345/2021 Sb. znění účinné od 1. 1. 2023
změněno s účinností od poznámka vyhláškou č. 445/2022 Sb.
1.1.2023
345
VYHLÁŠKA
ze dne 20. září 2021
o podrobnostech nakládání s vozidly s ukončenou životností
Ministerstvo životního prostředí (dále jen „ministerstvo“) stanoví podle § 107 odst. 5, § 108 odst. 1 písm. k), § 108 odst. 3, § 109 odst. 7, § 110 odst. 7 a § 112 odst. 7 zákona č. 542/2020 Sb., o výrobcích s ukončenou životností, (dále jen „zákon“):
§ 1 Předmět úpravy Tato vyhláška zapracovává příslušné předpisy Evropské unie, zároveň navazuje na přímo použitelné předpisy Evropské unie a upravuje
a) obsah provozního řádu zařízení ke sběru vozidel s ukončenou životností a zařízení ke zpracování vozidel s ukončenou životností,
b) náležitosti potvrzení o převzetí vozidla s ukončenou životností do zařízení ke sběru vozidel s ukončenou životností,
c) technické požadavky na zařízení ke sběru vozidel s ukončenou životností a na soustřeďování vozidel s ukončenou životností,
d) rozsah a způsob vedení průběžné evidence a ohlašování vozidel s ukončenou životností a jiných odpadů provozovatelem zařízení ke sběru vozidel s ukončenou životností a zpracovatelem vozidel s ukončenou životností,
e) technické požadavky na zpracování vozidel s ukončenou životností a na zařízení ke zpracování vozidel s ukončenou životností,
f) části vozidel s ukončenou životností, které musejí být před jejich dalším zpracováním demontovány,
g) způsob demontáže nebezpečných částí vozidel s ukončenou životností a způsob odčerpání provozních kapalin z vozidel s ukončenou životností,
h) rozsah a způsob vedení evidence materiálů a částí k opětovnému použití zpracovatelem vozidel s ukončenou životností,
i) způsob výpočtu úrovně opětovného použití a recyklace nebo jiného využití vybraných vozidel s ukončenou životností a jejich částí,
j) podmínky přípravy k opětovnému použití opětovně použitelných dílů a jejich skladování,
k) rozsah údajů vedených v Informačním systému pro vedení informací o vozidlech s ukončenou životností (dále jen „Informační systém“) a
l) náležitosti dokladu o opravitelnosti vozidla a o funkčnosti části vozidla.
§ 2 Provozní řád zařízení a technické požadavky na zařízení ke sběru a zařízení ke zpracování vozidel s ukončenou životností a na nakládání s vozidly s ukončenou životností (1) Obsah provozního řádu zařízení ke sběru vozidel s ukončenou životností je stanoven v bodě 1 přílohy č. 1 k této vyhlášce a obsah provozního řádu zařízení ke zpracování vozidel s ukončenou životností je stanoven v bodě 2 přílohy č. 1 k této vyhlášce.
(2) Technické požadavky na zařízení ke sběru vozidel s ukončenou životností a na soustřeďování vozidel s ukončenou životností jsou stanoveny v bodě 1 přílohy č․ 2 k této vyhlášce.
(3) Technické požadavky na zpracování vozidel s ukončenou životností a na zařízení ke zpracování vozidel s ukončenou životností jsou stanoveny v bodě 2 přílohy č. 2 k této vyhlášce.
(4) Vyjmuté a demontované části vozidel s ukončenou životností, které nebudou opětovně použity, zpracovatel vozidel s ukončenou životností roztřídí a zařadí podle Katalogu odpadů.
(5) Pokud zpracovatel vozidel s ukončenou životností po demontáži nebezpečných částí a odčerpání provozních kapalin podle bodu 2.4. přílohy č. 2 k této vyhlášce a demontáži všech částí, které musejí být před dalším zpracováním vozidel s ukončenou životností demontovány podle bodu 2.5.1. přílohy č. 2 k této vyhlášce, předává vozidlo s ukončenou životností dalšímu zpracovateli, zařazuje jej způsobem uvedeným v Katalogu odpadů.
