ZÁKLADNÍ POŽADAVKY
ÚVODNÍ USTANOVENÍ
1. Základní požadavky se na výtahy nebo bezpečnostní komponenty vztahují jen tehdy, pokud při používání výtahu nebo bezpečnostní komponenty za podmínek určených dodavatelem výtahu anebo výrobcem bezpečnostní komponenty mohou vzniknout nebezpečí, ke kterým se základní požadavky vztahují. Možnost vzniku nebezpečí výrobce bezpečnostní komponenty a dodavatel výtahu předem analyzuje, vyhodnocuje a zajišťuje výrobu s ohledem na tuto analýzu.
2. Jestliže nelze při současném stavu techniky dosáhnout plně účelu, pro který byly stanoveny základní požadavky, je nutné, aby výrobce bezpečnostních komponent nebo dodavatel výtahu dbali na zajištění bezpečnosti v míře, co nejvíce se přibližující základním požadavkům.
ZÁKLADNÍ POŽADAVKY PRO OCHRANU ZDRAVÍ A BEZPEČNOSTI VZTAHUJÍCÍ SE NA KONSTRUKCI A VÝROBU VÝTAHŮ A BEZPEČNOSTNÍCH KOMPONENT
1. Všeobecně
1.1 Pokud může vzniknout nebezpečí, které není uvedeno v této příloze, platí pro výtahy a bezpečnostní komponenty základní požadavky podle přílohy č. 1 nařízení vlády č. 170/1997 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na strojní zařízení. Základní požadavky bodu 1.1.1 přílohy č. 1 nařízení vlády č. 170/1997 Sb. platí pro výtahy a bezpečnostní komponenty v každém případě. Na výtahy se vztahují rovněž základní požadavky uvedené v nařízení vlády č. 178/1997 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na stavební výrobky, v platném znění.
1.2 Klec výtahu
Klec výtahu musí být navržena a vyrobena tak, aby její prostor a pevnost odpovídaly výrobcem stanovenému maximálnímu počtu osob a nosnosti výtahu.
Jestliže to rozměry dovolují, musí být klec výtahů určených pro přepravu osob navržena a vyrobena takovým způsobem, aby její konstrukce nepřekážela nebo nebránila tělesně postiženým osobám v přístupu a užití výtahu a aby umožňovala veškeré vhodné úpravy, které mohou těmto osobám usnadnit její užívání.
1.3 Závěsná a podpěrná zařízení
Závěsná a podpěrná zařízení klece výtahu, její upevňovací a spojovací části musí být navržena a vybrána tak, aby zajišťovala potřebnou úroveň bezpečnosti a minimalizovala riziko pádu klece, přičemž se berou v úvahu podmínky užívání, použitý materiál a výrobní podmínky.
Tam, kde se k zavěšení klece užívají lana nebo řetězy, musí se použít minimálně dvě samostatná lana nebo řetězy, každé se samostatným upevněním. Lana a řetězy nesmějí být nastavovány ani splétány, pokud to není nutné pro upevnění nebo k vytvoření ok.
1.4 Kontrola zatížení (včetně nadměrné rychlosti)
1.4.1 Výtahy musí být navrženy, vyrobeny a namontovány tak, aby v případě překročení výrobcem stanovené nosnosti bylo zabráněno jejich uvedení do pohybu.
1.4.2 Výtahy musí být vybaveny omezovačem rychlosti.
Tento požadavek se nevztahuje na výtahy, u nichž konstrukce pohonu zabraňuje překročení rychlosti.
1.4.3 Rychlovýtahy musí být vybaveny zařízením kontrolujícím a omezujícím rychlost.
1.4.4 Výtahy poháněné třecími kotouči musí být konstruovány tak, aby byla zajištěna trakce nosných lan na kotouči.
1.5 Výtahový stroj
1.5.1 Každý osobní výtah musí mít svůj vlastní výtahový stroj. Tento požadavek se nevztahuje na výtahy, ve kterých jsou vyvažovací závaží nahrazena druhou klecí.
