Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

470/2012 Sb. znění účinné od 1. 3. 2024
změněnos účinností odpoznámka

vyhláškou č. 41/2024 Sb.

1.3.2024

vyhláškou č. 368/2022 Sb.

1.1.2023

vyhláškou č. 528/2021 Sb.

1.7.2022

Více...

470

 

VYHLÁŠKA

ze dne 19. prosince 2012

o užívání pozemních komunikací zpoplatněných mýtným

 

Ministerstvo dopravy stanoví podle § 46 odst. 2 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění zákona č. 102/2000 Sb., zákona č. 132/2000 Sb., zákona č. 489/2001 Sb., zákona č. 256/2002 Sb., zákona č. 259/2002 Sb., zákona č. 320/2002 Sb., zákona č. 358/2003 Sb., zákona č. 186/2004 Sb., zákona č. 80/2006 Sb., zákona č. 311/2006 Sb., zákona č. 347/2009 Sb., zákona č. 406/2010 Sb., zákona č. 152/2011 Sb., zákona č. 288/2011 Sb. a zákona č. 196/2012 Sb., (dále jen „zákon“):

§ 1

Předmět úpravy

Tato vyhláška zapracovává příslušné předpisy Evropské unie5 a upravuje

a)

pozemní komunikace, jejichž užití podléhá mýtnému,

b)

další skutečnosti uváděné v evidenci údajů o mýtném nezbytné pro provozování systému elektronického mýtného,

c)

výši kauce při poskytnutí elektronického zařízení,

d)

způsob provádění evidence údajů o mýtném,

e)

způsob nakládání s elektronickým zařízením a podmínky jeho užívání,

f)

způsob úhrady mýtného ,

g)

druhy údajů, které jsou potřebné k zadání do elektronického zařízení a které umožňují stanovení mýtného,

h)

strukturu, popis a způsob výpočtu nákladů a způsob stanovení sazeb mýtného,

i)

způsob určení emisní třídy CO2 vozidla v systému elektronického mýtného a

j)

náležitosti plánu rizik.

§ 2

Pozemní komunikace, za jejichž užívání je vybíráno mýtné

Pozemní komunikace, za jejichž užívání je vybíráno mýtné, jsou uvedeny v přílohách č. 1 a 2 k této vyhlášce.

§ 3

Výše kauce

Kauce činí 2 468 Kč.

§ 4

Evidence údajů o mýtném

Evidence údajů o mýtném obsahuje informace uvedené v § 22c odst. 2 zákona a dále:

a)

číslo mýtného účtu vozidla v systému elektronického mýtného,

b)

režim placení a způsob placení mýtného.

§ 5

Způsob provádění evidence údajů o mýtném

(1)

Evidence údajů o mýtném zahrnuje přihlášení vozidla do režimu placení předem nebo následného placení, které se provádí na kontaktních nebo distribučních místech anebo prostřednictvím zákaznické samoobsluhy.

(2)

Evidence údajů o mýtném se provádí na základě kopie osvědčení o registraci vozidla nebo na základě obdobného dokladu vydaného jiným než členským státem Evropské unie a údaje o tom, zda evidované vozidlo má pokovené čelní sklo.

(3)

Jde-li o vozidlo v systému elektronického mýtného registrované v České republice, provozovatel systému elektronického mýtného provádí evidenci údajů o mýtném rovněž na základě údajů, které mu byly vydány z registru silničních vozidel.

(4)

Emisní třída CO2 vozidla v systému elektronického mýtného se určí a zapíše v evidenci údajů o mýtném

a)

na základě údajů z registru silničních vozidel,

b)

na základě údajů obsažených v osvědčení o registraci vozidla nebo obdobném dokladu vydaném jiným než členským státem Evropské unie,

c)

na základě údajů obsažených v prohlášení o shodě vozidla s typem vozidla6 nebo souboru informací pro zákazníky podle přímo použitelného předpisu Evropské unie upravujícího stanovení emisí CO2 a spotřebu paliva u těžkých nákladních vozidel7, byl-li některý z těchto dokladů provozovatelem vozidla předložen a obsahuje-li údaje potřebné pro určení emisní třídy CO2 vozidla, nebo

d)

postupem podle § 17a odst. 3 věty druhé.

§ 6

Evidované údaje

Provozovatel vozidla informuje nejdéle do pěti dnů provozovatele systému elektronického mýtného o změnách v evidovaných údajích včetně režimu placení a předloží mu elektronické zařízení.

§ 7

Způsob evidence údajů o mýtném při změně provozovatele vozidla

Při převodu vozidla na jiného provozovatele odhlásí původní provozovatel vozidlo ze systému elektronického mýtného.

§ 8

Odhlášení ze systému elektronického mýtného

(1)

Provozovatel vozidla odhlásí vozidlo u provozovatele systému elektronického mýtného a vrátí mu elektronické zařízení na kontaktním nebo distribučním místě anebo prostřednictvím provozovatele poštovních služeb. Při odhlášení vozidla provozovatel vozidla předloží osvědčení o registraci vozidla anebo jiný doklad prokazující vyjmutí vozidla z registru vozidel. Uvedené doklady lze nahradit dokladem totožnosti provozovatele vozidla nebo zástupce provozovatele vozidla, je-li zástupce provozovatele vozidla v mýtném systému registrován.

