Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

165/1936 Sb. znění účinné od 1. 4. 1936 do 31. 12. 2023

Dnem 1. dubna 1936 nabývají účinnosti pouze ustanovení čl. I, § 1, § 3 a § 4. Všechna ostatní ustanovení nabývají účinnosti dnem 1. července 1936.

165

 

Vládní nařízení

ze dne 12. června 1936

o úlevách pro motorová vozidla

 

Vláda republiky Československé nařizuje podle čl. I zákona ze dne 21. června 1934, č. 109 Sb. z. a n., o mimořádné moci nařizovací, prodloužené zákonem ze dne 26. června 1935, č. 131 Sb. z. a n.:

Čl. I

Úlevy daňové (§ 1-6)

čl. 1 § 1

(1)

Poplatníkům daně důchodové, vyměřené podle §§ 18 až 22, po případě § 34 zákona o přímých daních, ze základu nepřesahujícího 150.000 Kč, kteří v době od 1. dubna 1936 do 31: prosince 1939 zakoupili pro vlastní potřebu nový osobní automobil (§ 65, odst. 3 zákona ze dne 12. dubna 1935, č. 77 Sb. z. a n., o dopravě motorovými vozidly a jich zdanění, § 25, odst. 1 vládního nařízení ze dme 4. července 1935, č. 153 Sb. z. a n.) o obsahu válců od 0.68 litru, přísluší na dani důchodové, vyměřené z důchodu roku, ve kterém byl automobil zakoupen, sleva uvedená v odstavci 3. Tato sleva bude však povolena při koupi automobilů o obsahu válců od 0.68 litru do 1.2 litru jen, bude-li automobil zakoupen do 1. dubna 1937, při koupi automobilů o obsahu válců více než 1.2 do 1.5 litru jen, bude-li automobil zakoupen do 1: října 1937.

(2)

Je-li sleva, která má býti povolena, vyšší než vyměřená daň důchodová, bude zbytek slevy odečten od daně důchodové za následující rok, po případě též za další léta. Sleva bude povolena jen při koupi těch automobilů, jejichž pořizovací náklad nelze daněprostě odepisovati podle ustanovení § 15, č. 1, písm. b) zákona o přímých daních, a může býti povolena pro týž automobil jen jednou. Témuž poplatníkovi může býti sleva podle tohoto paragrafu povolena během tří let při zakoupení nejvýše dvou automobilů, případně i při zakoupení dalšího automobilu, který je náhradou za některý z nich zničený nepředvídanou příhodou (na př. rozbití, požár a pod.).

(3)

Sleva činí pro automobil o obsahu válců

0.68 do 1.2 litru .................................... 500 Kč,

více než 1.2 do 1.5 litrů ............................ 1.000 Kč,

více než 1.5 do 2.- litrů ............................ 2.000 Kč,

více než 2.- do 2.5 litrů ............................ 2.500 Kč,

více než 2.5 do 3.- litrů ............................ 3.000 Kč,

více než 3.- do 4.- litrů ............................ 3.500 Kč,

více než 4.- litry ................................... 4.000 Kč.

(4)

Obsah válců vypočte se podle vzorce

N-0.785xVxVxZxP,

----------------

1,000.000

při čemž N značí obsah válců (v litrech), V vrtání (v mm), Z zdvih (v mm), P počet válců.

(5)

Vládním nařízením může býti konečná lhůta, uvedená v odstavci 1, větě první, přiměřeně prodloužena.

čl. 1 § 2

Nabývá účinnosti až dnem 1. července 1936.

(1)

Od daně z obratu jsou osvobozeny tuzemské dodávky motorových kol (motocyklů), motorových kol s přívěsnými vozíky, motorových tříkolek [§ 63, odst. 1, písm. a) a d) zák. č. 77/1935 Sb. z. a n.], provedené v době od 1. července 1936 do 31. prosince 1939.

(2)

Vládním nařízením může býti konečná lhůta uvedená v odstavci 1 přiměřeně prodloužena.

čl. 1 § 3

Ustanovení § 60, odst. 1 až 6 zák. č. 77/1935 Sb. z. a n. budou zníti takto:

"(1) Nová tuzemská motorová vozidla (§ 65, odst. 1), která byla dána po prvé do provozu v době od 1. dubna 1936 do 31. prosince 1939, s výjimkou jízdních kol s pomocným motorem o obsahu válců více než 0.1 litru, uvedených v § 63, odst. 1, písm. a), osvobozují se od daně

a)

na dobu jednoho a půl roku, jsou-li hnána motory nízkotlakými, zařízenými výhradně pro pohon minerálními oleji, jichž hutnota při + 15 stupních C nedosahuje 810 stupňů (tisícin hutnoty čisté váhy), nebo jejich směsí s lihem,

b)

na dobu čtyř let, jsou-li hnána motory vysokotlakými (systém Diesel a pod.), zařízenými výhradně pro pohon oleji, jichž hutnota při + 15 stupních C je 810 stupňů a vyšší, nebo jejich směsí s lihem, anebo jsou-li zařízena výhradně pro pohon jinými hnacími látkami než těmi, které jsou uvedeny pod písm. a), nebo elektřinou.

(2) Osvobození podle odstavce 1 počíná ode dne, kdy motorového vozidla bylo po prvé použito k jízdě, a končí posledním dnem kalendářního čtvrtletí, ve kterém uplynula doba uvedená v odstavci 1.

(3) Na dobu čtyř let osvobozují se od daně také tuzemská motorová vozidla, jejichž poháněcí zařízení v době od 1. dubna 1936 do 31. prosince 1939, a to do čtyř let ode dne, kdy byla dána po prvé do provozu, bylo změněno výhradně pro pohon zmíněný v odstavci 1, písm. b) Toto ustanovení nevztahuje se na motorová vozidla uvedená v § 63, odst. 1, písm. a).

