1. | § 1 včetně nadpisu zní: „§ 1 Rámcová struktura a obsah dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy (1) Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy (dále jen „dlouhodobý záměr“) stanovuje strategické směry rozvoje vzdělávání a vzdělávací soustavy zejména z těchto základních hledisek: b) | zlepšení kvality a efektivity systémů vzdělávání a vzdělávací soustavy, |
c) | usnadnění rovného přístupu ke vzdělávání pro všechny, |
e) | vzdělanostní úroveň obyvatelstva, demografie, trh práce, zaměstnanost, sociální soudržnost. |
(2) Dlouhodobý záměr obsahuje vždy: a) | vyhodnocení dosaženého stavu a změn proti předchozímu dlouhodobému záměru z hlediska obsahových a kvantitativních cílů, prioritních úkolů a rozvojových programů, |
b) | strategické směry rozvoje vzdělávání a vzdělávací soustavy a způsob jejich realizace a podpory v těchto oblastech: |
1. | cíle a obsah počátečního vzdělávání, |
2. | sledování a hodnocení kvality počátečního vzdělávání, |
3. | vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů nadaných, |
4. | úloha a podpora pedagogických pracovníků, |
5. | další vzdělávání v rámci celoživotního učení, |
6․ | uplatnitelnost absolventů škol podle oborů vzdělání na trhu práce, |
7. | základní umělecké vzdělávání, |
8. | jazykové a zájmové vzdělávání, |
9. | systém poradenských služeb, |
10. | spolupráce státních orgánů a územních samosprávných celků s odborovými organizacemi, organizacemi zaměstnavatelů a dalšími partnery při plnění úkolů ve vzdělávání, |
c) | kritéria rozvoje a optimalizace vzdělávací soustavy a struktury budoucí vzdělávací nabídky se zaměřením na strukturu oborů vzdělání, druhů škol a jejich kapacitu na základě předpokládaného demografického vývoje a záměrů dalšího rozvoje, |
d) | ekonomickou část zahrnující zejména finanční nároky na státní rozpočet a veřejné rozpočty, na rozvojové programy a další zdroje financování, zejména fondy Evropské unie. |
(3) U každého strategického směru podle odstavce 2 písm. b) se uvádí analýza současného stavu, je stanoven cíl a opatření vedoucí k jeho realizaci, návrh rozvojových programů a projektů, včetně projektů realizovaných v rámci fondů Evropské unie, účast v mezinárodních programech, včetně finančního zajištění. (4) Dlouhodobý záměr České republiky vychází z dokumentů vztahujících se ke státnímu rozpočtu, regionálnímu rozvoji, zaměstnanosti, rozvoji lidských zdrojů, sociálně ekonomickému rozvoji a udržitelnému rozvoji a ke společným cílům evropských procesů ve vzdělávání přijatých vládou a z výročních zpráv České školní inspekce. (5) Dlouhodobý záměr v kraji vychází z dlouhodobého záměru České republiky, regionálních specifik rozvoje ekonomiky, trhu práce a společnosti ovlivňujících rozvoj vzdělávání, stav a vývoj vzdělávací soustavy kraje a z dokumentů vztahujících se k rozpočtu kraje.“. |
2. | § 2 se včetně nadpisu zrušuje. |
3. | § 3 včetně nadpisu zní: „§ 3 Termíny předkládání a zveřejňování dlouhodobých záměrů (1) Ministerstvo každý třetí kalendářní rok po předložení platného dlouhodobého záměru České republiky ke schválení vládě tento záměr vyhodnotí a vyhodnocený, upravený nebo doplněný podle aktuální situace jej do 31. října předloží krajům ke stanovisku. Kraje zašlou ministerstvu svá stanoviska do 1. prosince. Ministerstvo s přihlédnutím ke stanoviskům krajů dlouhodobý záměr České republiky dopracuje a do 31. března následujícího kalendářního roku předloží vládě ke schválení; zveřejní jej do 30 dnů od jeho schválení vládou. (2) Krajský úřad vyhodnotí dlouhodobý záměr v kraji tak, aby jej vyhodnocený, upravený nebo doplněný podle aktuální situace v kalendářním roce, kdy byl vládou schválen dlouhodobý záměr České republiky, do 31. října předložil ministerstvu ke stanovisku. Ministerstvo zašle krajskému úřadu své stanovisko do 15. prosince. Krajský úřad s přihlédnutím ke stanovisku ministerstva dlouhodobý záměr v kraji dopracuje a do 31. března následujícího kalendářního roku předloží zastupitelstvu ke schválení; zveřejní a zašle jej ministerstvu do 30 dnů po schválení části týkající se vzdělávání ve školách a školských zařízeních, které zřizuje kraj, zastupitelstvem.“. |
4. | V nadpisu § 4 se za slovo „struktura“ vkládají slova „a obsah“. |
5. | V § 4 odst. 1 písmeno c) zní: „c) | hodnocení naplňování dlouhodobého záměru v kraji, jeho cílů a opatření v uplynulém období, včetně hodnocení souladu s dlouhodobým záměrem České republiky.“. |