§ 3 Náležitosti potvrzení o převzetí vozidla s ukončenou životností do zařízení ke sběru vozidel s ukončenou životností Provozovatel zařízení ke sběru vozidel s ukončenou životností vystaví předávající osobě písemné potvrzení o převzetí vozidla s ukončenou životností do zařízení ke sběru vozidel s ukončenou životností podle přílohy č. 3 k této vyhlášce.
§ 4 Rozsah údajů vedených v Informačním systému (1) V Informačním systému jsou vedeny údaje o vozidlech s ukončenou životností přijatých do zařízení ke sběru vozidel s ukončenou životností požadované v potvrzení o převzetí vozidla s ukončenou životností do zařízení ke sběru vozidel s ukončenou životností podle přílohy č. 3 k této vyhlášce.
(2) Součástí údajů podle odstavce 1 je dále fotodokumentace stavu přijímaných vozidel s ukončenou životností podle § 108 odst. 1 písm. l) zákona. Fotografie, které tvoří fotodokumentaci, nesmí být rozmazané a musí mít takové rozlišení, aby z nich byl zřejmý celkový stav vozidla a byl čitelný údaj o identifikačním čísle VIN, ze kterého je možné vozidlo s ukončenou životností zřetelně identifikovat. Fotodokumentace obsahuje 3 fotografie, které zachycují
a) celkový pohled na vozidlo s ukončenou životností, ze kterého je možné jej identifikovat, je zřejmý stav přijímaného vozidla s ukončenou životností a je zřejmé, že se v době pořízení fotodokumentace nachází v provozovně provozovatele zařízení ke sběru vozidel s ukončenou životností,
b) stav vybavení kabiny vozidla s ukončenou životností a
c) identifikační číslo VIN.
(3) Provozovatel zařízení ke sběru vozidel s ukončenou životností vkládá dálkovým přístupem do Informačního systému fotodokumentaci podle odstavce 2 do 96 hodin po vložení údajů podle odstavce 1.
§ 5 Rozsah a způsob vedení průběžné evidence a ohlašování vozidel s ukončenou životností a jiných odpadů provozovatelem zařízení ke sběru vozidel s ukončenou životností a zpracovatelem vozidel s ukončenou životností (1) Provozovatel zařízení ke sběru vozidel s ukončenou životností a zpracovatel vozidel s ukončenou životností vede průběžnou evidenci o odpadech a způsobech nakládání s nimi podle přílohy č. 4 k této vyhlášce. Evidence obsahuje
a) datum převzetí odpadu a číslo zápisu do evidence,
b) údaje o převzatém vozidle s ukončenou životností a údaje o předávající osobě v rozsahu přílohy č. 3 k této vyhlášce,
c) jméno a příjmení osoby odpovědné za vedení evidence.
(2) Provozovatelé zařízení ke sběru vozidel s ukončenou životností a zpracovatelé vozidel s ukončenou životností zasílají hlášení souhrnných údajů o vozidlech s ukončenou životností z průběžné evidence (dále jen „roční hlášení“) podle přílohy č. 4 k této vyhlášce.
(3) Součástí ročního hlášení zasílaného zpracovatelem vozidel s ukončenou životností je souhrnná evidence materiálů a částí k opětovnému použití.
(4) Ohlašovací povinnost se plní prostřednictvím integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí nebo datové schránky ministerstva určené k plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí podle zákona o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí zasláním ročního hlášení v elektronické podobě podle přílohy č. 4 k této vyhlášce.
§ 6 Rozsah a způsob vedení evidence materiálů a částí k opětovnému použití Zpracovatel vozidel s ukončenou životností vede v rámci průběžné evidence o odpadech a způsobech nakládání s nimi odděleně evidenci jednotlivých materiálů a částí k opětovnému použití, které prošly přípravou k opětovnému použití.
