Za hlavní cíl regulace jsou tradičně označována především žádoucí propojení ekonomických a společenských zájmů, respektive zájmu na zisku, který ovládá soukromý sektor, a zájmu veřejného. Regulace se snaží potlačit negativní externality podnikatelské činnosti zvláště v určitých environmentálně exponovaných sektorech (například výroba textilií, zemědělství nebo těžba nerostných surovin). Proponenti této regulace často uvádí, že zefektivnění podnikatelského prostředí povede k větší konkurenceschopnosti unijního trhu. Udržitelnost a náležitá péče při podnikání tak budou pro dotčené⛘podnikatele jejich konkurenční výhodou, jíž budou reagovat na stále rostoucí tlak trhu na udržitelné jednání.
1. Osobní působnost směrnice
Osobní působnost směrnice je široká a částečně koresponduje s osobní působností CSRD (když ta dopadá při splnění určitých kritérií i na malé a střední podniky). Podle čl. 2 CS3D ve znění dle Evropského parlamentu pravidla dopadnou jednak na takovou podnikající společnost se sídlem v Evropské unii, která (i) měla v posledním účetním období v průměru více než 250 zaměstnanců a čistý celosvětový obrat vyšší než 40 milionů eur, nebo která (ii) je mateřskou společností skupiny, která měla v posledním účetním období v průměru více než 500 zaměstnanců a čistý celosvětový obrat vyšší než 150 milionů eur. Směrnice se ale má vztahovat rovněž na takovou společnost se sídlem mimo Evropskou unii, která (i) dosáhla čistého celosvětového obratu ve výši více než 150 milionů eur, přičemž alespoň 40 milionů eur z tohoto obratu vytvořila v Unii v účetním období předcházejícím poslednímu účetnímu období, anebo která (ii) je mateřskou společností skupiny, která měla v posledním účetním období v průměru více než 500 zaměstnanců a čistý celosvětový obrat vyšší než 150 milionů eur, přičemž alespoň 40 milionů eur z tohoto obratu vytvořila v Unii. Do obratu společností mimo Evropskou unii se přitom má započítat rovněž obrat licenčních partnerů. Z uvedeného je patrné, že regulace zřejmě bude mít velmi značný exteritoriální účinek. Zároveň je evidentní, že zahrnutím dceřiných společností (tj. celé skupiny) a licenčních partnerů se směrnice snaží reagovat na obvyklou praxi diverzifikace rizika nadnárodních společností prostřednictvím vytváření rozvětvených seskupení a outsourcingu.
Jak plyne z recitálu směrnice, cílem regulace je zajistit, aby společnosti působící na vnitřním trhu Evropské unie přispívaly ke globálně udržitelnému rozvoji a přechodu ekonomik a společností k udržitelnosti prostřednictvím identifikace, prevence, zmírňování, odstranění či minimalizace potenciálních nebo skutečných nepříznivých dopadů na lidská práva a životní prostředí. Podstatou přijímané směrnice tak bude povinnost společností jednat při jejich činnosti s náležitou péčí ve vztahu ke skutečným, ale i potenciálně nepříznivým dopadům vlastní činnosti, jakož i činnosti dceřiných společností a obchodních partnerů v rámci tzv. hodnotového řetězce (value chain) na lidská práva a životní prostředí. Hodnotový řetězec v sobě zahrnuje jak přímé, tak nepřímé obchodní partnery povinné společnosti. Je přitom pojmem širším než pojem dodavatelský řetězec (supply chain). Hodnotový řetězec zahrnuje obchodní partnery z obou stran z hlediska produktové činnosti společnosti – nejen výrobce, dodavatele, přepravce či zpracovatele surovin, ale také například partnery zajišťující marketing produktu nebo ekologickou likvidaci odpadu z výroby.
Směrnice evidentně prioritizuje první dvě z celkem tří složek ESG. Velký důraz klade na ochranu životního prostředí a lidských práv, tomu ostatně nasvědčuje i vymezení nepříznivých dopadů podnikání, na něž regulace cílí. Směrnice ve znění Evropské komise i Evropského parlamentu cílí na eliminaci nepříznivých dopadů na lidská práva a životní prostředí. Nepříznivé dopady na řádnou správu se v návrhu Evropské komise nereflektují, jistou relevanci se jim však snaží dát Evropský parlament svými pozměňovacími návrhy. Zdá se tak, že třetí ze složek udržitelnosti – Governance – ustupuje do pozadí. Tento krok lze vnímat jako posun od udržitelné správy a řízení podnikatele jako cíle (Governance) k udržitelné správě a řízení jako prostředku k naplňování dalších složek ESG (Environment a Social).
