V této souvislosti je třeba nejprve rozporovat část výše uvedené argumentace Jiřího Říhy. Není mi totiž zřejmé, z čeho Jiří Říha dovozuje, že zákonodárce zmíněná přechodná ustanovení do dílčích novelizací vkládal „vcelku uvážlivě“. Přiznám se totiž, že nedokážu nalézt racionální důvod, proč při jedné dekriminalizační novelizaci zákonodárce již uložené tresty prominout chce a při jiné nikoli. S tím souvisí druhá připomínka, jež se týká tvrzení Jiřího Říhy, že zákonodárce takto postupoval „zejména při větších zásazích do textu trestních zákonů“. Na stejném místě svého článku totiž tento autor uvádí, že novela trestního zákona z roku 1961 provedená zákonem č. 265/2001 Sb. podobné přechodné ustanovení neobsahovala; touto novelou přitom došlo k velmi podstatnému zúžení rozsahu trestní represe, a to (podobně jako v případě novely provedené zákonem č. 333/2020 Sb.) prostřednictvím úpravy hranic majetkových škod, tedy jistě lze hovořit, že i v tomto případě šlo o větší zásah do textu trestních zákonů.
Spíše pro úplnost je vhodné dodat, že za racionální vysvětlení rozdílného přístupu zákonodárce k důsledkům dekriminalizace ve vztahu k již uloženým trestům nelze považovat to, zda byl danou novelizací či rekodifikací určitý trestný čin zrušen jako takový (například v případě řady trestných činů proti republice a hospodářských deliktů zrušených zmíněnou novelou provedenou zákonem č. 175/1990 Sb.), popřípadě ke zrušení alespoň některé skutkové podstaty určitého trestného činu (jako například zrušení hrubé urážky či pomluvy veřejného činitele, k němuž došlo novelou provedenou zákonem č. 253/1997 Sb.), anebo zda jde o dekriminalizaci uskutečněnou „pouhou“ změnou určité skutkové podstaty, tj. zúžením jejích znaků (například prostřednictvím zvýšení hranice majetkových škod, jak k tomu došlo novelami č. 265/2001 Sb. a č. 333/2020 Sb.). I ve druhém z uvedených případů lze totiž zcela nepochybně konstatovat, že určitý čin již není trestným činem. Ostatně i při užší intepretaci § 419 TrZ (tedy takové, že by se vztahoval pouze na rozdíl mezi rozsahem trestní odpovědnosti před a po 1. 1. 2010) se toto ustanovení nesporně mohlo aplikovat v případech, kdy nová beztrestnost určitého jednání vyplývala ze zúžení znaků určité skutkové podstaty, jako například v případě trestného činu ohrožení pod vlivem návykové látky, který bylo před 1. 1. 2010 možné spáchat i nedbalostně (srov. § 201 tr. zák. ve znění účinném do 31. 12. 2009), zatímco současná úpravní úprava již vyžaduje úmyslné zavinění (srov. § 274 TrZ).
Jiří Říha v rámci své argumentace rovněž uvedl, že proti použití § 419 TrZ (byť třeba jen analogickému) i na případy dotčené novelizací provedenou zákonem č. 333/2020 Sb. hovoří také skutečnost, že aplikace zmíněného ustanovení by v konečném důsledku znamenala, že by určité skutky (primárně majetkové delikty, kterými byla způsobena škoda v rozmezí od 5 000 do 9 999 Kč) zůstaly fakticky zcela nepostiženy. Uložený trest by totiž byl jejich pachatelům v důsledku aplikace § 419 „odpuštěn“ a jejich postih za přestupek by byl vyloučen z důvodu⛘překážky věci rozhodnuté. Říha (zcela správně) zdůrazňuje, že zmíněná dekriminalizace provedená skrze zvýšení hranic majetkových škod byla vyvolána jen mírou inflace, přičemž nelze pochybovat o tom, že daná jednání i nadále mají být postihována, a to jako přestupek.
Jestliže Jiří Říha hodnotí tento možný důsledek jako negativní, zcela s tímto jeho hodnocením souhlasím. Potíž je však ta, že zcela stejný důsledek nastal i v případech, na které se § 419 TrZ vztahoval zcela nepochybně, tedy na skutky, které byly trestné do 31. 12. 2009 a od 1. 1. 2010 již trestné nebyly. Nejtypičtějším a nejčastějším případem tohoto druhu byl trestný čin řízení motorového vozidla bez řidičského oprávnění podle § 180c tr. zák., jehož skutková podstata do současného trestního zákoníku (naštěstí) nebyla převzata. I v období bezprostředně navazujícím na moment, kdy trestní zákoník nabyl účinnosti, tak využívání § 419 TrZ vytvořilo nemalou skupinu deliktů, jejichž pachatelé nebyli (alespoň ne v plné míře) potrestáni prostředky trestního práva a z důvodu překážky věci rozhodnuté nemohli být postiženi ani za přestupek podle § 22 odst. 1 písm. e) zák. č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění účinném do 31. 7. 2011 [v současnosti jde o přestupek podle § 125c odst. 1 písm. e) zákona č. 361/2000 Sb., o silničním provozu, ve znění pozdějších předpisů].