(2)

V případě, kdy elektronické zařízení nemůže být vráceno (například v případě jeho ztráty nebo zničení), odhlašuje se vozidlo písemným oznámením provozovateli systému elektronického mýtného na kontaktní nebo distribuční místo.

(3)

Pokud při odhlášení zbývá nespotřebované předplacené mýtné, bude tato částka vrácena provozovateli vozidla.

§ 9

Způsoby úhrady mýtného

(1)

Mýtné se hradí buď v režimu placení předem, nebo v režimu následného placení.

(2)

V režimu placení předem lze mýtné předplatit:

a)

hotově na kontaktních a distribučních místech, nebo

b)

platebními prostředky stanovenými ve smluvních podmínkách provozovatele systému elektronického mýtného.

§ 10

Elektronické zařízení

(1)

Elektronické zařízení smí být užíváno pouze způsobem upraveným zákonem a touto vyhláškou.

(2)

Pokud dojde k poruše elektronického zařízení, zajistí provozovatel nebo řidič vozidla před užitím zpoplatněné komunikace jeho výměnu za plně funkční. V případě poruchy elektronického zařízení v průběhu užívání zpoplatněné pozemní komunikace zajistí provozovatel nebo řidič vozidla výměnu za plně funkční elektronické zařízení na nejbližším kontaktním nebo distribučním místě.

(3)

Provozovatel systému elektronického mýtného je oprávněn zablokovat elektronické zařízení z důvodu závažného porušení smluvních podmínek provozovatele systému elektronického mýtného; na zablokování elektronického zařízení musí být provozovatel vozidla předem upozorněn. Pokud dojde k zablokování elektronického zařízení v průběhu užívání zpoplatněné pozemní komunikace, zajistí provozovatel nebo řidič vozidla výměnu za plně funkční elektronické zařízení na nejbližším kontaktním nebo distribučním místě.

(4)

Elektronické zařízení může být použito jen v tom režimu placení, pro který bylo vozidlo zaevidováno do systému elektronického mýtného.

§ 11

Ztráta elektronického zařízení

Ztrátu, krádež a jiné případy, kdy se elektronické zařízení dostane z držení provozovatele nebo řidiče vozidla (dále jen „ztráta“), provozovatel nebo řidič vozidla okamžitě nahlásí provozovateli systému elektronického mýtného včetně identifikačních údajů o vozidle.

§ 12

Přeprava elektronického zařízení bez povinnosti platit mýtné

V případě, že má být elektronické zařízení přepravováno po zpoplatněné pozemní komunikaci bez povinnosti platit mýtné (například při přepravě pro jiné vozidlo), musí být deaktivováno nebo uvedeno do režimu určeného pro takovouto přepravu.

§ 13

Nastavení údajů do elektronického zařízení

Řidič zadá při každé změně údajů před užitím zpoplatněné pozemní komunikace do elektronického zařízení údaje o počtu všech náprav , a to způsobem uvedeným v návodu. Dvojnáprava nebo trojnáprava1 na přípojném vozidle se považuje za dvě nebo tři nápravy.

§ 14

Kontrola funkčnosti elektronického zařízení

Řidič kontroluje před začátkem, v průběhu a po ukončení užívání zpoplatněné pozemní komunikace, zda je elektronické zařízení plně funkční, a bezodkladně nahlásí provozovateli systému elektronického mýtného nebo poskytovateli evropského mýtného jakékoliv zjištěné vady nebo nedostatky ve fungování elektronického zařízení. V průběhu jízdy řidič dbá signálů elektronického zařízení podle návodu. Pro účely tohoto ustanovení se ukončením užívání zpoplatněné pozemní komunikace a jeho opětovným začátkem myslí také jakékoliv přerušení jízdy po zpoplatněné pozemní komunikaci.

§ 15

Popis nákladů vynaložených na zpoplatněné pozemní komunikace, jejichž návratnost má být uložením mýtného dosažena

(1)

Náklady na výstavbu zpoplatněných pozemních komunikací zahrnují veškeré náklady bezprostředně související s jejich výstavbou, které tvoří

a)

cena staveb a pozemků,

b)

náklady na financování výstavby zpoplatněných pozemních komunikací,

c)

náklady na zpracování projektových dokumentací ,

d)

náklady na archeologický, geologický a jiný obdobný průzkum,

e)

odpisy ve smyslu jiných právních předpisů3.

(2)

Náklady na údržbu a opravu zpoplatněných pozemních komunikací zahrnují podle vyhlášky, kterou se provádí zákon o pozemních komunikacích8), veškeré náklady na

a)

běžnou údržbu,

b)

souvislou údržbu,

c)

opravy a

d)

zimní údržbu.

