Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

53/1926 Sb. znění účinné od 24. 4. 1926 do 31. 12. 2023

53

 

Vládní nařízení

ze den 16. dubna 1926,

kterým se mění vládní nařízení ze dne 27. ledna 1921, č. 54 Sb. z. a n., o zřízení „Československé ústřední rady železniční“ a „Ředitelských rad železničních“.

 

Vláda republiky Československé nařizuje podle §u 90 ústavní listiny:

Čl. I.

Stanovy Československé ústřední rady železniční, tvořící přílohu vl. nař. č. 54/1921 Sb. z. a n., mění a doplňují se v jednotlivých svých ustanoveních takto:

(1)

§ 2, odst. 3., nahrazuje se tímto zněním:

Členy Československé ústřední rady železniční mohou býti jmenováni pouze občané volitelní do obecního zastupitelstva.

 

(2)

§ 2 doplňuje se na konci tímto novým odstavcem:

Pokud nejsou po uplynutí funkčního pětiletí jmenováni noví členové a náhradníci, prodlužuje se funkce dosavadních členů a náhradníků až do jmenování nových, nejdéle však o půl roku.

 

(3)

§ 3 nahrazuje se celý tímto novým zněním:

§ 3.

Působnost.

 

Československá ústřední rada železniční je povolána, aby podávala ministerstvu železnic posudky a činila dotazy a návrhy o všeobecných věcech železničních, pokud se týkají obchodu, průmyslu, hornictví, živností, hospodářství polního i lesního a po dobu mimořádných poměrů i zásobování obyvatelstva, tak, aby v nich sloučila veškerá dobrozdání interesentů, zúčastněných na železničním provozu.

Z věcí v předchozím odstavci uvedených budou tudíž předkládány k posudku Československé ústřední radě železniční - vyjímaje případy vyžadující bezodkladného rozhodnutí - zejména tyto:

1.

všeobecná organisace železnic;

2.

základy jízdních řádů;

3.

zásady a směrnice pro tarifnictví československých drah;

4.

podstatné změny reglementárních ustanovení a všeobecných ustanovení tarifních, pokud se nevztahují pouze na přechodné a výjimečné poměry;

5.

program výstavby nových drah;

6.

dobrá zdání k návrhům, o nichž ředitelské rady železniční jednají, aniž je mohly samy vyříditi v rámci své působnosti (§ 3, odst. 2., stanov při ředitelské rady železniční).

Z jednání Československé ústřední rady železniční jsou vyloučeny - až na dobrá zdání, uvedená pod 6. tohoto paragrafu - všechny věci, které jsou povahy místní nebo náleží výlučně do pravomoci jednotlivých ředitelství.

 

(4)

§ 5 nahrazuje se celý tímto novým zněním:

§ 5.

Odbory a výbory.

 

K předběžným poradám o předmětech, jež se mají projednávati ve valném shromáždění, volí se valným shromážděním odbory (pro celé funkční období) a výbory (pro jednotlivé otázky).

Kromě toho ustavuje se pro každé funkční období stálý poradní výbor, složený z předsedů, zpravodajů a zapisovatelů odborů a dvou členů Československé ústřední rady železniční, jmenovaných ministrem železnic. Tento stálý poradní výbor jest ve stálém styku s ministerstvem železnic a podnikem československých státních drah, jest zpravován o věcech patřících do působnosti Československé ústřední rady železniční a projednává veškeré tyto věci, konečný posudek podává však jen o věcech, které nesnesou odkladu až do nejbližšího zasedání odborů nebo valného shromáždění; kromě toho projednává též věci, které mu budou usnesením valného shromáždění zvláště svěřeny (§ 7).

Odbory mají dohromady tolik členů, kolik jich má Československá ústřední rada železniční, a každý její člen musí náležeti jednomu odboru.

Výbory mohou míti nejvýše 15 členů.

Odbory a výbory svolává ministr železnic podle potřeby.

Podrobnější ustanovení o tom, jak se zřizují, ustavují, obnovují a jednají odbory a výbory, jsou v jednacím řádě.