2. Konkrétní povinnosti dle směrnice
Podnikatelé, respektive podnikající společnosti jednající s náležitou péčí dle CS3D budou povinny zavést a pravidelně aktualizovat politiku náležité péče a pravidelně provádět prověrku udržitelnosti celého hodnotového řetězce (mandatory due diligence). Evropský parlament tuto povinnost modifikoval jako kontinuální ověřování implementace a monitorování adekvátnosti a efektivity povinností a opatření učiněných v souladu se směrnicí. Povinností společností bude odhalovat hrozící pravděpodobná a závažná rizika z pohledu udržitelnosti. Půjde tedy (podle pozměněného znění) o tzv. risk-based approach, který by měl prioritizovat identifikaci a řešení závažných a pravděpodobných dopadů před dopady bagatelními. Samotná identifikace takových rizik s sebou nutně ponese povinnost upravit korporátní systémy řízení rizik.
Součástí podrobně vymezených povinností, které směrnice přinese, tak bude také zavedení interního kodexu chování, zavedení informačních kanálů (whistleblowing) a dalších preventivních opatření. Společnosti by měly vyhotovovat rovněž tzv. klimatický plán tranzice, tedy plány, v nichž popíší, jakými způsoby přispějí při své podnikatelské činnosti k naplňování globálních cílů pro udržitelné hospodaření, především⛘snižování globálního oteplování o 1.5 °C a dosahování klimatické neutrality. Mezi tyto způsoby by mělo patřit kupříkladu i navázání variabilních odměn (především výkonnostních bonusů) řídících osob společnosti na plnění cílů udržitelného hospodaření.
Z mého pohledu nejkontroverznějšim důsledkem přijetí CS3D bude povinnost zohlednit požadavky udržitelnosti ve smluvních ujednáních s obchodními partnery v rámci celého hodnotového řetězce. Směrnice ukládá společnostem přizpůsobit svou obchodní strategii a zakotvit do smluvních ujednání s vlastními obchodními partnery smluvní záruky vázané na kritéria udržitelnosti (záruky, že partner bude dodržovat kodex chování společnosti, popřípadě že splní stanovená preventivní nebo nápravná opatření). Dále uvádí, že společnosti mohou své obchodní partnery požádat („Partners could be asked to…“) o zakotvení přiměřených a nediskriminačních záruk do jejich smluv s dalšími obchodními partnery v rámci hodnotového řetězce. Z textu není patrné, zda se ve vztahu k požádání partnerů jedná o povinnost, nebo doporučení, otázka vymahatelnosti takového požádání je tudíž více než sporná.
Značné obtíže při vyjednávání obchodních vztahů na straně povinných společností a nemalé transakční náklady na straně těchto společností i obchodních partnerů mohou vyvolávat vyjednávání s těmi obchodními partnery, kteří jsou součástí hned několika hodnotových řetězců více povinných společností, zvláště pak takových povinných společností z různých jurisdikcí (například EU a non-EU). Každá společnost může využívat vlastní doložky a smluvní ujednání týkající se udržitelnosti. Rozdílnost těchto doložek bude plnění směrnicí stanovených povinností nutně ztěžovat. Toho si je vědoma sama Evropská komise. Proto čl. 12 CS3D upravuje závazek Evropské komise přijmout pokyny týkající se dobrovolných vzorových smluvních ustanovení. Problém rozdílnosti unijních a mimounijních regulací však takový krok plně nevyřeší.
