75/2005 Sb. znění účinné od 1. 9. 2023
75
NAŘÍZENÍ VLÁDY
ze dne 26. ledna 2005
o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické
a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků
Vláda nařizuje podle § 23 odst. 5 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů:
§ 1 Rozsah působnosti Toto nařízení se vztahuje na pedagogické pracovníky škol a školských zařízení (dále jen „škola“) zřizovaných Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „ministerstvo“), krajem, obcí a dobrovolným svazkem obcí, jehož předmětem činnosti jsou úkoly v oblasti školství.
Rozsah hodin přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti
§ 2 (1) Rozsah hodin přímé pedagogické činnosti je stanoven v přílohách k tomuto nařízení. Není-li v přílohách k tomuto nařízení rozsah hodin přímé pedagogické činnosti pedagogického pracovníka stanoven, stanoví mu jej ředitel školy, a to nejvýše na 32 hodin týdně.
(2) Učiteli vyučujícímu všechny předměty v ročníku, ve kterém je počet hodin podle schválených školních vzdělávacích programů nižší než počet hodin přímé pedagogické činnosti stanovené v příloze č. 1 k tomuto nařízení, stanoví ředitel školy týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti podle schváleného školního vzdělávacího programu.
(3) Týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti lze rozvrhnout nerovnoměrně na jednotlivé týdny tak, aby nebyl překročen průměrný stanovený týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti za období nejdéle 5 po sobě následujících měsíců.
(4) U právnické osoby, která vykonává činnost více druhů škol, se stanoví týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti ředitele školy podle vykonávané činnosti školy, u které je v příloze č. 1 k tomuto nařízení stanovena přímá pedagogická činnost nejnižší. Do počtu jednotek podle § 4 se řediteli školy započítávají všechny jednotky této právnické osoby.
(5) Pedagogický pracovník, který zastupuje vedoucího pedagogického pracovníka v plném rozsahu alespoň 4 po sobě následujících týdnů, vykonává od začátku pátého týdne přímou pedagogickou činnost v týdenním rozsahu stanoveném pro zastupovaného pedagogického pracovníka.
(6) Týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti stanovený v příloze č. 1 k tomuto nařízení se zvyšuje o 1 hodinu, poskytuje-li pedagogický pracovník pedagogickou intervenci jako podpůrné opatření. Věta první se nepoužije u pedagogického pracovníka se sjednanou kratší než stanovenou týdenní pracovní dobou a u pedagogického pracovníka, pro kterého je týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti stanoven v rozpětí.
(7) Do týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti učitelů vyšších odborných škol může ředitel školy započítat až 3 hodiny konzultační činnosti týdně.
(8) Do týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti trenéra může ředitel školy započítat až 4 hodiny trenérské činnosti na soutěži žáků nebo studentů.
(9) Pedagogickému pracovníkovi základní umělecké školy, který vykonává činnost učitele individuální, skupinové nebo kolektivní výuky, stanoví ředitel školy týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti podle vykonávané činnosti, která u něj převažuje. V případě stejného podílu stanoví týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti podle výuky, u které je v příloze č. 1 k tomuto nařízení stanovena přímá pedagogická činnost nejnižší.
§ 3 (1) Učiteli vyučujícímu předmět v cizím jazyce ve škole, která na základě povolení ministerstva vyučuje vybrané předměty v cizím jazyce, může ředitel školy snížit rozsah přímé pedagogické činnosti až o 3 hodiny týdně. To neplatí pro výuku cizích jazyků.
(2) Učiteli – výchovnému poradci se snižuje týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti
a) v základní a střední škole s počtem žáků
1. do 150 o 1 hodinu týdně,
2. do 250 o 2 hodiny týdně,
3. do 550 o 3 hodiny týdně,
4. do 800 o 4 hodiny týdně,
5. nad 800 o 5 hodin týdně,
b) v základní škole speciální s počtem tříd
1. do 7 o 1 hodinu týdně,
2. do 12 o 2 hodiny týdně,
3. nad 12 o 3 hodiny týdně.
