173/2016 Sb. znění účinné od 1. 10. 2016 do 30. 11. 2022
173
NAŘÍZENÍ VLÁDY
ze dne 11. května 2016
o stanovení závazných zadávacích podmínek pro veřejné zakázky
na pořízení silničních vozidel
Vláda nařizuje podle § 37 odst. 7 písm. a) a § 118 odst. 3 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek:
§ 1 Úvodní ustanovení (1) Toto nařízení zapracovává příslušné předpisy Evropské unie a upravuje stanovení závazných zadávacích podmínek při zadávání veřejných zakázek na dodávky, jejichž předmětem je pořízení silničního vozidla kategorie N1, N2, N3, M1, M2 nebo M3 podle zákona upravujícího podmínky provozu vozidel na pozemních komunikacích.
(2) Zadavatel při stanovení zadávacích podmínek na veřejnou zakázku, jejímž předmětem je pořízení silničních vozidel kategorie N1, N2, N3, M1, M2 nebo M3, zohlední za podmínek stanovených tímto nařízením energetické a ekologické dopady provozu vozidel za dobu jejich životnosti. Těmito dopady se pro účely tohoto nařízení rozumí spotřeba energie, vyprodukované emise oxidu uhličitého (CO2 ), oxidů dusíku (NOx ), uhlovodíků jiných než metan (NMHC) a pevných částic.
§ 2 Zohlednění energetických a ekologických dopadů (1) Zadavatel v případě zadávání veřejné zakázky na dodávky vozidel kategorie N2, N3, M2 a M3 v zadávací dokumentaci stanoví odkaz na emisní limity EURO podle přílohy č. 1 k tomuto nařízení, pokud nestanoví požadavek na splnění vyšší normy emisních limitů EURO.
(2) Zadavatel v případě zadávání veřejné zakázky na dodávky vozidel kategorie N1 a M1 v zadávací dokumentaci stanoví
a) odkaz na emisní limity EURO podle přílohy č. 1 k tomuto nařízení, pokud nestanoví požadavek na splnění vyšší normy emisních limitů EURO, a maximální spotřebu pohonných hmot pro kombinovaný provoz, která nesmí přesáhnout hodnoty uvedené v příloze č. 2 k tomuto nařízení, nebo
b) pro hodnocení nákladů životního cyklu společnou metodu pro stanovení nákladů životního cyklu podle § 4.
§ 3 Vozidla zvláštního určení nebo vozidla s alternativním pohonem Zadavatel není povinen stanovit maximální spotřebu pohonných hmot podle § 2 odst. 2 písm. a) v případě veřejných zakázek na dodávky vozidel kategorie N1 a M1, pokud jsou předmětem
a) vozidla zvláštního určení podle vyhlášky o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, nebo
b) vozidla s alternativním pohonem, jejichž alespoň jedním alternativním palivem nebo zdrojem energie jsou zkapalněné ropné plyny (LPG), stlačený zemní plyn (CNG), zkapalněný zemní plyn (LNG), směsné motorové palivo s obsahem biosložky nejméně 50 %, čisté biopalivo, vodík nebo elektrická energie.
§ 4 Společná metoda pro stanovení nákladů životního cyklu u vozidel kategorie N1 a M1 Náklady životního cyklu u vozidel kategorie M1 nebo N1 stanoví zadavatel za dobu jejich životnosti součtem
a) nabídkové ceny, případně i ostatních pořizovacích nákladů stanovených zadavatelem,
b) peněžní hodnoty provozních nákladů na spotřebu energie podle § 5 a
c) peněžní hodnoty provozních nákladů na emise CO2 , NOx , NMHC a pevných částic podle § 6.
§ 5 Stanovení peněžní hodnoty provozních nákladů na spotřebu energie (1) Provozní náklady na spotřebu energie stanoví zadavatel vynásobením nákladů na energii na jeden kilometr a počtu kilometrů za dobu životnosti podle přílohy č․ 3 k tomuto nařízení.
