Dne 5. 11. 2019 prošel prvním čtením v Poslanecké sněmovně vládní návrh novely daňového řádu.
Cílem návrhu je zjednodušení a zrychlení administrativy pro daňové subjekty i správce daně.
Nově koncipovaná daňová informační schránka (§ 69 DŘ) daňovému subjektu umožní
a) | získávat informace shromažďované ve spisu a na osobním daňovém účtu tohoto daňového subjektu v rozsahu a členění, v jakém jsou tyto informace v daňové informační schránce soustředěny, |
b) | získávat vybrané informace o svých právech a povinnostech, |
c) | činit podání s využitím vybraných informací, které o něm správce daně zpracovává (například předvyplňování daňových přiznání)․ |
Schránka také zjednoduší pověření jiné osoby k vyřizování daňových záležitostí.
Elektronizace má být podpořena zejména prodloužením lhůty pro podání daňového přiznání u daní z příjmů o 1 měsíc v případě podání elektronicky (§ 136 odst. 2 DŘ) a kratší lhůtou pro vrácení vratitelného přeplatku v případě elektronicky podaných žádostí.
Zefektivnění procesu daňové kontroly má přinést korespondenční forma komunikace – oznámení. Oznámení doručované v souvislosti s daňovou kontrolou nebude obsahovat odůvodnění a nebude lze proti němu uplatnit opravné prostředky.
Komplexní revize úroků v daňovém řádu znamená mimo jiné
- | snížení reparačních úroků na úroveň standardního úroku z prodlení uplatňovaného v soukromoprávní oblasti – výše úroku z prodlení bude odpovídat výši úroku z prodlení podle občanského zákoníku (pokles o 6 % na 10 %), |
- | snížení kompenzačního úroku z posečkání hrazeného daňovým subjektem – výše úroku z posečkané částky bude odpovídat polovině úroku z prodlení nebo jeho obdoby podle jiného zákona, nejvýše však polovině úroku z prodlení podle tohoto zákona (pokles o 3 %), |
- | zvýšení kompenzačního úroku z daňového odpočtu vypláceného daňovému subjektu – výše úroku z vratitelného přeplatku bude odpovídat výši úroku z prodlení (nárůst o 2 %). |
Návrh umožní vyplatit formou zálohy část nárokovaného daňového odpočtu, která není ze strany správce daně prověřována kontrolním postupem. V případě, kdy tak stanoví zákon, vznikne daňovému subjektu nárok na zálohu na daňový odpočet ve výši odpovídající té části daňového odpočtu nárokovaného v jím podaném daňovém tvrzení, kterou správce daně nehodlá prověřovat v rámci
a) | daňové kontroly, která není zahajována v plném rozsahu, |
b) | zahajovaného postupu k odstranění pochybností, nebo |
c) | prováděné daňové kontroly. |
Správce daně rozhodnutím přidělí daňovému subjektu vlastní identifikátor v případě, že o jeho přidělení daňový subjekt, který je fyzickou osobou a který jej dosud nemá přidělen, požádá; takto přidělený vlastní identifikátor tvoří kmenovou část daňového identifikačního čísla (v DIČ tak nahradí rodné číslo).
Návrh ustál hlasování o vrácení k dopracování a poté byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jakožto výboru garančnímu.