(3) Učiteli – koordinátorovi v oblasti informačních a komunikačních technologií se snižuje týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti s počtem žáků nebo studentů ve škole
a) do 50 o 1 hodinu týdně,
b) do 150 o 2 hodiny týdně,
c) do 300 o 3 hodiny týdně,
d) do 500 o 4 hodiny týdně,
e) nad 500 o 5 hodin týdně.
(4) Je-li pověřeno výkonem funkce koordinátora v oblasti informačních a komunikačních technologií nebo výchovného poradce více pedagogických pracovníků, sníží se každému z nich rozsah přímé pedagogické činnosti podle ředitelem školy přiděleného počtu žáků nebo tříd.
(5) Vykonává-li funkci koordinátora v oblasti informačních a komunikačních technologií nebo výchovného poradce ředitel školy, zástupce ředitele školy nebo vedoucí učitel praktického vyučování, sníží se jim týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti podle odstavců 2 a 3, nejvýše však do poloviny týdenního rozsahu stanoveného pro ředitele školy v příloze č. 1 k tomuto nařízení.
§ 4 Počet jednotek rozhodný pro stanovení přímé pedagogické činnosti Do počtu jednotek rozhodného pro stanovení týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti se započítávají
a) třídy, studijní skupiny, oddělení, výchovné skupiny, speciálně pedagogické centrum a školní klub; třídy gymnázia se sportovní přípravou, do kterých jsou zařazeni pouze žáci tohoto oboru vzdělání, se započítávají dvojnásobně a
b) u základní umělecké školy, konzervatoře, jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky a střední odborné školy s výtvarnými obory 24 vyučovacích hodin týdně jako 1 jednotka․
Rozsah přímé pedagogické činnosti zástupce ředitele školy nebo vedoucího učitele praktického vyučování
§ 4a Týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti zástupce ředitele školy nebo vedoucího učitele praktického vyučování se určí jako týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti stanovený podle přílohy č. 1 k tomuto nařízení pro učitele, vychovatele, psychologa, speciálního pedagoga, trenéra nebo asistenta pedagoga snížený v rozsahu určeném ředitelem školy, nejvýše v počtu hodin stanoveném podle § 4b až 4g. Snížení týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti podle § 4b až 4g se nevztahuje na zástupce ředitele školy pro odborný výcvik a vedoucího učitele odborného výcviku.
§ 4b (1) U právnické osoby, která vykonává činnost 1 druhu školy uvedeného v příloze č. 2 nebo 3 k tomuto nařízení, se stanoví rozsah snížení přímé pedagogické činnosti zástupce ředitele školy nebo vedoucího učitele praktického vyučování podle hodnoty uvedené u druhu školy, jehož činnost právnická osoba vykonává.
(2) U právnické osoby, která vykonává činnost 1 druhu školy uvedeného v příloze č. 2 k tomuto nařízení a současně
a) 1 druhu školy uvedeného v příloze č. 3 k tomuto nařízení, se stanoví rozsah snížení přímé pedagogické činnosti zástupce ředitele školy nebo vedoucího učitele praktického vyučování součtem hodnot uvedených u obou druhů škol, jejichž činnost právnická osoba vykonává,
b) více druhů škol uvedených v příloze č. 3 k tomuto nařízení, se stanoví rozsah snížení přímé pedagogické činnosti zástupce ředitele školy nebo vedoucího učitele praktického vyučování součtem hodnot uvedených u všech druhů škol, jejichž činnost právnická osoba vykonává.
(3) U právnické osoby, která vykonává činnost více druhů škol uvedených v příloze č. 2 k tomuto nařízení, se stanoví rozsah snížení přímé pedagogické činnosti zástupce ředitele školy nebo vedoucího učitele praktického vyučování podle druhu školy, jehož činnost právnická osoba vykonává, u kterého je v příloze č. 2 k tomuto nařízení stanovena hodnota nejvyšší; stanovit rozsah snížení přímé pedagogické činnosti zástupce ředitele školy nebo vedoucího učitele praktického vyučování nelze podle hodnot stanovených u školní družiny. Za počet jednotek právnické osoby podle věty první se považuje součet jednotek všech druhů škol uvedených v příloze č. 2 k tomuto nařízení, jejichž činnost právnická osoba vykonává.
