Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

125/2022 Sb. znění účinné od 1. 9. 2022

125

 

NAŘÍZENÍ VLÁDY

ze dne 27. dubna 2022,

kterým se mění nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů

 

Vláda nařizuje podle § 23 odst. 5 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů:

Čl. I

Nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků, ve znění nařízení vlády č. 273/2009 Sb., nařízení vlády č. 239/2015 Sb., nařízení vlády č. 195/2019 Sb. a nařízení vlády č. 562/2020 Sb., se mění takto:

1.

V § 2 odst. 1 se slovo „příloze“ nahrazuje slovem „přílohách“.

 

2.

V § 2 odst. 2, 4, 6 a 9 a v § 5 odst. 1 se za slovo „příloze“ vkládá text „č. 1“.

 

3.

V § 2 odst. 4 se slova „a jeho zástupce“ zrušují a na konci odstavce se doplňuje věta „Do počtu jednotek podle § 4 se řediteli školy započítávají všechny jednotky této právnické osoby.“.

 

4.

V § 3 se odstavec 1 zrušuje.

Dosavadní odstavce 2 až 6 se označují jako odstavce 1 až 5.

 

5.

V § 3 odst. 3 úvodní části ustanovení se slovo „metodikovi“ nahrazuje slovy „koordinátorovi v oblasti“.

 

6.

V § 3 odst. 4 se slovo „metodika“ nahrazuje slovy „koordinátora v oblasti“.

 

7.

V § 3 odstavec 5 zní:

(5)

Vykonává-li funkci koordinátora v oblasti informačních a komunikačních technologií nebo výchovného poradce ředitel školy, zástupce ředitele školy nebo vedoucí učitel praktického vyučování, sníží se jim týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti podle odstavců 2 a 3, nejvýše však do poloviny týdenního rozsahu stanoveného pro ředitele školy v příloze č. 1 k tomuto nařízení.“.

 

8.

V nadpisu § 4 se slovo „tříd“ nahrazuje slovem „jednotek“.

 

9.

V § 4 odst. 1 úvodní části ustanovení se slovo „tříd“ nahrazuje slovem „jednotek“.

 

10.

V § 4 odst. 1 písmeno a) zní:

a)

třídy, studijní skupiny, oddělení, výchovné skupiny, speciálně pedagogické centrum a školní klub; třídy gymnázia se sportovní přípravou, do kterých jsou zařazeni pouze žáci tohoto oboru vzdělání, se započítávají dvojnásobně a“.

 

11.

V § 4 odst. 1 písm. b) se slovo „řediteli“ nahrazuje slovem „u“, slova „a jeho zástupci“ se zrušují a slova „jedna třída“ se nahrazují slovy „1 jednotka“.

 

12.

V § 4 se odstavec 2 zrušuje a zároveň se zrušuje označení odstavce 1.

 

13.

Za § 4 se vkládají nové § 4a až 4g, které včetně nadpisu nad označením § 4a a poznámek pod čarou č. 4 a 5 znějí:

Rozsah přímé pedagogické činnosti zástupce ředitele školy nebo vedoucího učitele praktického vyučování

 

§ 4a

 

Týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti zástupce ředitele školy nebo vedoucího učitele praktického vyučování se určí jako týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti stanovený podle přílohy č. 1 k tomuto nařízení pro učitele, vychovatele, psychologa, speciálního pedagoga, trenéra nebo asistenta pedagoga snížený v rozsahu určeném ředitelem školy, nejvýše v počtu hodin stanoveném podle § 4b až 4g. Snížení týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti podle § 4b až 4g se nevztahuje na zástupce ředitele školy pro odborný výcvik a vedoucího učitele odborného výcviku.

 

§ 4b

 

(1)

U právnické osoby, která vykonává činnost 1 druhu školy uvedeného v příloze č. 2 nebo 3 k tomuto nařízení, se stanoví rozsah snížení přímé pedagogické činnosti zástupce ředitele školy nebo vedoucího učitele praktického vyučování podle hodnoty uvedené u druhu školy, jehož činnost právnická osoba vykonává.

(2)

U právnické osoby, která vykonává činnost 1 druhu školy uvedeného v příloze č. 2 k tomuto nařízení a současně

a)

1 druhu školy uvedeného v příloze č. 3 k tomuto nařízení, se stanoví rozsah snížení přímé pedagogické činnosti zástupce ředitele školy nebo vedoucího učitele praktického vyučování součtem hodnot uvedených u obou druhů škol, jejichž činnost právnická osoba vykonává,

b)

více druhů škol uvedených v příloze č. 3 k tomuto nařízení, se stanoví rozsah snížení přímé pedagogické činnosti zástupce ředitele školy nebo vedoucího učitele praktického vyučování součtem hodnot uvedených u všech druhů škol, jejichž činnost právnická osoba vykonává.