1.5.2 Dodavatel výtahu zabezpečí, aby výtahový stroj a k němu příslušející zařízení nebyly přístupné, s výjimkou údržby a nouzových případů.
1.6 Ovládání
1.6.1 Ovládací prvky výtahů určených pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace musí být vhodně konstruovány a umístěny.
1.6.2 Funkce ovládacích prvků musí být jasně označeny.
1.6.3 Přivolávací obvody skupiny výtahů mohou být společné nebo propojené.
1.6.4 Elektrické obvody výtahů musí být namontovány a zapojeny tak, aby:
a) | byla vyloučena možnost záměny s obvody, které s výtahem nesouvisejí; |
b) | bylo možné vypínání napájení pod zatížením; |
c) | jízda výtahu byla možná jen při správné činnosti elektrických bezpečnostních zařízení umístěných v samostatném elektrickém (ovládacím) bezpečnostním obvodu; |
d) | závada v elektrické instalaci nebyla příčinou vzniku nebezpečné situace. |
2. Nebezpečí pro osoby nacházející se mimo klec
2.1 Výtah musí být navržen a vyroben tak, aby prostor, ve kterém se klec pohybuje, byl nepřístupný pro osoby, s výjimkou provádění údržby a nouzových případů. Než oprávněná osoba do tohoto prostoru vstoupí, musí se vyloučit normální použití výtahu.
2.2 Výtah musí být navržen a vyroben tak, aby zabraňoval riziku sevření osob, je-li klec v některé z koncových poloh.Tento požadavek je splněn volným prostorem nebo únikovým prostorem v oblasti koncových poloh.
Vzhledem k tomu, že ve zvláštních případech, zejména v existujících budovách, není uvedené řešení možné, mohou se použít jiná odpovídající opatření k zabránění tomuto riziku.
2.3 Místa pro vstup a výstup z klece musí být vybavena šachetními dveřmi, které musí mít pro předpokládané podmínky provozu odpovídající mechanickou odolnost.
Zajišťovací zařízení musí během normálního provozu zabraňovat:
a) | rozjezdu klece, ať zamýšlenému, či nezamýšlenému, dokud nejsou šachetní dveře zavřené a zajištěné, |
b) | otevření šachetních dveří, je-li klec ještě v pohybu a je mimo určené otevírací pásmo. |
Je však povoleno dojíždění s otevřenými dveřmi v určitém pásmu za podmínky, že dojíždějící rychlost je kontrolována.
3. Nebezpečí pro osoby nacházející se v kleci
3.1 Výtahové klece musí být zcela uzavřeny plnými stěnami po celé výšce včetně podlahy a stropu, s výjimkou větracích otvorů, a plnostěnnými dveřmi. Tyto dveře musí být konstruovány a namontovány tak, aby se klec nemohla pohybovat, pokud nejsou dveře zavřené, s výjimkou dojíždění uvedeného v poslední větě bodu 2.3, a zastavila se, jestliže jsou dveře otevřené.
Dveře klece musí zůstat zavřené a zajištěné, jestliže dojde k zastavení mezi dvěma podlažími, pokud je riziko pádu mezi klec a šachtu nebo pokud je výtah bez šachty.
3.2 Pro případ výpadku proudu nebo závady na konstrukčních částech výtahu musí být výtah vybaven zařízením zabraňujícím volnému pádu klece nebo nekontrolovatelnému pohybu klece vzhůru.
Zařízení zabraňující volnému pádu klece nesmí být závislé na závěsu klece.
Toto zařízení musí být schopné zastavit klec při zatížení odpovídajícím nosnosti a při maximální rychlosti stanovené výrobcem výtahu. Při jakémkoliv zatížení nesmí zastavení tímto zařízením způsobit zpomalení nebezpečené pro dopravované osoby.
3.3 Mezi dnem šachty a podlahou klece výtahu musí být umístěny nárazníky.
V tomto případě se volný prostor podle bodu 2.2 musí měřit s úplně stlačenými nárazníky.
