Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

25. 5. 2016, [Právní zpravodaj]
Povinný rok předškolního vzdělávání

Poslanci přehlasovali veto prezidenta.

Dne 24. 5. 2016 Poslanecká sněmovna setrvala na vládním návrhu novely školského zákona a přestupkového zákona, který dne 4. 5. 2016 prezident republiky vrátil Poslanecké sněmovně.

Cílem návrhu je zavést povinné předškolní vzdělávání, jednotné přijímací zkoušky na maturitní obory středních škol, povinnou maturitní zkoušku z matematiky pro některé obory a další změny.

Předškolní vzdělávání se organizuje pro děti ve věku zpravidla od 3 do 6 let, nejdříve však pro děti od 2 let․ Od počátku školního roku, který následuje po dni, kdy dítě dosáhne pátého roku věku, do zahájení povinné školní docházky dítěte, bude předškolní vzdělávání povinné․ Vzdělávání v mateřské škole zřizované státem, krajem, obcí nebo svazkem obcí se dítěti bude poskytovat bezúplatně od počátku školního roku, který následuje po dni, kdy dítě dosáhne pátého roku věku․ Zákonný zástupce dítěte, pro které je předškolní vzdělávání povinné, bude moci pro dítě v odůvodněných případech zvolit, že bude individuálně vzděláváno.

Návrh nově upravuje organizaci přijímacího řízení do prvního ročníku oborů středního vzdělání. V přijímacím řízení v oborech vzdělání s maturitní zkouškou se bude konat vždy jednotná přijímací zkouška z českého jazyka a literatury a z matematiky. Přípravu zadání testů jednotné zkoušky, jejich distribuci a zpracování a hodnocení výsledků testů bude zajišťovat Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání.

Návrh zmocňuje vládu, aby nařízením stanovila obory vzdělání, v nichž bude matematika povinným zkušebním předmětem společné části maturitní zkoušky. Podle tezí prováděcího nařízení se bude jednat o obory, ve kterých je matematika vyučována nejméně 10 hodin v týdenním přepočtu po dobu 4leté denní formy vzdělávání. Mezi ně patří i obor gymnázium.

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy se také zmocňuje k tomu, aby prováděcím právním předpisem stanovilo náležitosti žádosti o přezkoumání maturitní zkoušky.

Česká školní inspekce bude moci v odůvodněných případech provádět inspekční činnost i formou elektronického zjišťování údajů. Její působnost se rozšíří též na zjišťování a hodnocení podmínek a průběhu poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.

Schválené pozměňovací návrhy výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu Poslanecké sněmovny mimo jiné

-

zavádějí definici lesní mateřské školy jako mateřské školy, ve které vzdělávání probíhá především ve venkovních prostorách mimo zázemí lesní mateřské školy, které slouží pouze k příležitostnému pobytu; lesní mateřská škola nemůže být spádovou mateřskou školou,

-

zmocňují Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a Ministerstvo zdravotnictví, aby vyhláškou stanovily podmínky, za nichž lze v odůvodněných případech nabízet k prodeji nebo prodávat potraviny, které jsou v rozporu s výživovými požadavky na zdravou výživu dětí, žáků a studentů, pokud se nejedná o nabízení potravin k prodeji nebo prodej žákům do splnění povinné školní docházky (§ 32 odst. 2 ŠkolZ).

Schválené pozměňovací návrhy poslankyně Vlasty Bohdalové

-

zakládají nárok na místo ve školce i pro dvouleté děti s účinností od roku 2020,

-

prodlužují šestileté období výkonu práce na pracovním místě ředitele školy nebo školského zařízení o dobu, po kterou byl ředitel uvolněn pro výkon veřejné funkce.

Schválené pozměňovací návrhy poslance Františka Laudáta

-

zrušují omezení, že individuální vzdělávání lze povolit pouze žákovi prvního stupně základní školy; osoba, která bude žáka vzdělávat, musí mít alespoň střední vzdělání s maturitní zkouškou, a jedná-li se o žáka ve druhém stupni základní školy, vysokoškolské vzdělání; po dobu individuálního vzdělávání žáka za plnění stanovených podmínek bude odpovídat zákonný zástupce žáka,

-

umožňují samosprávným orgánům žáků a studentů se obracet nejen na ředitele, ale též na školskou radu [§ 21 odst. 1 písm. d) ŠkolZ].

Schválený pozměňovací návrh poslance Karla Fiedlera vypustil původně navrženou úpravu Národní rady pro vzdělávání, kterou mělo zřídit Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy jako svůj poradní orgán. Národní rada se měla vyjadřovat ke koncepčním materiálům v oblasti školství.

Stanovisko prezidenta republiky zmiňuje připomínky Svazu měst a obcí, které se obávají finančních dopadů stanovení spádových obvodů mateřských škol pro obce a finančních dopadů nároku na místo ve školce i pro dvouleté děti pro zřizovatele školek. Stanovisko navíc zmiňuje negativní postoj rady krajů k zavedení tzv. inkluze novelou č. 82/2015 Sb. (PZ 84/2015).