Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

237/1924 Sb. znění účinné od 1. 7. 1947 do 31. 12. 2023
změněnos účinností odpoznámka

zákonem č. 112/1947 Sb.

1.7.1947

Zvláštní fond byl zrušen zák. č. 112/1947 Sb. dnem 31. 12. 1945 a jeho závazky přešly dnem 1. 1. 1946 na československý stát. Povinnost peněžních ústavů platit příspěvky zanikla též dnem 31. prosince 1945.

nařízením č. 160/1937 Sb.

30.6.1937

zákonem č. 54/1932 Sb.

30.4.1932

237

 

Zákon

ze dne 9. října 1924,

kterým se zřizuje Zvláštní fond pro zmírnění ztrát povstalých z poválečných poměrů.

 

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

Zřízení a účel.

§ 1.

Zvláštní fond pro zmírnění ztrát povstalých z poválečných poměrů, nadále označovaný slovem "fond", tvoří se z příspěvků ústavů uvedených v §u 2, lit. a) až c), a z příspěvků státních. Tento fond jest samostatná právnická osoba a jeho sídlem jest Praha.

§ 2.

Účelem fondu jest poskytnouti prostředky k částečné úhradě ztrát povstalých z poválečných poměrů:

a)

akciovým společnostem a společnostem s r. o., provozujícím peněžní a bankovní obchody, pokud vydávají vkladní knížky anebo přijímají vklady na běžný účet;

b)

záložnám všeho druhu a úvěrním společenstvům (družstvům), t. j. společenstvům (družstvům), která úvěrní obchody provozují ve skutečnosti i podle stanov jako svou hlavní činnost;

c)

spořitelnám ve smyslu zákona ze dne 14. dubna 1920, čís. 302 Sb. z. a n., kterým se upravují právní poměry spořitelen, zahrnujíc v to spořitelny, uvedené v §u 21, odst. 1., a §u 33, odst. 3., cit. zákona, jakož i zemským úvěrním ústavům, které vydávají vkladní knížky (listy);

d)

výdělkovým a hospodářským společenstvům (družstvům), která nejsou zahrnuta pod lit. b), a jejich nákupním a prodejním ústřednám (svazům).

§ 3.

(1)

Fond spravuje a zastupuje kuratorium o 21 členech a 19 náhradnících.

(2)

Členy kuratoria (náhradníky) jmenuje a odvolává vláda po návrhu ministra financí, učiněném v dohodě s ministry vnitra, průmyslu, obchodu a živností, zemědělství a sociální péče. Při jmenování členů (náhradníků) budiž k tomu přihlédnuto, aby pokud možno byly v kuratoriu zastoupeny rovnoměrně skupiny ústavů uvedené v § 2 pod a) až d); další členové (náhradníci), jakož i předseda a jeho náměstek, buďtež jmenováni ze státních úředníků a jiných zájmově nezúčastněných kruhů jako zástupcové vlády. K novému obsazení kuratoria zpravidla nechť dojde po uplynutí každého pětiletí; dosavadní člen (náhradník) může býti opět jmenován.

(3)

Úřad člena kuratoria (náhradníka) jest úřadem čestným, bezplatným.

(4)

Členové kuratoria (náhradníci) jsou povinni, i když jimi býti přestali, zachovávati mlčenlivost o poměrech ústavů (§ 2), jež seznali při vykonávání svého úřadu. Této povinnosti mohou býti zproštěni jen ministrem financí po slyšení ústavu, o nějž jde; kdo ji poruší, bude odvolán a potrestán, není-li čin přísněji trestný, soudem pro přestupek vězením od jednoho do čtrnácti dnů nebo peněžitým trestem od 50 Kč do 10.000 Kč.

(5)

Státní úředníci, kteří byli členy kuratoria (náhradníky), nesmějí před uplynutím pěti let poté, kdy byli přeloženi na trvalý odpočinek nebo vystoupili ze státní služby, vstoupiti ať přímo nebo nepřímo do služeb ústavu, jemuž se dostalo podpory z fondu, anebo státi se členem jeho správních nebo dozorčích orgánů; výjimky jsou přípustny toliko se svolením ministra financí.