§ 7 Způsob výpočtu úrovně opětovného použití a recyklace nebo jiného využití vybraných vozidel s ukončenou životností a jejich částí (1) Úroveň opětovného použití a využití se vypočte jako podíl vyjádřený v procentech tak, že se součet hmotnosti částí připravených k opětovnému použití a hmotnosti recyklovaných a energeticky využitých odpadů z vybraných vozidel s ukončenou životností vydělí číslem, které se vypočte jako součet skutečné hmotnosti vybraných vozidel s ukončenou životností a hmotnosti odpadu převedeného z minulého roku k 1. lednu vykazovaného roku, od kterého byla odečtena hmotnost zůstatkového odpadu k 31. prosinci vykazovaného roku.
(2) Úroveň opětovného použití a recyklace se vypočte jako podíl vyjádřený v procentech tak, že se součet hmotnosti částí připravených k opětovnému použití a hmotnosti recyklovaných odpadů z vybraných vozidel s ukončenou životností vydělí číslem, které se vypočte jako součet skutečné hmotnosti vybraných vozidel s ukončenou životností a hmotnosti odpadu převedeného z minulého roku k 1. lednu vykazovaného roku, od kterého byla odečtena hmotnost zůstatkového odpadu k 31. prosinci vykazovaného roku.
(3) Hmotnost se uvádí vždy v tunách na tři desetinná místa.
§ 8 Podmínky přípravy k opětovnému použití opětovně použitelných dílů a jejich skladování (1) Zpracovatel vozidel s ukončenou životností provede přípravu k opětovnému použití opětovně použitelného dílu, pokud je to vhodné s ohledem na stav a historii vozidla s ukončenou životností, ze kterého má být opětovně použitelný díl demontován.
(2) Proces přípravy k opětovnému použití může zahrnovat zejména kontrolu funkčnosti dílu, jeho opravu, čištění nebo zajištění odpovídající ochrany před korozí.
(3) Opětovně použitelné díly musí být skladovány v prostorech určených k těmto účelům, odděleně od odpadů určených k dalšímu zpracování.
(4) V případě, že je při kontrole dílu zjištěno, že díl nelze opětovně použít, jedná se o odpad.
§ 9 Náležitosti dokladu o opravitelnosti vozidla a o funkčnosti části vozidla Vzor dokladu o opravitelnosti vozidla a vzor dokladu o funkčnosti části vozidla pro potřeby přeshraniční přepravy použitých vozidel nebo jejich částí jsou uvedeny v příloze č. 5 k této vyhlášce.
§ 10 Přechodná ustanovení (1) Potvrzení o převzetí vozidla s ukončenou životností do zařízení ke sběru vozidel s ukončenou životností je do 31. prosince 2022 vydáváno podle přílohy č. 6 k této vyhlášce.
(2) Údaje o vozidlech s ukončenou životností a o osobách, od kterých byla vozidla s ukončenou životností převzata, jsou do Informačního systému zasílány do 31. prosince 2022 v rozsahu údajů vedených podle § 4 odst. 2 a přílohy č. 6 k této vyhlášce.
(3) V letech 2021 až 2024 se průběžná evidence vede a roční hlášení za daný rok se podává podle přílohy č. 7 k této vyhlášce.
§ 11 Oznámení technického předpisu Tato vyhláška byla oznámena v souladu se směrnicí Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/1535 ze dne 9. září 2015 o postupu při poskytování informací v oblasti technických předpisů a předpisů pro služby informační společnosti.
§ 12 Účinnost Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. října 2021.
Ministr životního prostředí:
Mgr. Brabec v. r.
