Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

58/2022 Sb. znění účinné od 1. 4. 2022

58

 

VYHLÁŠKA

ze dne 15. března 2022

o podmínkách přenositelnosti čísel a změny poskytovatele služby přístupu k internetu

 

Český telekomunikační úřad stanoví podle § 150 odst. 5 zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), ve znění zákona č. 310/2006 Sb., zákona č. 110/2007 Sb., zákona č. 261/2007 Sb., zákona č. 304/2007 Sb., zákona č. 247/2008 Sb., zákona č. 153/2010 Sb., zákona č. 468/2011 Sb., zákona č. 214/2013 Sb., zákona č. 258/2014 Sb., zákona č. 252/2017 Sb., zákona č. 311/2019 Sb., zákona č. 150/2021 Sb. a zákona č. 374/2021 Sb., k provedení § 34 odst. 5 a § 34a odst. 9 zákona o elektronických komunikacích:

Část první

Úvodní ustanovení (§ 1)

§ 1

Vymezení pojmů

Pro účely této vyhlášky se rozumí

a)

přeneseným telefonním číslem telefonní číslo, u něhož byla realizována změna poskytovatele veřejně dostupné služby elektronických komunikací,

b)

opouštěným operátorem podnikatel zajišťující veřejnou komunikační síť, v níž dojde v důsledku přenesení telefonního čísla k ukončení poskytování související veřejně dostupné služby elektronických komunikací,

c)

přejímajícím operátorem podnikatel zajišťující veřejnou komunikační síť, v níž dojde v důsledku přenesení telefonního čísla k zahájení poskytování související veřejně dostupné služby elektronických komunikací,

d)

referenční databází přenesených čísel informační systém vytvořený na základě dohody podnikatelů působících na trhu elektronických komunikací a provozovaný způsobem umožňujícím dálkový přístup jako jediný kompletní zdroj informací o přenesených telefonních číslech sloužící zejména pro správné směrování volání,

e)

objednávkou přenesení soubor parametrů a dat vytvořený přejímajícím poskytovatelem z údajů uvedených v žádosti účastníka o zajištění přenesení telefonního čísla, jehož zasláním přejímající poskytovatel služby vyrozumí opouštěného poskytovatele služby o této žádosti,

f)

objednávkou změny poskytovatele služby přístupu k internetu soubor parametrů a dat vytvořený přejímajícím poskytovatelem služby přístupu k internetu z údajů uvedených v žádosti účastníka o změnu poskytovatele služby přístupu k internetu, jehož zasláním přejímající poskytovatel služby přístupu k internetu vyrozumí opouštěného poskytovatele služby přístupu k internetu o této žádosti,

g)

společným řešením informační komunikační systém podle § 34a odst․ 12 zákona o elektronických komunikacích vytvořený na základě dohody podnikatelů působících na trhu elektronických komunikací, provozovaný a fungující nepřetržitě způsobem umožňujícím dálkový přístup, a to na otevřeném základě vůči všem poskytovatelům služby přístupu k internetu, určený k zaznamenávání a zprostředkování komunikace mezi přejímajícím a opouštěným poskytovatelem služby přístupu k internetu a pro provádění nezbytných úkonů souvisejících se změnou poskytovatele služby přístupu k internetu.

Část druhá

Přenositelnost čísel (§ 2-10)

§ 2

Referenční databáze přenesených čísel a směrování provozu na přenesené telefonní číslo

(1)

Správce referenční databáze přenesených čísel umožní nediskriminační přístup všem operátorům a Českému telekomunikačnímu úřadu k referenční databázi přenesených čísel alespoň v rozsahu informací a funkcí podle odstavce 2.

(2)

Referenční databáze přenesených čísel obsahuje alespoň tyto informace a funkce:

a)

přehled aktuálně přenesených telefonních čísel s uvedením identifikačního čísla sítě1 přejímajícího operátora, identifikačního čísla sítě opouštěného operátora, data a času realizace přenesení telefonního čísla,

b)

výpis dat umožňující operátorům synchronizovat jejich interní databáze pro potřeby správného směrování.

