I. Seznam použitých zkratek a pojmů
Zákon | Zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek |
Pracovník | zaměstnanec žadatele nebo i jiná osoba, která se podílí na provozování elektronického nástroje |
Automaticky provedený elektronický úkon | elektronický úkon ve vztahu k zadávacímu řízení provedený elektronickým nástrojem |
Otevřený formát | formát podle § 18 odst. 2 vyhlášky č. 168/2016 Sb., o uveřejňování formulářů pro účely zákona o zadávání veřejných zakázek a náležitostech profilu zadavatele |
PKI | Public Key Infrastructure: v kryptografii označení infrastruktury správy a distribuce veřejných klíčů z asymetrické kryptografie |
Zabezpečený dokument | dokument s omezeným přístupem podle stanovených přístupových oprávnění |
Oprávněná osoba | statutární orgán zadavatele nebo jím pověřená osoba na základě plné moci či vnitřních předpisů |
II. Úvodní ustanovení
Pro získání certifikátu shody musí žadatel o certifikaci elektronického nástroje poskytnout informace o sobě a o elektronickém nástroji podle § 11 této vyhlášky a prokázat splnění
1. | obecných požadavků podle části III., a to bez ohledu na to, pro jaké funkcionality elektronických nástrojů žadatel žádá o vydání certifikátu shody, |
2. | specifických požadavků podle částí IV. až X., a to v rozsahu funkcionalit elektronického nástroje podle § 9 odst. 2 této vyhlášky, pro které žadatel žádá o vydání certifikátu shody, |
3. | požadavků na prostředí podle části XI., a to bez ohledu na to, pro jaký rozsah funkcionalit elektronického nástroje žadatel žádá o vydání certifikátu shody. |
Rozsah certifikace shody elektronického nástroje ve vazbě na rozsah funkcionality elektronického nástroje je uveden na schématu Certifikace elektronického nástroje ve vazbě na rozsah jeho funkcionality. Certifikace bude vždy prováděna pro elektronické úkony vymezené funkcionalitami, které žadatel uvede v žádosti o vydání certifikátu.
Certifikace elektronického nástroje ve vazbě na rozsah jeho funkcionality
Druh postupu podle zákona | Požadované funkcionality elektronických nástrojů podle § 9 odst. 2 této vyhlášky |
Uveřejňování informací a dokumentů na profilu zadavatele podle § 214 zákona | 1 - elektronické nástroje splňující požadavky na profil zadavatele |
Zadávací řízení podle § 3 zákona | zjednodušené podlimitní řízení | 1 - elektronické nástroje splňující požadavky na profil zadavatele 2 - elektronické nástroje splňující požadavky pro elektronickou realizaci zadávacích řízení |
otevřené řízení |
užší řízení |
jednací řízení s uveřejněním |
jednací řízení bez uveřejnění |
řízení se soutěžním dialogem |
řízení o inovačním partnerství |
koncesní řízení |
řízení pro zadání veřejné zakázky ve zjednodušeném režimu |
Zvláštní postupy podle části šesté zákona | rámcová dohoda | 1 - elektronické nástroje splňující požadavky na profil zadavatele 2 - elektronické nástroje splňující požadavky pro elektronickou realizaci zadávacích řízení 4 - elektronické nástroje splňující požadavky pro rámcové dohody |
dynamický nákupní systém | 1 - elektronické nástroje splňující požadavky na profil zadavatele 2 - elektronické nástroje splňující požadavky pro elektronickou realizaci zadávacích řízení 5 - elektronické nástroje splňující požadavky pro dynamický nákupní systém |
soutěž o návrh | 1 - elektronické nástroje splňující požadavky na profil zadavatele 6 - elektronické nástroje splňující požadavky pro elektronickou realizaci soutěží o návrh |
Hodnocení nabídek s využitím elektronické aukce podle § 120 a 121 zákona | 3 - elektronické nástroje splňující požadavky pro elektronickou aukci |
Předložení nabídky formou elektronického katalogu podle § 215 zákona | 7 - elektronické nástroje splňující požadavky pro elektronický katalog |
Po ověření správnosti předložené dokumentace provede certifikační orgán na místě fyzické ověření shody tvrzení v dokumentaci s reálnou funkcionalitou elektronického nástroje.
Certifikační orgán provádějící certifikaci elektronických nástrojů má právo v případě pochybností o dostatečnosti předložených podkladů požadovat jejich doplnění.
