontroly jsou stanoveny v příloze č. 1 k této vyhlášce. Výsledek technické silniční kontroly se hodnotí podle nejzávažnější zjištěné závady.

(6)

Při provádění kontrolních úkonů se nekontrolují položky, které byly předmětem posouzení v rámci technické prohlídky nebo technické silniční kontroly uskutečněné v posledních třech měsících, nejde-li o zřejmou závadu. Skutečně provedený rozsah kontrolních úkonů se vyznačí do dokladu o provedené technické silniční kontrole.

(7)

Technická silniční kontrola podle odstavce 4 se provádí v přítomnosti policisty a zahrnuje pouze kontrolní úkony nezbytné pro ověření technické způsobilosti vozidla v rozsahu, v jakém má o ní policista důvodné pochybnosti.

§ 2a

Způsob a rozsah provádění kontroly umístění, upevnění nebo zajištění nákladu

Způsob a rozsah provádění kontroly umístění, upevnění nebo zajištění nákladu a technické podmínky pro hodnocení jejího výsledku jsou stanoveny v příloze č. 5 k této vyhlášce.

§ 2b

Technické požadavky na mobilní kontrolní jednotku

(1)

Mobilní kontrolní jednotka musí být vybavena

a)

vybavením k posouzení požadovaného stavu brzd a brzdného účinku,

b)

soupravou tlakoměrů pro kontrolu vzduchových soustav vozidel,

c)

zařízením na kontrolu řízení a zavěšení náprav,

d)

přístrojem na kontrolu seřízení světlometů,

e)

zařízením na kontrolu zapojení zásuvky tažného zařízení, zařízením na měření opotřebení spojovacích zařízení vozidel,

f)

hlukoměrem,

g)

zařízením k připojení elektronického rozhraní vozidla,

h)

přístrojem na měření hloubky dezénu pneumatik,

i)

zařízením na kontrolu propustnosti světla,

j)

zařízením pro určení hodnoty zatížení na kolo/nápravu a

k)

přístroji potřebnými k provádění měření emisí.

(2)

Mobilní kontrolní jednotka může být vybavena pouze přístroji, vybavením, zařízením a soupravami, které jsou schváleny pro provádění technických prohlídek.

§ 3

Způsob stanovení nákladů

na provedení technické silniční kontroly

(1)

Náklady na provedení technické silniční kontroly jsou náklady provedení technické silniční kontroly podle § 2 odst. 4.

(2)

Náklady na provedení technické silniční kontroly podle odstavce 1 činí u

a)

vozidel, která mají více než osm míst k přepravě osob, kromě místa řidiče, a vozidel, jejichž největší přípustná hmotnost převyšuje 3 500 kg, 1 500 Kč a

b)

ostatních vozidel 800 Kč.

§ 4

Doklad o provedené technické silniční kontrole a způsob a forma předání údajů v něm obsažených

(1)

Doklad o provedené technické silniční kontrole obsahuje údaje týkající se vozidla, jeho provozovatele a řidiče, osoby provádějící technickou silniční kontrolu, místa, dne a času vykonané technické silniční kontroly, provedených kontrolních úkonů a výsledku technické silniční kontroly, a dále obsahuje podpis osoby provádějící kontrolu a řidiče, jehož vozidlo bylo podrobeno kontrole. Vzor dokladu o provedené technické silniční kontrole je obsažen v příloze č. 2 k této vyhlášce.

(2)

Policista předá v elektronické formě údaje obsažené v dokladu o provedené technické silniční kontrole prostřednictvím informačního systému technických prohlídek následující pracovní den od jeho vystavení.

§ 4a

Zadržení osvědčení o registraci vozidla

(1)

Nebezpečnou závadou, která vzhledem ke své povaze nebo rozsahu významně zvyšuje ohrožení bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích nebo nepříznivé působení provozu vozidla nebo jízdní soupravy na životní prostředí, je

a)

absence nebo odstranění podstatné části výfukového systému,

b)

poškození brzdového systému vylučující jeho použití, zejména vyřazení jeho části z provozu, destrukce brzdových kotoučů a obložení,

c)

absence čelního skla nebo jeho poškození na více než 50 % plochy,

d)

zjevné nadměrné úniky provozních kapalin,

e)

koroze nebo praskliny nosných částí zjevně narušující pevnost rámu nebo karoserie,

f)

opotřebení nebo poškození pneumatik odhalující nosné vrstvy,

g)

deformace rámu nebo karoserie dosahující sloupku A, u motocyklů značné deformace základních prvků rámu,

h)

deformace nápravy včetně jejího uložení mající vliv na její pevnost,

i)

zjevná deformace uložení motoru, například utržené úchyty, posunutí motoru,

j)

deformace karoserie zasahující do vnitřního prostoru osádky vozidla,

k)

deformace hlavních částí systému řízení, které zjevně ovlivňují bezpečné ovládání vozidla, například převodky, posilovače, spojovací tyče, hřídele volantu,

l)

zjevné deformace nebo praskliny kol,

m)

zjevný únik výfukových nebo jiných jedovatých plynů do prostoru řidiče nebo prostoru pro přepravu cestujících u vozidla kategorie M2 a M3.

(2)

Vzor dokladu o zadržení osvědčení o registraci vozidla je uveden v příloze č. 3 k této vyhlášce.

(3)

Vzor dokladu o zadržení osvědčení o registraci vozidla, které dosud nebylo odevzdáno, je uveden v příloze č. 4 k této vyhlášce.

§ 5

Účinnost

Tato vyhláška nabývá účinnosti patnáctým dnem ode dne jejího vyhlášení.

Ministr:

Mgr. Dobeš v. r.

Příloha č. 1

Kontrolní úkon

Obsahovou náplň kontrolního úkonu tvoří

d) technické podmínky stanovené zvláštním právním předpisem 2,

e) způsob kontroly a

f) specifikace závad, která popisuje zjištěné závady a stanoví stupeň jejich závažnosti.