(2) Pokud není množství energie na kilometr uvedeno přímo, vypočte se na základě údajů o energetickém obsahu pohonných hmot podle přílohy č. 4 k tomuto nařízení.
(3) Pro výpočet nákladů na energii na jeden kilometr se použije nižší z hodnot nákladů na jednotku energie benzinu nebo motorové nafty před zdaněním podle zákona upravujícího daň z přidané hodnoty nebo zákona upravujícího spotřební daně, jsou-li používány jako pohonné hmoty pro účely dopravy.
§ 6 Stanovení peněžní hodnoty provozních nákladů na emise CO2 , NOx , NMHC a pevných částic (1) Provozní náklady na emise CO2 , NOx , NMHC a pevných částic za dobu životnosti vozidla zadavatel stanoví vynásobením
a) počtu kilometrů za dobu životnosti podle přílohy č. 3 k tomuto nařízení,
b) údajů o emisích CO2 , NOx , NMHC a pevných částic na kilometr zjištěných pro účely schvalování typu vozidla a
c) hodnoty nákladů na emise ze silniční dopravy podle přílohy č. 5 k tomuto nařízení.
(2) Zadavatel může stanovit hodnotu nákladů na emise ze silniční dopravy vyšší než podle odstavce 1 písm. c), pokud nepřekročí dvojnásobek příslušné hodnoty uvedené v příloze č. 5 k tomuto nařízení.
§ 7 Účinnost Toto nařízení nabývá účinnosti dnem 1. října 2016.
Předseda vlády:
Mgr. Sobotka v. r.
Ministryně pro místní rozvoj:
Ing. Šlechtová v. r.
Příloha č. 1 Minimální emisní limity EURO stanovené pro kategorie vozidel N a M I
Kategorie vozidel N - motorová vozidla, která mají nejméně 4 kola a používají se pro přepravu nákladů
N1 - vozidlo, jehož největší přípustná hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg
EURO 6
N2 - vozidlo, jehož největší přípustná hmotnost převyšuje 3 500 kg, avšak nepřevyšuje 12 000 kg
EURO V
N3 - vozidlo, jehož největší přípustná hmotnost převyšuje 12 000 kg
EURO V
II
Kategorie vozidel M - motorová vozidla, která mají nejméně 4 kola a používají se pro přepravu osob
M1 - vozidla, která mají nejvýše 8 míst k přepravě osob, kromě místa řidiče, nebo víceúčelová vozidla
EURO 6
M2 - vozidla, která mají více než 8 míst k přepravě osob, kromě místa řidiče, a jejichž nejvyšší přípustná hmotnost nepřevyšuje 5 000 kg
EURO V
M3 - vozidla, která mají více než 8 míst k přepravě osob, kromě místa řidiče, a jejichž největší přípustná hmotnost převyšuje 5 000 kg
EURO V
I. Maximální spotřeba pohonných hmot pro kombinovaný provoz u vozidel kategorie M1 s výjimkou terénních vozidel , vozidel s právem přednosti jízdy podle zákona o silničním provozu nebo podle nařízení vlády, kterým se stanoví další vozidla, která mohou být vybavena zvláštním zvukovým výstražným zařízením doplněným zvláštním výstražným světlem modré barvy a vozidel zpravodajských služeb České republiky
Výkon motoru
Největší technicky přípustná/povolená hmotnost
Spotřeba motorového benzínu (1/100 km)
Spotřeba motorové nafty (1/100 km)
Vozidla o výkonu do 60 kW včetně
5,0
4,2
Vozidla o výkonu od 61 kW do 80 kW včetně
