Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

100/1934 Sb. znění účinné od 2. 6. 1934 do 31. 5. 1951

Dle § 2 zákona č. 276/2023 Sb. se tato vyhláška považuje za výslovně zrušenou.

100

 

Vyhláška

ministerstva železnic

ze dne 26. května 1934

o udělení koncese pro elektrické drobné dráhy v Olomouci

 

Koncesní listina

ze dne 25. května 1934 pro elektrické drobné dráhy v Olomouci

(1)

Vláda republiky Československé usnesením ze dne 25. května 1934 udělila podle § 5 zákona ze dne 27. června 1919, č. 373 Sb. z. a n., o doplnění sítě železniční stavbou drah místních, městu Olomouci koncesi pro stavbu a provoz elektrické drobné dráhy od Ústředních hřbitovů Třídou míru k vojenskému letišti a další dráhy v Novoulické ulici až ke kostelu.

(2)

Pro tyto dráhy stanoví se podle nařízení ze dne 14. září 1854, č. 238 ř. z., o udělení koncesí ke stavbě soukromých železnic (železniční koncesní zákon), a zákona ze dne 8. srpna 1910, č. 149 ř. z., o drahách nižšího řádu, tyto podmínky:

§ 1

Koncesionář požívá pro koncesované drobné dráhy finančních výhod, uvedených ve čl. V až XII a XXXII zák. č. 149/1910 ř. z. Doba daňového osvobození od daně výdělkové stanoví se na 25 let, počítajíc ode dne zahájení provozu na té které dráze.

§ 2

Koncesionář jest povinen vystavěti povolené dráhy, odevzdati je veřejné dopravě a provozovati je nepřetržitě a pravidelně po celou dobu koncesní.

§ 3

Koncesionáři se uděluje vyvlastňovací právo podle platných zákonných předpisů․ Totéž právo se mu poskytne také pro vlečky, které zřídí, uzná-li státní správa, že jejich zřízení je veřejně prospěšné.

§ 4

(1)

Koncesionář musí při stavbě a provozu koncesované dráhy dbáti obsahu této koncesní listiny, koncesních podmínek, stanovených ministerstvem železnic, platných zákonů a nařízení, zejména nařízení č. 238/1854 ř. z., železničního provozního řádu ze dne 16. listopadu 1851, č. 1 ř. z. z roku 1852, ustanovení obsažených v zákoně č. 149/1910 ř. z., jakož i zákonů a nařízení, jež v budoucnosti budou vydány, a konečně nařízení ministerstva železnic a jiných příslušných úřadů.

(2)

Při provozu bude lze upustiti od bezpečnostních opatření a dopravních předpisů, obsažených v provozním řádu železničním a příslušných dodatečných nařízeních jen potud, pokud ministerstvo železnic shledá, že to lze dovoliti pro zvláštní dopravní a provozní poměry. V té příčině budou pak platiti zvláštní předpisy provozovací, které vydá ministerstvo železnic.

§ 5

Bude-li nutno zastaviti dočasně provoz pro pohyby vojenských částí, pro slavnostní průvody a shromáždění nebo pro zřizování a úpravu různých vedení a potrubí atd., musí se koncesionář podrobiti nařízením příslušných úřadů a nemá nároku na odškodnění za ztráty vzniklé z takového dočasného zastavení provozu.

§ 6

(1)

Výši zakládací hodnoty, jakož i zakládacího kapitálu schvaluje státní správa. Kromě skutečně učiněných a řádně prokázaných výdajů na vypracování projektu, na stavbu a zařízení dráhy včetně opatření vozidel a dotace jistinné reservy státní správou stanovené, jakož i úroků interkalárních za stavební doby skutečně zaplacených a případných ztrát kursovních při opatřování kapitálu skutečně vzniklých, nenáležejí do zakládací hodnoty žádné jiné výdaje.

(2)

Výdaje za další nové stavby nebo rozmnožení provozních zařízení smějí býti připočteny k zakládací hodnotě jen tehdy, povolila-li státní správa zamýšlené nové stavby nebo rozmnožení provozních zařízení a budou-li tyto výdaje řádně prokázány. Celý zakládací kapitál jest umořiti podle umořovacího plánu schváleného státní správou, a to do konce doby koncesní.

§ 7

(1)

Koncesionář jest povinen přepravovati poštu, jakož i zaměstnance státní poštovní správy ve všech pravidelných vlacích.

(2)

Za tyto úkony, jakož i za jiné vykonané ve prospěch státní správy poštovní, přísluší koncesionáři přiměřená náhrada.

(3)

Korespondence, která se vztahuje na správu drah a vyměňuje se mezi ředitelstvím podniku a jeho podřízenými orgány nebo naopak anebo mezi těmito orgány, může býti dopravována zaměstnanci podniku.