(4) U právnické osoby, která vykonává činnost více druhů škol uvedených v příloze č. 3 k tomuto nařízení, se stanoví rozsah snížení přímé pedagogické činnosti zástupce ředitele školy součtem hodnot uvedených u všech druhů škol, jejichž činnost právnická osoba vykonává.
(5) U právnické osoby, která vykonává činnost více druhů škol uvedených v příloze č. 2 k tomuto nařízení a současně
a) 1 druhu školy uvedeného v příloze č. 3 k tomuto nařízení, se stanoví rozsah snížení přímé pedagogické činnosti zástupce ředitele školy nebo vedoucího učitele praktického vyučování součtem hodnot stanovených podle odstavců 1 a 3,
b) více druhů škol uvedených v příloze č. 3 k tomuto nařízení, se stanoví rozsah snížení přímé pedagogické činnosti zástupce ředitele školy nebo vedoucího učitele praktického vyučování součtem hodnot stanovených podle odstavců 3 a 4.
§ 4c (1) Do rozsahu snížení přímé pedagogické činnosti zástupce ředitele školy nebo vedoucího učitele praktického vyučování se navíc započítá 7 hodin za 1 až 120 žáků nebo studentů zúčastňujících se praktického vyučování nebo praktické přípravy a další 2 hodiny za každých dalších započatých 120 žáků nebo studentů.
(2) Do rozsahu snížení přímé pedagogické činnosti zástupce ředitele školy nebo vedoucího učitele praktického vyučování ve škole zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona se navíc započítá 7 hodin za 1 až 42 žáků zúčastňujících se praktického vyučování a další 2 hodiny za každých dalších započatých 42 žáků.
(3) Do počtu žáků podle odstavce 1 se nezapočítávají žáci v oborech vzdělání s odborným výcvikem ve škole, ve které se odborný výcvik uskutečňuje v počtu 10 a více skupin, a žáci, kteří se započítají vedoucímu učiteli praktického vyučování ve škole zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona podle odstavce 2.
§ 4d (1) Do rozsahu snížení přímé pedagogické činnosti zástupce ředitele školy nebo vedoucího učitele praktického vyučování se navíc započítají 2 hodiny týdně za každé další pracoviště mateřské školy, základní školy, střední školy nebo konzervatoře, jestliže má toto další pracoviště nejméně 3 jednotky.
(2) Do rozsahu snížení přímé pedagogické činnosti zástupce ředitele školy se navíc započítá 1 hodina týdně za každé další pracoviště školského poradenského zařízení.
§ 4e Je-li ve škole ustanoveno více zástupců ředitele školy nebo vedoucích učitelů praktického vyučování, snižuje se jim týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti v rozsahu určeném ředitelem školy v souhrnu nejvýše v počtu hodin stanoveném tímto nařízením pro 1 zástupce ředitele školy nebo vedoucího učitele praktického vyučování.
§ 4f Týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti zástupce ředitele školy nebo vedoucího učitele praktického vyučování nesmí být nižší než stanovený týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti ředitele školy podle přílohy č. 1 k tomuto nařízení; ustanovení § 3 odst. 5 tím není dotčeno.
§ 4g Ředitel školy nemusí upravovat rozsah snížení přímé pedagogické činnosti zástupce ředitele školy nebo vedoucího učitele praktického vyučování podle § 4a až 4f, dojde-li ke změně počtu dětí, žáků nebo studentů ve škole nebo jednotek ve škole v průběhu školního roku.
§ 5 Společná ustanovení (1) Pedagogickému pracovníkovi právnické osoby, která vykonává činnost více druhů škol, stanoví ředitel školy týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti podle vykonávané činnosti, která u něj převažuje. V případě stejného podílu stanoví týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti podle školy, u které je v příloze č. 1 k tomuto nařízení stanovena přímá pedagogická činnost nejnižší.
(2) Vykonává-li pedagogický pracovník současně více činností podle § 3 odst. 2 a 3, snižuje se mu týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti za každou tuto činnost zvlášť.
§ 6 Účinnost Toto nařízení nabývá účinnosti dnem jeho vyhlášení.
Předseda vlády:
JUDr. Gross v. r.
Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy:
JUDr. Buzková v. r.