III. Obecné technické požadavky na funkční vlastnosti pro všechny elektronické nástroje (0)
Obecné technické požadavky představují minimální úroveň, kterou musí elektronický nástroj splňovat. Elektronický nástroj může zajistit naplnění jednotlivých požadavků technicko-technologicky pokročilejším řešením/opatřením. Ověření shody elektronického nástroje bude certifikačním orgánem prováděno vždy v oblasti splnění obecných technických požadavků, a dále v oblasti požadavků pro jednotlivé skupiny elektronických nástrojů, přičemž budou akceptována i pokročilejší řešení/opatření.
Zaznamenání času elektronického úkonu (0.A)
Elektronický nástroj zajistí, aby zaznamenání času elektronického úkonu bylo provedeno připojením elektronického časového razítka k datové zprávě.
Pořízení záznamu o elektronickém úkonu (0.B)
Elektronický nástroj zajistí, aby veškeré záznamy o elektronických úkonech obsahovaly
1. | jednoznačné určení daného konkrétního úkonu v rámci organizace zadavatele, |
2. | identifikaci osoby, která elektronický úkon provedla v případě, že jde o úkon učiněný konkrétní fyzickou osobou a nejedná se o úkon provedený automaticky elektronickým nástrojem (např. příjem nabídek), |
3. | záznam, že provedený elektronický úkon byl učiněn automatizovaně elektronickým nástrojem, |
4. | záznam informací o nestandardním výsledku úkonu za účelem shromáždění všech nezbytných podkladů pro dohledání příčiny vzniku a vyhodnocení dopadu chyby, pokud nastala při provedení úkonu chyba a |
5. | zaznamenání času elektronického úkonu podle oddílu 0.A. |
Řízení přístupu v rámci zadávacích postupů (0.C)
Elektronický nástroj zajistí, aby řízení přístupu v rámci zadávacích postupů bylo zaznamenáváno a provedeno v souladu s § 7 odst. 1 písm. c) této vyhlášky jednou z následujících variant:
Pro profil zadavatele:
1. | požadavky na řízení přístupu jsou stanoveny pouze pro zadavatele v rozsahu pořízení záznamů o elektronickém úkonu podle oddílu 0.B. |
Pro ostatní zadávací postupy:
1. | autentizace a autorizace přistupující osoby je založena na zadání jména a hesla. Zadavatel před vydáním jména a hesla pro přistupující osobu ověří, že o ně žádá oprávněná osoba a tato své oprávnění žadateli jednoznačně prokáže. Zadavatel osobě, která neprokáže, že je oprávněnou osobou, jména a hesla pro přistupující osoby nevydá. Zadavatel musí zajistit, aby distribuce jména a hesla přistupujícím osobám proběhla přiměřeně bezpečným způsobem, |
2. | autentizace a autorizace přistupující osoby je založena na certifikátu veřejného klíče přistupující osoby nebo |
3. | autentizace a autorizace přistupující osoby je založena i na jiných technologiích; vždy však musí probíhat prokazatelně, přiměřeně bezpečným způsobem a musí jednoznačně identifikovat osobu, která elektronický úkon provedla. |
Použití otevřených formátů datových zpráv (0.D)
Elektronický nástroj zajistí, aby formátem datových zpráv, které jsou vyměňovány během zadávacích postupů, byl otevřený formát datové zprávy.
Uchování dokumentace o veřejné zakázce (0.E)
Elektronický nástroj zajistí, aby dokumentace o veřejné zakázce byla uchovávána v datovém úložišti s řízeným přístupem. Řízení přístupu se musí řídit pravidly podle oddílu 0.C. Elektronický nástroj musí zajistit, aby při uložení dokumentace do datového úložiště bylo k dokumentaci připojeno elektronické časové razítko.
Dokumenty o veřejné zakázce, které byly předloženy v šifrované podobě nebo obsahují důvěrné informace, musí být uchovávány v datovém úložišti s řízeným přístupem. Řízení přístupu se musí řídit pravidly podle oddílu 0.C. Dokumenty mohou být uchovávány ve své šifrované podobě. Pokud jsou dokumenty uchovávány v šifrované podobě (na bázi technologie PKI), musí zadavatel bezpečně uchovávat soukromý klíč zadavatele, odpovídající veřejnému klíči zadavatele, kterým byl dokument šifrován. Doba uchování soukromého klíče zadavatele musí odpovídat době uchování dokumentů. Současně zadavatel uloží dokument v nešifrované podobě nebo jiným způsobem, který umožní přístup k obsahu dokumentu po celou dobu stanovenou v § 216 odst. 1 zákona nezávisle na platnosti šifrovacího certifikátu.