§ 8

Koncesionář jest povinen sestavovati provozní účet a bilanci železničního podniku, předkládati je ministerstvu železnic a oznámiti mu na jeho výzvu data, potřebná pro sestavení roční statistiky.

§ 9

Koncesionář jest povinen hraditi výdaje na zařízení potřebná k zajištění nerušeného provozu nynějších státních telegrafních a telefonních vedení, jichž bylo třeba vzhledem na zřízení a provoz jmenovaných drah, zejména též výdaje na případné přeložení těchto vedení, vyjímajíc, že by vznikly pro vadnost zařízení nynějších vedení, kdy je nese státní správa poštovní.

§ 10

Koncesionář jest povinen zdarma přepravovati poddůstojníky a ordonance ve službě. Bližší podrobnosti o tom jest sjednati s příslušnými vojenskými úřady.

§ 11

(1)

Koncesionář smí do služeb dráhy přijímati pouze příslušníky republiky Československé. Zaměstnanci jsou povinni znáti státní jazyk.

(2)

Koncesionář jest povinen dbáti při obsazování služebních míst zákona ze dne 24. července 1919, č. 462 Sb. z. a n., o propůjčování míst legionářům, zákona ze dne 8. dubna 1927, č. 54 Sb. z. a n., o umísťování déle sloužících poddůstojníků, a prováděcích předpisů, jež byly nebo budou vydány k provedení nebo na základě těchto zákonů, a říditi se předpisy § 212 zákona ze dne 24. června 1926, č. 103 Sb. z. a n., o úpravě platových a některých služebních poměrů státních zaměstnanců.

(3)

Při označení podniku, všech úředních a provozních místností, vozidel a stanic, jízdních řádů, jízdních lístků, tiskovin, tabulek, razítek atd. jest použíti vždy jazyka státního.

§ 12

Koncesionář jest povinen dbáti všech zákonných, jakož i prováděcích předpisů již platných, i které budou vydány o pojištění pensijním, invalidním a starobním, nemocenském a úrazovém zaměstnanců soukromých drah.

§ 13

Státní zaměstnanci, kteří používají drah z rozkazu úřadů, vykonávajících dozor na správu a provoz drah, anebo kteří používají drah, hájíce zájmy státu, plynoucí z udělené koncese nebo v zájmu důchodkové správy a vykáží se průkazem, vydaným ministerstvem železnic, musí býti přepravováni i se svými zavazadly zdarma.

§ 14

Koncese a ochrana proti stavbě nových drah podle § 9, písm. b) nař. č. 238/1854 ř. z. uděluje se do 15. září 1988. Státní správa může však prohlásiti tuto koncesi za zaniklou dříve než tato doba projde, nebudou-li splněny závazky stanovené v § 2, anebo za podmínek, uvedených v § 17.

§ 15

Koncesionář není oprávněn odevzdati provoz koncesovaných drah osobě třetí na účet vlastní nebo cizí ani vésti provoz na cizí účet, vyjímajíc, že by to státní správa výslovně povolila. V takovém případě může si státní správa vyhraditi právo výkupu a nápadu a stanoviti jeho podmínky.

§ 16

(1)

Státní správa jest oprávněna přesvědčiti se o tom, že stavba drah, jakož i provozní zařízení, byla ve všech částech účelně a řádně provedena, a naříditi, aby závady byly napraveny. Státní správa má též právo nahlédnouti do hospodaření dráhy.

(2)

K výkonu svého práva dozoru, příslušejícího jí podle platných zákonů, může státní správ a ustanoviti vládního komisaře, který má právo býti přítomen všem schůzím správní rady (ředitelství) podniku, jakož i schůzím městské rady a zastupitelstva města Olomouce, pokud se na nich jedná o věcech, týkajících se elektrických drah vůbec (i koncesovaných již dříve), kdykoliv to uzná za vhodné.

(3)

Vládní komisař jest oprávněn zastaviti všechna usnesení a nařízení, která podle jeho náhledu odporují platným zákonům, koncesi anebo poškozují veřejné zájmy. V tomto případě má si vládní komisař vyžádati ihned rozhodnutí ministerstva železnic, které je závazné.

(4)

Vládního komisaře dlužno zvláště a včas zváti do všech schůzí shora vyjmenovaných.

§ 17

Státní správa má právo učiniti opatření podle platných zákonů, kdyby přes to, že byla dána výstraha a pohrůžka odnětím koncese, byly opětně porušeny nebo nebyly splněny závazky, uložené v koncesní listině, v koncesních podmínkách anebo v zákonech a prohlásiti ještě před uplynutím doby koncesní koncesi za zaniklou.

Bechyně v. r.