(3)

Náklady na správu související s provozem zpoplatněných pozemních komunikací zahrnují ostatní náklady neuvedené v odstavcích 1 a 2, jejichž vynaložení přímo souvisí s provozem na zpoplatněných pozemních komunikacích a které zároveň nesouvisí s výstavbou a provozem systému elektronického mýtného. Mezi tyto náklady patří též platby vyplývající z koncesních smluv.

(4)

Náklady na výstavbu a provoz systému elektronického mýtného zahrnují

a)

náklady na výstavbu, zřízení a údržbu stanovišť pro výběr mýtného,

b)

náklady související s provozem, správou, výběrem a vymáháním mýtného,

c)

odpisy ve smyslu jiných právních předpisů3.

(5)

Do nákladů na výstavbu zpoplatněných pozemních komunikací podle odstavce 1 se zahrnou

a)

náklady na výstavbu pozemních komunikací dokončených po 10. červnu 1978 do data aktualizace výpočtu nákladů, které se určí poměrem, jenž odpovídá podílu plánované doby životnosti zpoplatněných pozemních komunikací, která zbývá po datu aktualizace výpočtu nákladů na celkové předpokládané době životnosti zpoplatněných pozemních komunikací,

b)

náklady vynaložené a předpokládané na výstavbu pozemních komunikací, které jsou k datu aktualizace výpočtu nákladů ve výstavbě,

c)

předpokládané náklady na výstavbu plánovaných pozemních komunikací, které jsou zaneseny v územně plánovací dokumentaci; tyto náklady jsou rozloženy podle plánované životnosti pozemní komunikace, nejméně však na období 20 let.

§ 15a

Popis nákladů vyvolaných znečištěním ovzduší při provozu vozidel na zpoplatněných pozemních komunikacích, jejichž návratnost má být uložením mýtného dosažena

Náklady vyvolané znečištěním ovzduší při provozu vozidel v systému elektronického mýtného na zpoplatněných pozemních komunikacích, jejichž návratnost má být uložením mýtného dosažena, tvoří

a)

náklady na vysazování a ošetřování silniční vegetace zpoplatněných pozemních komunikací,

b)

náklady na opatření vedoucí ke snížení znečištění ovzduší v tunelech zpoplatněných pozemních komunikací,

c)

náklady na ochranu před znečišťováním půdy smyvy ze zpoplatněných pozemních komunikací vynaložené na

1.

odvodňovací zařízení,

2.

čištění vod a likvidaci kalů,

d)

náklady na realizaci opatření souvisejících se zvýšením plynulosti dopravy na zpoplatněných pozemních komunikacích, které zahrnují náklady na inteligentní dopravní systémy,

e)

ostatní náklady neuvedené v písmenech a) až d), přímo vyvolané znečištěním ovzduší při provozu vozidel v systému elektronického mýtného na zpoplatněných pozemních komunikacích.

§ 15b

Popis nákladů vyvolaných hlukem při provozu vozidel na zpoplatněných pozemních komunikacích, jejichž návratnost má být uložením mýtného dosažena

Náklady vyvolané hlukem při provozu vozidel v systému elektronického mýtného na zpoplatněných pozemních komunikacích, jejichž návratnost má být uložením mýtného dosažena, tvoří

a)

náklady na realizaci protihlukových opatření vedoucích ke snížení hluku z provozu na zpoplatněných pozemních komunikacích vynaložené na

1.

směsi pro obrusné vrstvy se sníženou hlučností,

2.

zemní valy,

3.

protihlukové stěny,

4.

protihlukové polovegetační stěny,

5.

zemní valy kombinované s protihlukovou stěnou,

6.

mobilní protihlukové stěny,

b)

náklady na protihlukové úpravy na pozemních objektech ohrožených hlukem z provozu na zpoplatněných pozemních komunikacích vynaložené na

1.

výměnu oken s deklarovanou vzduchovou neprůzvučností,

2.

dotěsnění otvorů a výplně otvorů (např. další vrstvou skla či typem výplně s vyšším stupněm zvukové izolace),

3.

průhledné předstěny,

4.

akustické absorpční obklady,

c)

ostatní náklady neuvedené v písmenu a) nebo b) přímo vyvolané hlukem při provozu vozidel v systému elektronického mýtného na zpoplatněných pozemních komunikacích.

§ 15c

Popis nákladů vyvolaných emisemi CO2 při provozu vozidel na zpoplatněných pozemních komunikacích, jejichž návratnost má být uložením mýtného dosažena

Náklady vyvolané emisemi CO2 při provozu vozidel v systému elektronického mýtného na zpoplatněných pozemních komunikacích, jejichž návratnost má být uložením mýtného dosažena, tvoří náklady na

a)

dosažení úspor energií v oblasti dopravy a dopravní infrastruktury,

b)

podporu obnovitelných zdrojů energie v oblasti dopravy a dopravní infrastruktury,

c)

výstavbu dobíjecích a plnicích stanic a jiných staveb a zařízení, které slouží k prodeji nebo výdeji alternativních paliv k pohonu dopravních prostředků,

d)

změnu postupů při výstavbě a správě dopravní infrastruktury vedoucí ke snížení emi- sí CO2,

e)

adaptaci na změny klimatu a

f)

náhradu újmy vyvolané změnami klimatu.