(4) Osvobození podle odstavce 3 počíná prvním dnem čtvrtletí, následujícího po daňovém období (§ 66, odst. 2), ve kterém bylo změněno poháněcí zařízení vozidla, a nevztahuje se na motorová vozidla, která již byla osvobozena od daně podle ustanovení odstavce 1, písm. a).

(5) Vládním nařízením může býti konečná lhůta, uvedená v odstavci 1, větě první a v odstavci 3, přiměřeně prodloužena.

(6) Vládním nařízením může pro motorová vozidla, označená v odstavci 1, písm. b), čtyřletá doba osvobození býti zkrácena na dobu jednoho a půl roku, klesne-li z důvodu rozšíření těchto motorových vozidel spotřeba lihu k účelům motorickým pod množství spotřebované k tomuto účelu v kalendářním roce 1934. Toto ustanovení se nevztahuje na motorová vozidla, která již byla na dobu čtyř let od daně osvobozena."

čl. 1 § 4

Nedotčena zůstávají osvobození, přiznaná do 31. března 1936 podle ustanovení § 60 zák. č. 77/1935 Sb.z. a n.

čl. 1 § 5

Nabývá účinnosti až dnem 1. července 1936.

Ustanovení § 94, zák. č. 77/1935 Sb. z. a n. se mění a bude zníti:

"Železniční správa jest povinna sjednati dohody s osobami, které jsou ochotny se zavázati, že nebudou užívati motorových vozidel silničních na větší vzdálenost než 50 km měřených po silnici."

čl. 1 § 6

Nabývá účinnosti až dnem 1. července 1936.

V § 107, odst. 1 zák. č. 77/1935 Sb.z. a n. slova "dnem 1. ledna 1937" nahrazují se slovy: "dnem 1. července 1937."

Čl. II

Úprava nedělní služby u čerpacích stanic (§ 1-7)

Tento článek nabývá účinnosti až dnem 1. července 1936.

čl. 2 § 1

(1)

V neděli smějí býti prodávány pohonné látky, motorový olej a mazadla, pro motorová vozidla u čerpacích stanic v době od 8. do 12. a od 14. do 18. hod. za podmínek stanovených dále v §§ 2 až 5

(2)

Žádá-li toho místní potřeba, mohou zemské úřady pro jednotlivá místa, obce a okresy po slyšení příslušné obchodní a živnostenské komory, jakož i příslušných obcí, organisací a korporací zaměstnavatelských a zaměstnaneckých, stanoviti prodejní dobu odchylně, než jak jest určena v předchozím odstavci, při čemž smí tato doba činiti nejvýše 8 hodin.

čl. 2 § 2

Nedohodnou-li se v obcích, v nichž jsou v provozu alespoň dvě čerpací stanice, provozovatelé, kteří použijí výhody podle § 1, o vhodném pořadu střídání nedělního prodeje pohonných látek, motorového oleje a mazadel, stanoví jej okresní úřad.

čl. 2 § 3

Provozovatelé, u nichž budou zaměstnanci podle předchozích ustanovení zaměstnáni v neděli, jsou povinni založiti seznam, do něhož každé neděle buďtež zapisována jména zaměstnanců v neděli pracujících, místo a doba, kde a jak dlouho byli zaměstnáni. Tento seznam jest podnikatel povinen předložiti na požádání okresnímu úřadu a živnostenskému inspektorátu.

čl. 2 § 4

K nedělnímu prodeji nesmějí býti přibíráni zaměstnanci mladší 18 roků.

čl. 2 § 5

(1)

Zaměstnancům určeným k nedělnímu prodeji přísluší za neděli mzda smluvená nebo v místě obvyklá, zvýšená nejméně o 50%, pokud kolektivní smlouvou není zaručena mzda vyšší.

(2)

Tento nárok nemůže býti ujednáním vyloučen ani obmezen.

čl. 2 § 6

Zaměstnancům pracujícím v neděli podle předpisů tohoto článku jest poskytnouti jednou týdně nerušenou přestávku aspoň 32 hodiny.

čl. 2 § 7

Jednání nebo opomenutí proti ustanovením tohoto článku trestají se podle čl. II zák. č. 109/1934 Sb.z. a n.

Čl. III

Úlevy při stavbě a úpravě místností určených k uschovávání motorových vozidel (garáží)

Tento článek nabývá účinnosti až dnem 1. července 1936.

Vládním nařízením budou vydány předpisy o stavbě a úpravě místností určených k uschovávání motorových vozidel (garáží), a to jak se zřetelem na zájmy veřejné, tak i na úspornost ve zřizování a udržování těchto místností.

Čl. IV

Tento článek nabývá účinnosti až dnem 1. července 1936.

Toto nařízení nabývá účinnosti dnem 1. července 1936, s výjimkou ustanovení čl. I, §§ 1, 3 a 4, která nabývají účinnosti dnem 1. dubna 1936; provedou je ministři veřejných prací, financí, průmyslu, obchodu a živností, sociální péče a železnic v dohodě se zúčastněnými ministry.

Dr. Beneš v. r.

Dr. Hodža v. r.

Dr. Krofta v. r.

Dostálek v. r.

Dr. Černý v. r.

Dr. Zadina v. r.

Dr. Kalfus v. r.

Machník v. r.

Dr. Franke v. r.

Nečas v. r.

Dr. Dérer v. r.

Dr. Czech v. r.

Najman v. r.

Tučný v. r.

Bechyně v. r.

Dr. Šrámek v. r.

Dr. Spina v. r.