Elektronický nástroj musí k ukončené veřejné zakázce umožnit kompletní export všech:
1. | záznamových souborů, |
2. | automaticky generovaných dokumentů, |
3. | ručně vložených dokumentů, |
4. | datových zpráv, |
5. | strukturovaných dat podle přílohy č. 8 k vyhlášce č. 168/2016 Sb., o uveřejňování formulářů pro účely zákona o zadávání veřejných zakázek a náležitostech profilu zadavatele a |
6. | metadat. |
Exportovaný soubor k ukončené veřejné zakázce musí mít formu jednoho souboru ve formátu zip, rar nebo 7z opatřeného kvalifikovaným elektronickým časovým razítkem a musí obsahovat i popis exportované struktury v rozsahu nezbytném pro další automatizované zpracování elektronickými nástroji či informačními systémy.
Zajištění zákazu diskriminace (0.F)
Elektronický nástroj musí být provozován v takovém prostředí a takovým způsobem, aby užívání elektronického nástroje nebylo podmiňováno používáním běžně nedostupných nebo nákladných technologií, což by způsobilo vyloučení určitého dodavatele z účasti na zadávacích postupech.
Zpřístupnění informací pro využití elektronického nástroje (0.G)
Elektronický nástroj musí umožnit zadavateli poskytovat dodavatelům, kteří mají zájem účastnit se zadávacích postupů, aby měli k dispozici veškeré informace technické povahy, včetně případného kódování a šifrování, které jsou nezbytné pro komunikaci elektronickými prostředky, zejména pro elektronické podání nabídek, a to po celou dobu používání elektronického nástroje.
Zadavatel zajistí, aby informace pro využití elektronického nástroje byly aktuální a dostupné z nebo na úvodní straně profilu zadavatele.
Zajištění technické podpory a servisu elektronického nástroje (0.H)
Pro elektronický nástroj musí být zajištěna technická podpora a servis v takové míře, aby bylo možné zajistit řádný provoz elektronického nástroje a splnění ostatních požadavků této vyhlášky. Technická podpora a servis musí být poskytovány v rozsahu přiměřeném složitosti funkcionality elektronického nástroje.
Kontrola auditní stopy zakázky v elektronickém nástroji (0.1)
Elektronický nástroj musí umožnit pro účely kontroly oprávněné osobě zobrazit, případně exportovat či vytisknout všechny údaje pořízené podle oddílu 0.B za určené období, a to jak přes jednotlivé veřejné zakázky, tak i přes všechny veřejné zakázky zadavatele.
Důvěryhodné doručování v elektronickém nástroji (0.J)
Elektronický nástroj musí pro účely důvěryhodného doručování naplňovat požadavky nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 910/2014 ze dne 23. července 2014 o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu a o zrušení směrnice 1999/93/ES, a to v rozsahu implementované funkcionality.
IV. Požadavky - profil zadavatele (1)
Zpřístupnění zabezpečeného dokumentu omezeným dálkovým přístupem (1.A)
O zpřístupnění zabezpečeného dokumentu zadavatelem omezeným dálkovým přístupem bude pořízen záznam o elektronickém úkonu podle oddílu 0.B.
Formát dokumentu musí odpovídat požadavkům podle oddílu 0.D. K dokumentu musí být řízený přístup. Řízení přístupu k dokumentu se musí řídit pravidly podle oddílu 0.C.
Zpřístupnění zabezpečeného dokumentu neomezeným dálkovým přístupem (1.B)
O zpřístupnění zabezpečeného dokumentu zadavatelem neomezeným dálkovým přístupem bude pořízen záznam o elektronickém úkonu podle oddílu 0.B.
Formát dokumentu musí odpovídat požadavkům podle oddílu 0.D.
Zpřístupnění dokumentu neomezeným dálkovým přístupem (1.C)
O zpřístupnění dokumentu zadavatelem neomezeným dálkovým přístupem bude pořízen záznam o elektronickém úkonu podle oddílu 0.B.
Formát dokumentu musí odpovídat požadavkům podle oddílu 0.D.
