Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

113/1971 Sb. znění účinné od 1. 1. 1975 do 31. 12. 1982
změněnos účinností odpoznámka

zákonem č. 103/1974 Sb.

1.1.1975

113

 

ZÁKON

ze dne 7. října 1971

o důchodové dani a příspěvku na sociální zabezpečení

 

Federální shromáždění Československé socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně:

§ 1

Úvodní ustanovení

Tímto zákonem se upravuje

1.

důchodová daň, kterou je a) daň ze zisku b) daň z objemu mezd

2.

příspěvek na sociální zabezpečení.

§ 2

Poplatníci důchodové daně

(1)

Dani podléhají:

a)

družstevní organizace (družstva, jejich vyšší organizace, Ústřední rada družstev, družstevní podniky včetně podniků zahraničního obchodu a společné družstevní podniky) s výjimkou jednotných zemědělských družstev;

b)

hospodářské organizace komunálních služeb, místního průmyslu, podniky Sběrné suroviny, krajské organizace pro rozvoj a zavádění nové techniky v místním hospodářství a krajská dopravní střediska;

c)

okresní (městské) stavební podniky a okresní zemědělské stavební podniky;

d)

hospodářské organizace zemědělské výroby a zemědělských služeb a hospodářské organizace vojenských lesů a statků, jejichž vztah ke státnímu rozpočtu není upraven jinými právními předpisy; 1

e)

oborová (generální) ředitelství, sdružení (svazy) organizací, pokud alespoň polovina podřízených, popřípadě členských organizací podléhá dani podle tohoto zákona;

f)

ostatní socialistické organizace, s výjimkou organizací rozpočtových a příspěvkových, jejich hospodářská zařízení (podniky), pokud provozují trvalou hospodářskou činnost a jejichž vztah ke státnímu rozpočtu není upraven jinými právními předpisy; 2

g)

jiné organizace než socialistické, jsou-li právnickými osobami;

h)

společnosti obchodního a občanského práva, ústavy a nadace, podniky veřejnoprávních korporací, sdružení osob a jiné subjekty se sídlem v cizině, s výjimkou fyzických osob.

(2)

Od daně jsou osvobozeny:

a)

výrobní a pracovní družstva pro občany s těžším zdravotním poškozením, hospodářská (účelová) zařízení svazů invalidů zaměstnávající občany s těžším zdravotním poškozením a zařízení svazů družstev zabezpečující výběrovou rekreaci vlastních členů;

b)

stavební bytová družstva, lidová bytová družstva, okresní výstavbová bytová družstva a ostatní bytová družstva co do příjmů z družstevní bytové výstavby a údržby (oprav) bytového fondu bytových družstev a oprav v bytech těchto družstev;

c)

svazy bytových družstev kromě příjmů z jejich vlastní trvalé hospodářské činnosti; osvobození se nevztahuje na podniky a hospodářská zařízení zřízená těmito svazy;

d)

umělecké svazy, kulturní fondy a socialistické organizace zastupující autory nebo výkonné umělce, jakož i podniky provozované těmito svazy, fondy a organizacemi, pokud jejich činnost souvisí s posláním těchto organizací;

e)

organizace hospodářsky vedené vyššími orgány Komunistické strany Československa, Revolučního odborového hnutí, organizací národní fronty, Svazu pro spolupráci s armádou a jejich hospodářská zařízení, jež jsou přímo zapojeny na rozpočet společenské organizace, při kterých byly zřízeny, pokud jim vyšší orgány společenských organizací určí odvody nejméně ve výši odpovídající dani ze zisku podle tohoto zákona. Osvobození se nevztahuje na základní organizace společenských organizací a jejich hospodářská zařízení, pokud provozují trvalou hospodářskou činnost.

ČÁST I

Daň ze zisku (§ 3-6)

§ 3

Předmět daně

(1)

U poplatníků uvedených v § 2 odst. 1 písm. a) až e), g) je předmětem daně veškerá činnost a příjmy z ní plynoucí.

(2)

U poplatníků uvedených v § 2 odst. 1 písm. f) a § 2 odst. 2 písm. c), e) je předmětem daně trvalá hospodářská činnost a příjmy z ní plynoucí.

(3)

U poplatníků uvedených v § 2 odst. 2 písm. b) je předmětem daně trvalá hospodářská činnost a příjmy z ní plynoucí, mimo příjmů z družstevní bytové výstavby a údržby (oprav) bytového fondu bytových družstev a oprav v bytech členů těchto družstev.

(4)

U organizací uvedených v § 2 odst. 2 písm. d) je předmětem daně trvalá hospodářská činnost, která nesouvisí s posláním těchto organizací, a příjmy z ní plynoucí.

(5)

U poplatníků, kteří mají sídlo v tuzemsku, nepodléhají dani příjmy ze zdrojů v cizině, prokáží-li, že byly zdaněny obdobnou daní v cizině․

(6)

U poplatníků, kteří mají sídlo vedení v cizině, je předmětem daně veškerá činnost na území Československé socialistické republiky a příjmy z ní plynoucí a dále všechny ostatní příjmy, jejichž zdroj je na území Československé socialistické republiky.

§ 4

Základ daně

(1)

Základem daně ze zisku je pro poplatníky uvedené v § 2 odst. 1 písm.

a)

až f) a v § 2 odst. 2 písm. b) až e) vytvořený bilanční zisk z činnosti poplatníka podle § 3 a z hospodaření s majetkem, vykázaný v řádně vedeném účetnictví, zvýšený o položky, které je nutno připočítat (dále jen "připočitatelné položky"), a snížený o položky, které lze odpočítat (dále jen "odpočitatelné položky").