§ 4.

(1)

Předpisy o tom, jak kuratorium vykonává svou působnost a jak projevuje navenek svoji vůli, jest stanoviti v jednacím řádu.

(2)

Jednacím řádem může část působnosti kuratoria, zejména pokud jde o vybírání svépomocných příspěvků a jejich nedoplatků, jakož i o rozhodování o rozkladech do předpisu těchto nedoplatků (§ 11, odst. 2), přenesena býti na kancelář fondu nebo na zvláštní výbory, jež kuratorium zvolí ze svého středu. Vybíráním a potvrzováním řádné platby příspěvků od peněžních ústavů, které jsou přičleněny ke svazům (ústředím), mohou býti pověřeny též tyto svazy (ústředí).

(3)

Jednací řád a jeho změny podléhají schválení ministerstva financí.

§ 5.

Účetní, pokladní a kancelářskou službu fondu obstarává Zemská banka v Praze, u níž dlužno uložiti volné hotovosti, cennosti a listiny fondu. Vzájemná práva i povinnosti buďtež upraveny zvláštní smlouvou mezi kuratoriem a Zemskou bankou. Tato smlouva se stane pro fond závaznou teprve schválením ministrem financí.

§ 6.

Kuratorium sestaví ku dni 31. prosince každého roku celkové výkazy příjmů a vydání, jakož i seznam jmění a dluhů fondu, a předloží obé prostřednictvím ministra financí vládě ke schválení.

Příspěvky svépomocné.

§ 7.

(1)

Ústavy v §u 2, lit. a) až c), uvedené jsou povinny platiti fondu svépomocné příspěvky podle níže naznačených zásad.

(2)

Povinnost platiti svépomocné příspěvky a rozsah této povinnosti řídí se podle provozních výsledků, jak se jeví v čistém zisku vykázaném v řádně schválené bilanci, případně v dividendě přiznané na základě takovéto bilance. Rozhodnými jsou provozní výsledky docílené v obchodním roce, který předchází bezprostředně roku, za nějž se má příspěvek platiti. Byl-li v některém roce docílen čistý zisk, nastává povinnost platí-li příspěvek pro příští rok. Končí-li se bilance ztrátou, jest ústav pro příští rok od příspěvků osvobozen.

(3)

Obsahuje-li bilance provozní výsledky za dobu kratší nebo delší jednoho roku, pokládá se za čistý zisk obchodního roku částka celoroční, která se vypočte z poměru doby provozu k jednoročnímu období.

(4)

Změny nastalé v roce, za který se má příspěvek platiti, nemají ani na povinnost k placení příspěvků ani na jeho výměru žádného vlivu.

(5)

Pro rok, ve kterém tento zákon nabyl účinnosti, platí ústavy, jichž právní existence se počala před tímto rokem, svépomocné příspěvky podle zásad, stanovených v odst. 2. nebo 3., částkou celoroční; jinak se platí svépomocné příspěvky pro prvý rok příspěvkové povinnosti podle provozních výsledků docílených v prvém obchodním roce a jen pro onu jeho část, po kterou povinnost trvala.

(6)

Povinnost platiti příspěvky zaniká počátkem roku, ve kterém ústav příspěvkem povinný vstoupil v likvidaci anebo ve kterém byl na jeho jmění uvalen konkurs.

§ 8.

(1)

Základnu pro stanovení příspěvku tvoří u ústavů, uvedených v § 2 pod a), akciový (kmenový) kapitál, který má nárok na dividendu za rozhodný pro příspěvkovou povinnost nebo by měl takový nárok, kdyby se dividenda vyplácela.