Náležitosti profilu zadavatele (1.D)
Profil zadavatele musí splňovat požadavky § 17 a následujících vyhlášky č. 168/2016 Sb., o uveřejňování formulářů pro účely zákona o zadávání veřejných zakázek a náležitostech profilu zadavatele.
Dále musí profil zadavatele splňovat požadavky vyhlášky č. 64/2008 Sb., o formě uveřejňování informací souvisejících s výkonem veřejné správy prostřednictvím webových stránek pro osoby se zdravotním postižením (vyhláška o přístupnosti).
Profil zadavatele musí neomezeným a přímým dálkovým přístupem zpřístupnit základní informace o veřejné zakázce v rozsahu a struktuře podle přílohy č. 8 k vyhlášce č. 168/2016 Sb., o uveřejňování formulářů pro účely zákona o zadávání veřejných zakázek a náležitostech profilu zadavatele.
V. Požadavky - elektronická realizace zadávacích řízení (2)
Odeslání šifrované datové zprávy (2.A)
Přípustné formáty odesílané datové zprávy musí stanovit zadavatel. Formát dokumentu musí odpovídat požadavkům podle oddílu 0.D. Elektronický protokol použitý k přenosu datové zprávy stanoví zadavatel. Příjemce datové zprávy musí odesílateli poskytnout certifikát veřejného klíče. Datová zpráva musí být šifrována veřejným klíčem příjemce. Pokud je zpráva odesílána zadavatelem, musí být pořízen záznam o elektronickém úkonu podle oddílu 0.B.
Odeslání otevřené datové zprávy (2.B)
Přípustné formáty odesílané datové zprávy stanoví zadavatel. Formát dokumentu musí odpovídat požadavkům podle oddílu 0.D. Elektronický protokol použitý k přenosu datové zprávy stanoví zadavatel. Pokud je zpráva odesílána zadavatelem, musí být pořízen záznam o elektronickém úkonu podle oddílu 0.B.
Příjem otevřené datové zprávy (2.C)
Při příjmu datové zprávy musí zadavatel respektovat formát a elektronický protokol příchozí zprávy. Pokud je zpráva přijímána zadavatelem, musí být pořízen záznam o elektronickém úkonu podle oddílu 0.B.
Odeslání datové zprávy v rámci organizace zadavatele (2.D)
Formát datové zprávy odesílané v rámci organizace zadavatele bude zvolen podle potřeb zadavatele. Zadavatel vždy zvolí takový formát, který ochrání dokument proti neoprávněné změně. Elektronický protokol použitý k přenosu datové zprávy bude zvolen podle potřeb zadavatele. Zadavatel určí, zda datová zpráva bude šifrována a určí pravidla, jaký klíč bude používán k šifrování. O odeslání datové zprávy musí být pořízen záznam o elektronickém úkonu podle oddílu 0.B.
Příjem datové zprávy v rámci organizace zadavatele (2.E)
V případě šifrované datové zprávy zadavatel stanoví pravidla určující, zda bude datová zpráva odšifrována. O příjmu datové zprávy musí být pořízen záznam o elektronickém úkonu podle oddílu 0.B.
Příjem šifrované datové zprávy (2.F)
Pokud je datová zpráva odšifrována, o odšifrování musí být pořízen záznam o elektronickém úkonu podle oddílu 0.B. Zadavatel uloží datovou zprávu v nešifrované podobě nebo jiným způsobem, který umožní přístup k obsahu datové zprávy po celou dobu stanovenou v § 216 odst. 1 zákona nezávisle na platnosti šifrovacího certifikátu.
Příjem a uložení nabídky (2.G)
Datová zpráva nabídky nesmí být do doby otvírání nabídek odšifrována. Musí být pořízen záznam o elektronickém úkonu podle oddílu 0.B. V průběhu příjmu nabídky nesmí být pořízeny žádné kopie datové zprávy nabídky.
Elektronický nástroj zajistí, aby po příjmu datové zprávy nabídky neprodleně následovalo bezpečné uložení datové zprávy nabídky. Bezpečné uložení datové zprávy nabídky musí být provedeno způsobem, aby přístup zadavatele k šifrované nabídce, uložené v datovém úložišti, nebyl možný před uplynutím lhůty pro podání nabídek.