 

Seznam kontrolních úkonů pro kontrolu technického stavu vozidel

PODROBNÝ POPIS ZÁVAD

 

Označení stupňů závad:

A - lehká závada

B - vážná závada

C - nebezpečná závada

 

Poznámky:

-

„Homologované zařízení“ - zde znamená systém, konstrukční část nebo samostatný technický celek homologovaný podle příslušného předpisu EHK nebo schválený podle příslušné směrnice nebo nařízení EHS/ES/EU.

-

„Požadavky“ - zde znamená požadavky na schválení vozidla k datu první registrace nebo prvního uvedení do provozu a také povinnosti dodatečného vybavení podle příslušných právních předpisů. Věta první také platí pro systémy, konstrukční části nebo samostatné technické celky vozidla.

-

„Vizuální kontrola“ - zde znamená zejména prohlédnutí kontrolovaných položek a v případě potřeby také fyzické prověření jejich ovládání, posouzení hluku nebo užití jiného vhodného prostředku kontroly bez použití technických zařízení.

-

„Nebezpečná úprava „ - zde znamená opravu nebo změnu, které sice mohou zajistit funkčnost, ale mají nepříznivý vliv na bezpečnost vozidla v silničním provozu nebo negativní vliv na životní prostředí.

-

„Identifikace vozidla“ - zde znamená činnost, při níž stanice technické kontroly přezkoumává soulad identifikačních údajů s předloženou dokumentací k vozidlu, kterou je zejména osvědčení o registraci vozidla, technický průkaz, výpis technických údajů k vozidlu vydaný akreditovaným zástupcem nebo pověřenou zkušebnou, COC list nebo jiný na roveň postavený dokument. Soulad provedení identifikátorů na vozidle se porovnává se schválenou databází.

-

„Identifikační údaj“ - zde znamená zejména identifikační číslo vozidla (VIN) a povinný štítek výrobce. Pro identifikaci vozidla je možné použít i další údaje přidělené vozidlu zpravidla výrobcem vozidla nebo registračním místem: číslo motoru, je-li jím vozidlo vybaveno a je-li uvedeno v dokladech k vozidlu, registrační značku a provedení vozidla nebo jiné podobné údaje, podle nichž lze určit jedinečnost vozidla.

-

„DOT“ je označení úřadu upravující předpisy v dopravě v USA (Department of Transport U.S.), kterým jsou označovány systémy, konstrukční části nebo samostatné technické celky, které odpovídají požadavkům tohoto úřadu.

-

U vozidel se zážehovými a vznětovými motory s neřízeným emisním systémem nebo s neřízeným emisním systémem s katalyzátorem, které má zapsanou v technickém průkaze historickou původnost, se při měření emisí provádí vizuální kontrola skupin a dílů ovlivňujících tvorbu emisí škodlivin výfukových plynů zaměřená na úplnost a těsnost palivové, zapalovací, sací a výfukové soustavy a těsnost motoru; kontrola ostatních a řízení určených ke snižování emisí škodlivin (odvětrání motoru, recirkulace výfukových plynů apod.) se provádí v rozsahu stanoveném výrobcem vozidla.

-

U vozidla poháněného motorem mazaným směsí paliva s mazivem (dvoutaktní motory) se při měření emisí provádí vizuální kontrola skupin a dílů ovlivňujících tvorbu emisí škodlivin výfukových plynů zaměřená na úplnost a těsnost palivové, zapalovací, sací a výfukové soustavy a těsnost motoru; kontrola ostatních zařízení určených ke snižování emisí škodlivin (odvětrání motoru, recirkulace výfukových plynů apod.) se provádí v rozsahu stanoveném výrobcem vozidla, a kontrola funkce řídicího systému motoru, čtení paměti závad pomocí diagnostického zařízení v rozsahu a způsobem předepsaným výrobcem vozidla.

 

PŘEDEPSANÉ BRZDNÉ ÚČINKY

 

Brzdný účinek vozidel kategorie M, N a O (provozní)

Datum schválení typu od:

Kategorie vozidla

Minimálních hodnota poměrného brzdného účinku Z (%)

Max. ovládací síla na pedál (N)

1. 1. 1972

Ml

59

490

M2, M3

51

685

N, O

45

685

1. 7. 1995

M1

59

490

N1

51

685

M2, M3, N2 a N3

51

685

O 1)

45 / 51 2)

3)

1) Vozidlo kategorie 01 je-li vybaveno brzdovým systémem.

2) První hodnota platí pro návěsy, druhá pro přívěsy.

3) U poloprůběžného nebo průběžného systému s pneumatickým ovládáním nesmí při zkoušce tlak v plnicí větvi spojovacího potrubí přesáhnout 700 kPa a v ovládací větvi spojení:

a) v pneumatické ovládací větvi nesmí tlak přesáhnout 650 kPa,

b) v elektrické ovládací větvi nesmí přesáhnout digitální požadovanou hodnotu odpovídající 650 kPa.

U vozidel kategorie 02 s nájezdovým nebo elektrickým brzdovým systémem se použijí odpovídající vstupní hodnoty dané zkušební metodikou.

Brzdný účinek traktorů

„a“ = střední plné zpomalení stanovené

„b“ = střední plné zpomalení vypočtené z brzdné dráhy

Konstrukční rychlost traktoru

Střední plné zpomalení

Max. ovládací síla na pedál

do 30 km/h a schválení typu před 1. 3. 19984)

a = 2,4 m/s2

600 N

do 40 km/h a schválení typu po 1. 3. 19985)

b =4,5 m/s2

600 N

nad 40 km/h6)

a = 5,0 m/s2

600 N

do 30 km/h7)

a = 3,55 m/s2

600 N

400 N (ruční)

nad 30 km/h7)

a = 5,0 m/s2

600 N

400 N (ruční)

4) Směrnice rady 76/432/EHS o sbližování právních předpisů členských států týkajících se brzdových zařízení kolových zemědělských a lesnických traktorů, příloha č. II odst. 2.1.1.1.