|
6. | § 5 včetně poznámek pod čarou č. 1 až 3 zní: „§ 5 (1) Výroční zpráva v kraji zachycuje současný stav a vyhodnocení změn v porovnání se stavem popsaným v předcházející výroční zprávě v těchto oblastech: b) | základní vzdělávání a povinná školní docházka, |
d) | vyšší odborné vzdělávání, |
e) | vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů nadaných, |
f) | základní umělecké, jazykové a zájmové vzdělávání, |
i) | pracovníci ve školství, |
j) | další vzdělávání pedagogických pracovníků, |
k) | další vzdělávání v rámci celoživotního učení, |
l) | prevence sociálně patologických jevů, environmentální a multikulturní výchova, vzdělávání cizinců a příslušníků národnostních menšin, výchova k udržitelnému rozvoji, |
m) | účast škol v rozvojových a mezinárodních programech. |
(2) Ekonomická část výroční zprávy v kraji uvádí údaje za kalendářní rok, za který je připravována, a nejméně za dva předcházející kalendářní roky a obsahuje vždy: a) | celkové výdaje na školy a školská zařízení zřizované krajem podle jednotlivých druhů škol a školských zařízení v členění na: |
1. | výdaje hrazené prostřednictvím krajských normativů1), z toho mzdové nebo platové výdaje, |
4. | výdaje na rozvojové programy, |
b) | neinvestiční výdaje škol a školských zařízení zřizovaných obcemi nebo svazky obcí na území kraje podle jednotlivých druhů škol a školských zařízení v členění na výdaje hrazené prostřednictvím krajských normativů1), |
c) | údaje o finančních prostředcích na činnost škol a školských zařízení, které nezřizuje stát, kraj, obec, svazek obcí nebo registrovaná církev nebo náboženská společnost, které bylo přiznáno oprávnění k výkonu zvláštního práva zřizovat církevní školy2), v rozsahu a za podmínek stanovených jiným právním předpisem3) poskytovaných ze státního rozpočtu a z rozpočtu kraje, v členění podle druhů škol a školských zařízení, |
d) | přímé výdaje na vzdělávání na dítě, žáka a studenta u jednotlivých druhů škol a školských zařízení uvedených v písmenech a) a b). |
(3) Závěry výroční zprávy v kraji shrnují poznatky z jednotlivých kapitol a jsou formulovány tak, aby mohly být podkladem pro zpracování dlouhodobých záměrů v kraji. _________ 1) | § 161 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění zákona č. 383/2005 Sb. |
3) | Zákon č. 306/1999 Sb., o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením, ve znění pozdějších předpisů.“. |
|
7. | V § 7 odstavec 1 zní: „(1) Výroční zpráva o činnosti školy obsahuje vždy: a) | základní údaje o škole, jimiž jsou název, sídlo, charakteristika školy, zřizovatel školy, údaje o vedení školy, adresa pro dálkový přístup, údaje o školské radě, |
b) | přehled oborů vzdělání, které škola vyučuje v souladu se zápisem ve školském rejstříku, |
c) | rámcový popis personálního zabezpečení činnosti školy, |
d) | údaje o přijímacím řízení nebo o zápisu k povinné školní docházce a následném přijetí do školy, |
e) | údaje o výsledcích vzdělávání žáků podle cílů stanovených školními vzdělávacími programy a podle poskytovaného stupně vzdělání včetně výsledků závěrečných zkoušek, maturitních zkoušek a absolutorií, |
f) | údaje o prevenci sociálně patologických jevů, |
g) | údaje o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, |
h) | údaje o aktivitách a prezentaci školy na veřejnosti, |
i) | údaje o výsledcích inspekční činnosti provedené Českou školní inspekcí, |
j) | základní údaje o hospodaření školy, |
k) | údaje o zapojení školy do rozvojových a mezinárodních programů, |
l) | údaje o zapojení školy do dalšího vzdělávání v rámci celoživotního učení, |
m) | údaje o předložených a školou realizovaných projektech financovaných z cizích zdrojů, |
n) | údaje o spolupráci s odborovými organizacemi, organizacemi zaměstnavatelů a dalšími partnery při plnění úkolů ve vzdělávání.“. |
|
8. | Nadpis § 8 zní: „Rámcová struktura vlastního hodnocení školy“. |
9. | V § 8 odst. 1 písmeno c) zní: „c) | oblasti uvedené v odstavci 2, ve kterých škola dosahuje dobrých výsledků, a oblasti, ve kterých je třeba úroveň vzdělávání zlepšit, včetně návrhů příslušných opatření,“. |
|
10. | V § 8 odst. 2 písmeno d) zní: „d) | výsledky vzdělávání žáků a studentů, v případě středních škol a vyšších odborných škol také uplatnitelnost absolventů na trhu práce,“. |
|
11. | V § 9 odstavec 1 zní: „(1) Vlastní hodnocení školy se zpracovává průběžně za období 3 školních roků.“. |