Elektronický nástroj zajistí, aby datová zpráva nabídky byla uložena takovým způsobem, aby byl zjistitelný pokus o přístup k uložené nabídce před termínem otevírání nabídek. Při jakémkoli takovém pokusu o přístup k nabídce před termínem otevírání nabídek musí být pořízen záznam o elektronickém úkonu podle oddílu 0.B.
Otevírání nabídek podaných elektronickými prostředky (2.H)
Elektronický nástroj zajistí, aby otevření nabídek podaných elektronickými prostředky bylo provedeno jednou z následujících variant:
1. | otevření nabídky podané elektronickými prostředky bude provedeno způsobem navazujícím na příjem nabídky podle oddílu 2.H. Přístup k šifrované nabídce uložené v datovém úložišti bude proveden součinností minimálně dvou osob, resp. i většího počtu osob, stanoví-li tak zadavatel, s neúplnými právy přístupu k uložené nabídce. Kombinací přístupových práv těchto osob bude umožněn přístup k uložené nabídce. Nabídka pak bude odšifrována soukromým klíčem zadavatele příslušejícím veřejnému klíči zadavatele, který byl použit k šifrování datové zprávy nabídky nebo |
2. | otevření nabídky podané elektronickými prostředky bude provedeno způsobem, navazujícím na příjem nabídky podle oddílu 2.H. Šifrovaná datová zpráva nabídky je odšifrována součinností osob, majících přístup k soukromým klíčům zadavatele příslušejícím veřejným klíčům zadavatele, které byly použity k šifrování datové zprávy nabídky. |
Pokud elektronický nástroj automaticky po otevření nabídky uloží odšifrovanou nabídku k zakázce, provede o tom záznam podle oddílu 0.B. Elektronický nástroj uloží nabídku v nešifrované podobě nebo jiným způsobem, který umožní přístup k obsahu nabídky po celou dobu stanovenou v § 216 odst. 1 zákona nezávisle na platnosti šifrovacího certifikátu.
Jednání komise / zadavatele (2.I)
Elektronický nástroj umožní, aby jako součást záznamu o jednání komise / zadavatele byl zadavatelem vložen dokument zápisu z jednání. Musí být pořízen záznam o elektronickém úkonu podle oddílu 0.B.
VI. Požadavky - elektronická aukce (3)
Identifikace účastníků aukce (3.A)
Elektronický nástroj nesmí umožnit v průběhu zadávacího řízení až do ukončení elektronické aukce, aby se mohli její účastníci vzájemně identifikovat. O přidělení anonymního identifikátoru účastníku elektronické aukce musí být pořízen záznam o elektronickém úkonu podle oddílu 0.B.
Výzva k zadání nových aukčních hodnot (3.B)
Přípustné formáty odesílané výzvy stanoví zadavatel. Formát dokumentu musí odpovídat požadavkům podle oddílu 0.D. Elektronický protokol použitý k přenosu výzvy stanoví zadavatel. O odeslání výzvy účastníkům musí být pořízen záznam o elektronickém úkonu podle oddílu 0.B.
Matematický vzorec pro výpočet pořadí účastníků (3.C)
Elektronický nástroj musí zadavateli trvale poskytnout informaci o použitém matematickém vzorci, který se při elektronické aukci použije pro určení automatických změn pořadí na základě podaných nových aukčních hodnot. Tento vzorec musí zahrnovat všechna kritéria stanovená zadavatelem v elektronickém nástroji pro hodnocení nabídek.
Zpřístupnění informací během elektronické aukce (3.D)
Elektronický nástroj musí po celou dobu elektronické aukce účastníkovi elektronické aukce zpřístupnit informaci o jeho aktuálním pořadí. Elektronický nástroj musí umožnit poskytovat také další informace o aukčních hodnotách za předpokladu, že si to zadavatel vyhradil v zadávacích podmínkách a určil způsob jejich poskytnutí. Elektronický nástroj musí umožnit zadavateli zobrazit účastníkům elektronické aukce kdykoli v průběhu elektronické aukce počet účastníků elektronické aukce.
VII. Požadavky - rámcové dohody (4)
Jednotná evidence (4.A)
Elektronický nástroj musí vést a zadavateli zobrazit jednotnou evidenci rámcových dohod s vazbou na plnění z těchto rámcových dohod. O každé změně v evidenci musí být pořízen záznam o elektronickém úkonu podle oddílu 0.B.