(2)

U ústavů, uvedených v § 2 pod b) a c), jest příspěvkovou základnou přebytek výtěžků nad provozními náklady, podávající se z řádně schválené účetní závěrky ústavu za rozhodný rok. Provozními náklady se kromě úroků z přijatých cizích peněz, správních výloh, ztrát skutečně nastalých a odpisů, úměrných přecenění jednotlivých aktiv aneb opotřebení nebo znehodnocení inventáře nebo budov ústavu, uznávají, pokud se týče, k výtěžkům se nečítají toliko:

a)

Příspěvky, dary a jiná bezúplatná věnování, pokud jich vyžaduje provozování podniku, v částce skutečně vyplacené, nejvýš však v částce, která se rovná 10 % příspěvkové základny včetně těchto věnování.

b)

Odměny vyplácené osobám, které jsou ve služebním poměru k ústavu. Odměny, vyplácené voleným funkcionářům ústavu, lze čítati mezi provozní náklady jen potud, pokud tyto odměny jsou skutečnou úplatou za služby, které by jinak musely konati placené síly zaměstnanecké; peníz vyplacený voleným funkcionářům náhradou cestovného lze uznati provozním nákladem jen do výše náhrady přiměřených cestovních výloh.

c)

Příděly pensijním fondům, pokud jest potřebí tvořiti tyto fondy, aby byly řádně uhrazeny pensijní závazky ústavu, nejvýš však v částce, která se rovná 20 % příspěvkové základny včetně těchto přídělů, ačli příslušný dohlédací úřad, a není-li ho, ministerstvo sociální péče nepřipustí výjimku z důvodu, že podle pojistně-matematických zásad jest potřebí přídělu vyššího.

d)

Příděly reservám určeným na hrozící ztráty určitého druhu jednotlivě přesně označené. Z takového přídělu jest však dodatečně zaplatiti příspěvek (§ 10, odst. 3), pokud se přídělu nejdéle ve čtyřech obchodních obdobích následujících bezprostředně po obchodním období, ve kterém k němu došlo, skutečně neupotřebí k úhradě té ztráty, v jejíž příčině byla potřeba tohoto přídělu odůvodňována.

e)

Nerealisované kursovní zisky na cenných papírech přidělované reservám určeným na kursovní ztráty na cenných papírech a na vyrovnání jejich kursovních rozdílů, jakož i příděly těmto reservám až do výše nerealisovaných kursovních ztrát, předpokládajíc však, že tyto nerealisované kursovní ztráty jsou prokázány a že taková reserva, kdyby z ní byly veškeré nerealisované kursovní ztráty odepsány, nečinila by více než 15 % skutečné hodnoty cenných papírů.

f)

Odpisy ztrát z minulých let v bilanci vykázaných.

(3)

Kuratoriu náleží zkoumati odůvodněnost a přiměřenost odpisů, bezúplatných věnování, odměn a přídělů (odst. 2) a sledovati použití těchto přídělů. Požádá-li o to kuratorium, jest ústav povinen předložiti mu potřebné k tomu výkazy a doklady.

§ 9.

(1)

Příspěvek činí u ústavů, uvedených v § 2 pod b) a c), 10 % příspěvkové základny stanovené v § 8, odst. 2.

(2)

Bankovní společnosti (§ 2, lit. a) platí jakožto příspěvek:

a)

1 1/4 % příspěvkové základny (§ 8), přesahuje-li dividenda za rok pro výměru příspěvku rozhodný 12 % akciového (kmenového) kapitálu, majícího nárok na dividendu,

b)

1 % příspěvkové základny (§ 8), činí-li dividenda za rok pro výměru příspěvků rozhodný více než 9, nejvýše však 12 % akciového (kmenového) kapitálu majícího nárok na dividendu,

c)

3/4 % příspěvkové základny (§ 8), činí-li dividenda za rok pro výměru příspěvku rozhodný více než 7, nejvýše však 9 % akciového (kmenového) kapitálu majícího nárok na dividendu,

d)

1/2 % příspěvkové základny (§ 8), činí-li dividenda za rok pro výměru příspěvku rozhodný 6 až 7 % akciového (kmenového) kapitálu majícího nárok na dividendu,

e)

1/4 % příspěvkové základny (§ 8), činí-li dividenda za rok pro výměru příspěvku rozhodný méně než 6 % akciového (kmenového) kapitálu majícího nárok na dividendu,

f)

1/10 % příspěvkové základny (§ 8), nevyplácí-li se dividenda za rok pro výměru příspěvku rozhodný; tento příspěvek nesmí však činiti více než polovinu čistého zisku docíleného podle schválené bilance v roce rozhodném pro výměru příspěvku.