Pokud se tedy zákonodárce již při přijetí trestního zákoníku smířil s popsaným negativním důsledkem a považoval to za nutnou daň za to, aby nebyli výkonem trestu postihováni pachatelé činů, které již nejsou trestné, těžko lze tvrdit, že stejný negativní efekt by již byl nepřijatelný při následných novelizacích. Ba právě naopak, pokud zákonodárce při přijetí trestního zákoníku upřednostnil nevykonání trestu uloženého za čin, který je již aktuálně beztrestný, a to i za cenu, že jeho pachatele nebude možné postihnout ani podle předpisů správního práva, je to zřetelný signál o preferencích zákonodárce, který nelze přehlížet při snaze o teleologický výklad § 419 TrZ. Jinak řečeno, i tato okolnost naznačuje, že by přístup k řešení těchto případů měl být stále stejný, ať již k dekriminalizaci došlo přímo v rámci rekodifikace trestního práva hmotného, anebo v důsledku „pouhé“ novelizace trestního zákoníku.
I kdybychom tak přijali tezi, že § 419 TrZ nepředstavuje obecné pravidlo, je nutné konstatovat, že pokud zákonodárce v novele provedené zákonem č. 333/2020 Sb. (popřípadě v novele jiné, včetně případných dekriminalizačních novel budoucích) výslovně nevyřešil otázku, jak naložit s tresty uloženými před účinností této novely za činy, které již po této účinnosti trestné nejsou, zatímco jak při rekodifikaci trestního práva hmotného, tak v rámci jiných, předchozích novelizací trestního kodexu tak učinil, jde z jeho strany o přístup, který postrádá logické odůvodnění. To je tak potvrzením, že nemůžeme-li na případy dekriminalizace provedené prostřednictvím novely trestního zákoníku vztáhnout § 419 TrZ přímo (tj. bez použití analogie), nacházíme mezeru v trestním právu projevující se tím, že bez použití analogie (ve prospěch pachatele) by stejné případy byly řešeny podstatně odlišně, a to bez zřejmého a legitimního důvodu.
Zmíněnou analogickou aplikaci § 419 TrZ lze navíc vnímat jako legitimní s ohledem na racionalitu výsledku, kterou vnímám jako velmi silnou. Trvat na vykonání trestu uloženého za čin, který již podle vůle zákonodárce za trestný čin považován být nemá, je podle mého názoru v příkrém rozporu jednak se subsidiární (pomocnou) rolí trestní represe a jednak s účelem trestu.
Připomeňme proto ve zkratce, jak je účel trestu dlouhodobě v našem právním prostředí pojímán. Základní úkol trestu má spočívat v ochraně společnosti před trestnými činy a jejich pachateli, přičemž této ochrany se má dosáhnout prostřednictvím individuální a generální prevence. V rámci individuální prevence má trest jednak zabránit pachateli v další trestné činnosti a přimět ho k dodržování zákonů a jednak má na něj výchovně působit a napomoci jeho resocializaci. Generální prevence trestu zahrnuje působení trestu na ostatní občany, respektive veřejnost, tedy má odstrašit potenciální pachatele a posílit pocit bezpečí a právní jistoty občanů a jejich důvěru v právní systém adekvátně postihující trestnou činnost. Z hlediska účelu trestu nelze opomíjet ani jeho odplatnou funkci.
V případě činu, který již po novelizaci trestního zákoníku není vůbec považován za trestný, lze jen těžko hovořit o potřebě individuálně či generálně preventivního působení trestu, a pokud ano, pak skutečně jen ve velmi omezené míře. Z podstaty věci totiž již není zapotřebí, aby trest odrazoval pachatele či ostatní členy společnosti od spáchání daného skutku, neboť tento skutek již nově není trestný. Zmíněná omezená míra individuální a generální prevence může být dovozována pouze ve vztahu k odrazení od páchání přestupků daného druhu, jestliže je dané jednání nově považováno za přestupek (k tomu však trest nemá sloužit), popřípadě ve vztahu k odrazení od páchání trestné činnosti obecně; k tomu se ovšem také nelze upínat, neboť trest se samozřejmě ukládá za konkrétní trestný čin, s přihlédnutím k jeho povaze⛘a závažnosti (srov § 39 odst. 1 a 2 TrZ), nikoli za to, že byl spáchán nějaký trestný čin.