Příloha č. 1 Obsah provozního řádu zařízení 1. Provozní řád zařízení ke sběru vozidel s ukončenou životností obsahuje:
1.1. Základní údaje o zařízení: název zařízení, identifikační číslo zařízení, identifikační údaje vlastníka a provozovatele zařízení (obchodní firma nebo název a sídlo, pokud jde o právnickou osobu nebo obchodní firma nebo jméno a příjmení a adresa místa podnikání, popřípadě adresa místa trvalého pobytu, pokud jde o fyzickou osobu oprávněnou k podnikání, a identifikační číslo), včetně údajů o statutárních zástupcích a telefonním spojení na ně, jména a příjmení vedoucích zaměstnanců zařízení, adresa a údaje o pozemcích, na nichž je zařízení umístěno (parcelní číslo pozemku a název katastrálního území; v případě, že jsou v katastrálním území pozemky vedeny ve dvou číselných řadách a jde o stavební parcelu, též údaj o této skutečnosti), roční projektovaná kapacita zařízení, maximální okamžitá kapacita zařízení.
1.2. Charakter a účel zařízení: přehled druhů odpadů, pro něž je zařízení určeno a které jeho provozem vznikají, a zařazení podle Katalogu odpadů, účel, k němuž je zařízení určeno.
1.3. Stručný popis zařízení: popis technického a technologického vybavení zařízení (prostředky pro soustřeďování, skladování, manipulační prostředky, způsob ochrany horninového prostředí v místech nakládání s odpady apod.), situační nákres provozovny s vyznačením hranice zařízení a míst charakteristických pro provoz zařízení (např.: přístupové cesty do zařízení, umístění zařízení ke zjištění hmotnosti, demontážní pracoviště, odstavná plocha, shromaždiště nebezpečných odpadů, místo pro pořizování fotodokumentace přejímaných vozidel s ukončenou životností, sklad náhradních dílů, administrativní zázemí apod.).
1.4. Technologie a obsluha zařízení: povinnost obsluhy zařízení při všech technologických operacích v zařízení, přejímka odpadu - administrativní postup a praktický postup kontroly kvality odpadu, povinnosti obsluhy (např. zjistit hmotnost odpadu, provést vizuální kontrolu, vystavit příslušné dokumenty, způsob a postup zápisu do provozního deníku), další nakládání s odpadem - způsob značení odpadu, balení odpadu, umísťování odpadů do zařízení.
1.5. Organizační zajištění provozu zařízení.
1.6. Vedení evidence odpadů přijímaných do zařízení i v zařízení produkovaných odpadů.
1.7. Opatření k omezení negativních vlivů zařízení a opatření pro případ havárie.
1.8. Opatření k zajištění bezpečnosti provozu a ochrany životního prostředí a zdraví lidí.
1.9. Vzor provozního deníku.
1.10. Popis opatření při ukončení provozu zařízení.
2. Provozní řád zařízení ke zpracování vozidel s ukončenou životností obsahuje všechny údaje uvedené v provozním řádu zařízení ke sběru vozidel s ukončenou životností (bod 1) a dále tyto následující údaje:
2.1. Roční projektovaná zpracovatelská kapacita, roční projektovaná zpracovatelská kapacita povolené činnosti (technologie) a projektovaná denní zpracovatelská kapacita.
2.2. Podrobná kvalitativní charakteristika odpadů umožňující jejich přijetí do zařízení.
2.3. Popis způsobu zpracování vozidel s ukončenou životností, samostatně převzatých částí vozidel a dalších odpadů v zařízení.
2.4. Využitelné materiály získávané v zařízení z odpadů a jejich množství ve vztahu k přijímaným odpadům.
2.5. Monitorování provozu zařízení - výběr ukazatelů předpokládaných vlivů provozu zařízení na okolí, způsob a četnost jejich sledování a dokumentování, měření hlukových emisí, sledování množství, kvality a skutečných vlastností odpadních, podzemních a povrchových vod v souladu s jinými předpisy, vliv na pracovní prostředí apod.
2.6. Informace, které jsou nutné k věcně správnému a ekologicky šetrnému zpracování vozidla s ukončenou životností nebo jeho částí, u vybraných vozidel poskytované zpravidla výrobcem vozidla, včetně informací o bezpečném a ekologicky šetrném zpracování vozidel s ukončenou životností se zapojenou trakční baterií.