(3)

Operátor je povinen směrovat volání, textové zprávy SMS, multimediální zprávy MMS a jiný provoz na přenesené telefonní číslo přímo nebo přes veřejnou komunikační síť jiného operátora do veřejné komunikační sítě operátora, v níž je na přeneseném telefonním čísle aktuálně poskytována veřejně dostupná služba elektronických komunikací.

(4)

Směrování volání a ostatního provozu na přenesené telefonní číslo zajišťuje operátor, z jehož sítě pochází volání a ostatní provoz. U volání s kódem volby nebo předvolby operátora odpovídá za správné směrování volání podnikatel poskytující veřejně dostupnou telefonní službu prostřednictvím volby nebo předvolby operátora.

(5)

U příchozího mezinárodního volání a ostatního provozu na přenesené telefonní číslo zajišťuje směrování operátor, který provozuje mezinárodní ústřednu, do které bylo směrováno volání a ostatní provoz.

(6)

Operátoři zajistí opatření k zabránění cyklickému směrování volání na přenesené telefonní číslo.

§ 3

Podnikatel podle § 34 odst. 1 zákona o elektronických komunikacích je povinen

 

a)

při realizaci přenesení telefonního čísla spolupracovat s ostatními těmito podnikateli a zdržet se jednání, které by narušilo rychlost, bezpečnost a plynulost procesu přenesení telefonního čísla,

b)

zajistit nezbytné podmínky pro realizaci přenositelnosti telefonního čísla, včetně cen a způsobu jejich úhrady podle § 8 a 9.

§ 4

Postup přenesení telefonního čísla

(1)

Lhůta pro realizaci všech úkonů nezbytných pro přenesení telefonního čísla přejímajícím a opouštěným poskytovatelem služby činí 2 pracovní dny a začíná běžet ode dne obdržení objednávky přenesení opouštěným poskytovatelem služby od přejímajícího poskytovatele služby. K aktivaci telefonního čísla u přejímajícího poskytovatele služby dojde v den zániku závazku ze smlouvy podle § 63b odst. 10 zákona o elektronických komunikacích.

(2)

Pokud závazek ze smlouvy o poskytování veřejně dostupné služby elektronických komunikací na přenášeném telefonním čísle zanikne dříve než počátkem prvního pracovního dne následujícího po uplynutí lhůty podle odstavce 1, není účastníkovi na tomto telefonním čísle zaručena přímá návaznost poskytování veřejně dostupné služby elektronických komunikací.

(3)

Podnikatel spolupracující na realizaci přenesení telefonního čísla odmítne žádost o zajištění přenesení telefonního čísla nebo objednávku přenesení v případě, že

a)

telefonní číslo je již obsaženo v jiné objednávce přenesení,

b)

existují technické překážky bránící přenesení telefonního čísla nebo

c)

na telefonní číslo se nevztahuje povinnost přenositelnosti podle zákona o elektronických komunikacích2.

(4)

Přejímající operátor nebo opouštěný operátor předají informaci o datu přenesení telefonního čísla do referenční databáze přenesených čísel bez zbytečného odkladu, nejpozději do konce lhůty podle odstavce 1. Od předání této informace do referenční databáze přenesených čísel již přejímající ani opouštěný poskytovatel služby nesmí zastavit proces přenesení telefonního čísla.

(5)

Přerušení poskytování veřejně dostupné služby elektronických komunikací v den aktivace telefonního čísla u přejímajícího poskytovatele služby nesmí být delší než 6 hodin.

§ 5

Přenesení telefonního čísla za využití vzdáleného přístupu

Je-li to technicky proveditelné a pokud účastník nepožaduje jinak, umožní přejímající poskytovatel služby přenesení telefonního čísla za využití vzdáleného přístupu prostřednictvím přeprogramování identifikátorů komunikačních zařízení bez nutnosti fyzického přístupu k těmto zařízením.

