Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

30. 5. 2016, [Právní zpravodaj]
Rozšíření pravomocí NKÚ

Senátoři opět neschválili kontrolu hospodaření územních samosprávných celků.

Dne 26. 5. 2016 Senát neschválil poslanecký návrh novely Ústavy ČR a zamítnul související vládní návrh novely zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu.

Cílem návrhů bylo rozšířit pravomoc Nejvyššího kontrolního úřadu.

Podle čl. 97 odst. 1 Úst Nejvyšší kontrolní úřad vykonává kontrolu hospodaření se státním majetkem a plnění státního rozpočtu․ Nově měl kontrolovat hospodaření:

a)

s veřejnými prostředky a s prostředky poskytnutými z veřejných rozpočtů a

b)

s majetkem právnických osob s majetkovou účastí státu nebo územního samosprávného celku․ Podle návrhu prováděcího zákona měla být podmínkou vyšší než 50% majetková účast.

 

Návrh zákona byl přepracováním poslaneckého návrhu novely zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu, který dne 22. 1. 2014 Poslanecká sněmovna v prvním čtení vrátila navrhovatelům (74 poslancům) k dopracování (více viz PZ 17/2014).

Prováděcí návrh zákona specifikoval, že pro účely tohoto zákona se veřejnými prostředky měly rozumět:

a)

majetek státu nebo územního samosprávného celku, jakož i majetek jiné právnické osoby, jde-li o

1.

státní podnik, státní fond, státní příspěvkovou organizaci nebo jinou státní organizaci,

2.

zdravotní pojišťovnu,

3.

veřejnou výzkumnou instituci,

4.

dobrovolný svazek obcí,

5.

příspěvkovou organizaci zřízenou územním samosprávným celkem nebo dobrovolným svazkem obcí,

6.

regionální radu regionu soudržnosti,

7.

Českou televizi,

8.

Český rozhlas,

9.

veřejnou vysokou školu,

10.

školskou právnickou osobu zřízenou státem, územním samosprávným celkem nebo dobrovolným svazkem obcí,

11.

Českou národní banku,

b)

prostředky Evropské unie nebo jiné prostředky ze zahraničí poskytnuté státu na základě mezinárodní smlouvy.

 

Při kontrole územního samosprávného celku, jde-li o výkon jeho samostatné působnosti, a dobrovolného svazku obce měl Úřad prověřovat kontrolované činnosti v rozsahu povinností uložených územnímu samosprávnému celku zákony upravujícími způsob nakládání s jejich majetkem a způsob hospodaření s jejich finančními prostředky.

Předchozí (v pořadí již čtvrtý) pokus o rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu skončil neúspěšně v Senátu dne 30. 1. 2013 (více viz PZ 30/2013).

Schválený pozměňovací návrh poslance Romana Kubíčka zvyšoval počet členů Úřadu z 15 na 17.

Návrh zákona sice míří zpět do Poslanecké sněmovny, ale legislativní proces návrhu ústavního zákona končí.

Senát současně usnesením „doporučil vládě ČR předložit návrh změny Ústavy České republiky týkající se rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu a návrh změny zákona č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, až současně s návrhem na odstranění duplicit kontrolních systémů“.