5) Směrnice komise 96/63/ES, kterou se mění směrnice Rady76/432/EHS, týkající se brzdových zařízení kolových traktorů stanovila vzorec Smax ≤ 0,15 V + (V2/116), kdy z hodnoty 116 vychází střední plné zpomalení 4,5 m/s2.

6) Traktory s maximální konstrukční rychlostí nad 40 km/h se posuzují z hlediska brzdového systému podle předpisu EHK č. 13 jako vozidlo odpovídající kategorie N, nevztahuje se na vozidla, která byla schválena před platností nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2015/68 ze dne 15. října 2014, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 167/2013, pokud jde o požadavky na brzdění vozidel pro účely schvalování zemědělských a lesnických vozidel.

7) Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2015/68 ze dne 15. října 2014, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 167/2013, pokud jde o požadavky na brzdění vozidel pro účely schvalování zemědělských a lesnických vozidel.

Příloha č. 2

Doklad o provedené technické silniční kontrole

Vzor dokladu

 

Seznam kontrolních položek

 

0 IDENTIFIKACE VOZIDLA

0.1

Registrační značky (jsou-li vyžadovány)

0.2

Identifikace vozidla / identifikační číslo / výrobní číslo a povinný štítek výrobce

0.2.1

Identifikační číslo / výrobní číslo

0.2.2

Povinný štítek výrobce

0.3

Neshoda údajů

 

1 BRZDOVÉ ZAŘÍZENÍ

1.1

Mechanický stav a funkce

1.1.1

Uložení pedálu provozní brzdy/ruční páka brzdy

1.1.2

Stav brzdového pedálu/ruční ovládáni páky a zdvih ovládacího prvku provozní brzdy

1.1.3

Vývěva nebo kompresor a jejich příslušenství

1.1.4

Výstražná signalizace nízkého tlaku, manometr

1.1.5

Ručně ovládaný brzdič parkovací brzdy přípojného vozidla

1.1.6

Ovladač parkovací brzdy, ovládací páka, západka parkovací brzdy, elektrická parkovací brzda

1.1.7

Brzdové ventily (brzdiče, vyfukovací ventily, regulátory tlaku)

1.1.8

Pneumatické a elektrické ovládací vedení vozidel a jejich spojovací prvky (hadice, hlavice, elektrické kabely, konektory).

1.1.9

Zásobník energie, vzduchojem

1.1.10

Posilovač brzd, hlavní brzdový válec (hydraulické systémy)

1.1.11

Brzdová potrubí

1.1.12

Brzdové hadice

1.1.13

Brzdová obložení a destičky

1.1.14

Brzdové bubny, brzdové kotouče, brzdové třmeny a brzdové štíty

1.1.15

Brzdová lana, vodící kladky, lanovody, táhla, pákoví

1.1.16

Brzdové válce (včetně pružinových válců a hydraulických válečků)

1.1.17

Zátěžový regulátor/omezovač brzdného účinku

1.1.18

Páky brzdových klíčů a zařízení k automatickému seřizováni

1.1.19

Systém odlehčovací brzdy (je-li na vozidle nebo je-li požadován)

1.1.20

Automatická činnost brzd přípojného vozidla

1.1.21

Celý brzdový systém

1.1.22

Kontrolní přípojky (pokud jsou vyžadovány nebo namontovány)

1.1.23

Nájezdová brzda

1.2

Činnost a účinky systému provozního brždění

1.2.1

Činnost a účinky provozního brždění

1.2.2

Brzdný účinek

1.3

Činnost a brzdné účinky nouzového brždění (pokud je zajišťováno zvláštním systémem)

1.3.1

Činnost a účinky nouzového brždění

1.3.2

Brzdný účinek nouzového brždění

1.4

Činnost a brzdné účinky parkovací brzdy

1.4.1

Činnost parkovací brzdy

1.4.2

Brzdný účinek parkovací brzdy

1.5

Činnost systému odlehčovací brzdy

1.6

Protiblokovací systém (ABS)

1.7

Elektronický brzdový systém (EBS)

1.8

Brzdová kapalina

 

2 ŘÍZENÍ

2.1

Mechanický stav

2.1.1

Stav převodky řízení

2.1.2

Upevnění skříně převodky řízení

2.1.3

Stav pákoví mechanismu řízení

2.1.4

Funkce pákoví mechanismu řízení

2.1.5

Posilovač řízení

 

2.2

Volant, sloupek řízení a řídítka

2.2.1

Stav volantu / řídítek

2.2.2

Sloupek řízení /vidlice předního kola motocyklu

2.3

Vůle v řízení

2.4

Seřízení kol

2.5

Točnice řízené nápravy přípojného vozidla

2.6

Elektrický posilovač řízení

 

3 VÝHLEDY

3.1

Pole výhledu

3.2

Stav zasklení

3.3

Zařízení pro nepřímý výhled

3.4

Stěrače skla

3.5

Ostřikovače skla

3.6

Systém odmlžování a odmrazováni čelního skla

 

4 SVÍTILNY, SVĚTLOMETY, ODRAZKY A ELEKTRICKÉ ZAŘÍZENÍ

4.1

Světlomety

4.1.1

Stav a funkce světlometů

4.1.2

Seřízení světlometů

4.1.3

Spínače pro uvedení světlometů v činnost

4.1.4

Splnění požadavků pro světlomety

4.1.5

Korektory sklonu světlometů (jsou-li povinné)

4.1.6

Zařízení pro čištění světlometů (je-li povinné)

4.2

Přední a zadní obrysové svítilny, boční obrysové svítilny, doplňkové obrysové svítilny a denní svítilny

