Čekejte, prosím...
keyboard_arrow_left
Zpět
1 keyboard_arrow_right
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

6/1956 Sb. znění účinné od 1. 1. 1956 do 31. 12. 2023

6

 

ROZPOČTOVÝ ZÁKON

na rok 1956

ze dne 10. února 1956.

 

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Cíle státního rozpočtu.

Finanční prostředky jsou stanoveny státním rozpočtem jako základním finančním plánem státu a jejich zdrojem je především socialistická výroba a budovatelské úsilí pracujícího lidu; slouží k hospodárnému splnění všech úkolů státního plánu rozvoje národního hospodářství, zejména k urychlení rozvoje výrobních sil především v těžkém průmyslu, k podstatnému vzestupu zemědělské výroby a rozvoje jednotných zemědělských družstev, k zavádění nové techniky do výroby a k podstatnému vzestupu produktivity práce a tím k trvalému zvyšování hmotné a kulturní úrovně pracujícího lidu a k podpoře úsilí o zachování míru.

§ 2.

Stanovení výše státního rozpočtu.

(1)

Celkové příjmy státního rozpočtu se stanoví částkou 90.304,165.000 Kčs, celkové výdaje částkou 89.886,912.000 Kčs, takže vyplývá přebytek 417,253.000 Kčs.

(2)

Ve státním rozpočtu jsou obsaženy rozpočty národních výborů, jejichž příjmy i výdaje činí 16.681,246.000 Kčs; kromě toho činí zůstatek rozpočtových prostředků národních výborů přecházejících do roku 1957 částku 441,800.000 Kčs.

(3)

Vláda stanoví k vyrovnání rozpočtů národních výborů procentní podíly na státních příjmech.

§ 3.

Hospodaření podle státního rozpočtu.

(1)

Výdaje (investiční i neinvestiční) mohou být uskutečňovány jen do výše částek stanovených ve státním rozpočtu.

(2)

Vláda může povolit uskutečnění nezbytného výdaje, nekrytého ve státním rozpočtu, je-li jeho úhrada zajištěna vyššími příjmy nebo odsunutím jiného, méně naléhavého výdaje.

§ 4.

Odpovědnost za hospodaření.

Vláda a každý její člen, vedoucí ostatních ústředních úřadů a rady národních výborů jsou odpovědni za to, že v oboru jejich působnosti budou při hospodaření všechny plánované úkoly splněny hospodárně, že budou zajišťovány a využívány reservy, jež vznikají v rozvíjejícím se hospodářství, že příjmových částek státního rozpočtu bude při nejmenším dosaženo a výdajové částky nebudou - s výjimkou případů přípustných podle tohoto zákona - překročeny.

§ 5.

Časové použití rozpočtových prostředků.

(1)

Rozpočtových prostředků může být použito pouze do konce roku 1956, a to jen k úhradě výdajů splatných do konce tohoto roku.

(2)

Úhrada výdajů, které mají a podle ustanovení tohoto zákona mohou zatěžovat rozpočtové prostředky na rok 1956, nesmí být odsunuta k tíži rozpočtových prostředků příštího roku.

(3)

Poukazovat peníze k úhradě závazků, jež vzniknou po 31. prosinci 1956, nebo tvořit jakýmkoliv jiným způsobem reservy z úspor na rozpočtových prostředcích není přípustno.

§ 6.

Zjišťování rozpočtových důsledků zákonných a jiných opatření.

U návrhů zákonů, zákonných opatření předsednictva Národního shromáždění, zákonů Slovenské národní rady, vládních nařízení, vládních usnesení, usnesení Sboru pověřenců, nařízeno Sboru pověřenců, nařízení ministrů, nařízení pověřenců, vyhlášek a u všech opatření ústředních úřadů, jakož i návrhů usnesení národních výborů a jejich rad musí být s největší odpovědností zváženy také jejich důsledky hospodářské a finanční. Důsledky těchto opatření pro výdaje po případě pro příjmy státního rozpočtu nebo pro bilancí příjmů a výdajů obyvatelstva nebo pro úvěrový plán je třeba vyčíslit a výpočet připojit k návrhu opatření. Při každém navrhovaném opatření musí být zkoumáno, zda jeho povaha připouští zavedení nových příjmů, v kladném případě musí být tyto nové příjmy vždy navrženy.

§ 7.

Zatěžování státních rozpočtů příštích let.

(1)

Ke všem opatřením, která časově přesahují schválený státní rozpočet a svými důsledky zatěžují nebo by mohla zatěžovat státní rozpočty v příštích letech, jakou jsou rozšiřování úřadů a orgánů státní správy, zřizování po případě rozšiřování jiných zařízení, uzavírání nových nájemních smluv, vydávání nových periodických tiskovin a dlouhodobé objednávky, je třeba předchozího souhlasu orgánu uvedeného v odstavci 2, pokud by takovými opatřeními byl způsoben nový nebo vyšší výdaj pro státní pokladnu.

(2)

K takovým opatřením může dát souhlas ústřední úřad nebo je může učinit v oboru vlastní působnosti, jestliže očekávaný náklad nepřestoupí v jednotlivém případě částku 50.000 Kčs a v úhrnu všech případů částku 800.000 Kčs ročně. V ostatních případech je třeba souhlasu ministerstva financí a jde-li o zatížení převyšující v jednotlivém případě částku 50 mil. Kčs, souhlasu vlády.

(3)

Ustanoveními v odstavci 2 nejsou dotčeny předpisy o působnosti státní systemisační komise.

§ 8.

Nepřípustnost započtení pohledávek vůči státu.