(3)

Od 1. ledna 1932 zvyšují se sazby, určené v odst. 2 pod a) až e), o 1/2 % a sazba, určená pod f), o 1/10 %. Bankovní společnosti, kterým byla poskytnuta podpora před řečeným dnem, jsou v případech, uvedených v odst. 2 pod a) až d), povinny odvésti fondu ještě přirážku ve výši 50 % placeného příspěvku; tato povinnost přestane deseti ročními platbami přirážky, ačli příspěvková povinnost společnosti dříve nezanikne (§ 7, odst. 6, a § 28).

(4)

Jestliže řádné příjmy fondu ze svépomocných příspěvků, z přirážky k těmto příspěvkům (odst. 3), ze splacení podpor a z výnosu jmění fondu trvale dostoupí peníze, jehož jest potřebí, aby bylo plně kryto zúročení a umoření veškerých fondem vydaných dluhopisů, může vláda nařízením přiměřeně snížiti příspěvkové sazby podle odst. 3 zvýšené.

§ 10.

(1)

Ústavy jsou povinny svépomocné příspěvky zaplatiti beze zvláštního předpisu v zákonité výměře do 14 dnů po té, kdy byla bilance za rok pro výměru příspěvku rozhodný příslušným orgánem schválena. Nedojde-li k tomu do 30. června, dlužno odvésti na příspěvek zálohu částkou rovnající se příspěvku z roku předešlého.

(2)

Byla-li bilance za rozhodný rok schválena před vyhlášením zákona, dlužno příspěvky za prvý rok příspěvkové povinnosti zaplatiti stejným způsobem do 30 dnů po vyhlášení zákona.

(3)

Z příspěvků a příspěvkových záloh včas neodvedených platí se úrok z prodlení ve výši přesahující o 2 % eskontní sazbu cedulového ústavu.

§ 11.

(1)

Ústavy příspěvkem povinné předloží každoročně svou bilanci do 14 dnů po jejím schválení kuratoriu fondu s doklady o schválení a usnesení příslušného orgánu o tom, jak naložiti s čistým ziskem.

(2)

Podle předložených dokladů přezkouší kuratorium platbu příspěvků; zjistí-li:

a)

že příspěvek byl zaplacen řádně, vystaví o tom potvrzení; nárok na uznání, že na příspěvku bylo zaplaceno více, nebo na vrácení přeplatku lze uplatniti jen do 30 dnů po doručení tohoto potvrzení;

b)

že bylo na příspěvku zaplaceno méně, předepíše nedoplatek i s úroky z prodlení (§ 10, odst. 3); do předpisu nedoplatku lze podati rozklad do 30 dnů po doručení;

c)

že na příspěvku bylo přeplaceno, vystaví potvrzení o zaplacené částce a zároveň v něm uvede, kolik z této částky připadá na příspěvek a kolik činí přeplatek, který buď zúčtuje ve prospěch příspěvků budoucích anebo vrátí; nárok na uznání, že přeplatek činí více, nebo na jeho vrácení lze uplatniti jen do 30 dnů po doručení tohoto potvrzení.

(3)

Přeplatky na příspěvcích (odstavec 2) zúročí se sazbou platnou pro volné vklady v běžném účtě u Zemské banky.

(4)

Právo předepsati nedoplatek příspěvku [odstavec 2, písm. b)] promlčuje se ve 4 letech. Promlčení se počíná, jakmile prošel rok, ve kterém příspěvek byl splatný.

Příspěvky státu.

§ 12.

(1)

Ministr financí se zmocňuje, aby fondu po dobu jeho trvání přikazoval ze státních příjmů roční příspěvek požadovaný kuratoriem, nejvýše však 50,000.000 Kč.