4.2.1

Stav a funkce

4.2.2

Spínače

4.2.3

Splnění požadavků

4.3

Brzdové svítilny

4.3.1

Stav a funkce

4.3.2

Spínač brzdových světel

4.3.3

Splnění požadavků pro brzdové svítilny

4.4

Směrové svítilny a výstražná signalizace

4.4.1

Stav a funkce směrových světel

4.4.2

Spínače

4.4.3

Splnění požadavků

4.4.4

Frekvence přerušováni světla u směrových svítilen a výstražné signalizace

4.5

Přední mlhové světlomety a zadní mlhové svítilny

4.5.1

Stav a funkce předních mlhových světlometů a zadní mlhové svítilny

4.5.2

Seřízení

4.5.3

Spínač předních mlhových světlometů a zadní mlhové svítilny

4.5.4

Splnění požadavků pro přední mlhové světlomety a zadní mlhové svítilny

4.6

Zpětné světlomety

4.6.1

Stav a funkce zpětných světlometů

4.6.2

Splnění požadavků pro zpětné světlomety

4.6.3

Spínače

4.7

Zařízení k osvětlení zadní tabulky registrační značky

4.7.1

Stav a funkce osvětlení zadní tabulky registrační značky

4.7.2

Splnění požadavků pro osvětlení zadní tabulky registrační značky

4.8

Odrazky, nápadné značení a desky zadního značení

4.8.1

Stav odrazek, nápadného značení a desek zadního značení

4.8.2

Splnění požadavků pro odrazky, nápadné značení a desky zadního značení

4.9

Povinné kontrolky zařízení pro osvětlení

4.9.1

Stav a funkce kontrolek zařízení pro osvětlení

4.9.2

Splnění požadavků pro kontrolky osvětlení

 

4.10

Elektrické spojení tažného vozidla s přípojným vozidlem

4.10.1

Stav a funkce elektrického spojení tažného vozidla s přípojným vozidlem

4.11

Elektroinstalace

4.11.1

Stav a funkce elektroinstalace vozidla

4.12

Jiná světelná zařízení a světelné systémy

4.12.1

Stav a funkce jiných světelných zařízení a světelných systémů

4.12.2

Splnění požadavků jiných světelných zařízení a světelných systémů

4.13

Akumulátor

 

5 NÁPRAVY, KOLA, PNEUMATIKY A ZAVĚŠENÍ NÁPRAV

5.1.

Nápravy

5.1.1.

Nápravy, vidlice

5.1.2.

Čepy náprav

5.1.3.

Uložení kol

5.2.1.

Upevnění kol

5.2.2.

Disky / ráfky kola

5.2.3.

Pneumatiky

5.3.

Systém zavěšení náprav

5.3.1.

Systém mechanického odpružení a stabilizátor

5.3.2.

Tlumiče pérováni

5.3.3.

Systém nezávislého zavěšení kol

5.3.4.

Hnací hřídele kol

5.3.5.

Pneumatické / hydropneumatické odpružení

 

6 PODVOZEK A ČÁSTI PŘIPEVNĚNÉ K PODVOZKU

6.1.

Podvozek nebo rám a části k nim připojené

6.1.1.

Celkový stav podvozku nebo rámu a části k nim připojených

6.1.2.

Výfukový systém

6.1.3.

Palivová nádrž a potrubí (včetně palivové nádrže a potrubí pro vytápění)

6.1.4.

Nárazníky, boční ochrana a zařízení ochrany proti podjetí zezadu

6.1.5.

Nosič rezervního kola (je-li na vozidle)

6.1.6.

Mechanické spojovací zařízení a tažné zařízení

6.1.7.

Převodové ústroji

6.1.8.

Uchycení motoru

6.1.9.

Výkon motoru

6.2.

Kabina, karosérie a nástavba

6.2.1.

Stav

6.2.2.

Uchycení kabiny, karoserie nebo nástavby

6.2.3.

Dveře a pojistky dveří / kapota, víko zavazadlového prostoru

6.2.4.

Podlaha

6.2.5.

Sedadlo řidiče

6.2.6.

Ostatní sedadla

6.2.7.

Ovládače vozidla

6.2.8.

Stupátka, schůdky, pridržovači madla u vozidla

6.2.9.

Jiná vnitřní a vnější výbava vozidla, samostatné technické celky

6.2.10.

Kryty kol a systémy proti rozstřiku

6.2.11.

Stojan u motocyklu

6.2.12.

Držadla a stupačky u motocyklu

6.2.90

Bočnice, čela valníkové karoserie

6.2.91

Výsuvné opěry u přípojných vozidel

 

7 JINÉ VYBAVENÍ

7.1.

Bezpečnostní pásy /zádržné systémy

7.1.1.

Bezpečnost montáže bezpečnostních pásů a zádržných systémů

7.1.2.

Stav bezpečnostních pásů / spon / navíječů

 

7.1.3.

Omezovač tahu bezpečnostních pásů

7.1.4.

Předepínací zařízení bezpečnostních pásů

7.1.5.

Airbagy

7.1.6.

Doplňujíc! zádržné systémy

7.2.

Hasicí přistroj

7.3.

Zámky a ochranné zařízení bránici neoprávněnému použiti vozidla

7.4.

Výstražný trojúhelník (je-li požadován)

7.5.

Lékárnička (je-li požadována)

7.6.

Zakládací klíny ke kolu (jsou-li požadovány)

7.7.

Zvukové výstražné zařízení

7.8.

Rychloměr

7.9.

Záznamové zařízení (tachograf), je-li vybaveno/vyžadováno

7.10.

Omezovač rychlosti, je-li osazen / vyžadován

7.11.

Počitadlo ujetých kilometrů, je-li instalováno

7.12.