2.7. Popis postupů vedoucích k přípravě k opětovnému použití částí vozidel a popis nakládání s opětovně použitelnými díly a materiály určenými k přípravě k opětovnému použití (postup přípravy k opětovnému použití, soustřeďování, označování).
2.8. Vedení evidence dílů a materiálů určených k opětovnému použití v následujícím rozsahu:
a) název nebo označení,
b) druh vozidla (značka, model),
c) datum provedení přípravy k opětovnému použití.
Příloha č. 2 Technické požadavky na nakládání s vozidly s ukončenou životností a zařízení ke sběru a zařízení ke zpracování vozidel s ukončenou životností 1. Technické požadavky na zařízení ke sběru vozidel s ukončenou životností a na soustřeďování vozidel s ukončenou životností
1.1. Místo k přejímce vozidel s ukončenou životností a místo pro soustřeďování vozidel s ukončenou životností před jejich přepravou do zařízení ke zpracování musí být vybaveno:
a) plochou zajišťující, aby nedošlo k ohrožení ani ke znečištění povrchových nebo podzemních vod,
b) zařízením ke zjištění hmotnosti vozidla s ukončenou životností,
c) pomůckami pro úklid, látkami pro vsakování uniklých provozních náplní, zařízením pro odstranění uniklých kapalin, shromažďovacími prostředky pro vznikající odpady,
d) zařízením umožňujícím přemísťování již nepojízdných vozidel s ukončenou životností.
1.2. Při soustřeďování vozidel s ukončenou životností v zařízení musí provozovatel zařízení učinit všechna potřebná opatření, aby nedošlo k úniku provozních náplní (např. olejů, paliva, náplně chladicího, brzdového systému a klimatizace). Vozidla s ukončenou životností nesmí být vršena na sebe a nesmějí být soustřeďována v poloze na boku nebo na střeše.
1.3. Místa k přejímání a soustřeďování vozidel s ukončenou životností, soustřeďování odpadů a opětovně použitelných dílů a materiálů určených k přípravě k opětovnému použití musí být zřetelně označena a musí umožnit, aby v zařízení mohly být prováděny následující činnosti:
a) příjem vozidel s ukončenou životností, zjištění jejich hmotnosti a provádění příslušných záznamů a vedení evidence,
b) soustřeďování vozidel s ukončenou životností.
1.4. Vozidla s ukončenou životností se zapojenou trakční baterií musí být soustřeďována odděleně od ostatních vozidel s ukončenou životností a odpadů a podle pokynů výrobce.
2. Technické požadavky na zařízení ke zpracování vozidel s ukončenou životností a na zpracování vozidel s ukončenou životností
2.1. Místa k přejímání, soustřeďování vozidel s ukončenou životností, zpracování vozidel s ukončenou životností, soustřeďování odpadů a opětovně použitelných dílů a materiálů určených k přípravě k opětovnému použití musí být zřetelně označena a vybavena podle bodu 1.1. Dále musí umožnit, aby v zařízení mohly být prováděny činnosti uvedené v bodech 1.2., 1.3., 1.4. a tyto následující činnosti:
a) odčerpání provozních náplní a odnětí dalších nebezpečných částí vozidel s ukončenou životností,
b) soustřeďování vozidel s ukončenou životností a jejich částí bez materiálů a součástek uvedených v bodě 2.4.1.,
c) demontáž,
d) příprava k opětovnému použití,
e) soustřeďování opětovně použitelných dílů, které neobsahují žádné kapaliny,
f) soustřeďování opětovně použitelných dílů, které obsahují kapaliny,
g) soustřeďování odpadů určených k využití nebo k odstranění,
h) soustřeďování zbytkových karoserií k odvozu nebo dalšímu zpracování.
2.2. Soustřeďovat na sobě bez technických opatření je možné pouze dvě vozidla s ukončenou životností. Soustřeďovat na sobě více než dvě vozidla s ukončenou životností je možné pouze s technickými opatřeními zabezpečujícími jejich stabilitu. Soustřeďovat vozidla s ukončenou životností na sobě je možné pouze v případě, že již neobsahují provozní náplně a další části, které mají nebezpečné vlastnosti (katalogové číslo 16 01 06).