Načítání plnění (4.B)
Elektronický nástroj musí umožnit jednotlivé načítání dílčí veřejné zakázky po jejím zadání pro každou konkrétní rámcovou dohodu. O každém načítání musí být pořízen záznam o elektronickém úkonu podle oddílu 0.B.
Zakázka na základě rámcové dohody (4.C)
Elektronický nástroj musí pro zvolenou rámcovou dohodu umožnit zadavateli zadávat jednotlivé zakázky. O nabídce musí být pořízen záznam o elektronickém úkonu podle oddílu 0.B.
VIII. Požadavky - dynamický nákupní systém (5)
Jednotná evidence (5.A)
Elektronický nástroj musí vést a zadavateli zobrazit jednotnou evidenci zavedených dynamických nákupních systémů s vazbou na plnění z těchto dynamických nákupních systémů. O každé změně v evidenci musí být pořízen záznam o elektronickém úkonu podle oddílu 0.B.
Načítání plnění (5.B)
Elektronický nástroj musí umožnit jednotlivé načítání dílčí veřejné zakázky po jejím zadání pro každý konkrétní dynamický nákupní systém. O každém načítání musí být pořízen záznam o elektronickém úkonu podle oddílu 0.B.
Kategorie (5.C)
Elektronický nástroj musí umožnit zadavateli rozdělit připravovaný dynamický nákupní systém do kategorií. O definovaných kategoriích a jejich změnách musí být pořízen záznam o elektronickém úkonu podle oddílu 0.B.
Zakázka v rámci dynamického nákupního systému (5.D)
Elektronický nástroj musí pro zvolený dynamický nákupní systém umožnit zadavateli zadávat jednotlivé zakázky. O nabídce musí být pořízen záznam o elektronickém úkonu podle oddílu 0.B.
Evidence dodavatelů v dynamickém nákupním systému (5.E)
Elektronický nástroj musí v rámci jednotlivých dynamických nákupních systémů umožnit zadavateli vést a zobrazit evidenci dodavatelů, kteří:
a) | podali žádost o účast, |
b) | byli vyloučeni z účasti v dynamickém nákupním systému, |
c) | byli zařazeni do dynamického nákupního systému. |
O každé změně v evidenci musí být pořízen záznam o elektronickém úkonu podle oddílu 0.B.
IX. Požadavky - elektronická realizace soutěží o návrh (6)
Zpřístupnění návrhu v soutěži o návrh soutěžní porotě (6.A)
Elektronický nástroj musí zadavateli umožnit zpřístupnění návrhu v soutěži o návrh soutěžní porotě tak, aby pro osoby, jež jsou součástí soutěžní poroty, nebylo možné na základě informací poskytnutých elektronickým nástrojem identifikovat dodavatele, který návrh podal (dále jen „anonymizace návrhu“). K anonymizaci návrhu musí dojít až po otevření a odšifrování návrhu. Soutěžní porotě zpřístupní zadavatel anonymizovaný návrh v odšifrované podobě. O otevření, odšifrování a anonymizaci návrhu musí být pořízen záznam o elektronickém úkonu podle oddílu 0.B.
Elektronický nástroj musí i po anonymizaci návrhu poskytnout zadavateli informaci o dodavateli, jež návrh podal.
O zpřístupnění návrhu v soutěži o návrh soutěžní porotě musí být pořízen záznam o elektronickém úkonu podle oddílu 0.B.
X. Požadavky - elektronický katalog (7)
Technické náležitosti elektronického katalogu (7.A)
Pro tvorbu elektronického katalogu se použije některý z následujících formátů:
a) | pdf (Portable Document Format), |
b) | PDF/A (Portable Document Format for the Long-term Archiving), |
c) | xml (Extensible Markup Language Document), |
d) | fo/zfo (602XML Filler dokument), |
e) | html/htm (Hypertext Markup Language Document), |
f) | odt (Open Document Text), |
g) | ods (Open Document Spreadsheet), |
h) | rtf (Rich Text Format), |
i) | doc/docx (MS Word Document), |
j) | xls/xlsx (MS Excel Spreadsheet), |
k) | další oborově obvyklé formáty s podporovaným a zdarma dostupným prohlížečem a editorem daného formátu. |
Formát (včetně použitých technických prostředků), obsah a strukturu elektronického katalogu definuje zadavatel v zadávací dokumentaci a stanoví, které údaje jsou určeny k vyplnění na straně dodavatele. Elektronický katalog vložený zadavatelem do elektronického nástroje musí umožňovat editaci na straně dodavatele a jeho odeslání elektronickými prostředky v zašifrované podobě jako nabídku či součást nabídky.
