Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

27. 1. 2014, [Právní zpravodaj]
Rozšíření pravomocí NKÚ

Poslanci jednají o kontrole hospodaření s majetkem státu a územních samosprávných celků.

Dne 22. 1. 2014 Poslanecká sněmovna v prvním čtení vrátila navrhovatelům (74 poslancům) k dopracování návrh novely zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu, zatímco související poslanecký návrh novely Ústavy ČR návrh na vrácení ustál, prošel prvním čtením a byl přikázán k projednání kontrolnímu výboru, ústavně právnímu výboru a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj.

Cílem návrhu je rozšířit pravomoc Nejvyššího kontrolního úřadu o kontrolu hospodaření s majetkem veřejných institucí a právnických osob, v nichž má Česká republika nebo územní samosprávný celek majetkovou účast․

Podle čl. 97 odst. 1 Úst Nejvyšší kontrolní úřad vykonává kontrolu hospodaření se státním majetkem a plnění státního rozpočtu. Nově má kontrolovat:

a)

hospodaření s majetkem státu a s prostředky poskytnutými státu ze zahraničí,

b)

příjmy a výdaje státního rozpočtu, státní závěrečný účet, včetně závěrečných účtů kapitol státního rozpočtu, a příjmy a výdaje státních fondů,

c)

hospodaření s majetkem územních samosprávných celků a příjmy a výdaje jejich rozpočtů, a to pouze z hlediska souladu se zákony (zde se tedy nebude prověřovat účelnost a hospodárnost),

d)

hospodaření s majetkem veřejných institucí, jde-li o

1.

zdravotní pojišťovny,

2.

veřejné výzkumné instituce,

3.

dobrovolné svazky obcí,

4.

příspěvkové organizace územních samosprávných celků,

5.

Regionální rady regionů soudržnosti,

6.

Českou televizi,

7.

Český rozhlas,

8.

Českou tiskovou kancelář,

9.

veřejné vysoké školy,

10.

Českou národní banku (zde pouze při hospodaření v oblasti výdajů na pořízení majetku a výdajů na provoz),

e)

hospodaření s majetkem právnických osob, v nichž má Česká republika nebo územní samosprávný celek alespoň 50% majetkovou účast. Má-li v právnické osobě majetkovou účast Česká republika i územní samosprávný celek, jejich podíly se pro účely určení uvedené hranice sčítají.

Kontrolovat lze také:

a)

veřejné zakázky,

b)

koncesní smlouvy a koncesní řízení,

c)

ručení za závazky,

d)

hospodaření s dluhopisy,

e)

hospodaření s prostředky poskytnutými ze zahraničí,

f)

účinnost vnitřních kontrolních systémů.

Vláda k oběma návrhům vyjádřila souhlasné stanovisko s tím, že navrhuje ještě významnější rozšíření.

Předchozí (v pořadí již čtvrtý) pokus o rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu skončil neúspěšně v Senátu dne 30. 1. 2013 (více viz PZ 30/2013).