(2)

Vyplyne-li z ročního celkového výkazu příjmů a vydání fondu (§ 6), že výnosem příspěvkového přírůstku na základě sazeb podle § 9, odst. 3, zvýšených a výnosem přirážky tamže stanovené, jakož i splácením podpor fondem poskytnutých nezvýšily se příjmy fondu v dotčeném roce alespoň o 25,000.000 Kč, přikáže ministr financí fondu ze státních příjmů nedostávající se peníz, nejvýše však 20,000.000 Kč.

Ztráty a plán na jejich zmírnění.

§ 13.

Kuratorium vyšetří vhodným způsobem ztráty, jež ústavy v §u 2 naznačené utrpěly zejména poválečnými poměry, pokud tyto ústavy ve lhůtě označené v §u 17 zažádaly o poskytnutí podpory z fondu, a sestaví plán, podle kterého by měl fond přispívati k úhradě těchto ztrát. Tento plán předloží kuratorium prostřednictvím ministerstva financí vládě ku schválení. Za ztráty vzniklé poválečnými poměry dlužno pokládati zejména ztráty, způsobené poklesem cen zboží nebo hodnoty investic a ztráty z dubiosních pohledávek. K jiným ztrátám možno přihlížeti pouze tehdy, žádá-li to důležitý zájem veřejný. Podpory fondu k úhradě ztrát nesmí přesahovati peníz, jehož zúročení aspoň 4 % a umoření nejvýše ve 40 letech jest zajištěno pravidelnými příjmy fondu.

Fondové dluhopisy.

§ 14.

(1)

Kuratorium vydá až do výše povolených podpor ku krytí ztrát fondové dluhopisy majiteli svědčící, aspoň 4 % zúročitelné a slosováním nejvýše ve 40 letech splatitelné. Bližší ustanovení o těchto dluhopisech obsahujž jednací řád kuratoria fondu. Vzorec fondových dluhopisů vyžaduje schválení ministerstvem financí.

(2)

Na každém dluhopisu budiž ministerstvem financí nebo zvláštním k tomu účelu jmenovaným vládním komisařem potvrzeno, že zúročení a umoření vydaných dluhopisů jest plně kryto řádnými příjmy fondu.

(3)

Za správné zúročení a splacení fondových dluhopisů ručí podpůrně stát.

§ 15.

Dluhopisů, které fond vydal v mezích tohoto zákona, lze užíti jednak k úročnému uložení peněz sirotčích, svěřeneckých, depositních, nadačních, dále peněz ústavů, podléhajících veřejnému dozoru a poštovního úřadu šekového, jednak za služební a obchodní kauce, tyto však jen do výše bursovního kursu, ale nikoli přes jmenovitou hodnotu.

§ 16.

Ústavy uvedené v §u 2 jsou povinny na žádost kuratoria převzíti fondové dluhopisy za jejich jmenovitou hodnotu až do 1/2 % všech vkladů přijatých v běžném účtě, na vkladní knížky (listy) a pokladniční poukázky.

Postup při povolování podpor ku krytí ztrát.

§ 17.

(1)

Ústavy naznačené v §u 2 mohou do 6 měsíců od vyhlášení tohoto zákona žádati za poskytnutí podpory k úhradě svých ztrát. Na žádosti později podané nelze vzíti zřetele.

(2)

Ústavy, které podléhají povinné revisi podle zákona ze dne 10. června 1903, čís. 133 ř. z., o revisi výdělkových a hospodářských družstev a jiných spolků, a podle zákona ze dne 15. dubna 1919, čís. 210 Sb. z. a n., o úpravě poměrů družstev na Slovensku, podají žádost u revisního svazu (ústředí), ku kterému v den podání žádosti přináležely. Tento svaz jest povinen dříve, než zašle žádost příslušnému místu k rozhodnutí, provésti podrobnou revisi u společenstva (družstva) žádajícího za podporu, pokud tak neučinil bezprostředně před podáním žádosti. Ostatní ústavy podají žádost přímo u předsedy kuratoria fondu.