Tento požadavek se nevztahuje na výtahy, jejichž klec se vzhledem ke konstrukci pohonného systému nemůže dostat do volného prostoru podle bodu 2.2.
3.4 Výtahy musí být navrženy a vyrobeny tak, aby je nebylo možné uvést do pohybu, jestliže zařízení uvedené v bodu 3.2 není v pohotovostní poloze.
4. Jiná nebezpečí
4.1 Šachetní a klecové dvěře nebo oboje dveře současně, zavírají-li se motoricky, musí mít zařízení proti sevření pohybujícími se dveřmi.
4.2 Mají-li šachetní dveře přispívat k ochraně stavby před šířením požáru, a to včetně svých prosklených částí, musí mít přiměřenou požární odolnost, pokud jde o jejich celistvost, izolační vlastnosti (odolnost vůči plamenům) a radiaci (hustotu tepelného toku).
4.3 Vyvažovací závaží musí být namontováno tak, aby se zabránilo jakémukoliv riziku střetnutí s klecí nebo pádu na klec.
4.4 Výtahy musí být vybaveny prostředky umožňujícími vyproštění a evakuaci osob uvězněných v kleci.
4.5 Klece výtahu musí být vybaveny obousměrným dorozumívacím zařízením umožňujícím spojení se stálou vyprošťovací službou.
4.6 Výtahy musí být navrženy a vyrobeny tak, aby mohly dokončit jízdu v případě, že teplota v prostoru výtahového stroje přesáhne maximum stanovené výrobcem výtahu, ale aby nereagovaly na další příkazy.
4.7 Klece výtahu musí být navrženy a vyrobeny tak, aby bylo pro dopravované osoby zajištěno dostačující větrání, a to i v případě delšího přerušení provozu.
4.8 Klec výtahu musí být odpovídajícím způsobem osvětlena, pokud je obsazena anebo jsou dveře klece otevřeny; klec musí mít rovněž nouzové osvětlení.
4.9 Dorozumívací zařízení podle bodu 4.5 a nouzové osvětlení podle bodu 4.8 musí být navrženo a vyrobeno tak, aby bylo funkční i bez normální dodávky proudu. Doba jejich funkce musí být dostatečně dlouhá, aby umožňovala normální záchranný zákrok.
4.10 Řídicí obvody výtahů, které se smějí používat v případě požáru, (požární nebo evakuační výtahy) musí být navrženy a vyrobeny tak, aby zabraňovaly zastavení výtahu ve stanovených úrovních a umožňovaly prioritní řízení výtahu záchrannými četami.
5. Značení
5.1 Kromě minimálních údajů vyžadovaných pro každé strojní zařízení podle přílohy č. 1 bodu 1.7.3 nařízení vlády č. 170/1997 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na strojní zařízení, musí být každá klec vybavena zřetelně viditelným štítkem jasně udávajícím nosnost v kilogramech a maximální počet osob, které v ní mohou být přepravovány.
5.2 Jestliže je výtah konstruován tak, že umožňuje osobám uvězněným v kleci osvobodit se bez vnější pomoci, musí být odpovídající návod v českém jazyce umístěn jasně a viditelně v kleci.
6. Návod k používání
6.1 Bezpečnostní komponenty musí být opatřeny návodem vypracovaným v českém jazyce nebo v jazyce, který autorizovaná osoba dohodne s výrobcem nebo dovozcem, tak, aby
mohly být prováděny správně a bez nebezpečí.
6.2 Každý výtah musí být vybaven dokumentací vypracovanou v českém jazyce. Dokumentace obsahuje minimálně:
a) | návod na používání včetně výkresů a schémat nezbytných pro běžný provoz a vztahujících se k údržbě, zkoušení, opravám, pravidelným kontrolám a vyprošťování osob podle bodu 4.4, |
b) | knihu výtahu, do které se zaznamenávají opravy, pravidelné kontroly apod. |