Podobně může v uvedených případech trest jen v redukované podobě plnit svou resocializační úlohu. Opět by totiž takto funkce mohla naplňována jen v obecné podobě, tedy v tom směru, že by byl pachatel trestem vychováván, aby se v budoucnu nedopouštěl trestné činnosti jako takové. Lze navíc soudit, že této resocializaci by příliš nepomáhal relativně pochopitelný pocit pachatele o určité nespravedlnosti vyplývající z toho, že je trestán za něco, co již trestné není.
Zbývá tedy odplatná funkce trestu, která by ovšem v řešené situaci také byla pochybná, neboť by zde stát přistupoval k trestněprávní odvetě nikoli za konkrétní čin (neboť ten si podle vůle zákonodárce vyjádřené novelizaci již trestněprávní odvetu nezasluhuje), ale obecně za ochotu pachatele porušit hranice trestněprávní ochrany.
Z uvedeného krátkého rozboru podle mého soudu zřetelně vyplývá, že trest vykonávaný za jednání, které již nově není považováno za trestné, nemůže plnit svou individuálně preventivní, generálně preventivní ani odvetnou funkci, respektive může je plnit jen v minimální míře. Tím pádem výkon takového trestu nemůže sloužit ani k účinné ochraně společnosti, která má být (jak již bylo uvedeno) dosahována právě prostřednictvím uvedených dílčích funkcí trestu. Tento závěr pak pochopitelně musí platit vždy, když dojde ke zrušení trestnosti činu, za který již byl pravomocně uložen trest, tedy bez ohledu na to, jestli je taková dekriminalizace provedena prostřednictvím celistvé rekodifikace trestního práva hmotného, anebo prostřednictvím dílčí novelizace trestního zákoníku.
Z tohoto závěru pak vyplývá, že ani z hlediska naplnění účelu trestu jeho výkonem nelze identifikovat zásadní rozdíl mezi případy, které jsou shodné v tom, že byl trest uložen za jednání, které již v důsledku změny hmotněprávní úpravy není trestné, a liší se jen v tom, zda k takové dekriminalizaci došlo v rámci rekodifikace trestního práva hmotného, anebo prostřednictvím dílčí novelizace trestního zákoníku. Jde o další, velmi významný argument pro to, aby byl § 419 TrZ ve své současné podobě interpretován primárně teleologicky, tedy aby byl pojímán jako obecné pravidlo, nikoli jen pravidlo s omezenou časovou platností vztahující se k dekriminalizaci, k níž došlo k 1. 1. 2010. A pokud by ani tento argument nepřesvědčil o nutnosti takové intepretace, je třeba jej vnímat jako důkaz toho, že absence přechodného ustanovení obsaženého přímo v dané novele (například tedy v novele č. 333/2020 Sb.) a řešícího stejnou situaci představuje teleologickou (nepravou) mezeru v zákoně, kterou je nezbytné řešit za použití analogie. Nejenže totiž neexistuje žádný racionální důvod pro to, aby tresty uložené za čin, který již není trestný, v jednom případě byly vykonány, a ve druhém nikoli, ale lze identifikovat velmi silný důvod pro to, aby se v takových případech vždy postupovalo jednotně.
V souvislosti s argumentací prosazující analogickou aplikaci § 419 TrZ i na případy trestů uložených (a dosud ne zcela vykonaných) před dekriminalizační novelou je ještě nezbytné uvést, že takový postup by představoval nikoli tvorbu práva, nýbrž dotváření práva. Nedošlo by tak k zásahu ze strany soudní moci do výsadních práv moci zákonodárné.
Budiž na závěr této části ještě jednou zdůrazněno, že uvedenou konstrukci založenou na analogické aplikaci § 419 TrZ i na případy dekriminalizace provedené novelami, jež samy neobsahují žádné přechodné ustanovení řešící tuto otázku, vnímám jen jako náhradní řešení pro případ, kdy by nebylo akceptováno moje prioritní interpretační stanovisko, totiž že § 419 TrZ vyjadřuje obecné pravidlo, tudíž není nezbytně nutné, aby dílčí novely otázku (ne)vykonání uložených trestů za již beztrestné činy řešily svými vlastními přechodnými ustanoveními.