Ke schůzím odborů a výborů může přizvati ministerstvo železnic i znalce z řad zájemníků, které v Československé ústřední radě železniční nejsou zastoupeny, jakož i zástupce soukromých drah, jedná-li právě o jejich věcech.

 

(5)

§ 10, 2. odst., nahrazuje se tímto novým zněním:

Členové, kteří nebydlí v místě, kde zasedá Československá ústřední rada železniční, obdrží po čas zasedání, jehož se zúčastní, nepožívají-li ze státní pokladny již náhrady z jiného důvodu, diety; výši diet stanoví ministerstvo železnic.

Kromě toho náleží jim volná jízda na tratích provozovaných státní železniční správou z jejich bydliště, případně ze stanice jejich bydlišti nejbližší, k zasedání a zpět.

Pokud je nezbytno, aby kromě státem provozovaných drah použili ještě jiných veřejných dopravních prostředků, obdrží náhradu jízdného s tím spojeného.

Dosavadní odstavec 3. bude nadále odstavcem 5.

Čl. II.

Stanovy pro ředitelské rady železniční, tvořící přílohu vl. nař. č. 54/1921 Sb. z. a n., mění a doplňují se v jednotlivých svých ustanoveních takto:

(1)

§ 2, odst. 3., nahrazuje se tímto zněním:

Členy ředitelských rad železničních mohou býti jmenováni pouze občané volitelní do obecního zastupitelstva.

 

(2)

§ 3 nahrazuje se celý tímto novým zněním:

§ 3.

Působnost ředitelských rad železničních.

 

Ředitelské rady železniční jsou povolány, aby podávaly věcně příslušnému ředitelství posudky, dotazy a návrhy o důležitějších otázkách železničních místní povahy nebo náležejících výlučně do pravomoci ředitelství.

O návrzích, které sice mohou podle právě předeslaného býti předloženy, ne však vyřízeny v rámci této působnosti, předkládají ředitelské rady železniční, doporučují-li návrh, dobrá zdání Československé ústřední radě železniční (§ 3 stanov pro Československou ústřední radu železniční).

Tarifní otázky, jakož i všechny otázky všeobecnější, okruh potřeb a zájmů jednotlivého okresu přesahující, jsou z projednávání v ředitelských radách železničních vyloučeny. Ředitelská rada železniční může se však raditi o stanovení zvláštních vedlejších poplatků nebo snížení určitých všeobecných vedlejších poplatků v přepravě nákladů pro jednotlivé stanice.

Je-li přednosta ředitelství státních drah v pochybnostech, zda návrh některým jejím členem podaný náleží do pravomoci ředitelské rady železniční nebo Československé ústřední rady železniční, vyžádá si rozhodnutí ministerstva železnic.

 

(3)

§ 8, odst. 3., nahrazuje se tímto novým zněním:

Výši diet stanoví ministerstvo železnic. Kromě toho náleží jim volná jízda na tratích, provozovaných státní železniční správou z jejich bydliště, případně ze stanice nejbližší jejich bydlišti k zasedání a zpět. Pokud jest nutno, aby kromě státem provozovaných drah použili ještě jiných veřejných dopravních prostředků, nahradí se jim s tím spojené výlohy.

 

(4)

Jako nový paragraf 9 vkládá se toto ustanovení:

§ 9.

Jednací řád.

 

Jednací řád pro ředitelské rady železniční stanoví a mění ministr železnic.

Čl. III.

Nařízení toto nabývá účinnosti dnem vyhlášení a provede je ministr železnic.

Černý v. r.

Dr. Beneš v. r.

Dr. Engliš v. r.

Dr. Krčmář v. r.

Dr. Haussmann v. r.

Dr. Peroutka v. r.

Dr. Říha v. r.

Roubík v. r.

Dr. Slávik v. r.

Syrový v. r.

Dr. Schieszl v. r.

Dr. Fatka v. r.

Dr. Kállay v. r.