Systém elektronického řízení stability (ESC), je-li osazen nebo vyžadován

7.90

Označení některých údajů na vozidle

7.91

Klič na matice nebo šrouby kol a příruční zvedák

 

8 OBTĚŽOVÁNÍ OKOLÍ

8.1

Hlučnost

8.2

Emise z výfuku

8.2.1

Emise zážehového motoru

8.2.1.1

Zařízení k omezení emisí z výfuku

8.2.1.2

Plynné emise

8.2.2

Emise vznětových motorů

8.2.2.1

Zařízení k omezení emisi z výfuku

8.2.2.2

Opacita

8.3

Elektromagnetické odrušení

8.4

Ostatní položky týkající se životního prostředí

8.4.1

Únik kapalin

 

9 DALŠÍ PROHLÍDKY VOZIDEL K DOPRAVĚ OSOB KATEGORIE M2 a M3

9.1

Dveře, únikové východy autobusu

9.1.1

Provozní dveře a východy autobusu

9.1.2

Únikové východy autobusu

9.2

Systém odmrazováni a odmlžování čelního skla autobusu

9.3

Systém větráni a vytápění autobusu

9.4

Sedadla v autobusu

9.4.1

Sedadla pro cestující v autobusu (včetně sedadel doprovodu)

9.4.2

Prostor pro řidiče autobusu (další požadavky)

9.5

Vnitřní osvětlení a navigační zařízení autobusu

9.6

Uličky, plochy pro stojící cestující, přihrádky pro zavazadla v autobusu

9.7

Schody v autobusu

9.8

Systém vnitřní komunikace s cestujícími v autobusu

9.9

Nápisy a upozornění (piktogramy) v autobusu

9.10

Požadavky týkající se dopravy dětí v autobusu

9.10.1

Požadavky na dveře autobusu, určeného pro přepravu dětí

9.10.2

Signalizační a speciální vybavení v autobusu určeném pro přepravu děti

9.11

Požadavky týkající se dopravy cestujících se sníženou pohyblivosti v autobusu

9.11.1

Dveře, rampy a zdviže vztahující se k dopravě cestujících se sníženou pohyblivosti v autobusu

9.11.2

Upevnění vozíku pro invalidy v autobusu

9.11.3

Signalizační a speciální vybavení autobusu, vztahující se k dopravě cestujících se sníženou pohyblivosti

9.12

Jiné speciální vybavení autobusu

9.12.1

Zařízení pro přípravu jídla v autobusu

9.12.2

Sanitární zařízení v autobusu

9.12.3

Jiné zařízení namontované v autobusu (např. audiovizuální systémy)

 

Příloha č. 3

[Vzor dokladu o zadržení osvědčení o registraci vozidla]
Příloha č. 4

[Vzor dokladu o zadržení osvědčení o registraci vozidla, které nebylo dosud odevzdáno]

Příloha č. 5

Požadavky k zabezpečení nákladu

I. Zásady zabezpečení nákladu

1)

Náklad musí odolat následujícím silám způsobeným zrychlením nebo zpomalením vozidla:

a)

ve směru jízdy: 0,8krát hmotnost nákladu,

b)

kolmo na směr jízdy: 0,5krát hmotnost nákladu,

c)

proti směru jízdy: 0,5krát hmotnost nákladu a

d)

obecně náklonu nebo převrácení.

2)

Rozložení nákladu zohledňuje maximální povolené zatížení náprav a také nezbytné minimální zatížení náprav v mezích maximální povolené hmotnosti vozidla, a to v souladu s právními předpisy upravujícími hmotnost a rozměry vozidel.

3)

Jsou-li pro zabezpečení nákladu použity určité konstrukční části vozidla, například přední čelo, bočnice, zadní čelo, klaníce nebo úchyty pro připevnění nákladu, zohlední se při zabezpečování nákladu příslušné požadavky na pevnost těchto částí.

4)

Pro zabezpečení nákladu lze použít jednu či několik následujících metod nebo jejich kombinaci:

a)

zajištění zámkem,

b)

zablokování (lokální/celkové),

c)

přímé připevnění,

d)

připevnění k podlaze shora přes náklad.

5)

Těmito zásadami nejsou dotčeny požadavky na dopravu určitých kategorií nákladu, například požadavky podle Evropské dohody o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí (ADR).

6)

Při kontrole zabezpečení nákladu se postupuje podle níže uvedených norem:

Norma

Předmět

EN 12195-1

výpočet sil pro připevnění

EN 12195-2

připevnění popruhy vyrobenými s umělých vláken

EN 12195-3

upevňovací řetězy

EN 12195-4

upevňovací lana z ocelových drátů

EN 12640

úchyty pro připevnění

EN 12641

nepromokavé plachty

EN 12642

pevnost konstrukce karoserie vozu

ISO 1161, ISO 1496

kontejner ISO

EN 283

výměnné nástavby

EUMOS 40509

přepravní balení

EUMOS 40511

tyče a klanice

 

II. Postup při kontrole zabezpečení nákladu a vymezení stupňů závad

1)

Hodnocení a stupně závad zjištěných při kontrole zabezpečení nákladu

Při kontrole zabezpečení nákladu mohou být zjištěny 3 stupně závad, kterými jsou

a)

lehká závada, kdy náklad je zabezpečen, avšak je vhodné poučit řidiče o bezpečnosti přepravovaného nákladu,

b)

vážná závada, kdy náklad není dostatečně zabezpečen a může dojít k výraznému posunutí nebo převrácení nákladu nebo jeho částí,

c)

nebezpečná závada, kdy je bezprostředně ohrožena bezpečnost silničního provozu v důsledku rizika ztráty nákladu nebo jeho částí nebo v důsledku nebezpečí přímo souvisejícího se zabezpečením nákladu, nebo je-li bezprostředně ohrožena bezpečnost osob.

 

Vyskytuje-li se současně více závad, je celkový stav zabezpečení hodnocen nejzávažnější závadou. V případě zjištění více závad, kdy tyto závady vzájemným působením mohou zvýšit dopad na bezpečnost přepravovaného nákladu nebo bezpečnost silničního provozu, zařadí se do závad o jeden stupeň vyšší.