(2)

Bilanční zisk tvoří tržby z výrobních činností, předání výrobků, prací a služeb, aktivování investic, aktivování materiálu, tržby z nevýrobních činností, jiné výnosy, jakož i cenové přirážky (srážky) a dotace zvyšující tržby, změny stavu zásob a zůstatků časového rozlišení výnosů, po odečtení položek zkracujících tržby a výnosy (nákupní ceny prodaných zásob, daně z obratu, tržeb z prodaných základních prostředků a podobně) a celkových nákladů včetně finančních nákladů a povinných odvodů do státních fondů.

(3)

Za dotace zvyšující tržby se považují dotace a intervence k cenám.

(4)

Součástí bilančního zisku jsou také veškeré položky, o které byl v rozporu s platnými právními předpisy zkrácen zisk.

(5)

U společenských organizací se do základu daně nezahrnují příjmy z členských příspěvků, darů a zápisného.

(6)

V případě, že poplatník nevykáže zisk, je základem daně ze zisku částka připočitatelných položek, převyšující odpočitatelné položky; vykáže-li poplatník ztrátu, je základem této daně částka připočitatelných položek, převyšující součet ztráty a odpočitatelných položek.

(7)

U poplatníků uvedených v § 2 odst. 1 písm. g) je základem daně:

a)

zisk z činnosti a z hospodaření s majetkem zvýšený o daň podle tohoto zákona včetně příslušenství, která snížila zisk, o odpisy základních prostředků účtované na vrub zisku, pokud převyšují odpisovou sazbu stanovenou pro socialistické organizace, o neprokázané náklady a o náklady, které nejsou nutné na dosažení nebo zajištění příjmů; u církví a jejich organizací se do základu daně nezahrnují příspěvky členů církví, dary, výnosy kostelních sbírek a úplaty za církevní úkony;

b)

30 % nákladů na hrubé mzdy, jestliže základ daně podle písmena a) by činil méně než 30 % nákladů na hrubé mzdy nebo vykazuje-li poplatník ztrátu; toto ustanovení se nevztahuje na církevní organizace.

(8)

U poplatníků uvedených v § 2 odst. 1 písm. h) základ daně tvoří:

a)

příjmy za licenční a jim podobné poplatky a příjmy za technickou pomoc;

b)

příjmy z autorských a provozovacích práv;

c)

příjmy z úroků a nájemného;

d)

všechny ostatní příjmy po odečtení nákladů nutně vynaložených v tuzemsku na jejich dosažení, zajištění a údržbu;

e)

30 % nákladů na hrubé mzdy za práce vykonané v tuzemsku, jestliže základ daně podle písmena d) by činil méně než 30 % nákladů na hrubé mzdy za práce vykonané v tuzemsku nebo vykazuje-li poplatník ztrátu.

(9)

U poplatníků v likvidaci a u poplatníků zaniklých bez provedení likvidace, pokud nelze základ daně ze zisku stanovit způsobem uvedeným v předchozích odstavcích, je základem této daně likvidační přebytek.

§ 5

Připočitatelné položky

(1)

Připočitatelnými položkami jsou tyto položky účtované v nákladech poplatníka:

a)

příspěvky a subvence, k jejichž úhradě není poplatník povinen podle právních předpisů, a jiná bezúplatná věnování;

b)

placené pokuty a penále;

c)

zúčtované přirážky k náhradě za vypouštění nečištěných nebo nedostatečně čištěných odpadních vod;

d)

zúčtované poplatky za znečišťování ovzduší včetně přirážky;

e)

hodnota naturálních požitků nad rámec předpisů nebo nad stanovený okruh pracovníků;

f)

záporný rozdíl mezi vzniklými manky a přijatými náhradami mank u organizací s převážně obchodní činností.

(2)

Připočitatelnými položkami jsou dále:

a)

neuhrazená ztráta ze závodního stravování;

b)

dotace určené k úhradě nákladů u poplatníků podle § 2 odst. 1 písm. d), společných družstevních podniků a melioračních družstev.

§ 6

Odpočitatelné položky

(1)

Odpočitatelnými položkami jsou tyto položky, pokud nejsou podle právních předpisů účtovány v nákladech nebo na vrub tvorby zisku poplatníka:

a)

daň z pozemků; 3

b)

příspěvek do oborového fondu technického rozvoje a u organizací přímo řízených příspěvek do fondu technického rozvoje ústředního orgánu;

c)

příspěvek do fondu geologických prací stanovený zvláštními předpisy.

Součástí odpočitatelných položek uvedených v tomto odstavci není penále související s těmito položkami.

(2)

Odpočitatelnými položkami jsou dále:

a)

zisk ze závodního stravování;

b)

přijaté pokuty a penále;

c)

částky přijaté od jiné organizace z prostředků, které již byly zdaněny daní ze zisku nebo obdobnou daní u jiné organizace, a položky již zdaněné u téhož poplatníka, jsou-li součástí zisku;

d)

příspěvek na podnikovou bytovou výstavbu do výše 50 % rozpočtové ceny podle skutečné realizace výstavby v běžném roce a do stejné výše splátky úvěrů na podnikovou bytovou výstavbu, čerpaných do 31. 12. 1970 poplatníky podle zákonů o důchodové dani a příspěvku na sociální zabezpečení 4 platných do účinnosti tohoto zákona a u ostatních poplatníků čerpaných do 31. 12. 1971;

e)

subvence poskytované družstvům invalidů, podnikům invalidů a svazům bytových družstev, pokud jsou zahrnuty do zisku;

f)

příplatky charakteru prémií u poplatníků podle § 2 odst. 1 písm. d), společných družstevních podniků a melioračních družstev, pokud jsou zahrnuty do zisku.