XI. Obecné požadavky na prostředí, v němž je elektronický nástroj provozován
1. | Kvalita provozu elektronického nástroje Základním kvalitativním požadavkem na provoz elektronického nástroje je prokázání důvěryhodnosti jeho provozování. Tato důvěryhodnost je měřena přes důvěrnost, dostupnost a integritu informací, které jsou prostřednictvím elektronického nástroje v daném prostředí zpracovávány. Měření kvality probíhá podle níže uvedených požadavků na systém řízení provozu elektronického nástroje, za který odpovídá žadatel. Žadatel pro potřeby certifikace prostředí prokáže plnění požadavků této vyhlášky. |
2. | Deklarace systému řízení Žadatel musí stanovit politiku provozu elektronického nástroje, která bude obsahovat minimálně: • | Vymezení postupu zajišťování dostatečných zdrojů pro provoz elektronického nástroje vedením společnosti žadatele; | • | Rozsah provozovaných funkčních vlastností elektronického nástroje; | • | Výčet požadavků stanovených v zákoně, normativních a smluvních požadavků aplikovaných na provoz elektronického nástroje; | • | Stanovení odpovědných rolí za provoz elektronického nástroje včetně jejich pravomocí a odpovědností; | • | Vymezení postupu řízení služeb jiných stran, které mají dopad na provoz elektronického nástroje; | • | Vymezení postupu pravidelného ohodnocování a řízení aktiv a rizik spojených s provozem elektronického nástroje; | • | Vymezení kontrolních mechanismů k monitorování provozu elektronického systému a způsobu zajištění včasné a efektivní identifikace nových hrozeb a rizik. |
|
3. | Požadavky na řízení zdrojů Žadatel musí určovat a zajistit dostatečné zdroje potřebné pro efektivní a účinný provoz elektronického nástroje. Zdroje pro účely tohoto standardu tvoří: 1. | prostředí, ve kterém je elektronický nástroj provozován a které zahrnuje hardware, operační systémy a další systémové programové vybavení a prostory nezbytné pro zajištění požadovaných parametrů elektronického nástroje a | 2. | lidské zdroje, které jsou nezbytné pro provozování elektronického nástroje (správu a obsluhu) v zamýšleném rozsahu a pro dodržování stanovených požadavků na elektronický nástroj. Žadatel musí specifikovat požadavky na řízení zdrojů (provozního prostředí a lidských zdrojů) a jeho části tak, aby bylo zajištěno, že elektronický nástroj plní stanovené požadavky při jeho provozování v provozním prostředí v zamýšleném rozsahu. | 3.1. | Požadavky na prostředí Žadatel musí dokumentovaným způsobem stanovit požadavky na prostředí, a to zejména hardware, software a prostory nezbytné pro provozování elektronického nástroje v zamýšleném rozsahu. Musí vést záznamy o tom, že jsou tyto požadavky při provozu elektronického nástroje plněny. Rozsah požadavků je závislý na složitosti elektronického nástroje (tj. kompatibilitě funkcionality). | 3.2. | Požadavky na procesy řízení lidských zdrojů Žadatel musí provést taková opatření v oblasti řízení lidských zdrojů, která minimalizují negativní vliv pracovníků na provoz elektronického nástroje ve stanoveném rozsahu při dodržení všech stanovených požadavků. Způsob naplnění níže uvedených požadavků musí být dokumentován a musí existovat záznamy jako důkazy o plnění požadavků. Žadatel musí minimálně: • | Stanovit role, jejich popis, pracovní povinnosti, odpovědnosti a pravomoci; | • | Stanovit požadavky na odbornou způsobilost pracovníka pro danou roli; | • | Stanovit způsob ustanovení pracovníka do role a způsob jeho proškolení; | • | Plánovat v pravidelných intervalech vzdělávací aktivity a následně je podle plánu realizovat; | • | Stanovit pravidla uplatňování odpovědnosti a udělování sankcí za porušení stanovených povinností při provozu elektronického nástroje; | • | Stanovit pravidla ukončení práce pracovníka v roli. |
