Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

27. 5. 2020, [Právní zpravodaj]
Širší pravomoc obecní policie

Poslanci odmítli, aby strážníkům místo maturitní zkoušky stačil výuční list.

Dne 27. 5. 2020 Poslanecká sněmovna setrvala na své verzi poslaneckého návrhu novely zákona o obecní policii.

Cílem návrhu je efektivnější výkon činnosti obecní policie.

Strážník bude moci být v základním pracovněprávním vztahu strážníka pouze k jedné obci (pokud má jeden strážník působit na území vícera obcí, lze toho dosáhnout uzavřením veřejnoprávní smlouvy podle § 3a ObcPol).

Podmínky bezúhonnosti a spolehlivosti čekatele a strážníka budou zpřísněny (§ 4a4b ObcPol). Navrhovaná úprava je obdobou § 14 SlPoBez, resp. se podobá § 23 ZbrZ․ Při posuzování bezúhonnosti se nebude přihlížet k zahlazení odsouzení. Nově si sama obec si za účelem ověření, že uchazeč o zaměstnání strážníka splňuje podmínky bezúhonnosti, elektronicky vyžádá opis z evidence Rejstříku trestů.

Strážník bude oprávněn předvést osobu na nejbližší útvar Policie České republiky i mimo území obce, která zřídila obecní policii nebo která je smluvní stranou veřejnoprávní smlouvy podle § 3a nebo 3b ObcPol.

Odebrat zbraň bude moci strážník nejen na místě veřejně přístupném (§ 14 ObcPol).

Rozšířena budou i oprávnění strážníka

− požadovat prokázání totožnosti (§ 12 ObcPol),

− zakázat vstup na určená místa (§ 15 ObcPol) a

− vyzvat osobu k vydání věci a věc odejmout (§ 17 ObcPol).

Strážník bude v pracovní době oprávněn nosit pouze služební zbraň.

Obecní policie bude oprávněna získávat v souvislosti s odhalováním přestupků informace podle obdobné úpravy jako v § 67 odst. 1, 3 a 4 PolČR.

Schválené pozměňovací návrhy výboru pro bezpečnost Poslanecké sněmovny mimo jiné

− při podání vysvětlení osobou mladší 15 let umožňují, aby namísto jejího zákonného zástupce postačovala přítomnost jejího opatrovníka, a nelze-li jejich přítomnost zajistit a věc nesnese odkladu, bude stačit přítomnost pracovníka orgánu sociálně-právní ochrany dětí (§ 11 odst. 2 ObcPol); zástupce nebo opatrovník pak o tom budou vyrozuměni,

− rozšiřují oprávnění strážníka použít pouta také proti osobě, která ohrožuje vlastní zdraví nebo se pokusí o útěk bezprostředně po zákroku strážníka [§ 18a odst. 1 písm. c) ObcPol].

Schválený pozměňovací návrh poslance Jiřího Maška stanoví, že strážníkovi, který plnil úkoly podle tohoto zákona v hlavním pracovním poměru po dobu nejméně 15 let a dosáhl věku 50 let, bude příslušet odchodné při skončení pracovního poměru. Základní výše odchodného bude činit jeden průměrný měsíční výdělek. Za každý ukončený rok pracovního poměru nad dobu 15 let se odchodné zvýší o jednu třetinu průměrného měsíčního výdělku strážníka; celková výše odchodného nebude smět překročit šestinásobek jeho průměrného měsíčního výdělku.

Senátoři navrhovali mimo jiné

− umožnit stát se strážníkem i se středním vzděláním s výučním listem (nyní je podmínkou maturitní zkouška),

− vypustit podmínku věku 50 let pro nárok na odchodné,

− podmínit odchodné dobou 15 let ve vztahu k jedné obci (nebudou se sčítat pracovní poměry k různým obcím),

− osvobodit odchodné od daně z příjmů,

− upravit pravomoc při prokázání totožnosti obdobně jako u Policie ČR.

Senátoři připojili doprovodné usnesení: „I. Senát konstatuje, že

a)

předmětný návrh novely zákona o obecní policii je pokračováním řady nesystémových legislativních změn v postavení obecní policie, které ji vzdalují od místních záležitostí veřejného pořádku v rámci samostatné působnosti obce a zavlékají tento orgán obce do zabezpečování veřejného pořádku a bezpečnosti v působnosti státu,

b)

posilování pravomoci obecní policie může být jistou měrou důsledkem potřeby kompenzovat oslabenou přítomnost státní policie v obcích, což však nesmí být důvod deformace principů ústavního uspořádání funkcí státu a územní samosprávy.

II.

Senát vyzývá vládu, aby připravila závaznou koncepci zabezpečení veřejného pořádku v obcích, která by zamezila dalším nesystémovým změnám ve směřování obecní policie a obnovila odpovídající naplňování funkce veřejného pořádku a bezpečnosti příslušející státu.“

Návrh míří k prezidentu republiky.