§ 6

Nakládání s přeneseným telefonním číslem

(1)

V případě ukončení poskytování veřejně dostupné služby elektronických komunikací na telefonním čísle, které bylo přeneseno, poskytovatel této služby v součinnosti s operátorem, v jehož síti byla na telefonním čísle poskytována služba, toto telefonní číslo odevzdá operátorovi, který je držitelem oprávnění k využívání čísla, nebo operátorovi, se kterým má držitel oprávnění k využívání čísla uzavřenou smlouvu o umístění tohoto telefonního čísla v síti elektronických komunikací.

(2)

Přenesené telefonní číslo musí být odevzdáno poskytovatelem služby podle odstavce 1 do 30 dnů ode dne, kdy zanikne právo účastníka na přenesení telefonního čísla k jinému poskytovateli podle § 34 odst. 12 zákona o elektronických komunikacích.

(3)

Poskytovatel služby podle odstavce 1 v součinnosti s operátorem, v jehož síti byla na telefonním čísle poskytována služba, bezodkladně předá informaci o odevzdání přeneseného telefonního čísla do referenční databáze přenesených čísel.

§ 7

Informace o přeneseném telefonním čísle ve veřejných mobilních komunikačních sítích dostupná účastníkovi

(1)

V případě, že se cena za volání na přenesené telefonní číslo zvyšuje, podnikatel poskytující veřejně dostupné služby elektronických komunikací poskytované prostřednictvím veřejných mobilních komunikačních sítí umožní koncovým uživatelům této služby získat bezplatnou informaci o přeneseném telefonním čísle sloužící ke zjištění ceny volání na toto telefonní číslo, a to nejméně těmito způsoby:

a)

způsobem umožňujícím dálkový přístup,

b)

prostřednictvím textové zprávy SMS zaslané účastníkovi jako odpověď na jeho dotaz učiněný prostřednictvím textové zprávy SMS nebo

c)

automaticky aktivovaným hlasovým oznámením učiněným před sestavením spojení na volané telefonní číslo.

(2)

Hlasové oznámení podle odstavce 1 písm. c) je poskytováno ve veřejných mobilních komunikačních sítích v případě volání na telefonní číslo, které je přeneseno ze sítě, ze které volání pochází, do sítě jiné, a musí být učiněno v českém jazyce, popřípadě v dalším jazyce a jeho celková délka nesmí přesáhnout 6 sekund. Po skončení hlasového oznámení musí být poskytnuta účastníkovi lhůta o délce alespoň 1 sekundy tak, aby mohl ukončit volání ještě před sestavením spojení s volaným telefonním číslem. Hlasové oznámení musí mít účastník možnost vypnout.

Cena za přenesení telefonního čísla

§ 8

(1)

Cenu za přenesení telefonního čísla hradí po úspěšném přenesení telefonního čísla přejímající operátor opouštěnému operátorovi. Tato cena může být sjednána za přenesení jednoho telefonního čísla nebo za přenesení více telefonních čísel.

(2)

V případě, že přejímací poskytovatel služby na přenášeném telefonním čísle není současně i přejímajícím operátorem, hradí cenu za přenesení telefonního čísla opouštěnému operátorovi prostřednictvím přejímajícího operátora.

§ 9

(1)

Operátor, který vyhledal aktuální údaje o přeneseném telefonním čísle pro směrování volání a ostatního provozu, v případě, že jiný operátor směroval do jeho veřejné komunikační sítě volání a ostatní provoz i přes to, že měl být směrován nebo ukončen v jiné veřejné komunikační síti, nebo neuvedl při předání volání a ostatního provozu správné identifikační číslo sítě operátora, ve které je na telefonním čísle aktuálně poskytována veřejně dostupná služba elektronických komunikací, má nárok na úhradu ceny za každé takové vyhledání aktuálních údajů o přeneseném telefonním čísle.

