Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

10. 11. 2023, [Právní zpravodaj]
Urychlení výstavby strategicky významné infrastruktury

Poslanecká sněmovna dne 3. 11. 2023 ve 3. čtení schválila vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací (liniový zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.

Původním cílem návrhu byla minimalistická transpozice směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/1187 ze dne 7. července 2021 o zjednodušení opatření na zlepšení realizace transevropské dopravní sítě (TEN-T), novela však byla mnohonásobně rozšířena rozsáhlými pozměňovacími návrhy hospodářského výboru i jednotlivých poslanců.

Přijatý pozměňovací návrh poslance a ministra Martina Kupky v názvu zákona používá sjednocující pojem strategicky významné infrastruktury. Tím se zároveň ruší zkrácený název „liniový zákon“ zavedený k 1․ 1. 2021.

Návrhem dochází k rozšíření definice pojmu „dopravní infrastruktura“, a tím i působnosti zákona (§ 1 odst. 2 UVDI). Jde jednak o vnitrozemskou vodní cestu na úsecích Pardubice – státní hranice s Německem a Praha – Mělník a přístavy na ní, jednak o vybrané terminály železniční a silniční dopravy.

Přijaté pozměňovací návrhy do kategorie energetické infrastruktury (§ 1 odst. 4 UVDI) doplňují dobíjecí stanice, vodíkové čerpací stanice a čerpací stanice na zkapalněný metan.

Pozměňovací návrh hospodářského výboru doplňuje definici strategické investiční stavby (§ 1 odst. 13 UVDI); tou se rozumí stavba pro výrobu a skladování umisťovaná v zastavitelných nebo transformačních plochách o rozloze nejméně 100 ha vymezených k tomuto účelu v územním rozvojovém plánu nebo v zásadách územního rozvoje, pokud je uvedena v příloze k zákonu. Posuzování vlivů záměru strategické investiční stavby zajišťuje Ministerstvo životního prostředí. Stavební úřad není oprávněn prodloužit lhůtu pro rozhodnutí o žádosti o povolení záměru strategické investiční stavby (nový § 2n UVDI).

Výborový pozměňovací návrh dále definuje stavbu pro energetickou bezpečnost, kterou se v zásadě rozumí stavba v areálu jaderného zařízení. Proti rozhodnutí o povolení záměru stavby pro energetickou bezpečnost nebude přípustné odvolání.

Nová část třetí UVDI upraví stavby vybrané transevropské dopravní infrastruktury včetně vymezení časového rámce pro ukončení relevantních správních řízení. V principu by postup udělování povolení neměl překročit dobu 4 let.

Novela umožní poskytování předběžných informací vztahujících se k uskutečnění konkrétních staveb vybrané transevropské dopravní infrastruktury v rozsahu výrazně přesahujícím požadavky StavZ.

Dále se zajišťuje zveřejňování obecných informací týkajících se staveb vybrané transevropské dopravní infrastruktury Ministerstvem pro místní rozvoj, a stanovují se zvláštní pravidla pro určení rozhodného práva v oblasti zadávání veřejných zakázek u přeshraničních stavebních záměrů.

Přijatý pozměňovací návrh poslance a ministra Martina Kupky umožňuje vládě do doby vydání územního rozvojového plánu rozhodnout o pořízení dílčího územního rozvojového plánu pro vybraný záměr dopravní infrastruktury celostátního nebo mezinárodního významu (nový § 2l UVDI).

Přijatý pozměňovací návrh poslance Libora Turka v zákoně č. 367/2021 Sb., o opatřeních k přechodu České republiky k nízkouhlíkové energetice upravuje smlouvu o vyrovnávacím režimu uzavíranou mezi

1.

Českou republikou,

2.

operátorem trhu, a

3.

oprávněným investorem nízkouhlíkové výrobny

upravující podmínky pro výplatu vyrovnávací platby a vzájemná práva a povinnosti k zajištění výroby a dodávky elektřiny z nízkouhlíkové výrobny do elektrizační soustavy České republiky. Účelem smlouvy je zajištění podpory příjmů investora s cílem dosáhnout návratnosti vynaložených investic.

Další pozměňovací návrh poslance Libora Turka umožňuje státu ovlivňovat kontrolu nad energeticky strategickými celky (v oblasti elektřiny, zemního plynu nebo centrálního zásobování teplem). K nabytí vlivu nad energeticky strategickým celkem bude třeba souhlas Ministerstva průmyslu a obchodu (nový § 3a EnerZ).

Přijatý pozměňovací návrh poslance Ondřeje Lochmana měl za cíl do StavZ 2006 doplnit plánovací smlouvu jakožto veřejnoprávní smlouvu uzavíranou mezi stavebníkem a obcí, a to zrcadlově k § 130132 StavZ. Tyto novelizační body však nabývají účinnosti k 1. 1. 2024, kdy bude StavZ 2006 již rušen, čímž se změna stává nezapracovatelnou.

Poslanecká sněmovna v doprovodném usnesení bere v potaz klesající trend dostupnosti stavebního kamene a štěrkopísku a doporučuje vládě, aby z výběru lokalit pro těžbu stavebního kamene a štěrkopísku jako strategických surovin určených pro realizaci liniových staveb vyjmula všechny oblasti, kde je těžba rizikem ohrožení zdroje pitné vody.

Návrh byl postoupen Senátu. Účinnosti má z větší části nabýt dne 1. 1. 2024.