Před započetím práce s elektronickým nástrojem nebo v provozním prostředí elektronického nástroje žadatel provádí výběr vhodných pracovníků do rolí podle požadavků na roli, stanovené odborné způsobilosti a dalších vlastností, které žadatel určí pro danou roli. Před započetím práce s elektronickým nástrojem nebo v provozním prostředí elektronického nástroje žadatel ověří kvalifikaci a proškolení nových pracovníků pro role nutné pro provozování elektronického nástroje, jejich odpovědnosti, pravomoci a požadavky na odbornou způsobilost, a to před ustanovením pracovníka do role. Během práce s elektronickým nástrojem nebo v provozním prostředí elektronického nástroje žadatel plánuje a zajišťuje vzdělávací aktivity, prostřednictvím nichž zajistí, že pracovníci trvale splňují požadavky na odbornou způsobilost stanovenou pro zastávanou roli. V případě, že jsou činnosti zajištěny smluvní stranou, žadatel vyžaduje naplnění tohoto požadavku po smluvní straně. Žadatel řeší s pracovníkem případy porušení stanovených povinností při provozu elektronického nástroje v souladu se stanovenými pravidly uplatňování odpovědnosti a udělování sankcí. Při ukončení práce s elektronickým nástrojem nebo v provozním prostředí elektronického nástroje Žadatel stanoví konkrétní časový plán pro řádný průběh ukončení práce pracovníka s elektronickým nástrojem (včetně ukončení případných smluvních vztahů), které zahrnují zejména odevzdání přidělených aktiv a odejmutí přístupových práv k elektronickému nástroji. |
|
4. | Systémové požadavky na elektronický nástroj Prostřednictvím systémových požadavků na elektronické nástroje zajišťuje žadatel plnění požadavků stanovených v zákoně již v průběhu návrhu a vývoje elektronického nástroje a po celou dobu provozování elektronického nástroje. 4.1. | Požadavky na řízení provozu Žadatel musí dokumentovaným způsobem zabezpečit dostupnost, integritu a důvěrnost, a to aplikováním vybraných postupů mezinárodních norem v oblasti bezpečnosti informací a kvality služeb v IT, které jsou etalonem pro naplnění níže uvedených požadavků. Žadatel musí v pravidelných intervalech, minimálně jednou ročně a při každé větší změně: • | Provádět, řídit a hodnotit aktiva a rizika; | • | Zpracovávat a naplňovat plán zvládání rizik; | • | Přehodnocovat již přijatá opatření; | • | Provádět kontrolu a vyhodnocení procesů a činností prováděných jinými stranami, které mají dopad na provoz elektronického nástroje; | • | Vytvářet, udržovat a řídit dokumenty a záznamy nezbytné pro provoz elektronického nástroje; | • | Plánovat, realizovat, monitorovat a přezkoumávat postupy pro řízení provozu elektronického nástroje; | • | Provádět interní audity a přezkoumání vedením včetně přezkoumání shody s požadavky zákona a jeho prováděcích předpisů a dalších normativních a smluvních závazků. |
Dále musí: • | Řídit proces plánování změn provozu elektronického nástroje; | • | Řídit proces provozu elektronického nástroje a poskytovat zadavateli operativní i pravidelné měsíční informace o stavu provozu včetně všech anomálií, nedostupností a dalších informací, které jsou z pohledu provozu elektronického nástroje pro zadavatele významné; | • | Mít zpracovány a funkční plány kontinuity a dostupnosti; | • | Řídit prostředky a kapacity v čase a místě tak, aby nedocházelo k ohrožení provozu elektronického nástroje; | • | Prokazatelně seznamovat pracovníky zadavatele se změnami v provozu elektronického nástroje; | • | Řídit vztahy se zadavateli i účastníky zadávacích řízení v rozsahu provozovaného elektronického nástroje; | • | Řídit incidenty, problémy, konfigurace a změny a vést o nich prokazatelné záznamy. |
| 4.2. | Požadavky na kvalitu řešení Pro potřeby certifikace je jako akceptovatelná úroveň provozu elektronického nástroje stanovena: • | Celková roční dostupnost elektronického nástroje je nejméně 98 %, přičemž jednotlivý výpadek provozu nesmí překročit 3 hodiny v pracovní dny a 12 hodin ve dnech pracovního volna; | • | Zálohovací plán musí být nastaven tak, aby při jeho dodržování došlo v případě incidentu ke ztrátě dat v elektronickém nástroji maximálně jeden kalendářní den. |
|
|