(2)

Operátor, který vyhledal aktuální údaje o přeneseném telefonním čísle podle odstavce 1, má nárok na úhradu ceny za přenos takového volání a ostatního provozu ve své veřejné komunikační síti a dále na úhradu ceny za ukončení takového volání a ostatního provozu, kterou zaplatil operátorovi, v jehož veřejné komunikační síti je na telefonním čísle aktuálně poskytována služba elektronických komunikací.

(3)

Cenu podle odstavců 1 a 2 hradí operátor, který chybně směroval volání a ostatní provoz.

§ 10

Přeúčtování poplatku za používání přeneseného telefonního čísla

(1)

Držiteli oprávnění k využívání čísla náleží úhrada ve výši poměrné části ročního poplatku za právo využívat čísla, a to za každé přenesené telefonní číslo, které v příslušném kalendářním roce bylo využíváno jinými poskytovateli veřejně dostupné služby elektronických komunikací.

(2)

Pokud se strany nedohodnou jinak, má držitel oprávnění k využívání čísla nárok na úhradu podle odstavce 1 v poměrné výši od každého poskytovatele veřejně dostupné služby elektronických komunikací za každé přenesené telefonní číslo.

Část třetí

Změna poskytovatele služby přístupu k internetu (§ 11-16)

§ 11

(1)

Poskytovatel služby přístupu k internetu (dále jen „poskytovatel internetu“) je povinen na svých internetových stránkách zveřejnit kontaktní údaje pro účely komunikace ve věci změny poskytovatele internetu, alespoň adresu elektronické pošty. Komunikace mezi opouštěným a přejímajícím poskytovatelem internetu musí být transparentní a musí být zaznamenána tak, aby byl průběh změny poskytovatele internetu prokazatelný. Způsob komunikace lze v průběhu řešení konkrétní změny poskytovatele internetu měnit pouze na základě dohody dotčených poskytovatelů internetu.

(2)

V případě existence společného řešení je opouštěný i přejímající poskytovatel internetu povinen jej využít pro komunikaci při změně poskytovatele internetu, nedohodnou-li se jinak.

(3)

V případě, že společné řešení neexistuje, určuje způsob komunikace při změně poskytovatele internetu prostřednictvím kontaktních údajů zveřejněných podle odstavce 1 opouštěný poskytovatel internetu, nedohodnou-li se dotčení poskytovatelé internetu jinak.

§ 12

Objednávka změny poskytovatele internetu obsahuje alespoň

a)

ověřovací kód pro změnu poskytovatele internetu podle § 34a odst. 5 písm. e) zákona o elektronických komunikacích,

b)

jednoznačnou identifikaci přejímajícího poskytovatele internetu a

c)

den, ke kterému má změna poskytovatele internetu proběhnout.

§ 13

(1)

Lhůta pro realizaci všech úkonů nezbytných pro změnu poskytovatele internetu činí 4 pracovní dny, nedohodnou-li se přejímající poskytovatel a účastník na jiné lhůtě, a začíná běžet ode dne obdržení objednávky změny poskytovatele internetu opouštěným poskytovatelem internetu od přejímajícího poskytovatele internetu.

(2)

Opouštěný poskytovatel internetu objednávku změny poskytovatele internetu ve lhůtě 1 pracovního dne ode dne jejího obdržení odmítne, nebo potvrdí. Spolu s potvrzením zašle přejímajícímu poskytovateli internetu alespoň informaci, zda je dotčená služba přístupu k internetu součástí balíčku služeb nebo balíčku služeb a koncového zařízení, v případě, že účastníkem je spotřebitel nebo mikropodnik, malý podnik nebo nezisková organizace podle § 63c odst. 4 zákona o elektronických komunikacích.

(3)

Opouštěný poskytovatel internetu odmítne objednávku změny poskytovatele internetu v případě, že

a)

eviduje k obdrženému ověřovacímu kódu pro změnu poskytovatele internetu podle § 34a zákona o elektronických komunikacích jinou objednávku změny poskytovatele internetu,

b)

je v objednávce změny poskytovatele internetu neplatný ověřovací kód pro změnu poskytovatele internetu podle § 34a odst. 5 písm. e) zákona o elektronických komunikacích nebo

c)

objednávka změny poskytovatele internetu neobsahuje údaje podle § 12.