(3)

U právnické osoby, která vykonává činnost více druhů škol uvedených v příloze č․ 2 k tomuto nařízení, se stanoví rozsah snížení přímé pedagogické činnosti zástupce ředitele školy nebo vedoucího učitele praktického vyučování podle druhu školy, jehož činnost právnická osoba vykonává, u kterého je v příloze č. 2 k tomuto nařízení stanovena hodnota nejvyšší; stanovit rozsah snížení přímé pedagogické činnosti zástupce ředitele školy nebo vedoucího učitele praktického vyučování nelze podle hodnot stanovených u školní družiny. Za počet jednotek právnické osoby podle věty první se považuje součet jednotek všech druhů škol uvedených v příloze č. 2 k tomuto nařízení, jejichž činnost právnická osoba vykonává.

(4)

U právnické osoby, která vykonává činnost více druhů škol uvedených v příloze č. 3 k tomuto nařízení, se stanoví rozsah snížení přímé pedagogické činnosti zástupce ředitele školy součtem hodnot uvedených u všech druhů škol, jejichž činnost právnická osoba vykonává.

(5)

U právnické osoby, která vykonává činnost více druhů škol uvedených v příloze č. 2 k tomuto nařízení a současně

a)

1 druhu školy uvedeného v příloze č. 3 k tomuto nařízení, se stanoví rozsah snížení přímé pedagogické činnosti zástupce ředitele školy nebo vedoucího učitele praktického vyučování součtem hodnot stanovených podle odstavců 1 a 3,

b)

více druhů škol uvedených v příloze č. 3 k tomuto nařízení, se stanoví rozsah snížení přímé pedagogické činnosti zástupce ředitele školy nebo vedoucího učitele praktického vyučování součtem hodnot stanovených podle odstavců 3 a 4.

 

§ 4c

 

(1)

Do rozsahu snížení přímé pedagogické činnosti zástupce ředitele školy nebo vedoucího učitele praktického vyučování se navíc započítá 7 hodin za 1 až 120 žáků nebo studentů zúčastňujících se praktického vyučování nebo praktické přípravy a další 2 hodiny za každých dalších započatých 120 žáků nebo studentů.

(2)

Do rozsahu snížení přímé pedagogické činnosti zástupce ředitele školy nebo vedoucího učitele praktického vyučování ve škole zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona se navíc započítá 7 hodin za 1 až 42 žáků zúčastňujících se praktického vyučování a další 2 hodiny za každých dalších započatých 42 žáků.

(3)

Do počtu žáků podle odstavce 1 se nezapočítávají žáci v oborech vzdělání s odborným výcvikem4 ve škole, ve které se odborný výcvik uskutečňuje v počtu 10 a více skupin, a žáci, kteří se započítají vedoucímu učiteli praktického vyučování ve škole zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona podle odstavce 2.

 

§ 4d

 

(1)

Do rozsahu snížení přímé pedagogické činnosti zástupce ředitele školy nebo vedoucího učitele praktického vyučování se navíc započítají 2 hodiny týdně za každé další pracoviště5 mateřské školy, základní školy, střední školy nebo konzervatoře, jestliže má toto další pracoviště nejméně 3 jednotky.

(2)

Do rozsahu snížení přímé pedagogické činnosti zástupce ředitele školy se navíc započítá 1 hodina týdně za každé další pracoviště5 školského poradenského zařízení.

 

§ 4e

 

Je-li ve škole ustanoveno více zástupců ředitele školy nebo vedoucích učitelů praktického vyučování, snižuje se jim týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti v rozsahu určeném ředitelem školy v souhrnu nejvýše v počtu hodin stanoveném tímto nařízením pro 1 zástupce ředitele školy nebo vedoucího učitele praktického vyučování.

 

§ 4f

 

Týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti zástupce ředitele školy nebo vedoucího učitele praktického vyučování nesmí být nižší než stanovený týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti ředitele školy podle přílohy č. 1 k tomuto nařízení; ustanovení § 3 odst. 5 tím není dotčeno.

 

§ 4g

 

Ředitel školy nemusí upravovat rozsah snížení přímé pedagogické činnosti zástupce ředitele školy nebo vedoucího učitele praktického vyučování podle § 4a až 4f, dojde-li ke změně počtu dětí, žáků nebo studentů ve škole nebo jednotek ve škole v průběhu školního roku.

__________

4)

Oddíl C a oddíl D tabulky D3 a D6 přílohy č. 1 k nařízení vlády č. 211/2010 Sb., o soustavě oborů vzdělání v základním, středním a vyšším odborném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů.

5)

§ 161 odst. 1 písm. a) bod 3 zákona č. 561/2004 Sb., ve znění zákona č. 101/2017 Sb.“.