§ 16

Způsob výpočtu nákladů , jejichž návratnost má být uložením mýtného dosažena

Náklady, jejichž návratnost má být uložením mýtného dosažena, se určí poměrem ze součtu nákladů uvedených v § 15, 15a, 15b a 15c vztažených ke skutečným nebo předpokládaným provozním výkonům vozidel v systému elektronického mýtného. Při výpočtu nákladů pouze pro určitou část komunikací se použije jen odpovídající část nákladů vztažená ke skutečným nebo předpokládaným provozním výkonům vozidel v systému elektronického mýtného. Pro výpočet se použijí náklady za kalendářní rok.

§ 17

Způsob stanovení sazeb mýtného

(1)

Výpočet sazeb mýtného se provede na skutečném nebo předpokládaném podílu vozidel v systému elektronického mýtného na ujetých kilometrech na zpoplatněných pozemních komunikacích. Pro výpočet lze použít pouze podíl nákladů vypočtených podle § 15, 15a, 15b a 15c a vztažených zvlášť pro dálnice a zvlášť pro vybrané silnice I. třídy, uvedené v přílohách č. 1 a 2 k této vyhlášce. Uvedený podíl nákladů se přiřadí pouze ke skutečnému nebo předpokládanému podílu vozidel v systému elektronického mýtného. Takto stanovený podíl nákladů se rozdělí podle podmínek stanovených v jiném právním předpise4 a vztahuje se vždy ke skutečným nebo předpokládaným provozním výkonům vozidel v systému elektronického mýtného.

(2)

Jednotlivé sazby mýtného jsou rozlišeny tak, aby celkový výnos z uloženého mýtného za období kalendářního roku nepřekročil poměrnou část nákladů, jejichž návratnost má být uložením mýtného dosažena.

§ 17a

Způsob určení emisní třídy CO2 vozidla v systému elektronického mýtného

(1)

Vozidlu v systému elektronického mýtného používajícímu jako palivo výlučně elektrickou energii nebo vodík se určí emisní třída CO2 č. 5.

(2)

Vozidlu v systému elektronického mýtného, které nepoužívá jako palivo výlučně elektrickou energii nebo vodík, které patří do podskupiny vozidel podle přímo použitelného předpisu Evropské unie upravujícího výkonnostní normy pro emise CO2 pro nová těžká vozidla9) a které bylo poprvé zaregistrováno po dni 30. června 2019, se určí emisní třída CO2 č. 1, 2, 3 nebo 4 podle předpisu Evropské unie upravujícího výběr poplatků za užívání pozemních komunikací vozidly10). Provozovatel systému elektronického mýtného určí emisní třídu CO2 vozidla v souladu s přílohou č. 3 k této vyhlášce podle podskupiny, do níž vozidlo patří, jeho specifických emisí CO2 a data jeho první registrace.

(3)

Vozidlu v systému elektronického mýtného, které není uvedeno v odstavci 1 ani 2, se určí emisní třída CO2 č. 1. Tato emisní třída CO2 se určí rovněž vozidlu, u něhož nelze určit emisní třídu CO2 č. 2, 3, 4 nebo 5 na základě údajů z registru silničních vozidel nebo údajů obsažených v osvědčení o registraci vozidla nebo obdobném dokladu vydaném jiným než členským státem Evropské unie, pokud provozovatel vozidla nepředložil provozovateli systému elektronického mýtného prohlášení o shodě vozidla s typem vozidla6) nebo soubor informací pro zákazníky podle přímo použitelného předpisu Evropské unie upravujícího stanovení emisí CO2 a spotřebu paliva u těžkých nákladních vozidel7) obsahující údaje potřebné pro určení emisní třídy CO2 vozidla.

§ 18

Náležitosti plánu pro řízení rizik

Plán řízení rizik obsahuje určení a vyhodnocení rizik souvisejících s poskytováním evropské služby elektronického mýtného, jakož i vhodné postupy pro zmírňování, odstraňování a průběžné sledování těchto rizik. Plán řízení rizik obsahuje opatření zaměřující se především na řízení rizik souvisejících s

a)

likviditou podniku poskytovatele evropského mýtného a peněžními toky z provozní činnosti,

b)

makroekonomickým vývojem,

c)

změnami konkurenceschopnosti při poskytování evropské služby elektronického mýtného,

d)

poškozením pověsti podniku poskytovatele evropského mýtného,

e)

potížemi při zajištění nepřetržitého poskytování evropské služby elektronického mýtného ve všech systémech elektronického mýtného a možnými výpadky pokrytí některého systému elektronického mýtného,

f)

přerušením podnikání,

g)

potížemi při dosahování požadované úrovně poskytovaných služeb,

h)

právní odpovědností vůči třetím osobám,

i)

změnou právní úpravy.