Nejasné je též, jakým způsobem by měly společnosti plnit vágně formulovanou povinnost poskytovat cílenou a přiměřenou podporu obchodním partnerům naplňujícím znaky malého či středního podniku (tzv. SMEs). Původní znění Evropské komise nedávalo odpověď na otázku, zda se má jednat o finanční nebo nefinanční, tedy administrativní podporu. Evropský parlament doplnil, že má jít o podporu finanční i administrativní, a zároveň vypustil limitaci podpory pouze na takové případy, kdy by plnění smluvních záruk udržitelnosti, včetně preventivních nebo nápravných opatření, mělo ohrozit konkrétního partnera na existenci. Úprava také počítá s tím, že společnosti ponesou za malé a střední podniky v rámci svého hodnotového řetězce náklady auditu udržitelnosti. Jsou takové požadavky adekvátní, když už compliance náklady na straně samotné povinné společnosti budou značné? Podpora malých a středních podniků je jistě cílem legitimním a vedoucím k větší variabilitě a diverzitě trhu, nicméně SMEs jsou tak legálně staveny do role černých pasažérů, za které náklady na udržitelné compliance uhradí společnosti větší. Jak budou tyto náklady vzájemně vypořádávány, když navíc směrnice garantuje možnost (ve znění dle Evropské komise), respektive povinnost (ve znění dle Evropského parlamentu) poskytovat SMEs finanční podporu, není v tuto chvíli zřejmé.
Ustanovení čl. 7 odst. 5, respektive čl. 8 odst. 6 CS3D ve znění dle Evropského parlamentu stanoví, že společnost, která dojde k závěru, že výše uvedené smluvní záruky či preventivní opatření ve vztahu k jejím přímým i nepřímým obchodním partnerům nepostačují k předejití, zmírnění potenciálních nepříznivých dopadů či odstranění již existujících nepříznivých dopadů, je povinna zdržet se uzavření nového závazku či rozšíření závazku existujícího. Zrcadlově bude povinna pozastavit nebo dokonce ukončit obchodní vztah s konkrétním obchodním partnerem, u něhož samotného nebo v rámci jehož hodnotového řetězce byl alokován nepříznivý dopad. To vše má dle Evropského parlamentu být povinné v případě, že společnost způsobila nebo přispěla ke vzniku takového dopadu, tedy pokud sama selhala v plnění náležité péče a její due diligence neodhalilo rizika v rámci jejího hodnotového řetězce. Povinnost neuzavřít, respektive ukončit smluvní vztah je formulována jako prostředek náležité péče ultima ratio („last resort“), pokud jiné prostředky stanovené směrnicí nedostačují.
Výše popsaná regulace obchodních vztahů představuje přímý zásah do smluvní autonomie podnikatelů v rámci Evropské unie a významně zasahuje do globální hospodářské soutěže. Zcela evidentně jejím prostřednictvím dochází k internalizaci negativních externalit hospodářství na straně samotných podnikatelů. Jak upozorňuje Pacces, z ekonomicko-právního hlediska lze CS3D interpretovat jako pokus vypořádat se s omezenou odpovědností korporací (právně přesněji omezeným ručením společníků kapitálových společností), která jim umožňuje vyhýbat se plné odpovědnosti při porušování lidských práv a znečišťování životního prostředí.
Nadto evropští podnikatelé tímto budou suplovat a financovat ochranu životního prostředí a lidských práv ve třetích zemích. Přitom, za určitých podmínek může plnění této povinnosti naopak negativní dopady ještě prohloubit. Například ukončení spolupráce textilní společnosti se společností⛘z rozvojové země zaměstnávající jako švadleny děti povede v konečném důsledku k tomu, že děti přijdou pro sebe a svou rodinu o tolik potřebnou, jakkoliv nuznou mzdu. Evropský parlament proto částečně zmírňuje dopady této Evropskou komisí formulované povinnosti, když požaduje, aby předtím, než společnost učiní kroky mající vliv na trvání obchodního vztahu, vyhodnotila, zda plnění povinnosti nezpůsobí závažnější negativní dopady než ty, které samu povinnost vyvolaly. Ruku v ruce s úvahami Evropského parlamentu, jež vedly k doplnění tohoto procesu hodnocení dopadů, zřejmě bylo zvažováno, jak více eliminovat rizika dětské práce (často spojená s textilním průmyslem). Evropský parlament totiž navrhuje doplnit do čl. 7 a 8 CS3D také povinnost společnosti, aby při distribuci a prodeji svého zboží či poskytování služby přijala taková vhodná opatření, aby zajistila, že složení, design a propagace výrobku nebo služby budou v souladu s unijním právem Unie a nepovedou k nepříznivým dopadům, zvláště pak k nepříznivým dopadům na děti. Tuto úpravu však lze číst jako nepřímé rozšíření teritoriálních účinků unijní regulace týkající se kvality výrobků a služeb na mimounijní obchodní partnery společností v rámci jejich hodnotových řetězců. Uplatňování a vynucování takové vágně formulované povinnosti bude velmi problematické.