Do 1 800 kg včetně
5,3
4,7
Od 1 801 kg do 3 000 kg včetně
6,4
5,2
Nad 3 001 kg
6,7
6,0
Vozidla o výkonu od 81 kW do 120 kW včetně
Do 1 800 kg včetně
6,5
5,8
Od 1 801 kg do 3 000 kg včetně
6,8
6,2
Nad 3 001 kg
7,1
6,7
Vozidla o výkonu nad 121 kW
7,3
6,8
II. Maximální spotřeba pohonných hmot pro kombinovaný provoz u vozidel kategorie NI s výjimkou terénních vozidel , vozidel s právem přednosti jízdy podle zákona o silničním provozu nebo podle nařízení vlády, kterým se stanoví další vozidla, která mohou být vybavena zvláštním zvukovým výstražným zařízením doplněným zvláštním výstražným světlem modré barvy a vozidel zpravodajských služeb České republiky
Výkon motoru
Největší technicky přípustná/povolená hmotnost
Spotřeba motorového benzínu (1/100 km)
Spotřeba motorové nafty (1/100 km)
Vozidla o výkonu do 60 kW včetně
5,0
4,2
Vozidla o výkonu od 61 kW do 80 kW včetně
Do 1 800 kg včetně
6,2
4,8
Od 1 801 kg do 3 000 kg včetně
6,2
5,3
Nad 3 001 kg
6,7
6,8
Vozidla o výkonu od 81 kW do 120 kW včetně
Do 1 800 kg včetně
6,5
7,2
Od 1 801 kg do 3 000 kg včetně
7,5
7,8
Nad 3 001 kg
8,8
8,0
Vozidla o výkonu nad 121 kW
9,0
8,5
III. Maximální spotřeba pohonných hmot pro kombinovaný provoz u vozidel kategorie NI a M1 pro terénní vozidla , vozidla s právem přednosti jízdy podle zákona o silničním provozu nebo podle nařízení vlády, kterým se stanoví další vozidla, která mohou být vybavena zvláštním zvukovým výstražným zařízením doplněným zvláštním výstražným světlem modré barvy a vozidla zpravodajských služeb České republiky
Výkon motoru
Celková hmotnost vozidla
Spotřeba motorového benzínu (1/100 km)
Spotřeba motorové nafty (1/100 km)
Vozidla o výkonu do 60 kW včetně
6
4,5
Vozidla o výkonu od 61 kW do 80 kW včetně
Do 1800 kg včetně
7
5
Od 1 801 kg do 3 000 kg včetně
10
8
Nad 3 001 kg
11
9
Vozidla o výkonu od 81 kW do 120 kW včetně
Do 1800 kg včetně
7,5
6
Od 1 801 kg do 3 000 kg včetně
10,5
9
Nad 3 001 kg
11,5
10
Vozidla o výkonu nad 121 kW
12
11
Příloha č. 3 Počet kilometrů za dobu životnosti vozidla pro účely společné metody pro stanovení nákladů životního cyklu silničního vozidla Kategorie vozidel
Počet kilometrů za dobu životnosti
Osobní automobily (M1)
200 000 km
Lehká užitková vozidla (N1)
250 000 km
Příloha č. 4 Energetický obsah pohonných hmot pro účely společné metody pro stanovení nákladů životního cyklu silničního vozidla Pohonná hmota
Energetický obsah
Nafta
36 MJ/litr
Benzin
32 MJ/litr
Zemní plyn / bioplyn
33 MJ/Nm3
Zkapalněný ropný plyn (LPG)
24 MJ/litr
Ethanol
21 MJ/litr
Bionafta
33 MJ/litr
Emulgovaná paliva
32 MJ/litr
Vodík
11 MJ/Nm3
Příloha č. 5 Náklady na emise ze silniční dopravy pro účely společné metody pro stanovení nákladů životního cyklu silničního vozidla CO 2
NO x
NMHC
Pevné částice
1,0922 Kč/kg
0,120142 Kč/g
0,027305 Kč/g
2,375535 Kč/g
Copyright © 2009 - 2024, Nakladatelství C. H. Beck