(3)

Kuratorium fondu jest povinno u ústavů, které u jeho předsedy podaly žádost za podporu, provésti revisi, pokud mu stav žadatelův není jinak spolehlivě znám.

§ 18.

O žádostech ústavů uvedených v §u 2, lit. a) až c), rozhoduje s konečnou platností komise pozůstávající ze zástupců vlády v kuratoriu (§ 3, odst. 2.) a z kurátorů, kteří zastupují skupinu, k níž ústav žádající o podporu přináleží, pokud podpora, která se má na žádost poskytnouti, nepřesahuje výše, se kterou bylo ve schváleném sanačním plánu (§ 13) pro tento ústav počítáno. Usnesení komise o vyšší podpoře vyžaduje schválení vládou.

§ 19.

(1)

O žádostech za poskytnutí podpor společenstvům (družstvům) uvedeným v §u 2, lit. d), rozhodují zájmová ústředí, která budou vládou určena, za účasti zástupce ministra financí i zástupce ministra příslušného podle povahy žádajícího společenstva (družstva).

(2)

Příslušným jest pro společenstva (družstva) zemědělská ministr zemědělství, pro živnostenská ministr obchodu a pro ostatní ministr sociální péče.

(3)

Zástupcům ministrů zmíněných v odst. 1. přísluší při rozhodování o žádostech za podporu právo veta. Jestliže ústředí povolané k rozhodování o žádostech nevyhoví přání zástupce ministra financí nebo zástupce ministra podle odst. 2. příslušného, rozhoduje o žádosti ministr financí v dohodě s příslušným ministrem.

§ 20.

(1)

Podpory z fondu k úhradě ztrát se zpravidla poskytují ve fondových dluhopisech.

(2)

Dluhopisy připadající na podpory povolené společenstvům (družstvům) uvedeným v §u 2, lit. d), vydá kuratorium ústředím, která jsou povolána rozhodovati o žádostech za podporu. Tato ústředí jsou povinna chovati převzaté dluhopisy bezpečně a odděleně od svého jmění až do slosování, používajíce kuponových výtěžků i částek přijatých za slosované dluhopisy k úmoru dluhů společenstva (družstva), jemuž se dostalo podpory, ačli dluhopisy těmi neuspokojí přímo věřitelů společenstva (družstva), pro něž má dluhopisy v úschově. Kuratorium i ministerstvo financí mají právo dohlížeti svými orgány na řádné zachovávání této povinnosti.

(3)

Část povolené podpory může býti se souhlasem vlády vyplacena v hotovosti, žádá-li to nutně zájem veřejný.

§ 21.

(1)

Poskytnutí podpory ku krytí ztrát může býti vázáno předchozím splněním určitých podmínek. Jakožto podmínka může býti zejména žádáno provedení reorganisace ústavu, jenž o podporu žádá. Kromě toho může u ústavu, kterému se podpora poskytuje, a na jeho útraty býti ustanoven důvěrník nebo zvláštní 2- až 3členná dozorčí komise. Důvěrník i dozorčí komise mají právo a povinnost dohlížeti všestranně na hospodaření ústavu; bez jejich svolení nesmí býti žádné usnesení správních orgánů ústavu provedeno. Tímto ustanovením nejsou dotčena práva vyrovnávacího správce, jakož i práva dozorčího komisaře ustanoveného u ústavu, jemuž bylo příročí povoleno.

(2)

Pokud by nebylo tím ohroženo tvoření reserv a nutné zúročení vlastního závodního kapitálu, může býti při poskytnutí podpory požadováno, aby ústav, jemuž se podpory dostává, ji z budoucích čistých zisků splácel.

Všeobecná, daňová a poplatková ustanovení.

§ 22.

K plnění povinností, uložených v § 8, odst. 3, a § 11, odst. 1, mohou býti orgánové liknavých ústavů kuratoriem donuceni pořádkovými pokutami až do 10.000 Kč. Tyto pouty plynou do pokladny fondu.

§ 23.