 

2)

Metody kontroly

Metoda kontroly spočívá ve vizuální kontrole řádného použití vhodných opatření v rozsahu nezbytném pro zabezpečení nákladu, příp. v měření sil napětí, ve výpočtu účinnosti zabezpečení a ve vhodných případech v kontrole osvědčení.

 

3)

Seznam kontrolních úkonů, základní popis závad a přípustné stupně hodnocení

Označení stupňů závad:

A - lehká závada

B - vážná závada

C - nebezpečná závada

 

10. VHODNOST VOZIDLA

Podskupina kontrolních úkonů

Číslo položky

Položka

 

Základní popis závady

Hodnocení závady

 

 

A

B

C

10.1

Přední stěna (je-li použita pro zabezpečení nákladu)

10.1.1

Přední stěna je zeslabena částečnou korozí či deformacemi nebo je prasklá, kdy část ohrožuje neporušenost nákladního prostoru

 

10.1.1.1

Zeslabení částečnou korozí či deformacemi

 

B

 

10.1.1.2

Prasklá část ohrožující neporušenost nákladu

 

 

C

10.1.2

Přední stěna nemá dostatečnou pevnost (chybějící osvědčení nebo označení, je-li vyžadováno) a výšku vzhledem k přepravovanému nákladu

 

10.1.2.1

Nedostatečná pevnost (chybějící osvědčení nebo označení, je-li vyžadováno)

 

B

 

10.1.2.2

Nedostatečná výška vzhledem k přepravovanému nákladu

 

 

C

10.2

Boční stěny (jsou-li použity pro zabezpečení nákladu)

10.2.1

Boční stěny jsou zeslabeny částečnou korozí či deformacemi, nevyhovující stav závěsů nebo pojistek nebo jsou prasklé, závěsy a pojistky chybí nebo jsou nefunkční

 

10.2.1.1

Zeslabení částečnou korozí či deformacemi, nevyhovující stav závěsů nebo pojistek (zajištění)

 

B

 

10.2.1.2

Prasklé části, chybějící nebo nefunkční závěsy nebo pojistky (zajištění)

 

 

C

10.2.2

Boční stěny nemají dostatečnou pevnost výztuh (chybějící osvědčení nebo označení, je-li vyžadováno) a výšku vzhledem k přepravovanému nákladu

 

10.2.2.1

Nedostatečná pevnost výztuh (chybějící osvědčení nebo označení, je-li vyžadováno)

 

B

 

10.2.2.2

Nedostatečná výška vzhledem k přepravovanému nákladu

 

 

C

10.2.3

Desky bočních stěn nejsou vyhovující svým stavem nebo jsou prasklé

 

10.2.3.1

Desky bočních stěn nejsou vyhovující svým stavem

 

B

 

10.2.3.2

Prasklé desky bočních stěn

 

 

C

10.3

Zadní stěna (je-li použita pro zabezpečení nákladu)

 

10.3.1

Zadní stěna je zeslabena částečnou korozí či deformacemi nevyhovující stav závěsů nebo pojistek nebo jsou prasklé, závěsy a pojistky chybí nebo jsou nefunkční

 

10.3.1.1

Zeslabení částečnou korozí či deformacemi, nevyhovující stav závěsů nebo pojistek (zajištění)

 

B

 

10.3.1.2

Prasklé části, chybějící nebo nefunkční závěsy nebo pojistky (zajištění)

 

 

C

10.3.2

Přední stěna nemá dostatečnou pevnost (chybějící osvědčení nebo označení, je-li vyžadováno) a výšku vzhledem k přepravovanému nákladu

 

10.3.2.1

Nedostatečná pevnost (chybějící osvědčení nebo označení, je-li vyžadováno)

 

B

 

10.3.2.2

Nedostatečná výška vzhledem k přepravovanému nákladu

 

 

C

10.4

Klanice (jsou-li použity pro zabezpečení nákladu)

10.4.1

Klanice jsou zeslabeny částečnou korozí či deformacemi nebo jsou nedostatečně připevněny k vozidlu, dále jsou prasklé a připevnění k vozidlu je nestabilní

 

10.4.1.1

Zeslabení částečnou korozí či deformacemi, nebo jsou nedostatečně připevněny k vozidlu

 

B

 

10.4.1.2

Prasklé části, a připevnění k vozidlu je nestabilní

 

 

C

10.4.2

Klanice nemají dostatečnou pevnost nebo konstrukci a nedostatečnou výšku vzhledem k přepravovanému nákladu

 

10.4.2.1

Nedostatečná pevnost nebo konstrukce

 

B

 

10.4.2.2

Nedostatečná výška vzhledem k přepravovanému nákladu

 

 

C

10.5

Místa pro upevnění nákladu (jsou-li použita pro zabezpečení nákladu)

10.5.1

Místa pro upevnění nákladu nejsou vyhovující svým stavem a konstrukcí, nedostatečná odolnost vůči požadovaným zádržným silám,

 

10.5.1.1

Nevyhovující stav nebo konstrukce

 

B

 

10.5.1.2

Nedostatečná odolnost vůči požadovaným zádržným silám

 

 

C

10.5.2

Nedostatečný počet míst pro upevnění nákladu pro zajištění odolnosti vůči požadovaným zádržným silám

 

10.5.2.1

Nedostatečný počet

 

B

 

10.5.2.2

Počet není dostatečný pro zajištění odolnosti vůči požadovaným zádržným silám

 

 

C

10.6

Požadované zvláštní vybavení (je-li použito pro zabezpečení nákladu)

10.6.1

Požadované zvláštní vybavení je poškozeno, nevyhovuje svým stavem, prasklé a nedostatečně odolné vůči zádržným silám

10.6.1.1

Nevyhovující stav, poškozeno

 

B

 

10.6.1.2

Prasklá část, nedostatečná odolnost vůči zádržným silám

 

 

C

10.6.2

Požadované zvláštní vybavení je nevhodné pro přepravovaný náklad nebo chybí

 

10.6.2.1

Nevhodné pro přepravovaný náklad

 