§ 18a

Výjimky z této vyhlášky

(1)

Ustanovení § 5 až 8, § 10 odst. 3 a § 11 se nepoužijí v případě, kdy provozovatel vozidla nemá uzavřenu smlouvu s provozovatelem systému elektronického mýta a má uzavřenu výhradně smlouvu o poskytování evropské služby elektronického mýtného s poskytovatelem evropského mýtného.

(2)

V případě provozovatelů vozidel, kteří mají uzavřenu smlouvu o poskytování evropské služby elektronického mýtného, se zápis do evidence údajů o mýtném provádí na základě těch údajů, které provozovateli systému elektronického mýtného poskytl poskytovatel evropského mýtného.

§ 19

Zrušovací ustanovení

Zrušuje se:

1. Vyhláška č. 527/2006 Sb., o užívání zpoplatněných pozemních komunikací a o změně vyhlášky Ministerstva dopravy a spojů č. 104/1997 Sb., kterou se provádí zákon o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů.

2. Vyhláška č. 323/2007 Sb., kterou se mění vyhláška č. 527/2006 Sb., o užívání zpoplatněných pozemních komunikací a o změně vyhlášky Ministerstva dopravy a spojů č. 104/1997 Sb., kterou se provádí zákon o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů.

3. Vyhláška č. 14/2009 Sb., kterou se mění vyhláška č. 527/2006 Sb., o užívání zpoplatněných pozemních komunikací a o změně vyhlášky Ministerstva dopravy a spojů č. 104/1997 Sb., kterou se provádí zákon o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů.

4. Vyhláška č. 483/2009 Sb., kterou se mění vyhláška č. 527/2006 Sb., o užívání zpoplatněných pozemních komunikací a o změně vyhlášky Ministerstva dopravy a spojů č. 104/1997 Sb., kterou se provádí zákon o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů.

5. Vyhláška č. 333/2010 Sb., kterou se mění vyhláška č. 527/2006 Sb., o užívání zpoplatněných pozemních komunikací a o změně vyhlášky Ministerstva dopravy a spojů č. 104/1997 Sb., kterou se provádí zákon o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů.

6. Vyhláška č. 356/2011 Sb., kterou se mění vyhláška č. 527/2006 Sb., o užívání zpoplatněných pozemních komunikací a o změně vyhlášky Ministerstva dopravy a spojů č. 104/1997 Sb., kterou se provádí zákon o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů.

§ 20

Účinnost

Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2013.

Ministr:

Ing. Stanjura v. r.

Příloha č. 1

Seznam dálnic, jejichž užití podléhá mýtnému

Označení

Úsek

Délka (km)

D0

Praha, Satalice-Praha, Běchovice (exity 58-62)

4,6

D0

Modletice (Dl)-Praha, Ruzyně (exity 76-28)

37,1

D1

Průhonice-Říkovice (exity 6-272)

274,1

D1

Přerov, Předmostí-státní hranice (km 282 až km 377)

97,0

D2

Brno, jih-státní hranice (exit 1 až km 61)

61,4

D3

Mezno-Úsilné (km 62 až exit 131)

71,3

D4

Jíloviště-Háje (exity 9-45)

41,9

D4

Rádobytce-Nová Hospoda (km 77 až exit 84)

6,7

D5

Praha, Třebonice-státní hranice (exit 1 až km 151)

156,1

D6

Praha, Řepy-Krupá (exit 1 až km 49)

49,4

D6

Lubenec, východ-Bošov (km 75 až exit 83)

8,8

D6

Jenišov-Cheb, sever (exity 131-169)

39,2

D7

Praha, Ruzyně-Knovíz (exity 2-18)

17,0

D7

Panenský Týnec-Louny, západ (km 34,5-km 51)

17,0

D7

Postoloprty-Spořice (exity 56-78)

23,6

D8

Praha, Březiněves-státní hranice (km -3,5 až km 92)

98,7

D10

Praha, Satalice-Ohrazenice (exity 1-71)

72,7

D11

Praha, Horní Počernice-Jaroměř, sever (exity 1-113)

116,1

D35

Sedlice-Ostrov (exit 127 až km 158)

32,4

D35

Mohelnice, jih-Křelov (exity 235-261)

27,3

D35

Olomouc, Topolany-Lipník nad Bečvou (km 264 až exit 296)

33,3

D46

Vyškov, východ-Olomouc, Slavonín (exit 1 až km 39)

41,1

D48

Bělotín-Jeseník nad Odrou (exity 1-8)

8,6

D48

Palačov - Nový Jičín, centrum (km 12-exit 21)

9,0

D48

Rybí-Žukov (km 24 až exit 70)

45,7

D52

Rajhrad-Pohořelice, jih (exity 10-26)

17,0

D55

Hulín-Napajedla (exity 16-34)

20,2

D56

Ostrava, Hrabová-Frýdek-Místek (exit 39 až km 54)

14,9

Příloha č. 2

Seznam silnic I. třídy, jejichž užití podléhá mýtnému

Označení

Úsek

Délka (km)