(4)

Přejímající poskytovatel internetu je povinen ve lhůtě 3 pracovních dnů od obdržení informace podle odstavce 2 věty druhé v případě existence balíčku služeb nebo balíčku služeb a koncového zařízení na základě pokynů účastníka objednávku změny poskytovatele internetu beze změny potvrdit, nebo uvést nové datum, ke kterému má změna poskytovatele internetu proběhnout, anebo takovou objednávku zrušit. Od obdržení objednávky změny poskytovatele internetu nebo sdělení nového data opouštěnému poskytovateli internetu do data, k němuž má ke změně poskytovatele internetu dojít, nesmí uplynout více než 60 pracovních dnů.

(5)

Proces změny poskytovatele internetu je ukončen aktivací služby přístupu k internetu přejímajícím poskytovatelem internetu. Přejímající poskytovatel internetu neprodleně informuje opouštěného poskytovatele internetu o aktivaci služby.

§ 14

V případě, že nedojde k aktivaci služby přístupu k internetu k účastníkem požadovanému dni, přejímající poskytovatel internetu neprodleně informuje opouštěného poskytovatele internetu. Poskytovatel velkoobchodní služby přístupu k internetu obnoví poskytování služby opouštěnému poskytovateli internetu, aby tento mohl poskytovat účastníkovi své služby podle § 34a odst. 8 zákona o elektronických komunikacích.

§ 15

Změna poskytovatele internetu za využití vzdáleného přístupu

Je-li to technicky proveditelné a pokud účastník nepožaduje jinak, umožní přejímající poskytovatel internetu realizaci změny poskytovatele internetu za využití vzdáleného přístupu prostřednictvím přeprogramování identifikátorů komunikačních zařízení bez nutnosti fyzického přístupu k těmto zařízením.

§ 16

Úhrada nákladů společného řešení

(1)

Úhrada za přístup do společného řešení podle § 34a odst. 12 zákona o elektronických komunikacích musí pokrývat účelně a efektivně vynaložené náklady na pořízení a provoz systému.

(2)

Za účelně a efektivně vynaložené náklady se považují náklady vynaložené na zřízení, údržbu a provoz společného řešení včetně zahrnutí odpisů dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku a osobních nákladů. Náklady, které vznikají na straně poskytovatele internetu pro zajištění jeho přístupu do společného řešení, nejsou v úhradě zohledněny.

Část čtvrtá

Přechodná a závěrečná ustanovení (§ 17-18)

§ 17

Přechodné ustanovení

Realizace přenesení telefonního čísla nedokončená přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky se dokončí podle opatření obecné povahy Českého telekomunikačního úřadu č. OOP/10/10.2012-12, kterým se stanoví technické a organizační podmínky pro realizaci přenositelnosti telefonních čísel a zásady pro účtování ceny mezi podnikateli v souvislosti s přenositelností telefonních čísel, ve znění pozdějších změn.

§ 18

Účinnost

Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. dubna 2022.

Předsedkyně Rady Českého telekomunikačního úřadu:

Mgr. Ing. Továrková v. r.



Poznámky pod čarou:

Příloha č. 2 k vyhlášce č. 117/2007 Sb., o číslovacích plánech sítí a služeb elektronických komunikací, ve znění pozdějších předpisů.

§ 29 odst. 1 a § 34 odst. 2 zákona o elektronických komunikacích.

Poznámky pod čarou:
1

Příloha č. 2 k vyhlášce č. 117/2007 Sb., o číslovacích plánech sítí a služeb elektronických komunikací, ve znění pozdějších předpisů.

2

§ 29 odst. 1 a § 34 odst. 2 zákona o elektronických komunikacích.