Příloha č. 1 Týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti Druh školy / Pedagogičtí pracovníci
Počet jednotek, není-li uvedeno jinak
Týdenní rozsah hodin přímé pedagogické činnosti
1. Mateřská škola
1.1. učitel
31
1.2. ředitel
1 až 2
3 až 4
5 až 6
7 až 10
11a více
20
15
12
9
6
1.3. ředitel mateřské školy s internátním provozem
1
2
3 až 6
7 až 10
11a více
16
14
12
9
6
1.4. ředitel mateřské školy s internátním provozem v minimálním rozsahu 110 hodin nepřetržitého provozu týdně nebo mateřské školy s internátním provozem a se speciálním pedagogickým centrem
5
2. Základní škola
2.1. učitel
22
2.2. učitel
a) 1. ročníku základní školy
b) prvního stupně základní školy zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona
c) třídy zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona na prvním stupni základní školy
d) přípravné třídy základní školy
e) přípravného stupně základní školy speciální
20 až 22
2.3. ředitel základní školy s prvním stupněm
1 až 6
7 až 10
11a více
12
10
8
2.4. ředitel základní školy
a) s druhým stupněm
b) s prvním a druhým stupněm
do 9
10 až 18
19 až 23
24 a více
8
7
6
5
2.5. ředitel základní školy s prvním stupněm zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona
1 až 6
7 až 10
11a více
12
9
7
2.6. ředitel základní školy s prvním a druhým stupněm zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona
do 9
10 až 14
15 až 18
19 a více
7
6
5
4
3. Internát
3.1. vychovatel
27 až 28
3.2. vedoucí vychovatel
15 až 17
3.3. ředitel
do 9
10 až 14
15 až 18
19 a více
8
7
6
5
4. Střední škola, konzervatoř a vyšší odborná škola
4.1. učitel všeobecně vzdělávacích a odborných předmětů
21
4.2. ředitel
do 8
9 až 16
17 a více
6
4
2
4.3. učitel praktického vyučování
21 až 25
4.4. učitel předmětu řízení motorových vozidel v praktickém vyučování
30 až 35
4.5. vedoucí učitel odborného výcviku nebo zástupce ředitele školy pro odborný výcvik
nejvýše v průměru 7 hodin týdně za období školního vyučování
4.6. učitel odborného výcviku
25 až 35
4.7. učitel odborného výcviku výhradně ve třídě nebo škole zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona
21 až 33
4.8. trenér sportovní přípravy
21 až 26
5. Základní umělecká škola
5.1. učitel - individuální výuka - skupinová a kolektivní výuka
23
21
5.2. ředitel
do 9
10 až 24
25 a více
9
6
3
6. Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky
6.1. učitel
21
6.2. ředitel
do 8
9 až 16
17 a více
6
4
2
7. Školní družina
7.1. vychovatel
28 až 30
7.2. vedoucí vychovatel
3
4 až 6
7 až 11
12 až 14
15 a více
25
23
21
19
17
7.3. ředitel
do 4
5 až 6
7 a více
20
17
15
8. Školní klub
8.1. vychovatel
28 až 30
8.2. vedoucí vychovatel
25
8.3. ředitel
20
9. Školské zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a pro preventivně výchovnou péči
9.1. vychovatel
25 až 27
9.2. vedoucí vychovatel
15 až 17
9.3. ředitel
do 9 dětí
10 až 14
15 až 18
19 a více
8
7
6
5
10. Domov mládeže
10.1. vychovatel
30 až 32
10.2. vedoucí vychovatel
3 až 5
6 až 12
13 až 19
20 až 26
27 a více
20
18
16
14
12
10.3. ředitel
do 12
13 a více
10
9
11. Školské poradenské zařízení
ředitel
nejméně 3
12. Škola v přírodě
ředitel
9
13. Středisko volného času
13.1. pedagog volného času
celoroční vedení pravidelných aktivit v průměrné délce trvání nejméně 6 hodin týdně
13.2. ředitel
celoroční vedení alespoň jedné vzdělávací aktivity v průměrné délce trvání nejméně 2 hodin týdně
14. Zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků
14.1. pedagog
nejméně 21
15. Plavecká škola
15.1. učitel
22 až 30
15.2. ředitel
nejméně 3
16. Ostatní pedagogičtí pracovníci
16.1. Psycholog
20 až 24
16.2. Speciální pedagog
20 až 24
16.3. Školský logoped
20 až 24
16.4. Trenér
21 až 26
16.5. Asistent pedagoga
36
16.6. Asistent pedagoga vykonávající činnost jako podpůrné opatření
32 až 36
Příloha č. 2 Snížení týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti zástupce ředitele školy nebo vedoucího učitele praktického vyučování Druh školy
Počet jednotek, není-li uvedeno jinak
Snížení týdenního rozsahu hodin přímé pedagogické činnosti
1. Mateřská škola
zástupce ředitele školy
4 až 6
o 11 hodin týdně
7 až 9
o 14 hodin týdně
10 až 12
o 17 hodin týdně
v každém dalším rozpětí o počtu 3 jednotek
o další 3 hodiny týdně
2. Mateřská škola s internátním provozem nebo s internátním provozem v minimálním rozsahu 110 hodin nepřetržitého provozu týdně nebo s internátním provozem a se speciálním pedagogickým centrem
zástupce ředitele školy
3 a více
o 15 hodin týdně
3. Základní škola
zástupce ředitele školy
5 až 6
o 9 hodin týdně
7 až 14
o 11 hodin týdně
15 až 17
o 15 hodin týdně
18 až 26
o 22 hodin týdně
27 až 35
o 33 hodin týdně
v každém dalším rozpětí o počtu 9 jednotek
o dalších 11 hodin týdně
4. Střední škola a konzervatoř
zástupce ředitele školy nebo vedoucí učitel praktického vyučování
4 až 8
o 7 hodin týdně
9 až 14
o 11 hodin týdně
15 až 17
o 16 hodin týdně
18 až 26
o 22 hodin týdně
27 až 35
o 33 hodin týdně
v každém dalším rozpětí o počtu 9 jednotek
o dalších 11 hodin týdně
5. Školní družina
zástupce ředitele školy
2 až 3
o 3 hodiny týdně
4 až 6
o 5 hodin týdně
7 až 11
o 7 hodin týdně
12 až 14
o 9 hodin týdně
15 a více
o 11 hodin týdně
Příloha č. 3 Snížení týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti zástupce ředitele školy Druh školy
Počet jednotek, není-li uvedeno jinak
Snížení týdenního rozsahu hodin přímé pedagogické činnosti
1. Internát
zástupce ředitele školy
5 až 14
o 16 hodin týdně
15 až 22
o 18 hodin týdně
23 a více
o 19 hodin týdně
2. Základní umělecká škola
zástupce ředitele školy vykonávající činnost učitele v individuální výuce
do 14
o 11 hodin týdně
15 až 29
o 14 hodin týdně
30 až 39
o 18 hodin týdně
40 až 49
o 23 hodin týdně
zástupce ředitele školy vykonávající činnost učitele ve skupinové nebo kolektivní výuce
do 14
o 9 hodin týdně
15 až 29
o 12 hodin týdně
30 až 39
o 16 hodin týdně
40 až 49
o 21 hodin týdně
3. Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky
zástupce ředitele školy
do 14
o 9 hodin týdně
15 až 29
o 12 hodin týdně
30 a více
o 15 hodin týdně
4. Školské zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a pro preventivně výchovnou péči
zástupce ředitele školy
5 až 14 dětí
o 14 hodin týdně
15 až 22 dětí
o 16 hodin týdně
23 a více dětí
o 17 hodin týdně
5. Domov mládeže
zástupce ředitele školy
do 5
o 10 hodin týdně
v každém dalším rozpětí o počtu 7 jednotek
o další 2 hodiny týdně
6. Školské poradenské zařízení
zástupce ředitele školy
o 12 hodin týdně
7. Vyšší odborná škola
zástupce ředitele školy
do 8
o 7 hodin týdně
9 až 14
o 11 hodin týdně
15 až 17
o 16 hodin týdně
18 až 26
o 22 hodin týdně
27 a více
o 33 hodin týdně
8. Školní klub
zástupce ředitele školy
o 3 hodiny týdně
Copyright © 2009 - 2024, Nakladatelství C. H. Beck