B

 

10.6.2.2

Chybí

 

 

C

10.7

Podlaha (je-li použita pro zabezpečení nákladu)

10.7.1

Podlaha je poškozena, nevyhovuje svým stavem, prasklá a neschopná unést náklad

 

10.7.1.1

Nevyhovující stav, poškozena

 

B

 

10.7.1.2

Prasklá část, neschopnost unést naklad

 

 

C

10.7.2

Podlaha má nedostatečnou nosnost nebo je neschopná unést náklad

 

10.7.2.1

Nedostatečná nosnost

 

B

 

10.7.2.2

Neschopná unést náklad

 

 

C

20. ZPŮSOBY UPEVNĚNÍ NÁKLADU

Podskupina kontrolních úkonů

Číslo položky

Položka

Základní popis závady

Hodnocení závady

A

B

C

20.1

Zajištění zámkem, zablokování a přímé připoutání

20.1.1

Přímé připevnění nákladu (zablokování)

 

20.1.1.1

Vzdálenost směrem dopředu k přední stěně, jeli tato stěna použita k zabezpečení nákladu

 

20.1.1.1.1

Je příliš velká

 

B

 

20.1.1.1.2

Více než 15 cm a hrozí nebezpečí proražení stěny

 

 

C

20.1.1.2

Vzdálenost směrem k boční stěně, je-li tato stěna použita k zabezpečení nákladu

 

20.1.1.2.1

Je příliš velká

 

B

 

20.1.1.2.2

Více než 15 cm a hrozí nebezpečí proražení stěny

 

 

C

20.1.1.3

Vzdálenost směrem dozadu k zadní stěně, je-li tato stěna použita k zabezpečení nákladu

 

20.1.1.3.1

Je příliš velká

 

B

 

20.1.1.3.2

Více než 15 cm a hrozí nebezpečí proražení stěny

 

 

C

20.1.2

Zabezpečovací zařízení jako např. upevňovací kolejnice, blokovací nosníky, pomocné řezivo a klíny vpředu, na stranách a vzadu

 

20.1.2.1

Zabezpečovací zařízení je nevhodně připevněno k vozidlu, nedostatečně připevněno nebo nedostatečně odolné vůči zádržným silám

 

20.1.2.1.1

Nevhodné připevnění k vozidlu

A

 

 

20.1.2.1.2

Nedostatečné připevnění

 

B

 

20.1.2.1.3

Nedostatečná odolnost vůči zádržným silám, volné uchycení

 

 

C

20.1.2.2

Zabezpečovací zařízení je k zajištění nevhodné, nedostatečné nebo zcela neúčinné

 

20.1.2.2.1

Nevhodné zajištění

A

 

 

20.1.2.2.2

Nedostatečné zajištění

 

B

 

20.1.2.2.3

Zcela neúčinné

 

 

C

20.1.2.3

Zabezpečovací zařízení je částečně nevhodné nebo zcela nevhodné

 

20.1.2.3.1

Částečně nevhodné zabezpečovací zařízení

 

B

 

20.1.2.3.2

Zcela nevhodné zabezpečovací zařízení

 

 

C

20.1.2.4

Zabezpečovací zařízení není zcela vhodné nebo je zcela nevhodné

 

20.1.2.4.1

Zvolený způsob není zcela vhodný

 

B

 

20.1.2.4.2

Zvolený způsob není zcela nevhodný

 

 

C

20.1.3

Přímé zabezpečení sítěmi a plachtami

 

20.1.3.1

Přímé zabezpečení sítěmi a plachtami je poškozeno nebo ve velmi špatném stavu

 

20.1.3.1.1

Stav sítí a plachet (štítek chybí/je poškozený, ale jinak je předmět v dobrém stavu)

A

 

 

20.1.3.1.2

Zařízení pro upevnění nákladu jsou poškozená

 

B

 

20.1.3.1.3

Zařízení pro upevnění nákladu jsou ve velmi špatném stavu, pro další použití již nejsou vhodná

 

 

C

20.1.3.2

Přímé zabezpečení sítěmi a plachtami není dostatečně pevné nebo odolnost je nižší než 2/3 požadovaných zádržných sil

 

20.1.3.2.1

Nedostatečná pevnost sítí a plachet

 

B

 

20.1.3.2.2

Odolnost je na úrovni nižší než 2/3 požadovaných zádržných sil

 

 

C

20.1.3.3

U přímého zabezpečení sítěmi a plachtami není dostatečné upevnění nebo odolnost upevnění je na úrovni nižší než 2/3 požadovaných zádržných sil

 

20.1.3.3.1

Nedostatečné upevnění sítí a plachet

 

B

 

20.1.3.3.2

Odolnost upevnění je na úrovni nižší než 2/3 požadovaných zádržných sil

 

 

C

20.1.3.4

Přímé zabezpečení sítěmi a plachtami částečně nevhodné nebo zcela nevhodné

 

20.1.3.4.1

Sítě a plachty částečně nevhodné k zabezpečení nákladu

 

B

 

20.1.3.4.2

Zcela nevhodné

 

 

C

20.1.4

Oddělení částí nákladu a vycpávky prázdných prostor

 

20.1.4.1

Oddělení částí nákladu a vycpávky prázdných prostor není vhodné nebo jsou příliš velké mezery nebo jsou prázdné prostory mezi jednotlivými částmi nákladu

 

20.1.4.1.1

Nevhodnost oddělení a vycpávacích prvků

 

B

 

20.1.4.1.2

Příliš velké mezery či prázdné prostory mezi jednotlivými částmi nákladu

 

 

C

20.1.5

Přímé upevnění (horizontální, příčné, diagonální, smyčkové a pružinové upevňovací prvky)

 

20.1.5.1

U přímého upevnění není dosaženo požadované pevnosti upevnění nebo je menší než 2/3 požadované pevnosti

 

20.1.5.1.1

Není dosaženo požadované pevnosti upevnění

 