ČÁST II

Daň z objemu mezd (§ 7-9)

§ 7

Daň z objemu mezd se vybírá jako

a)

daň z celkového objemu mezd nebo

b)

daň z individuálních mezd.

§ 8

Základ daně

(1)

Základem daně z celkového objemu mezd je objem mzdových prostředků poplatníka v běžném roce zúčtovaných k výplatě.

(2)

Základem daně z individuálních mezd je roční individuální mzda pracovníka, přesahující částku 30 000 Kčs.

(3)

Za individuální mzdu pracovníka se považují mzdové prostředky zúčtované pracovníku v běžném roce k výplatě včetně doplňkových odměn, snížené o případné odměny podle odstavce 4.

(4)

Do základu daně z objemu mezd se nezapočítávají odměny zúčtované k výplatě nejlepším pracovníkům a kolektivům z částky, kterou poplatník obdržel jako odměnu k Rudému praporu páté pětiletky, nebo k praporu, popřípadě standartě mu na roveň postaveným.

§ 9

Daňová sazba

(1)

Sazba daně z celkového objemu mezd činí:

při přírůstku průměrných mezd sazba daně v % z celkového

proti předchozímu roku v % objemu mezd

od 0 do 3 0,5 á

nad 3 do 5 1,5 + 1,- á

nad 5 do 7 3,5 + 1,5 á

nad 7 do 10 6,5 + 3,- á

nad 10 15,5 + 6,- á,

přičemž činitel "á" se rovná procentu přírůstku průměrných mezd přesahujícímu spodní hranici příslušného daňového pásma s přesností na setiny.

(2)

Průměrnou mzdou běžného roku se rozumí podíl připadající na jednoho pracovníka vypočtený z objemu mzdových prostředků ( § 8), sníženého o zúčtovanou mzdu za produktivní práci učňů, a skutečného průměrného počtu pracovníků v běžném roce. Průměrná mzda předchozího roku se stanoví tak, aby byla zachována metodická a organizační srovnatelnost s běžným rokem.

(3)

Sazba daně z individuálních mezd činí z rozdílu mezi roční mzdou a částkou 30 000 Kčs při roční mzdě

do 36 000 Kčs

15 %

do 42 000 Kčs

25 %

do 48 000 Kčs

40 %

do 54 000 Kč

60 %

do 60 000 Kč

80 %

nad 60 000 Kč

100 %.

ČÁST III

Příspěvek na sociální zabezpečení (§ 10)

§ 10

(1)

Příspěvek na sociální zabezpečení odvádějí do státního rozpočtu poplatníci podléhající důchodové dani podle § 2 odst. 1, kromě poplatníků uvedených v § 2 odst. 1 písm. f). 5

(2)

Základem pro výpočet příspěvku na sociální zabezpečení je objem mzdových prostředků zúčtovaných v běžném roce k výplatě a doplňkové odměny, snížený o případné odměny podle § 8 odst. 4.

(3)

Příspěvek na sociální zabezpečení zahrnuje i pojistné nemocenského pojištění. 6 Příspěvek na sociální zabezpečení je součástí nákladů poplatníka.

ČÁST IV

Výše důchodové daně a příspěvku na sociální zabezpečení

podle skupin poplatníků (§ 11-21)

Oddíl I

Obchod (§ 11-12)

§ 11

(1)

Sazba daně ze zisku u poplatníků s převážně obchodní činností s výjimkou poplatníků uvedených v odstavci 6, v § 2 odst. 1 písm. d), g), h), v § 2 odst. 2 písm. b), c), d), e), v § 20 odst. 1 a s výjimkou společných družstevních podniků a melioračních družstev

při rentabilitě % činí %

do 5

10,-

nad 5 do 15

10,- + 2,- á

nad 15 do 30

30,- + 1,- á

nad 30 do 50

45,- + 0,5 á

nad 50

55,-

(2)

Rentabilita se vypočítává jako poměr bilančního zisku (neupraveného o připočitatelné a odpočitatelné položky) k celkovým nákladům (včetně finančních). U vybraných organizací, které mají vlastní výrobny, se celkové náklady snižují o spotřebu základních surovin v těchto výrobnách.

(3)

Činitel "á" uvedený v odstavci 1 se rovná procentu rentability přesahujícímu spodní hranici příslušného daňového pásma s přesností na setiny.

(4)

Sazba daně ze zisku se zvyšuje o přirážku ve výši 10 % k sazbě daně podle odstavce 1 u všech poplatníků s převážně obchodní činností s výjimkou organizací spotřebních družstev s převážně obchodní činností.

(5)

Vypočtená daň ze zisku se snižuje o slevy uvedené v § 22.

(6)

U družstevních podniků zahraničního obchodu činí sazba daně ze zisku 75 %.

(7)

Je-li základem daně ze zisku likvidační přebytek, činí sazba daně 50 % tohoto přebytku.

§ 12

(1)

Poplatníci s převážně obchodní činností včetně družstevních podniků zahraničního obchodu platí daň z celkového objemu mezd.

(2)

Poplatníci s převážně obchodní činností odvádějí příspěvek na sociální zabezpečení ve výši 10 % a družstevní podniky zahraničního obchodu ve výši 25 % ze základu podle § 10 odst. 2.

Oddíl II

Služby, místní výroba a místní stavebnictví (§ 13-16)

§ 13

(1)

Sazba daně ze zisku u poplatníků s činností převážně neobchodní s výjimkou poplatníků uvedených v § 2 odst. 1 písm. d), g), h), v § 2 odst. 2 písm. b), c), d), e), v § 20 odst. 1 a s výjimkou společných družstevních podniků a melioračních družstev

při rentabilitě % činí %

do 15

30,-

nad 15 do 18

30,- + 3,- á

nad 18 do 22

39,- + 2,- á

nad 22 do 26

47,- + 1,5 á

nad 26 do 30

53,- + 1,- á

nad 30 do 35

57,- + 0,8 á

nad 35 do 40

61,- + 0,6 á

nad 40 do 55

64,- + 0,4 á

nad 55

70,-

(2)

U poplatníků s činností převážně neobchodní se rentabilita vypočítává jako poměr bilančního zisku (neupraveného o připočitatelné a odpočitatelné položky) k součtu bilančního zisku (neupraveného) a mezd zúčtovaných k výplatě včetně ostatních osobních výdajů.

(3)

Činitel "á" uvedený v odstavci 1 se rovná procentu rentability přesahujícímu spodní hranici příslušného daňového pásma s přesností na setiny.

(4)

Vypočtená daň ze zisku se snižuje o slevy uvedené v § 22.

(5)

Je-li základem daně ze zisku likvidační přebytek, činí sazba daně 50 % tohoto přebytku.

§ 14

(1)

Poplatníci s převážně neobchodní činností platí daň z individuálních mezd s výjimkou okresních (městských) stavebních podniků, okresních zemědělských stavebních podniků, výzkumných ústavů družstev, krajských organizací pro rozvoj a zavádění nové techniky v místním hospodářství a krajských dopravních středisek, které platí daň z celkového objemu mezd.

(2)

U výrobních družstev se do individuální mzdy pracovníka nezapočítávají doplňkové odměny, nepřesáhne-li úhrn vyplacených doplňkových odměn za celé zdaňovací období 2,5 % mzdových prostředků výrobního družstva. Přesáhne-li úhrn těchto odměn 2,5 % mzdových prostředků výrobního družstva, započte se celá doplňková odměna do individuální mzdy pracovníka.

§ 15

(1)

Poplatníci s činností převážně neobchodní s výjimkou uvedenou v odstavci 2 odvádějí příspěvek na sociální zabezpečení ve výši 25 % ze základu podle § 10 odst. 2.

(2)

Příspěvek na sociální zabezpečení ve výši 10 % základu podle § 10 odst. 2 odvádějí výzkumné ústavy družstev, družstva invalidů a podniky invalidů a stanovený okruh organizací s převážně neobchodní činností z části základu podle § 10 odst. 2, který připadá na podíl tržeb za vybrané činnosti (služby).

§ 16

(1)

Sazba daně ze zisku pro organizace uvedené v § 2 odst. 2 písm. b), d) a e) činí 65 % a pro organizace uvedené v § 2 odst. 2 písm. c) 50 % základu podle § 4.

(2)

Poplatníci daně ze zisku podle odstavce 1 platí daň z individuálních mezd za pracovníky provádějící činnost podléhající dani ze zisku s výjimkou svazů bytových družstev, které platí daň z celkového objemu mezd.

Oddíl III

Zemědělství (§ 17-19)

§ 17

(1)

Sazba daně ze zisku u poplatníků podle § 2 odst. 1 písm. d), společných družstevních podniků a melioračních družstev

při rentabilitě % činí %

do 10 10,-

 

nad 10 do 25

10,- + 0,5 á

nad 25 do 35

17,5 + 1,- á

nad 35 do 45

27,5 + 1,25 á

nad 45

40,- á

(2)

Rentabilita se vypočítává jako poměr bilančního zisku (neupraveného o připočitatelné a odpočitatelné položky) k celkovým nákladům včetně finančních nákladů.

(3)

Činitel "á" uvedený v odstavci 1 se rovná procentu rentability přesahujícímu spodní hranici příslušného daňového pásma s přesností na setiny.

(4)

U poplatníků podle § 2 odst. 1 písm. d), společných družstevních podniků a melioračních družstev zvyšuje se sazba daně ze zisku o 1 % za každé 1 % podílu tržeb z nezemědělské činnosti z celkových tržeb, maximálně o 50 %.

(5)

Výše sazby daně ze zisku včetně zvýšení může činit nejvýše 70 %.

(6)

Vypočtená daň ze zisku se snižuje o slevy podle § 22.

(7)

Je-li základem daně ze zisku likvidační přebytek, činí sazba daně 50 % tohoto přebytku.

§ 18

(1)

Poplatníci uvedení v tomto oddílu s výjimkou společných družstevních podniků a melioračních družstev platí daň z celkového objemu mezd.

(2)

Společné družstevní podniky a meliorační družstva platí daň z individuálních mezd.

§ 19

(1)

Poplatníci uvedení v tomto oddílu s výjimkou organizací vojenských lesů a statků odvádějí příspěvek na sociální zabezpečení ve výši 10 % pouze z části základu podle § 10 odst. 2, který připadá na podíl tržeb z nezemědělské činnosti.

(2)

Organizace vojenských lesů a statků odvádějí příspěvek na sociální zabezpečení ve výši 10 % ze základu podle § 10 odst. 2.

Oddíl IV

Ostatní poplatníci (§ 20-21)

§ 20

(1)

Sazba daně ze zisku u oborových (generálních) ředitelství, svazů družstev, sdružení (svazů) organizací a Ústřední rady družstev činí 50 %.

(2)

Poplatníci uvedení v odstavci 1 platí daň z celkového objemu mezd a odvádějí příspěvek na sociální zabezpečení ve výši 10 % ze základu podle § 10 odst. 2.

§ 21

(1)

U poplatníků uvedených v § 2 odst. 1 písm. g) činí sazba daně ze zisku 65 %.

(2)

U poplatníků uvedených v § 2 odst. 1 písm. h) činí sazba daně ze zisku:

a)

40 % ze základu podle § 4 odst. 8 písm. a),

b)

25 % ze základu podle § 4 odst. 8 písm. b),

c)

20 % ze základu podle § 4 odst. 8 písm. c),

d)

65 % ze základu podle § 4 odst. 8 písm. d), popř. e).

(3)

Poplatníci uvedení v § 2 odst. 1 písm. g) a h) platí z mezd a odměn vyplacených na území Československé socialistické republiky daň z individuálních mezd a odvádějí příspěvek na sociální zabezpečení ve výši 25 % ( § 10 odst. 2).

ČÁST V

Společná ustanovení (§ 22-34)

§ 22

Slevy na dani ze zisku

(1)

Nepřesahuje-li základ daně ze zisku 80 000 Kčs, činí sazba daně ze zisku 20 % (včetně přirážky podle § 11 odst. 4 a zvýšení podle § 17 odst. 4) pro všechny poplatníky, pokud je pro ně výhodnější.

(2)

Poplatníkům se poskytuje sleva na dani ze zisku na výchovu učňů v tuzemsku takto:

pro pre- pro

ferované ostatní

činnosti činnosti

ročně Kčs

na každého učně v 1. roce výuky

při internátní výuce mimo podnik 5 000 3 000

při soustředěné výuce v podniku 3 000 2 000

při individuální výuce 2 000 1 000

na každého učně v 2. roce výuky (při tříleté učební době)

při internátní výuce mimo podnik 3 000 2 000

při soustředěné výuce v podniku 2 000 1 520

při individuální výuce 1 500 1 000.

(3)

Pro družstva invalidů nebo podniky invalidů a společenské organizace (jejich podniky a hospodářská zařízení) se daň ze zisku snižuje o 30 %. Tohoto ustanovení nelze použít v případech uvedených v odstavci 1.

(4)

U vybraného okruhu poplatníků s převážně neobchodní činností s výjimkou společenských organizací (jejich podniků a hospodářských zařízení) se daň ze zisku připadající na tržby za vybrané činnosti (služby) snižuje o 40 %; při meziročním růstu tržeb za vybrané činnosti (služby) se procento slevy na dani ze zisku zvyšuje, a to až do 70 %.

§ 23

Správa důchodové daně a příspěvku na sociální zabezpečení

(1)

Správu důchodové daně (dále jen "daň"), jejíž výnos plyne

a)

do rozpočtu národních výborů, vykonávají orgány pověřené příslušnými ústředními orgány republik; 7

b)

do státního rozpočtu federace, vykonávají finanční správy. 8

(2)

Správu příspěvku na sociální zabezpečení vykonávají orgány příslušné pro správu daně.

§ 24

Vznik daňové povinnosti a povinnosti odvodu

příspěvku na sociální zabezpečení

(1)

Daňová povinnost a povinnost odvodu příspěvku na sociální zabezpečení vzniká dnem zahájení dani podrobené činnosti.

(2)

U poplatníků uvedených v § 2 odst. 1 písm. h) vzniká daňová povinnost a povinnost odvodu příspěvku na sociální zabezpečení dnem, kdy začali v tuzemsku vykonávat hospodářskou činnost, popřípadě kdy jsou jim vypláceny anebo k jejich dobru připisovány příjmy podrobené dani.

(3)

Poplatník je povinen začátek a ukončení dani podrobené činnosti oznámit do 15 dnů místně příslušným orgánům, které spravují daň a příspěvek na sociální zabezpečení.

§ 25

Zdaňovací období

Zdaňovacím obdobím je běžný kalendářní rok.

§ 26

Daňové přiznání

(1)

Poplatník je povinen podat přiznání k dani a příspěvku na sociální zabezpečení u orgánu vykonávajícího správu daně ( § 23), v jehož obvodu měl sídlo 31. prosince zdaňovacího období, a to do 15. února po uplynutí zdaňovacího období ( § 25) a připojit k němu účetní závěrku a další doklady stanovené příslušným ministerstvem financí.

(2)

Poplatník je povinen v přiznání si daň a příspěvek na sociální zabezpečení sám vypočítat a uvést též případné výjimky, zvýhodnění a slevy a vyčíslit jejich objem v korunách.

(3)

Zanikne-li organizace bez provedení likvidace, je její právní nástupce povinen podat do konce následujícího měsíce přiznání k dani a příspěvku na sociální zabezpečení za uplynulou část roku.

(4)

V případě likvidace organizace trvá daňová povinnost i povinnost podávat každoročně přiznání k dani a příspěvku na sociální zabezpečení až do skončení likvidace. Po skončení likvidace je orgán pověřený likvidací povinen podat do konce následujícího měsíce přiznání za uplynulou část roku a v přiznání k dani ze zisku uvést též likvidační přebytek. Přiznání je povinen doložit počáteční a konečnou likvidační rozvahou a výkazem o použití likvidačního přebytku. Likvidační přebytek se připočte k základu daně ze zisku toho roku, v němž byla likvidace skončena.

(5)

Nebylo-li přiznání podáno včas, může být vyměřená daň a příspěvek na sociální zabezpečení zvýšena až o 10 %.

Vyměření příspěvku na sociální zabezpečení

§ 27

(1)

Daň a příspěvek na sociální zabezpečení vyměří orgán vykonávající správu daně a příspěvku na sociální zabezpečení po uplynutí zdaňovacího období.

(2)

Daň se nevyměří, pokud činí méně než 100 Kčs.

(3)

Základ daně a základ příspěvku na sociální zabezpečení se zaokrouhluje na celé 100 Kčs nahoru; daň, zvýšení ( § 26 odst. 5) a penále se zaokrouhlují na celé koruny nahoru.

§ 28

(1)

O vyměření daně a příspěvku na sociální zabezpečení vyrozumí orgán vykonávající správu daně a příspěvku na sociální zabezpečení poplatníka platebním výměrem.

(2)

Proti platebnímu výměru může poplatník podat do 15 dnů odvolání u orgánu, který platební výměr vydal.

(3)

Odvolání nemá odkladný účinek.

Placení daní a příspěvku na sociální zabezpečení

§ 29

(1)

Poplatník je povinen nejpozději třetího dne před koncem každého měsíce platit měsíční zálohy na daň, a to:

a)

na daň ze zisku ve výši jedné dvanáctiny roční daňové povinnosti vypočtené ze zisku plánovaného na běžný rok. Po uplynutí každého čtvrtletí (s výjimkou posledního čtvrtletí) vypočte poplatník, kolik činí daň ze zisku ze základu skutečně dosaženého za uplynulou dobu od začátku roku. Je-li vypočtená daň vyšší než odvedené zálohy, je povinen rozdíl zaplatit se zálohou splatnou v prvním měsíci následujícího čtvrtletí. Zároveň je povinen oznámit orgánu vykonávajícímu správu daně, jak daň vypočetl. Pokud je vypočtená daň nižší než odvedené zálohy, zúčtuje se přeplatek na zálohy splatné v dalším měsíci;

b)

na daň z objemu mezd ( § 7) ve výši jedné dvanáctiny plánované roční výše této daně.

(2)

Činila-li daň ze zisku za uplynulý kalendářní rok méně než 400 000 Kčs, platí se zálohy na daň čtvrtletně, nejpozději třetího dne před koncem prvního měsíce po skončení čtvrtletí (s výjimkou posledního čtvrtletí), a to:

a)

na daň ze zisku ve výši daně ze zisku ze základu skutečně dosaženého za uplynulou dobu od začátku roku po odečtení záloh na tuto daň již zaplacených;

b)

na daň z objemu mezd ve výši jedné čtvrtiny plánované roční povinnosti této daně.

(3)

Příspěvek na sociální zabezpečení, který si poplatník sám vypočte, je splatný v měsíčních zálohách nejpozději třetího dne před koncem každého měsíce, a to ve výši jedné dvanáctiny celoroční povinnosti vypočtené z objemu mzdových prostředků plánovaných na příslušný rok a u poplatníků s rozdílnou výší příspěvku podle druhu činností a jejich plánované skladby. Po uplynutí každého čtvrtletí upravuje se výše příspěvku na sociální zabezpečení podle skutečné zúčtovaného objemu mzdových prostředků za uplynulé období a u poplatníků s rozdílnou výší příspěvku podle skutečně dosažených tržeb v jednotlivých druzích činností. Je-li takto vypočtený příspěvek na sociální zabezpečení vyšší než odvedené zálohy, je poplatník povinen rozdíl zaplatit za prvé až třetí čtvrtletí se zálohou splatnou v prvém měsíci následujícího čtvrtletí a za čtvrté čtvrtletí ve lhůtě stanovené pro podání přiznání k dani a příspěvku na sociální zabezpečení. Vznikne-li za prvé až třetí čtvrtletí přeplatek, odvede poplatník o tento rozdíl při nejbližší záloze příspěvku na sociální zabezpečení méně.

(4)

Poplatník je povinen předložit orgánu vykonávajícímu správu daně a správu příspěvku na sociální zabezpečení nejpozději do 29. ledna výpočet plánované roční povinnosti daně a příspěvku na sociální zabezpečení.

(5)

Jestliže daň a příspěvek na sociální zabezpečení vypočtené v přiznání jsou vyšší než zaplacené zálohy na daň a na příspěvek na sociální zabezpečení, je poplatník povinen zaplatit rozdíl ve lhůtě stanovené pro podání přiznání. Jsou-li zaplacené zálohy na daň a na příspěvek na sociální zabezpečení vyšší než daň a příspěvek na sociální zabezpečení vypočtené v přiznání, vrátí orgán vykonávající správu daně a příspěvku na sociální zabezpečení poplatníkovi rozdíl do 15. března.

(6)

Jestliže daň a příspěvek na sociální zabezpečení stanovené platebním výměrem jsou vyšší než daň a příspěvek na sociální zabezpečení vypočtené v přiznání, je poplatník povinen zaplatit rozdíl do 15 dnů po doručení platebního výměru.

(7)

V odůvodněných případech, zejména poplatníkům se sezónní činností, může orgán vykonávající správu daně a příspěvku na sociální zabezpečení stanovit zálohy jinak.

(8)

Ustanovení o výkonu rozhodnutí v daňovém řízení 9 platí pro všechny poplatníky této daně a příspěvku na sociální zabezpečení; použije se obdobně i při úhradě dlužných částek z účtů u ostatních peněžních ústavů.

§ 30

(1)

Daň ze zisku z příjmů uvedených v § 4 odst. 8 písm. a), b) a c), kterou jsou povinni platit poplatníci se sídlem v cizině, se vybírá srážkou. Srážku je povinen provést dlužník, který má bydliště nebo sídlo v tuzemsku (dále jen "dlužník") ve výši uvedené v § 21 odst. 2 písm. a), b) a c).

(2)

Dlužník je povinen sraženou daň ze zisku odvést příslušnému orgánu vykonávajícímu správu daně nejpozději do 15 dnů po dni, kdy poplatníku (věřiteli) vyplácí nebo připisuje dlužné částky ve prospěch, a současně oznámí příslušnému orgánu vykonávajícímu správu daně částku, kterou poplatníku (věřiteli) vyplácí nebo připisuje ve prospěch, a právní důvod svého závazku.

(3)

Neprovedl-li dlužník srážku daně ze zisku nebo sraženou daň neodvede, bude na něm vymáhána jako jeho dluh.

(4)

Daňová povinnost poplatníka, pokud jde o příjmy uvedené v § 4 odst. 8 písm. a), b) a c), se považuje za splněnou zaplacením daně ze zisku srážkou.

(5)

Federální ministerstvo financí může i v jiných případech stanovit, že daň ze zisku, kterou jsou povinni platit poplatníci se sídlem v cizině, se vybírá srážkou, jestliže je to v zájmu zajištění daně, a současně stanovit výši daňové srážky.

§ 31

Penále

(1)

Nebyla-li daň nebo příspěvek na sociální zabezpečení, popřípadě zálohy na ně zaplaceny včas, je poplatník povinen zaplatit za každý den prodlení penále ve výši 0,1 % z dlužné částky. Penále ve stejné výši je povinen platit i dlužník, neodvedl-li včas daň vybíranou srážkou ( § 30).

(2)

Uvede-li poplatník v přiznání daň nebo příspěvek na sociální zabezpečení nižší částkou, než bude stanovena platebním výměrem, zvýší orgán vykonávající správu daně a příspěvku na sociální zabezpečení daň nebo příspěvek o 10 % tohoto rozdílu.

§ 32

Promlčení

(1)

Daň a příspěvek na sociální zabezpečení nelze vyměřit ani vymáhat po uplynutí tří let od konce kalendářního roku, v němž byl poplatník povinen podat přiznání k dani a příspěvku na sociální zabezpečení.

(2)

Je-li proveden úkon k vyměření nebo vymáhání daně, popřípadě k vymáhání příspěvku na sociální zabezpečení, běží promlčecí lhůta znovu od konce roku, ve kterém byl poplatník o tomto úkonu zpraven.

§ 33

Kontrola daně a příspěvku na sociální zabezpečení

(1)

Orgán vykonávající správu daně a příspěvku na sociální zabezpečení prověřuje správnost a úplnost daňových přiznání a včasnost, správnost a úplnost placení daně a příspěvku na sociální zabezpečení.

(2)

Poplatníci případně dlužníci, kterým je uložena povinnost srážet daň ze zisku ( § 30 odst. 1), jsou povinni poskytnout kontrolním orgánům vysvětlení a důkazy o skutečnostech rozhodných pro vyměření daně a příspěvku na sociální zabezpečení a učinit vše, co je k usnadnění a urychlení kontroly potřebné.

§ 34

Řízení

Pro řízení ve věcech daně a příspěvku na sociální zabezpečení platí předpisy o řízení ve věcech daní a poplatků, 10 pokud tento zákon nestanoví jinak.

ČÁST VI

Prováděcí předpisy, výjimky a úlevy (§ 35-37)

§ 35

(1)

Vláda Československé socialistické republiky může stanovit pro nezbytné případy způsob přerozdělování prostředků podřízených hospodářských organizací oborovým (generálním) ředitelstvím, řídícím národním výborem, popřípadě přerozdělování prostředků výrobních hospodářských jednotek a organizací přímo řízených ústředním orgánem.

(2)

Vláda Československé socialistické republiky, pokud jde o poplatníky řízené orgány federace, a vlády České socialistické republiky a Slovenské socialistické republiky, pokud jde o poplatníky řízené orgány republik, mohou

a)

stanovit podmínky, za kterých nebude zdaňován přírůstek průměrných mezd vyplývající ze snížení zaměstnanosti;

b)

povolit jako experiment, aby organizace s vhodnými podmínkami nahradily jednotlivé daně a příspěvek na sociální zabezpečení podle tohoto zákona jiným vztahem ke státnímu rozpočtu, popřípadě jiným způsobem odváděly daně, a to k ověření nových způsobů řízení, zejména též k sjednocení jednotlivých ekonomických nástrojů mezi socialistickými zeměmi;

c)

stanovit podmínky, za kterých nebudou přirážky k náhradě za vypouštění nečištěných nebo nedostatečně čištěných odpadních vod, jakož i poplatky a přirážky za znečišťování ovzduší připočitatelnými položkami k zisku pro účely výpočtu daně ze zisku.

§ 36

(1)

Federální ministerstvo financí může stanovit:

a)

okruh vybraných organizací a činností (služeb) podle § 15 odst. 2 a podle § 22 odst. 4 a dále procentní zvýšení slevy za meziroční růst tržeb za vybrané činnosti (služby) podle § 22 odst. 4;

b)

v dohodě s federálním ministerstvem práce a sociálních věcí okruh preferovaných činností podle § 22 odst. 2.

