Toto mimořádné opatření nabývá platnosti dnem 24. dubna 2021.
Odůvodnění:
Výuka na vysokých školách je zásadním způsobem omezena již od března 2020, což v důsledku vede k narušení studia v mnoha případech v celém studijním programu, jde-li např. o dvouleté navazující magisterské studijní programy. Pro udržení relativně standardního průběhu studia již nicméně nastává doba, kdy je nezbytné omezení uvolňovat, aby mohli studenti svá studia řádně ukončit a bylo tak zabráněno destabilizaci systému z důvodů chybějících kvalifikovaných absolventů, kteří budou moci nastoupit k výkonu často společensky velmi žádoucích profesí (zdravotnické, pedagogické).
S ohledem na charakter jednotlivých studijních programů vysokých škol a míru praktické výuky (vč. laboratorní, umělecké, experimentální apod.) je třeba umožnit v co nejkratší době návrat studentů k praktické výuce v prezenční formě v omezených skupinách. Vysoké školy přijaly řadu opatření pro minimalizaci studijní neúspěšnosti a věnují speciální pozornost nejohroženějším skupinám studentů, nicméně neukončení semestru, akademického roku či studia povede k prodlužování studia a přinese s sebou mnoho negativních důsledků s celospolečenským dopadem (např. nedostatek absolventů, zhoršení finanční situace studentů, snížení možnosti přijímat nové studenty).
Vysoké školy dokázaly již na počátku pandemie onemocnění COVID-19 efektivně reagovat na neočekávanou situaci a byly schopny flexibilně řešit problémy v nejrůznějších oblastech. Díky excelentním výsledkům výzkumu a vývoje a aktivnímu zapojení pracovníků i studentů vysokých škol ve zdravotnictví, sociálních službách, výrobě a distribuci ochranných pomůcek a dezinfekčních prostředků byly zásadním způsobem zmírněny dopady pandemie na českou společnost. Vysoké školy vytvářely pro státní správu či zdravotnická zařízení nové informační systémy a softwarové aplikace, díky nimž mohly vybrané instituce efektivně spravovat rozsáhlou evidenci pacientů či odebíraných vzorků. Zástupci vysokých škol jsou rovněž členy krizových štábů a poradních skupin na mezinárodní, národní i regionální úrovni. Vysoké školy tak mají v souvislosti s řešením pandemických rizik rozsáhlé zkušenosti a jsou schopny nastavit funkční systémy minimalizace epidemiologických rizik úpravou provozu vysokých škol ve smyslu rozšíření osobní přítomnosti studentů vysokých škol na výuce a zkouškách.
S ohledem na charakteristiky nemoci COVID-19 a skutečnost, že nemusí být doprovázena viditelnými příznaky, je třeba předcházet šíření viru při kontaktu studentů a akademických či dalších pracovníků vysoké školy. Vhodným nástrojem je pravidelné testování. Taktéž s přihlédnutím ke kritériím proporcionality, je toto mimořádné opatření legitimní, jelikož sice na jedné straně dochází k zásahu do práv osob tím, že je jim nařizováno pravidelné testování, ale na straně druhé existuje všeobecný zájem na ochraně zdraví osob a zájem na snížení přenosu nákazy mezi jednotlivými studenty a pracovníky vysokých škol. Toto mimořádné opatření tedy splňuje požadavek kritéria proporcionality, jelikož cíl mimořádného opatření (ochrana zdraví osob, minimalizace šíření nákazy) převyšuje zásah do práv osob (povinné pravidelné testování), které toto opatření představuje.
Bez prevence šíření nemoci COVID-19 by vysoká škola nemusela být v současné situaci bezpečným prostředím a mohlo by kvůli uvolnění opatření ve školství docházet ke zhoršení celkové epidemiologické situace. Pokud by taková situace nastala, pak by došlo k ohrožení zdraví ostatních studentů, akademických a dalších pracovníků vysoké školy, a také dalších osob, které se s nimi stýkají ve škole i mimo školu.
Aby se tedy předešlo této situaci, umožňuje mimořádné opatření osobní přítomnost v prostorách vysoké školy těm studentům a uchazečům o studium, kteří budou testováni na přítomnost viru SARS-CoV-2 nebo jeho antigenu s negativním výsledkem.