Pořádkové pokuty jakož i svépomocné příspěvky s příslušenstvím se vymáhají soudní exekucí; výkazy kuratoria fondu o nezaplacených pořádkových pokutách nebo svépomocných příspěvcích, opatřené kuratoriem doložkou o vykonatelnosti, tvoří exekuční titul.

§ 24.

Členové představenstev a dozorčích rad ústavů, které požádaly o podporu z fondu, pak členové představenstev a dozorčích rad revisních svazů a členové správních orgánů zájmových ústředí povolaných rozhodovati o žádostech za podporu, jakož i revisoři, kteří provedli revisi sloužící za podklad rozhodnutí o žádosti za podporu z fondu, ručí tomuto fondu i státu za veškerou škodu, která byla tím způsobena, že následkem jejich vědomě nepravých údajů nebo následkem nedbale provedených revisí byla poskytnuta podpora z fondu, ačkoliv žadateli zcela nebo z části v duchu tohoto zákona nepříslušela.

§ 25.

Dluhopisy fondové převzaté podle ustanovení §§ 16 a 20 ústavy a svazy (ústředími) společenstev (družstev) jakožto věřiteli společenstev (družstev), jimž se podpor dostalo, mohou býti bilancovány ve jmenovité hodnotě.

§ 26.

Vláda se zmocňuje, aby nařízením uložila výdělkovým a hospodářským společenstvům (družstvům), označeným v §u 2, lit. d), povinnost platiti 10 % bilančního čistého zisku zvláštním fondům, zřízeným u jich ústředí (svazů) ku zajištění bezpečného vývoje přičleněných družstev.

§ 27.

(1)

Fond jest osvobozen od daně rentové a to jak od daně placené přímo, tak i od daně srážené dlužníkem.

(2)

Dluhopisy (§ 14) jsou osvobozeny od poplatků a jejich úroky i od poplatků i od daně rentové.

(3)

Svépomocné příspěvky ústavů, uvedených v §u 2, lit. a) až c), jakož i příspěvky družstev, placené podle ustanovení §u 26, jsou přípustnou srážkovou položkou při vyměření daně výdělkové podle II. hlavy zákona o osobních daních ze dne 25. října 1896, čís. 220 ř. z., a daně zárobkové podniků veřejně účtujících podle uh. zák. čl. ze dne 16. října 1916, čís. XXXIV. Podpory poskytnuté z fondu ústavům v §u 2 uvedeným nejsou započitatelnou příjmovou položkou při vyměřování daně výdělkové podle zákonů právě citovaných.

§ 28.

(1)

Dluhopisů fondem po 1. lednu 1932 nově vydaných může vláda po návrhu ministra financí použíti k doplnění podpor, které byly již dříve některým ústavům fondem poskytnuty k úhradě ztrát vzniklých poválečnými poměry (§ 13) a objevily se nedostačujícími. Ministr financí, než podá návrh, vyslechne kuratorium.

(2)

Veškeré předpisy tohoto zákona o fondových dluhopisech platí též o fondových dluhopisech podle odst. 1 vydaných, s jedinou odchylkou od § 14, odst. 1, věty první, že tyto fondové dluhopisy mohou býti splaceny nejen slosováním, nýbrž také nákupem na volném trhu za běžnou cenu pod jmenovitou hodnotou.

(3)

Splacením všech fondem vydaných dluhopisů zanikne právní osobnost fondu a zároveň příspěvková povinnost státu i ústavů v § 2 pod a) až c) uvedených. Jmění fondu připadne státu.

.

§ 29.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení. Provedou jej všichni členové vlády.

T. G. Masaryk v. r.

Švehla v. r.

též za ministra Dr. Beneše.

Šrámek v. r.

Dr. Dolanský v. r.

Dr. Franke v. r.

Udržal v. r.

Novák v. r.

Malypetr v. r.

Dr. Kállay v. r.

Srba v. r.

Habrman v. r.

Bečka v. r.

Stříbrný v. r.

Dr. Hodža v. r.

Dr. Markovič v. r.