 

14.

V § 5 odst. 2 se slova „odst. 3 a 4“ nahrazují slovy „odst. 2 a 3“.

 

15.

Příloha se zrušuje.

 

16.

Doplňují se přílohy č. 1 až 3, které znějí:

Příloha č. 1 k nařízení vlády č. 75/2005 Sb.

Týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti

 

Druh školy / Pedagogičtí pracovníci

Počet jednotek, není-li uvedeno jinak

Týdenní rozsah hodin přímé pedagogické činnosti

1. Mateřská škola

1.1. učitel

 

31

1.2. ředitel

1 až 2

3 až 4

5 až 6

7 až 10

11 a více

20

15

12

9

6

1.3. ředitel mateřské školy s internátním provozem

1

2

3 až 6

7 až 10

11 a více

16

14

12

9

6

1.4. ředitel mateřské školy s internátním provozem v minimálním rozsahu 110 hodin nepřetržitého provozu týdně nebo mateřské školy s internátním provozem a se speciálním pedagogickým centrem

 

5

2. Základní škola

2.1. učitel

 

22

2.2. učitel

a)

1. ročníku základní školy

b)

prvního stupně základní školy zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona

c)

třídy zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona na prvním stupni základní školy

d)

přípravné třídy základní školy

e)

přípravného stupně základní školy speciální

 

20 až 22

2.3. ředitel základní školy s prvním stupněm

1 až 6

7 až 10

11 a více

12

10

8

2.4. ředitel základní školy

a) s druhým stupněm

b) s prvním a druhým stupněm

do 9

10 až 18

19 až 23

24 a více

8

7

6

5

2.5. ředitel základní školy s prvním stupněm zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona

1 až 6

7 až 10

11 a více

12

9

7

2.6. ředitel základní školy s prvním a druhým stupněm zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona

do 9

10 až 14

15 až 18

19 a více

7

6

5

4

3. Internát

3.1. vychovatel

 

27 až 28

3.2. vedoucí vychovatel

 

15 až 17

3.3. ředitel

do 9

10 až 14

15 až 18

19 a více

8

7

6

5

4. Střední škola, konzervatoř a vyšší odborná škola

4.1. učitel všeobecně vzdělávacích a odborných předmětů

 

21

4.2. ředitel

do 8

9 až 16

17 a více

6

4

2

4.3. učitel praktického vyučování

 

21 až 25

4.4. učitel předmětu řízení motorových vozidel v praktickém vyučování

 

30 až 35

4.5. vedoucí učitel odborného výcviku nebo zástupce ředitele školy pro odborný výcvik

 

nejvýše v průměru 7 hodin týdně za období školního vyučování

4.6. učitel odborného výcviku

 

25 až 35

4.7. učitel odborného výcviku výhradně ve třídě nebo škole zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona

 

21 až 33

4.8. trenér sportovní přípravy

 

21 až 26

5. Základní umělecká škola

5.1. učitel - individuální výuka - skupinová a kolektivní výuka

 

23

21

5.2. ředitel

do 9

10 až 24

25 a více

9

6

3

6. Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky

6.1. učitel

 

21

6.2. ředitel

do 8

9 až 16

17 a více

6

4

2

7. Školní družina

7.1. vychovatel

 

28 až 30

7.2. vedoucí vychovatel

3

4 až 6

7 až 11

12 až 14

15 a více

25

23

21

19

17

 

 

 

 

7.3. ředitel

do 4

5 až 6

7 a více

20

17

15

 

 

8. Školní klub

8.1. vychovatel

 

28 až 30

8.2. vedoucí vychovatel

 

25

8.3. ředitel

 

20

9. Školské zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a pro preventivně výchovnou péči

9.1. vychovatel

 

25 až 27

9.2. vedoucí vychovatel

 

15 až 17

9.3. ředitel

do 9 dětí

10 až 14

15 až 18

19 a více

8

7

6

5

 

 

 

10. Domov mládeže

10.1. vychovatel

 

30 až 32

10.2. vedoucí vychovatel

3 až 5

6 až 12

13 až 19

20 až 26

27 a více

20

18

16

14

12

10.3. ředitel

do 12

13 a více

10

9

 

11. Školské poradenské zařízení

ředitel

 

nejméně 3

12. Škola v přírodě

ředitel

 

9

13. Středisko volného času

13.1. pedagog volného času

 

celoroční vedení pravidelných aktivit v průměrné délce trvání nejméně 6 hodin týdně

13.2. ředitel

 

celoroční vedení alespoň jedné vzdělávací aktivity v průměrné délce trvání nejméně 2 hodin týdně

14. Zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků

14.1. učitel

 

nejméně 21

14.2. ředitel

 

nejméně 3

15. Plavecká škola

15.1. učitel

 

22 až 30

15.2. ředitel

 

nejméně 3

16. Ostatní pedagogičtí pracovníci

16.1. Psycholog

 

20 až 24

16.2. Speciální pedagog

 

20 až 24

16.3. Trenér

 

21 až 26

16.4. Asistent pedagoga

 

36

16.5. Asistent pedagoga vykonávající činnost jako podpůrné opatření

 

32 až 36

 

Příloha č. 2 k nařízení vlády č. 75/2005 Sb.