Organizace testování je s ohledem na autonomii a výše popsané zkušenosti vysokých škol ponechána v samostatné kompetenci jednotlivých vysokých škol a mimořádné opatření se omezuje pouze na nejnutnější rámec. Za nezbytnou podmínku pro organizaci testování je považováno vytvoření organizačních opatření, která zajistí hladký a efektivní průběh testování na vysokých školách tak, aby byla zajištěna bezpečnost a zdraví nejen studentů, ale i akademických a dalších pracovníků vysokých škol. Tato organizační opatření připraví každá vysoká škola individualizovaně na základě znalostí potřeb svého provozu a aktuálních potřeb. Ubytovací zařízení bude v souladu s mimořádným opatřením stanovujícím provoz vysokých škol v provozu pro studenty, kterým je umožněna prezenční výuka na vysoké škole. Současně je třeba dodržovat přísná hygienická opatření a je třeba provádět testování ubytovaných osob.
Rámec, který je aktuálně tímto mimořádným opatřením nastaven, stanoví možnost prezenční účasti osobám, které nevykazují příznaky onemocnění COVID-19 a současně podstoupí test na přítomnost viru nebo antigenu viru SARS-CoV-2, které vysoká škola pro své studenty zajistí. Z povinnosti podstoupit test je stanovena výjimka pro individuální konzultace, individuální výuku a další individuální činnosti.
Vysoké školy zajistí svým studentům splnění podmínky testování. S ohledem na samostatnost a proaktivitu vysokých škol zejména ve výzkumu a vývoji není vhodné vymezovat konkrétní typy testovacích prostředků a ponechává se širší okruh, z něhož mohou vysoké školy vybírat, například využít také testy, které samy vyvinuly - samozřejmě při splnění přísných protiepidemických a hygienických opatření a příslušných schválení. Dále se stanovují výjimky z povinnosti podstoupení testu, které vycházejí z objektivních prokazatelných skutečností. Těmi jsou laboratorně prokázané prodělání onemocnění COVID-19, kompletní očkování v souladu s SPC a doložený negativní výsledek testu provedený poskytovatelem zdravotních služeb ne starší než 48 hodin.
Vysoké školy mají povinnost předem informovat dotčené osoby o povinnosti testování a o podrobnostech jeho organizace. Testování bude prováděno s frekvencí jedenkrát za 7 dní. V případě pozitivního výsledku testu jsou stanoveny příslušné postupy, jak pro studenty, tak pro vysoké školy. Student je povinen podstoupit tzv. konfirmační test a vysoké škole je stanovena informační povinnost ve vztahu k místně příslušné krajské hygienické stanici nebo Hygienické stanici hlavního města Prahy a také do aplikace COVID forms app, která slouží k evidenci organizovaného testování. Ustanovení uvádí minimální výčet údajů, které je třeba do aplikace zasílat.
Vzhledem ke specifickému postavení státních vysokých škol se toto mimořádné opatření na státní vysoké školy nevztahuje. V souladu s § 95 odst. 1 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), je Univerzita obrany součástí organizační složky státu Ministerstva obrany a Policejní akademie ČR organizační složkou státu Ministerstva vnitra. Studenti těchto vysokých škol jsou také v jiném postavení než studenti vysokých škol veřejných a soukromých, jsou většinou ve služebním poměru. Testování u nich tedy již probíhá podle jiných mimořádných opatření. Organizační záležitosti, a to včetně opatření v boji s epidemií na státních vysokých školách, si organizují příslušná ministerstva (v souladu s § 95 zákona o vysokých školách).
Pro účely plánovaných přijímacích řízení, u kterých je nezbytná osobní účast uchazeče o studium na vysoké školy, se stanoví povinnost prokázání negativního výsledku testu provedeného poskytovatelem zdravotních služeb. Obdobně jako v případě studentů je možné využití výjimek v případě prodělaného onemocnění COVID-19 a absolvovaného kompletního očkování dle SPC dané očkovací látky. Tyto skutečnosti je třeba náležitým způsobem doložit.
Platnost mimořádného opatření je stanovena k 24. dubnu 2021.