I/3

Mirošovice-Mezno

46,8

I/4

Praha-Jíloviště

5,3

I/6

Bošov-Karlovy Vary

29,7

I/7

Spořice-Chomutov (exity 78-82)

3,4

I/11

Krásné Pole-Ostrava

8,7

I/12

Praha-Kolín

32,5

I/16

Řevničov-Bezděčín

75,6

I/16

Mladá Boleslav-Úlibice

37,6

I/19

Oltyně-Čekanice

10,4

I/19

Tábor-Pelhřimov

38,1

I/20

Plzeň-České Budějovice

109,0

I/22

Vodňany-Klatovy

55,9

I/26

Plzeň-Folmava

51,7

I/27

Plzeň, Litice-Klatovy

30,8

I/30

Lovosice-Ústí nad Labem

14,4

I/33

Semonice-Náchod

18,2

I/34

České Budějovice-Jindřichův Hradec

43,7

I/34

Jarošov nad Nežárkou-Koclířov

120,8

I/35

Bílý Kostel nad Nisou-Ohrazenice

33,8

I/35

Turnov-Jičín

13,8

I/35

Úlibice-Všestary (MÚK s D11)

28,8

I/35

Hradec Králové-Mohelnice

89,3

I/35

Křelov-Olomouc

2,9

I/37

Hradec Králové-Pardubice

17,3

I/38

Jestřebí-Mladá Boleslav

31,1

I/38

Poděbrady-Hatě

157,4

I/43

Brno-Svitavy

53,8

I/46

Olomouc, Slavonín-Olomouc, centrum

0,9

I/47

Kroměříž-Hulín

3,4

I/47

Přerov-Bělotín

26,1

I/48

Bělotín-Rybí

22,1

I/50

Holubice-Rovné

86,1

I/52

Brno-Rajhrad

5,9

I/52

Pohořelice-Mikulov

23,3

I/55

Přerov-Hulín

11,4

I/58

Příbor-Krmelín

12,2

I/63

Bystřany-Řehlovice

7,5

I/68

Třanovice-Mosty u Jablunkova

33,7

Příloha č. 3

Určení emisní třídy CO2 vozidla v systému elektronického mýtného

Období, ve kterém bylo vozidlo poprvé zaregistrováno

07/2019

07/2020

07/2021

07/2022

07/2023

07/2024

07/2025

07/2026

07/2027

07/2028

07/2029

07/2030

06/2020

06/2021

06/2022

06/2023

06/2024

06/2025

06/2026

06/2027

06/2028

06/2029

06/2030

06/2031

Podskupina vozidel 4-UD

Emisní třída CO2 č. 1 = specifické emise CO2 (g/tkm) vyšší nebo rovné

291,869

284,572

269,978

269,978

262,682

255,385

248,088

239,332

230,576

221,8201

213,064

204,308

Emisní třída CO2 č. 2 = specifické emise CO2 (g/tkm) nižší než

291,869

284,572

277,275

269,978

262,682

255,385

248,088

239,332

230,576

221,8201

213,064

204,308

Emisní třída CO2 č. 3 = specifické emise CO2 (g/tkm) nižší než

282,652

275,585

268,519

261,453

254,386

247,3202

240,254

231,774

223,295

214,815

206,336

197,856

Emisní třída CO2 č. 4 = specifické emise CO2 (g/tkm) nižší než

153,615

153,615

153,615

153,615

153,615

153,615

153,615

153,615

153,615

153,615

153,615

153,615

Podskupina vozidel 4-RD

Emisní třída CO2 č. 1 = specifické emise CO2 (g/tkm) vyšší nebo rovné

187,302

182,619

177,937

173,254

168,572

163,889

159,207

153,588

147,969

142,3495

136,7305

131,111

Emisní třída CO2 č. 2 = specifické emise CO2 (g/tkm) nižší než

187,302

182,619

177,937

173,254

168,572

163,889

159,207

153,588

147,969

142,3495

136,7305

131,111

Emisní třída CO2 č. 3 = specifické emise CO2 (g/tkm) nižší než

181,387

176,853

172,318

167,783

163,248

158,714

154,179

148,738

143,296

137,854

132,413

126,971

Emisní třída CO2 č. 4 = specifické emise CO2 (g/tkm) nižší než

98,580

98,580

98,580

98,580

98,580

98,580

98,580

98,580

98,580

98,580

98,580

98,580

Podskupina vozidel 4-LH

Emisní třída CO2 č. 1 = specifické emise CO2 (g/tkm) vyšší nebo rovné

100,662

98,145

95,629

93,112

90,596

88,079

85,563

82,543

79,523

76,503

73,483

70,463

Emisní třída CO2 č. 2 = specifické emise CO2 (g/tkm) nižší než

100,662

98,145

95,629

93,112

90,596

88,079

85,563

82,543

79,523

76,503

73,483

70,463

Emisní třída CO2 č. 3 = specifické emise CO2 (g/tkm) nižší než

97,483

95,046

92,609

90,172

87,735

85,298

82,861

79,936

77,012

74,087

71,163

68,238

Emisní třída CO2 č. 4 = specifické emise CO2 (g/tkm) nižší než

52,980

52,980

52,980

52,980

52,980

52,980

52,980

52,980

52,980

52,980

52,980

52,980

Podskupina vozidel 5-RD

Emisní třída CO2 č. 1 = specifické emise CO2 (g/tkm) vyšší nebo rovné

79,800

77,805

75,810

73,815

71,820

69,825

67,830

65,436

63,042

60,648

58,254

55,860