B

 

20.1.5.1.2

Méně než 2/3 požadované pevnosti

 

 

C

20.2

Zajištění třecím zámkem

20.2.1

Dosažení požadované pevnosti upevnění

 

20.2.1.1

Dosažení požadované pevnosti upevnění není dosaženo nebo je menší než 2/3

 

20.2.1.1.1

Není dosaženo požadované pevnosti upevnění

 

B

 

20.2.1.1.2

Méně než 2/3 požadované pevnosti

 

 

C

20.3

Použitá zařízení pro upevnění nákladu

20.3.1

Použitá zařízení pro upevnění nákladu jsou nevhodná nebo zcela nevhodná

 

20.3.1.1

Nevhodnost zařízení pro upevnění nákladu

 

B

 

20.3.1.2

Zcela nevhodné zařízení

 

 

C

20.3.2

Označení použitá u zařízení pro upevnění nákladu chybí nebo jsou poškozena

 

20.3.2.1

Označení (např. praporek / značka konce) chybí nebo je poškozené, ale jinak je zařízení v dobrém stavu

A

 

 

20.3.2.2

Označení (např. praporek / značka konce) chybí nebo je poškozené, avšak zařízení vykazuje značně zhoršený stav

 

B

 

20.3.3

Použitá zařízení pro upevnění nákladu jsou poškozená nebo ve velmi špatném stavu

 

20.3.3.1

Zařízení pro upevnění nákladu jsou poškozená

 

B

 

20.3.3.2

Zařízení pro upevnění nákladu jsou ve velmi špatném stavu, pro další použití již nejsou vhodná

 

 

C

20.3.4

Použitá zařízení pro upevnění nákladu, navijáky upevňovacího lana, jsou nesprávně použity nebo jsou vadné

 

20.3.4.1

Navijáky upevňovacího lana, nesprávné použití

 

B

 

20.3.4.2

Vadné navijáky upevňovacího lana

 

 

C

20.3.5

Použité nesprávné nebo nefunkční zařízení pro upevnění nákladu

 

20.3.5.1

Nesprávné použití zařízení pro upevnění nákladu (např. chybějící ochrana hran)

 

B

 

20.3.5.2

Použití nefunkčního zařízení pro upevnění nákladu (např. uzly)

 

 

C

20.3.6

Použitá zařízení pro upevnění nákladu jsou nevhodná nebo požadovaná pevnost je menší než 2/3

 

20.3.6.1

Nevhodné zařízení pro upevnění nákladu

 

B

 

20.3.6.2

Méně než 2/3 požadované pevnosti

 

 

C

20.4

Pomocné vybavení (např. protiskluzové rohože, ochrany hran, dorazové hrany)

20.4.1

Použití nevhodného, nesprávného, vadného nebo zcela nevhodného pomocného vybavení

 

20.4.1.1

Použití nevhodného vybavení

A

 

 

20.4.1.2

Použití nesprávného nebo vadného vybavení

 

B

 

20.4.1.3

Použité vybavení je zcela nevhodné

 

 

C

20.5

Přeprava sypkého, lehkého a volně loženého materiálu

20.5.1

U přepravy sypkého, lehkého a volně loženého materiálu může docházet ke ztrátě materiálu z vozidla za jízdy a může působit rušivě nebo nebezpečně

 

20.5.1.1

Ztráta sypkého materiálu odvátím z vozidla za jízdy na silnici může na účastníky silničního provozu působit rušivě

 

B

 

20.5.1.2

Představuje nebezpečí pro účastníky silničního provozu

 

 

C

20.5.2

U přepravy sypkého, lehkého a volně loženého materiálu není materiál adekvátně zabezpečen nebo dochází ke ztrátě nákladu, která představuje nebezpečí

 

20.5.2.1

Sypký materiál není adekvátně zabezpečen

 

B

 

20.5.2.2

Ztráta nákladu představuje nebezpečí pro účastníky silničního provozu

 

 

C

20.5.3

U přepravy sypkého, lehkého a volně loženého materiálu není materiál přikrytý nebo dochází ke ztrátě materiálu, která představuje nebezpečí pro účastníky silničního provozu

 

20.5.3.1

Lehký materiál není přikrytý

 

B

 

20.5.3.2

Ztráta nákladu představuje nebezpečí pro účastníky silničního provozu

 

 

C

20.6

Přeprava dřevěné kulatiny

20.6.1

Přepravovaný materiál (klády) je částečně uvolněný

 

 

C

20.6.2

U přepravy dřevěných kulatin není dosaženo požadované pevnosti upevnění nebo je upevnění menší než 2/3 požadované pevnosti

 

20.6.2.1

Není dosaženo požadované pevnosti upevnění

 

B

 

20.6.2.2

Méně než 2/3 požadované pevnosti

 

 

C

30. ZCELA NEZABEZPEČNÝ NÁKLAD

Podskupina kontrolních úkonů

Číslo položky

Položka

 

Základní popis závady

Hodnocení závady

 

 

A

B

C

30

Nezabezpečený náklad

 

 

C

 

Závady zjištěné provedením kontrolních úkonů uvedených ve skupině 20 nebo 30 nemají vliv na technickou způsobilost vozidla a proto se uvádějí pouze v poznámce dokladu o provedené technické silniční kontrole.“.

Přechodná ustanovení novel:

účinné od
znění čl. II zákona č. 2017/2018 Sb.1.10.2018


Poznámky pod čarou:

Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/47/EU ze dne 3. dubna 2014 o silničních technických kontrolách užitkových vozidel provozovaných v Unii a o zrušení směrnice 2000/30/ES.

Vyhláška č. 341/2014 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů

Poznámky pod čarou:
1

Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/47/EU ze dne 3. dubna 2014 o silničních technických kontrolách užitkových vozidel provozovaných v Unii a o zrušení směrnice 2000/30/ES.

2

Vyhláška č. 341/2014 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů