Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

175/1919 Sb. znění účinné od 5. 4. 1919 do 7. 9. 1951

Zákon byl zrušen na základě generálního zrušovacího ustanovení v § 4 nařízení č. 73/1954 Sb., dle kterého se zrušují všechny předpisy, které odporují tomuto nařízení.

Dle § 2 zákona č. 276/2023 Sb. se tento zákon považuje za výslovně zrušený.

175

 

Zákon

ze dne 20. března 1919

o zřízení a působnosti nejvyššího účetního kontrolního úřadu.

 

Na základě usnesení Národního shromáždění se nařizuje:

§ 1.

K dozoru na státní hospodářství, státní jmění a státní dluh Československé republiky zřizuje se nejvyšší účetní kontrolní úřad se sídlem v Praze. Úřad tento jest samostatný, ministerstvům rovnocenný a na nich nezávislý.

§ 2.

Nejvyšší účetní kontrolní úřad skládá se z předsedy (II. hodnostní třída), jeho náměstka a potřebného počtu úředníků a výpomocných úředníků.

Předsedu nejvyššího kontrolního úřadu jmenuje k návrhu vlády president republiky.

§ 3.

Předseda jest za působnost nejvyššího účetního kontrolního úřadu Národnímu shromáždění Československé republiky odpověděn a podléhá zákonu o odpovědnosti členů vlády a soudnímu řízení, ustanovenému v zákoně tom.

§ 4.

Předseda nejvyššího účetního kontrolního úřadu jest povinen věci, týkající se působnosti jeho, a vlastní předlohy zastávati v Národním shromáždění a ve všech jeho komisích a výborech a dáti potřebná vysvětlení buď osobně nebo svými zástupci․ Při jednání jest oprávněn hlásiti se o slovo, které mu nesmí býti odepřeno.

Má právo zúčastniti se s hlasem poradním všech schůzí ministerské rady pokud jedná o předmětech, které spadají podle § 1 do oboru jeho působnosti.

§ 5.

Dozoru nejvyššího účetní kontrolního úřadu podléhají účty státních úřadův a závodů, týkající se peněz, materiálu a hodnot jiných, jakož i účty nadací a fondův, ústavův a společností, dotovaných státními penězi nebo spravovaných státními orgány. Mimo to jest oprávněn kontrolovati taková zařízení, jež přijímají podpory od státu.

Dozoru jeho nepodléhají zákonitě povolené disposiční fondy vlády.

§ 6.

Nejvyšší účetní kontrolní úřad jest povinen zvláště zkoušeti, spočívají-li příjmy a výdaje na zákonných ustanoveních anebo smlouvách, jsou-li řádně poukázány a zúčtovány a bylo-li při nařízeních, týkajících se státního jmění, jednáno hospodárně. Jest také povinen všímati si toho, shodují-li se poukazy a účty se zákonem o státním rozpočtu.

Úřady a orgány, jmenované v § 5, jsou povinny předložiti nejvyššímu účetnímu kontrolnímu úřadu na požádání účty a doklady. Nejvyšší účetní kontrolní úřad jest též oprávněn, aby dal prohlížeti účty svými zřízenci na místě samém, provedl občasné dohlídky v účetních úřadech, a vyžaduje-li toho bezpečnost státního jmění neb účel kontroly, zařídil u správních úřadů za dozoru svých zřízenců skontrování pokladen, likvidaci a inventarisaci zásob.

§ 7.

Nastane-li ve správním roce nutná potřeba poukázati výdaje, o které ve státním rozpočtu není postaráno, nebo jimiž se překročí povolený úvěr, nebo konečně jež mají býti vzaty z úvěru k jinému účelu nebo na jiné období povoleného, jsou příslušné úřady ústřední povinny, zaslati spis po dohodě s ministerstvem financí před výpravou k nahlédnutí nejvyššímu účetnímu kontrolnímu úřadu, jenž jest oprávněn učiniti do 8 dnů své námitky. Nelze-li námitek těch odstraniti dohodou, rozhodne ministerská rada, jejíž porady v tomto případě předseda nejvyššího účetního kontrolního úřadu jest povinen se zúčastniti.

§ 8.

Výtky, týkající se účtův, a vady, nalezené při dohlídkách, oznámí nejvyšší účetní kontrolní úřad příslušnému úřadu ústřednímu, který jest povinen odstraniti vady vytčené a o tom, co zařídil, učiniti sdělení nejvyššímu účetnímu kontrolnímu úřadu. Nestane-li se tak nejdéle do 3 měsíců, vyjedná nejvyšší účetní kontrolní úřad věc s příslušným ústředním úřadem; nelze-li dosíci dohody, předloží věc ministerské radě; předseda nejvyššího kontrolního úřadu jest povinen jednání v ní se zúčastniti.

Nedojde-li ani v ministerské radě k dohodě, předloží se věc se závěrečným účtem (§ 10) k rozhodnutí Národnímu shromáždění.

§ 9.

Při dozoru na státní dluh jest nejvyšší účetní kontrolní úřad povinen zkoušeti, děla-li se emise dluhopisů nebo pokladních poukázek přesně podle zákona, jsou-li závazky státu řádně knihovány, plní-li vláda přesně povinnosti státu jak u vlastních dluhů, tak i u těch závazků, za které stát ručí, a je-li v pořádku zúrokování, umořování a zajištění dané věřitelům.

Podmínkou platnosti státních dluhopisů za účinnosti tohoto zákona vydaných jest kontrasignace předsedy nejvyššího účetního kontrolního úřadu. Nejvyšší účetní kontrolní úřad má spoluzávěru nad připravenými státními dluhopisy a vydává je podle příslušného zákona zmocňovacího ministru financí. Přejímá státní dluhopisy určené k amortisaci a ničí je.

Nejvyšší účetní kontrolní úřad dohlíží také na oběh drobných mincí a zkoumá podle výkazů finančního ministerstva, děje-li se ražení a oběh mincí v mezích stanovených zákonem.

O stavu státního dluhu a stavu oběhu mincí drobných vydává nejvyšší účetní kontrolní úřad čtvrtletní zprávy.

§ 10.

Nejvyšší účetní kontrolní úřad sestavuje ročně závěrečný účet všech státních příjmův a výdajů. K tomu konci jsou povinny státní úřady, které poukazují platy, předložiti nejvyššímu účetnímu kontrolnímu úřadu měsíční výkazy příjmů a vydání a po uplynutí správního období roční účty, v nichž jest vykázati úhrnný výsledek hospodářství peněžního, jej srovnati se státním rozpočtem a odůvodniti úchylky.

Nejvyšší účetní kontrolní úřad předloží závěrečný účet nejpozději do 18 měsíců, počítajíc od uplynulého dotčeného správního roku. Národnímu shromáždění, aby jej zkoumalo a schválilo.

§ 11.

Jest povinen pečovati o to, aby státní účetnictví bylo co nejjednodušší a nejvýhodnější a zařízeno tak, aby umožnilo snadnou a úplnou kontrolu.

Za tím účelem působí spolu při vydávání nových nařízení, týkajících se účetnictví a kontroly i při všech změnách těchto nařízení. Bez jeho souhlasu nesmí takováto nařízení býti vydávána. Uzná-li sám potřebu takových změn, dorozumí se o tom s příslušným ústředním úřadem.

§ 12.

Nejvyšší účetní kontrolní úřad vypracuje podle tohoto zákona jednací řád pro svou činnost, dohodna se s vládou, a předloží jej Národnímu shromáždění, aby rozhodlo, zda jej bere na vědomí. Jednací řád ten uveřejněn bude ve Sbírce zákonů a nařízení.

§ 13.

Kontrola poukazovacího práva v oboru působnosti nejvyššího účetního kontrolního úřadu přísluší Národnímu shromáždění. Nejvyšší účetní kontrolní úřad předloží do šesti měsíců účty celoročního hospodaření tohoto úřadu.

§ 14.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem svého vyhlášení a zároveň pozbývá platnosti cís. nařízení ze dne 21. listopadu 1866, z. ř. č. 140, pokud jedná o nejvyšším účetním dvoru.

§ 15.

Vládě se ukládá, aby tento zákon provedla.

T. G. Masaryk v. r.

 

Švehla v. r.,

 

v zastoupení min. předsedy a jako ministr vnitra.

F. Staněk v. r.,

 

jako ministr veřejných prací a v zastoupení ministra železnic.

Stříbrný v. r.,

 

jako ministr pošt a v zastoupení ministra pro zásobování lidu a ministra veř. zdravotnictví a tělesné výchovy.

 

Dr. Winter v. r.

 

Dr. Stránský v. r.

 

Dr. Soukup v. r.

 

Dr. Hruban v. r.

 

Prášek v. r.

 

Dr. Rašín v. r.

 

Habrman v. r.

 

Klofáč v. r.