3. Sankce
Pakliže povinná společnost nebude schopna vypočteným povinnostem dostát, stanoví směrnice specifické sankční mechanismy. Vedle oprávnění dohledových orgánů ukládat nápravná opatření a peněžité sankce (vázané na čistý celosvětový obrat společnosti), tj. vedle veřejnoprávních sankcí, které mají být dle dikce směrnice účinné, přiměřené a odrazující, ukládá směrnice členským státům, aby upravily soukromoprávní odpovědnost společností za škody vniklé porušením náležité péče. Tato odpovědnost by měla být dalekosáhlejší než nám již dnes známá odpovědnost za škodu z provozní činnosti (dle § 2924 ObčZ), která sankcionuje i negativní vliv na okolí (například imise), či odpovědnost za škodu způsobenou provozem zvlášť nebezpečným (§ 2925 ObčZ).
Jestliže společnost nezajistí compliance celého svého hodnotového řetězce a v důsledku toho dojde ke vzniku nepříznivého dopadu, bude odpovědná za vzniklé škody. Směrnice ve znění pozměňovacích návrhů Evropského parlamentu pracuje s formulací způsobení nebo přispění k nepříznivému dopadu. Z toho lze usuzovat, že odpovědnost za škodu má mít charakter deliktní odpovědnosti subjektivní, u níž se bude zkoumat zavinění. Otázkou v takovém případě je, kdo ponese důkazní břemeno ohledně zavinění při porušení náležité péče. Recitál směrnice ve znění navrhovaném Evropským parlamentem naznačuje, že by členské státy v tomto případě měly zvážit obrácení důkazního břemene. Z anglické dikce recitálu však nelze jednoznačně určit, zda se přenos důkazního břemene skutečně vztahuje k zavinění, a nikoliv k samotné hypotéze normy (tj. k porušení náležité péče). Nelze tak vyloučit, že by tato odpovědnost mohla být vyložena jako objektivní (kdy by povinná společnost prokazovala vynaložení dostatečné náležité péče). Zda by v takovém případě směrnice připouštěla transpozici s úpravou tzv. alternativní (potenciální) kauzality, která je dnes upravena v § 2925 odst. 2 ObčZ v případě odpovědnosti za škodu způsobenou provozem zvláště nebezpečným a která umožňuje zohlednit i jiné možné příčiny vzniku škody (újmy), není zřejmé a bylo by otázkou výkladu.
Není také zřejmé, jaký bude okruh osob oprávněných domáhat se náhrady škody. Pakliže dojde ke vzniku nepříznivého dopadu například v Bangladéši, přičemž tento dopad způsobí dodavatel, který je součástí hodnotového řetězce české textilní společnosti, obvykle se uplatní právo země, v níž vznikla škoda (lex loci damni). Budou tedy moci takovou škodu vymáhat pouze unijní subjekty? Zřejmě ano. Velkou roli bude mít v takto vedených sporech výklad proporcionality regulace. Lze nicméně očekávat, že celá tato regulace povede k tomu, že podnikatelé budou v rámci svých obchodních vztahů maximálně využívat volbu práva a vyhýbat se tak unijní regulaci. Otázka výkladu rozhodného práva a povahy norem (subsumpce pod imperativní normy) bude jistě zásadní. Stejně tak se podnikatelé budou snažit regulaci vyhnout tím, že změní svůj domicil a odkloní svůj obrat v potřebném rozsahu mimo Evropskou unii.
Pozměňovací návrhy Evropského parlamentu dále doplňují do směrnice řadu procesních pravidel týkajících se soukromoprávní odpovědnosti dotčených společností, a to především povinnost členských států zajistit minimálně desetiletou promlčecí lhůtu nároků plynoucích z odpovědnosti za porušení náležité péče, zajistit možnost uložení předběžných opatření, podání hromadné žaloby či ediční povinnost dotčených společností.⛘