Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

5. 2. 2004, [Právní zpravodaj]
Rozhodnutí ESD a ESPS

(Výběr z nejdůležitějších rozhodnutí soudních orgánů EU v období 15. 12. 2003 – 15. 1. 2004)

Věc / Datum

Předmět sporu

K podstatným částem rozhodnutí

Budoucí vztah k právu ČR

Základní zásady práva ES

C-453/00Kühne & Hertz

13. 01. 2004

Přednost práva Společenství Princip právní jistoty Vývozní náhrady u zemědělských produktů

Princip právní jistoty patří mezi obecné právní zásady uznávané právem ES. Správní orgán může být nicméně za splnění následujících podmínek povinen přezkoumat své pravomocné rozhodnutí, pokud z pozdějšího rozsudku Evropského soudního dvora vyplývá, že se toto rozhodnutí opíralo o nesprávný výklad práva ES:- správní orgán je v souladu s národním právem oprávněn zrušit své předchozí rozhodnutí,- rozhodnutí správního orgánu nabylo platnosti díky rozsudku národního soudu poslední instance,- rozsudek národního soudu se, jak později ukázalo rozhodnutí Evropského soudního dvora, opíral o nesprávný výklad práva ES, aniž by národní soud vznesl žádost o předběžnou otázku a- dotčený subjekt se bezprostředně poté, co se dozvěděl o relevantním rozhodnutí Evropského soudního dvora, obrátil na příslušný správní orgán

obecná platnost/ primární právo ES z․č. 71/1967 Sb., správní řád

Obchodní politika

C-60/02Rolex a další

07. 01. 2004

Celní unie Nařízení Rady 3295/94/ES, kterým se stanoví opatření s cílem zakázat volný oběh, vývoz, zpětný vývoz a propuštění padělků a nedovolených napodobenin do režimu podmíněného osvobození od cla

Právní předpis členského státu EU, který neuplatňuje sankční mechanismus na tranzit padělků a napodobenin mezi nečlenskými státy EU, je v rozporu s právem ES. Národní soud je povinen vykládat národní právo v rámci mantinelů stanovených právem ES tak, aby bylo dosaženo cíle stanoveného evropskou právní normou (tzv. eurokonformní výklad – pozn.aut). Takovýto výklad nemůže nicméně sám o sobě založit nebo zpřísnit trestní odpovědnost dotčeného subjektu, který porušil předpisy práva ES.

nařízení se po vstupu ČR do EU stanou automaticky součástí českého právního řádu z.č. 191/1999 Sb., o opatřeních týkajících se dovozu, vývozu a zpětného vývozu zboží porušujícího některá práva duševního vlastnictví

Sociální politika

C-117/01K.B.

07. 01. 2004

Zásada rovného zacházení Směrnice Rady 75/117/EHS o sbližování právních předpisů členských států týkajících se provedení zásady stejné odměny za práci pro muže a ženy

V rozporu s Evropskou úmluvou o ochraně lidských práv a základních svobod (čl. 12 právo uzavřít manželství – pozn. aut.) a právem ES je národní právní předpis, který neuznává novou sexuální identitu jedince po jeho změně pohlaví a brání tomuto jedinci uzavřít manželství a splnit tak předpoklady pro nárok na pozůstalostní důchod.

z.č. 65/1965 Sb., zákoník práce z.č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění

C-440/00Kühne & Nagel

13. 01. 2004

Směrnice Rady 94/45/ES o zřízení Evropské rady zaměstnanců nebo vytvoření postupu pro informování a projednání se zaměstnanci v podnicích a skupinách podniků na úrovni Společenství

Směrnice ES předpokládá vytvoření Evropské rady zaměstnanců u podniků nebo u skupiny podniků, které operují ve více než dvou členských státech EU. V případě, že se ústřední správa skupiny podniků nachází mimo EU, je na jejím místě odpovědná za poskytnutí informací, které jsou nezbytné k zahájení jednání o zřízení Evropské rady zaměstnanců, tzv. fiktivní ústřední správa (podnik patřící ke skupině, jehož sídlo se nachází na území ES a má současně nejvyšší počet zaměstnanců – pozn. aut.). V případě, že skutečná ústřední správa neposkytne fiktivní ústřední správě nezbytné informace, je fiktivní ústřední správa povinna požadovat informace od ostatních podniků skupiny se sídlem na území ES.

z.č. 65/1965 Sb., zákoník práce

Ochrana životního prostředí

C-201/02Wells

07. 01. 2004

Posuzování vlivů na životní prostředí Směrnice Rady 85/337/EHS o posuzování vlivů některých veřejných a soukromých projektů na životní prostředí

Ustanovení Směrnice ES je třeba vykládat tak, že rozhodnutí příslušných úřadů, kterými je umožněno znovuzahájení těžební činnosti, v sobě zahrnují povolení této činnosti. Příslušné úřady jsou tedy povinny provést hodnocení dopadů činnosti na životní prostředí. Splnění této povinnosti se může dovolat za určitých podmínek i jednotlivec.

z.č. 100/2001 Sb.,o posuzování vlivů na životní prostředí