 

Snížení týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti zástupce ředitele školy nebo vedoucího učitele praktického vyučování

 

Druh školy

Počet jednotek, není-li uvedeno jinak

Snížení týdenního rozsahu hodin přímé pedagogické činnosti

1. Mateřská škola

zástupce ředitele školy

4 až 6

o 11 hodin týdně

 

7 až 9

o 14 hodin týdně

 

10 až 12

o 17 hodin týdně

 

v každém dalším rozpětí o počtu 3 jednotek

o další 3 hodiny týdně

2. Mateřská škola s internátním provozem nebo s internátním provozem v minimálním rozsahu 110 hodin nepřetržitého provozu týdně nebo s internátním provozem a se speciálním pedagogickým centrem

zástupce ředitele školy

3 a více

o 15 hodin týdně

3. Základní škola

zástupce ředitele školy

5 až 6

o 9 hodin týdně

 

7 až 14

o 11 hodin týdně

 

15 až 17

o 15 hodin týdně

 

18 až 26

o 22 hodin týdně

 

27 až 35

o 33 hodin týdně

 

v každém dalším rozpětí o počtu 9 jednotek

o dalších 11 hodin týdně

4. Střední škola a konzervatoř

zástupce ředitele školy nebo vedoucí učitel praktického vyučování

4 až 8

o 7 hodin týdně

 

9 až 14

o 11 hodin týdně

 

15 až 17

o 16 hodin týdně

 

18 až 26

o 22 hodin týdně

 

27 až 35

o 33 hodin týdně

 

v každém dalším rozpětí o počtu 9 jednotek

o dalších 11 hodin týdně

5. Školní družina

zástupce ředitele školy

2 až 3

o 3 hodiny týdně

 

4 až 6

o 5 hodin týdně

 

7 až 11

o 7 hodin týdně

 

12 až 14

o 9 hodin týdně

 

15 a více

o 11 hodin týdně

 

Příloha č. 3 k nařízení vlády č. 75/2005 Sb.

Snížení týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti zástupce ředitele školy

 

Druh školy

Počet jednotek, není-li uvedeno jinak

Snížení týdenního rozsahu hodin přímé pedagogické činnosti

1. Internát

zástupce ředitele školy

5 až 14

o 16 hodin týdně

 

15 až 22

o 18 hodin týdně

 

23 a více

o 19 hodin týdně

2. Základní umělecká škola

zástupce ředitele školy vykonávající činnost učitele v individuální výuce

do 14

o 11 hodin týdně

 

15 až 29

o 14 hodin týdně

 

30 až 39

o 18 hodin týdně

 

40 a více

o 23 hodin týdně

zástupce ředitele školy vykonávající činnost učitele ve skupinové nebo kolektivní výuce

do 14

o 9 hodin týdně

 

15 až 29

o 12 hodin týdně

 

30 až 39

o 16 hodin týdně

 

40 a více

o 21 hodin týdně

3. Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky

zástupce ředitele školy

do 14

o 9 hodin týdně

 

15 až 29

o 12 hodin týdně

 

30 a více

o 15 hodin týdně

4. Školské zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a pro preventivně výchovnou péči

zástupce ředitele školy

5 až 14 dětí

o 14 hodin týdně

 

15 až 22 dětí

o 16 hodin týdně

 

23 a více dětí

o 17 hodin týdně

5. Domov mládeže

zástupce ředitele školy

do 5

o 10 hodin týdně

 

v každém dalším rozpětí o počtu 7 jednotek

o další 2 hodiny týdně

6. Školské poradenské zařízení

 

 

zástupce ředitele školy

 

o 12 hodin týdně

7. Vyšší odborná škola

 

 

zástupce ředitele školy

do 8

o 7 hodin týdně

 

9 až 14

o 11 hodin týdně

 

15 až 17

o 16 hodin týdně

 

18 až 26

o 22 hodin týdně

 

27 a více

o 33 hodin týdně

8. Školní klub

 

 

zástupce ředitele školy

 

o 3 hodiny týdně

“.

Čl. II

Účinnost

Toto nařízení nabývá účinnosti dnem 1. září 2022.

Předseda vlády:

prof. PhDr. Fiala, Ph.D., LL.M., v. r.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy:

Mgr. Gazdík v. r.