Dlužník nemůže svůj závazek vůči státu uhradit započtením své pohledávky za státem.

§ 9.

Zatímní vedení státního hospodaření v roce 1957.

Vláda učiní vhodná opatření pro státní hospodaření v době od 1. ledna 1957 do vyhlášení rozpočtového zákona na rok 1957, nebude-li rozpočtový zákon na uvedený rok vyhlášen před 1. lednem 1957.

Závěrečná ustanovení.

§ 10.

(1)

Vláda se zmocňuje, aby do státního rozpočtu promítla úpravy státního plánu rozvoje národního hospodářství.

(2)

Ministr financí vydá podrobnější směrnice pro hospodaření podle státního rozpočtu a jeho kontrolu, a to zejména pokud jde o používání rozpočtových prostředků, úhradu výdajů na nové úkoly ukládané národním výborům, vázání rozpočtových prostředků určených na úhradu úkolů, které odpadly, a o postup při opatřování úhrady výdajů na úkoly, jež nejsou plně rozpočtově zajištěny. Přitom může ministr financí povolit odchylku od ustanovení § 5 odst. 1.

§ 11.

Ustanovení § 7 zákona č. 90/1952 Sb., o Československé akademii zemědělských věd, se zrušuje.

§ 12.

Účinnost.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1956; provedou jej ministr financí a ostatní členové vlády.

Zápotocký v. r.

Fierlinger v. r.

Široký v. r.

Dolanský v. r.

gen. arm. Dr. Čepička v. r.

Kopecký v. r.

Ing. Jankovcová v. r.

Poláček v. r.

Dr. Škoda v. r.

Barák v. r.

Ing. Šimůnek v. r.

Dr. Kyselý v. r.

Plojhar v. r.

Dr. Šlechta v. r.

Bakuľa v. r.

David v. r.

Ďuriš v. r.

Krajčír v. r.

Krosnář v. r.

Krutina v. r.

Machačová v. r.

Dr. Nejedlý v. r.

Štoll v. r.

Tesla v. r.

Uher v. r.

Beran v. r.

Jonáš v. r.

Reitmajer v. r.

Smída v. r.

Dr. Bartuška v. r.

Bukal v. r.

Dvořák v. r.

Dr. Kahuda v.r.

Málek v. r.

Maurer v. r.

Dr. Neuman v. r.

Ouzký v. r.

Pospíšil v. r.

Ing. Púčik v. r.

Dr. Vlasák v. r.

Zatloukal v. r.

1. příloha zákona č. 6/1956 Sb.

Celkový přehled příjmů a výdajů státního rozpočtu na rok 1956.

 

Příjmy

Kč (v tisících)

Výdaje

Kč (v tisících)

Příjmy od socialistického sektoru

77.243,851

Hospodářství . . .

48.092,799

Daně, dávky a poplatky od obyvatelstva . . . . . .

10.730,369

Kulturní a sociální opatření . . . . . .

Obrana a bezpečnost . . . . . .

28.779,019

9.605,802

Ostatní příjmy . . . . .

2.329,945

Správa . . . . . .

3.409,292

Úhrn . . . . .

90.304,165I

Úhrn. . . . .

89.886,912

 

Přebytek . . . . . . . . 417,253.000 Kčs

 

Úhrn rozpočtů národních výborů obsažených ve státním rozpočtu.

 

Příjmy

Kč (v tisících)

Výdaje

Kč (v tisících)

Příjmy od podniků místního hospodářství . . . . . . .

1.592,529

Hospodářství . . .

3.264,330

Místní daně a poplatky . .

1.265,369

Kulturní a sociální opatření . . .

11.684,820

Ostatní příjmy . . . . . .

587,160

Správa . . . . .

1.732,096

Podíly na státních příjmech

13.236,188

 

 

Úhrn . . . . ..

16.681,246I

Úhrn . . . . .

16.681,246

2. příloha zákona č. 6/1956 Sb.

Přehled příjmů a výdajů jednotlivých krajů

(v tisících Kčs)

 

Kraj

Příjmy

Výdaje

vlastní

svěřené a podíl na stát. příjmech

ÚNV Praha . . . .

431,156

1.013,796

1.444,952

Pražský . . . . .

291,742

938,555

1.230,297

Českobudějovický

143,654

519,622

663,276

Plzeňský. . . .

139,998

589,598

729,596

Karlovarský . . .

122,488

449,891

572,379

Ústecký . . . . .

217,316

707,627

924,943

Liberecký . . . .

204,875

528,788

733,663

Hradecký. . . .

159,672

533,521

693,193

Pardubický. . .

113,023

478,483

591,506

Jihlavský . . . .

105,189

473,151

578,340

Brněnský. . . .

289,336

868,237

1.157,573

Olomoucký . . . .

155,733

627,839

783,572

Gottwaldovský . .

145,429

573,988

719,417

Ostravský . . . .

238,134

1.044,720

1.282,854

 

 

 

 

České kraje . . .

2.757,745

9.347,816

12.105,561

 

 

 

 

ÚNV Bratislava.

87,014

368,054

455,068

Bratislavský. .

130,787

599,478

730,265

Nitranský . . . .

116,154

615,561

731,715

Banskobystrický .

85,992

547,675

633,667

Žilinský. . . .

96,537

579,528

676,065

Košický . . . . .

94,019

609,304

703,323

Prešovský . . . .

75,343

543,433

618,779

Vysoké Tatry. . . .

1,464

25,339

26,803

 

 

 

 

Slovenské kraje . . . .

687,313

3.888,372

4.575,685

 

 

 

 

Úhrnem . . . .

3.445,058

13.236,183

16.681,246