(2)

Federální ministerstvo financí, pokud jde o poplatníky řízené orgány federace a o poplatníky se sídlem v cizině, a ministerstva financí České socialistické republiky a Slovenské socialistické republiky, pokud jde o poplatníky řízené orgány republik, mohou:

a)

rozhodnout ve sporných případech o způsobu zdanění;

b)

stanovit, že poplatníkem daně a příspěvku na sociální zabezpečení je generální (oborové) ředitelství, popřípadě ministerstvo za všechny jím řízené organizace. V případě, že řízené organizace se nacházejí na území obou národních republik, je k vydání povolení třeba dohoda s příslušnými orgány obou republik; této dohody není třeba u organizací řízených federálními orgány;

c)

v dohodě s příslušným ministerstvem práce a sociálních věcí stanovit pro účely daně z objemu mezd výchozí úroveň mezd zejména: 1. pro nově vzniklé organizace v případech reorganizací, 2. v organizacích, místech, popřípadě odvětvích (oborech), rozhodne-li tak vláda;

d)

snížit daň ze zisku organizacím s činností převážně obchodní, a to až o 20 % pro dobudování obchodní sítě;

e)

stanovit paušální procento zvýšení podle § 17 odst. 4;

f)

zcela nebo zčásti osvobodit od daně ze zisku nově budované organizace, a to nejvýše na dobu dvou let od zahájení činnosti;

g)

určit okruh organizací s převážně obchodní činností, u nichž pro účely výpočtu rentability budou celkové náklady snižovány o spotřebu základních surovin v jejich výrobnách;

h)

učinit opatření, aby bylo zabráněno dvojímu zdanění téhož základu daně u téhož poplatníka;

ch)

pro jednotlivé případy učinit opatření k zamezení tvrdostí a nesrovnalostí, popřípadě povolit úlevu, vyžadují-li to společenské zájmy, a určit orgány a vymezit jejich oprávnění k povolování těchto úlev.

§ 37

Federální ministerstvo financí se zmocňuje podrobněji upravit prováděcím předpisem § 2 až 6, § 8, 9, 11, § 13 až 15, § 17, 19, 22, 26, § 29 až 31 a § 36 tohoto zákona.

ČÁST VII

Přechodná a závěrečná ustanovení (§ 38-40)

§ 38

Výnos daně a příspěvku na sociální zabezpečení od organizací řízených federálními orgány plyne do státního rozpočtu federace.

§ 39

Zrušují se

a)

zákon č. 101/1970 Sb., kterým se stanoví zásady pro zákony národních rad o důchodové dani a příspěvku na sociální zabezpečení,

b)

zákon Slovenské národní rady č. 116/1970 Sb., o důchodové dani a příspěvku na sociální zabezpečení,

c)

zákon České národní rady č. 120/1970 Sb., o důchodové dani a příspěvku na sociální zabezpečení,

d)

vyhláška ministerstva financí Slovenské socialistické republiky č. 9/1971 Sb., kterou se provádí zákon Slovenské národní rady č. 116/1970 Sb., o důchodové dani a příspěvku na sociální zabezpečení,

e)

vyhláška ministerstva financí České socialistické republiky č. 10/1971 Sb., kterou se provádí zákon České národní rady č. 120/1970 Sb., o důchodové dani a příspěvku na sociální zabezpečení.

§ 40

Účinnost

(1)

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1972.

(2)

Daň a příspěvek na sociální zabezpečení podle tohoto zákona se vyměří poprvé za kalendářní rok 1972.

(3)

Ustanovení § 26 odst. 1, § 29 odst. 5 a 8, § 31 odst. 2 se použijí již za rok 1971.

Svoboda v. r.

Dr. Hanes v. r.

Dr. Štrougal v. r.



Poznámky pod čarou:

Část druhá zákona č. 112/1966 Sb., o zemědělské dani.

Zákon č. 111/1971 Sb., o odvodech do státního rozpočtu a příspěvku na sociální zabezpečení ( § 2 odst. 1 .

Část druhá zákona č. 112/1966 Sb., o zemědělské dani.

Zákon č. 112/1966 Sb., o zemědělské dani.

Zákon SNR č. 116/1970 Sb. a zákon ČNR č. 120/1970 Sb., o důchodové dani a příspěvku na sociální zabezpečení.

Organizace uvedené v § 2 odst. 1 písm. f) a v § 2 odst. 2 tohoto zákona platí pojistné nemocenského pojištění podle zákona č. 54/1956 Sb., o nemocenském pojištění zaměstnanců.

§ 57 zákona č. 54/1956 Sb., o nemocenském pojištění zaměstnanců.

Článek 12 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění ústavního zákona č. 125/1970 Sb.

Zákon ČNR č. 33/1970 Sb., o finančních správách. Zákon SNR č. 115/1970 Sb., o finančních správách.

§ 27 vyhlášky ministerstva financí č. 16/1962 Sb., o řízení ve věcech daní a poplatků.

Vyhláška ministerstva financí č. 16/1962 Sb., o řízení ve věcech daní a poplatků.

Poznámky pod čarou:
1

Část druhá zákona č. 112/1966 Sb., o zemědělské dani.

2

Zákon č. 111/1971 Sb., o odvodech do státního rozpočtu a příspěvku na sociální zabezpečení ( § 2 odst. 1 .

3

Zákon č. 112/1966 Sb., o zemědělské dani.

4

Zákon SNR č. 116/1970 Sb. a zákon ČNR č. 120/1970 Sb., o důchodové dani a příspěvku na sociální zabezpečení.

5

Organizace uvedené v § 2 odst. 1 písm. f) a v § 2 odst. 2 tohoto zákona platí pojistné nemocenského pojištění podle zákona č. 54/1956 Sb., o nemocenském pojištění zaměstnanců.

6

§ 57 zákona č. 54/1956 Sb., o nemocenském pojištění zaměstnanců.

7

Článek 12 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění ústavního zákona č. 125/1970 Sb.

8

Zákon ČNR č. 33/1970 Sb., o finančních správách. Zákon SNR č. 115/1970 Sb., o finančních správách.

9

§ 27 vyhlášky ministerstva financí č. 16/1962 Sb., o řízení ve věcech daní a poplatků.

10

Vyhláška ministerstva financí č. 16/1962 Sb., o řízení ve věcech daní a poplatků.