2.3. Zařízení ke zpracování vozidel s ukončenou životností musí disponovat dostatečným vybavením pro bezpečnou demontáž a následné nakládání s odpadními trakčními bateriemi a postupovat v souladu s pokyny, které výrobce vybraných vozidel poskytuje zpracovateli na základě § 103 odst. 3 zákona.
2.4. Způsob demontáže částí vozidel s ukončenou životností, které mají nebezpečné vlastnosti, a způsob odčerpání provozních kapalin z vozidel s ukončenou životností.
2.4.1. Demontáž nebezpečných částí a odčerpání provozních náplní vozidel s ukončenou životností se provádí tak, aby byly všechny nebezpečné části, kapaliny a náplně soustřeďovány odděleně.
2.4.2. Při demontáži musí být trakční baterie vyjmuty v souladu s bezpečnostními standardy a v souladu s pokyny, které výrobce vybraných vozidel poskytuje zpracovateli na základě § 103 odst. 3 zákona.
2.4.3. Pokud není chladicí systém vozidla s ukončenou životností poškozen nebo vypuštěn před převzetím do zařízení, chladicí prostředky klimatizace se vypouští pomocí uzavřeného systému. Při vypouštění kapalin ze všech systémů vozidel s ukončenou životností se kapaliny buď odčerpají, nebo se vypustí do maximální možné míry vedoucí k naplnění cílů opětovného použití a využití uvedených v § 109 odst. 3 zákona. k vypouštění provozních náplní z uzavřených nádrží se použije odsávací zařízení, v případě nádrží bez výpustných otvorů se vytvoří otvor umožňující gravitační vypouštění.
2.5. Demontáž vozidla s ukončenou životností
2.5.1. Části vozidel s ukončenou životností, které musejí být před jejich dalším zpracováním demontovány:
a) baterie a nádrže na zkapalněný plyn nebo stlačený plyn,
b) potenciálně výbušné součásti (například airbagy), pokud je nelze deaktivovat,
c) provozní náplně (palivo, motorový a převodový olej, oleje z rozvodovky, oleje z hydrauliky, chladicí kapaliny, nemrznoucí směsi, brzdové kapaliny, náplně klimatizačního systému) a jakékoliv další kapaliny obsažené ve vybraném vozidle s ukončenou životností, pokud nebudou nutné pro opětovné použití příslušných částí,
d) všechny součásti obsahující olovo, rtuť, kadmium a šestimocný chrom, je-li to technicky proveditelné.
2.5.2. Minimální technické požadavky na zpracování vozidla s ukončenou životností a zpracovatelské operace pro podporu recyklace, které musí být vždy provedeny prvním zpracovatelem:
a) vyjmutí katalyzátoru,
b) vyjmutí kovových konstrukčních částí obsahujících měď, hliník a hořčík, pokud tyto kovy nejsou odděleny během drcení,
c) vyjmutí pneumatik, včetně rezervy, pokud je spolu s vozidlem s ukončenou životností předána k jeho zpracování, a objemných plastových konstrukčních částí (nárazníky, přístrojová deska a nádrže na kapaliny atd.), pokud tyto materiály nejsou odděleny během drcení tak, aby mohly být účinně recyklovány jako materiály,
d) vyjmutí skel.
2.5.3. Při splnění podmínek podle bodů 2.4. a 2.5.1. je možné přeřadit vozidlo s ukončenou životností z katalogového čísla 16 01 04* pod katalogové číslo 16 01 06 bez vylučování nebezpečných vlastností vozidla s ukončenou životností.
2.5.4. Zpracovatel vozidel s ukončenou životností zpracuje vozidlo s ukončenou životností zařazené pod katalogové číslo 16 01 06 buď sám, nebo jej předá jinému zpracovateli vozidel s ukončenou životností.
Copyright © 2009 - 2024, Nakladatelství C. H. Beck