Emisní třída CO2 č. 2 = specifické emise CO2 (g/tkm) nižší než

79,800

77,805

75,810

73,815

71,820

69,825

67,830

65,436

63,042

60,648

58,254

55,860

Emisní třída CO2 č. 3 = specifické emise CO2 (g/tkm) nižší než

77,280

75,348

73,416

71,484

69,552

67,620

65,688

63,3696

61,051

58,733

56,414

54,096

Emisní třída CO2 č. 4 = specifické emise CO2 (g/tkm) nižší než

42,000

42,000

42,000

42,000

42,000

42,000

42,000

42,000

42,000

42,000

42,000

42,000

Podskupina vozidel 5-LH

Emisní třída CO2 č. 1 = specifické emise CO2 (g/tkm) vyšší nebo rovné

53,770

52,426

51,082

49,737

48,393

47,049

45,705

44,091

42,478

40,865

39,252

37,639

Emisní třída CO2 č. 2 = specifické emise CO2 (g/tkm) nižší než

53,770

52,426

51,082

49,737

48,393

47,049

45,705

44,091

42,478

40,865

39,252

37,639

Emisní třída CO2 č. 3 = specifické emise CO2 (g/tkm) nižší než

52,072

50,7702

49,468

48,167

46,865

45,563

44,261

42,699

41,137

39,575

38,013

36,4504

Emisní třída CO2 č. 4 = specifické emise CO2 (g/tkm) nižší než

28,300

28,300

28,300

28,300

28,300

28,300

28,300

28,300

28,300

28,300

28,300

28,300

Podskupina vozidel 9-RD

Emisní třída CO2 č. 1 = specifické emise CO2 (g/tkm) vyšší nebo rovné

105,431

102,795

100,159

97,524

94,888

92,252

89,616

86,453

83,2905

80,128

76,965

73,802

Emisní třída CO2 č. 2 = specifické emise CO2 (g/tkm) nižší než

105,431

102,795

100,159

97,524

94,888

92,252

89,616

86,453

83,2905

80,128

76,965

73,802

Emisní třída CO2 č. 3 = specifické emise CO2 (g/tkm) nižší než

102,102

99,549

96,997

94,444

91,891

89,339

86,786

83,723

80,6603

77,597

74,534

71,471

Emisní třída CO2 č. 4 = specifické emise CO2 (g/tkm) nižší než

55,490

55,490

55,490

55,490

55,490

55,490

55,490

55,490

55,490

55,490

55,490

55,490

Podskupina vozidel 9-LH

Emisní třída CO2 č. 1 = specifické emise CO2 (g/tkm) vyšší nebo rovné

61,902

60,354

58,807

57,259

55,712

54,164

52,617

50,7596

48,903

47,046

45,188

43,331

Emisní třída CO2 č. 2 = specifické emise CO2 (g/tkm) nižší než

61,902

60,354

58,807

57,259

55,712

54,164

52,617

50,7596

48,903

47,046

45,188

43,331

Emisní třída CO2 č. 3 = specifické emise CO2 (g/tkm) nižší než

59,947

58,449

56,9498

55,451

53,952

52,454

50,955

49,157

47,358

45,5599

43,761

41,963

Emisní třída CO2 č. 4 = specifické emise CO2 (g/tkm) nižší než

32,580

32,580

32,580

32,580

32,580

32,580

32,580

32,580

32,580

32,580

32,580

32,580

Podskupina vozidel 10-RD

Emisní třída CO2 č. 1 = specifické emise CO2 (g/tkm) vyšší nebo rovné

79,097

77,1196

75,142

73,165

71,187

69,2099

67,232

64,8595

62,487

60,114

57,741

55,368

Emisní třída CO2 č. 2 = specifické emise CO2 (g/tkm) nižší než

79,097

77,1196

75,142

73,165

71,187

69,2099

67,232

64,8595

62,487

60,114

57,741

55,368

Emisní třída CO2 č. 3 = specifické emise CO2 (g/tkm) nižší než

76,599

74,684

72,769

70,854

68,939

67,024

65,109

62,811

60,513

58,215

55,917

53,619

Emisní třída CO2 č. 4 = specifické emise CO2 (g/tkm) nižší než

41,630

41,630

41,630

41,630

41,630

41,630

41,630

41,630

41,630

41,630

41,630

41,630

Podskupina vozidel 10-LH

Emisní třída CO2 č. 1 = specifické emise CO2 (g/tkm) vyšší nebo rovné

55,347

53,963

52,5797

51,196

49,812

48,429

47,045

45,385

43,724

42,064

40,403

38,743

Emisní třída CO2 č. 2 = specifické emise CO2 (g/tkm) nižší než

55,347

53,963

52,5797

51,196

49,812

48,429

47,045

45,385

43,724

42,064

40,403

38,743

Emisní třída CO2 č. 3 = specifické emise CO2 (g/tkm) nižší než

53,599

52,259

50,919

49,579

48,239

46,899

45,559

43,951

42,343

40,735

39,127

37,519

Emisní třída CO2 č. 4 = specifické emise CO2 (g/tkm) nižší než

29,130

29,130

29,130

29,130

29,130

29,130

29,130

29,130

29,130

29,130

29,130

29,130



Poznámky pod čarou:

Směrnice Evropského parlamentu a Rady 1999/62/ES ze dne 17. června 1999 o výběru poplatků za užívání pozemních komunikací vozidly.

Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/38/ES ze dne 17. května 2006, kterou se mění směrnice 1999/62/ES o výběru poplatků za užívání určitých pozemních komunikací těžkými nákladními vozidly.

Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/76/EU ze dne 27. září 2011, kterou se mění směrnice 1999/62/ES o výběru poplatků za užívání určitých pozemních komunikací těžkými nákladními vozidly.

Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/362 ze dne 24. února 2022, kterou se mění směrnice 1999/62/ES, 1999/37/ES a (EU) 2019/520, pokud jde o výběr poplatků pro vozidla za užívání určitých pozemních komunikací.

Zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů.

Nařízení Komise (EU) 2017/2400 ze dne 12. prosince 2017, kterým se provádí nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 595/2009, pokud jde o stanovení emisí CO2 a spotřeby paliva u těžkých nákladních vozidel, a o změně směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/46/ES a nařízení Komise (EU) č. 582/2011, v platném znění.

Vyhláška č. 209/2018 Sb., o hmotnostech, rozměrech a spojitelnosti vozidel.

Například zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů.

Vyhláška Ministerstva dopravy a spojů č. 104/1997 Sb., kterou se provádí zákon o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů.

Například zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů.

§ 34 nařízení vlády č. 484/2006 Sb., o výši časových poplatků a o výši sazeb mýtného za užívání určených pozemních komunikací, ve znění pozdějších předpisů.

Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1242 ze dne 20. června 2019, kterým se stanoví výkonnostní normy pro emise CO2 pro nová těžká vozidla a kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 595/2009 a (EU) 2018/956 a směrnice Rady 96/53/ES.

Čl. 7ga odst. 2 směrnice Evropského parlamentu a Rady 1999/62/ES ze dne 17. června 1999 o výběru poplatků za užívání pozemních komunikací vozidly, v platném znění.

Zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů.

Nařízení Komise (EU) 2017/2400 ze dne 12. prosince 2017, kterým se provádí nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 595/2009, pokud jde o stanovení emisí CO2 a spotřeby paliva u těžkých nákladních vozidel, a o změně směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/46/ES a nařízení Komise (EU) č. 582/2011, v platném znění.

Poznámky pod čarou:
1

Vyhláška č. 209/2018 Sb., o hmotnostech, rozměrech a spojitelnosti vozidel.

3

Například zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů.

4

§ 34 nařízení vlády č. 484/2006 Sb., o výši časových poplatků a o výši sazeb mýtného za užívání určených pozemních komunikací, ve znění pozdějších předpisů.

5

Směrnice Evropského parlamentu a Rady 1999/62/ES ze dne 17. června 1999 o výběru poplatků za užívání pozemních komunikací vozidly.

Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/38/ES ze dne 17. května 2006, kterou se mění směrnice 1999/62/ES o výběru poplatků za užívání určitých pozemních komunikací těžkými nákladními vozidly.

Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/76/EU ze dne 27. září 2011, kterou se mění směrnice 1999/62/ES o výběru poplatků za užívání určitých pozemních komunikací těžkými nákladními vozidly.

Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/362 ze dne 24. února 2022, kterou se mění směrnice 1999/62/ES, 1999/37/ES a (EU) 2019/520, pokud jde o výběr poplatků pro vozidla za užívání určitých pozemních komunikací.

6

Zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů.

7

Nařízení Komise (EU) 2017/2400 ze dne 12. prosince 2017, kterým se provádí nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 595/2009, pokud jde o stanovení emisí CO2 a spotřeby paliva u těžkých nákladních vozidel, a o změně směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/46/ES a nařízení Komise (EU) č. 582/2011, v platném znění.

8

Vyhláška Ministerstva dopravy a spojů č. 104/1997 Sb., kterou se provádí zákon o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů.

9

Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1242 ze dne 20. června 2019, kterým se stanoví výkonnostní normy pro emise CO2 pro nová těžká vozidla a kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 595/2009 a (EU) 2018/956 a směrnice Rady 96/53/ES.

10

Čl. 7ga odst. 2 směrnice Evropského parlamentu a Rady 1999/62/ES ze dne 17. června 1999 o výběru poplatků za užívání pozemních komunikací vozidly, v platném znění.