1. | Úvodní věta vyhlášky zní: „Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „ministerstvo“) stanoví podle § 24 odst. 6, § 27 odst. 5, § 28 odst. 2, § 28a odst. 2 a § 29 odst. 5 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění zákona č. 383/2005 Sb., zákona č. 159/2010 Sb., zákona č. 198/2012 Sb. a zákona č. 183/2023 Sb.:“. |
2. | § 1 až 4 včetně nadpisů znějí: „§ 1 Studium pedagogiky (1) | Studium pedagogiky se uskutečňuje v délce trvání alespoň |
a) | 300 vyučovacích hodin pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy, | b) | 120 vyučovacích hodin v ostatních případech. |
(2) | Studium pedagogiky se ukončuje obhajobou závěrečné písemné práce a závěrečnou ústní zkouškou před zkušební komisí. |
§ 2 Zvláštní pravidla pro studium pedagogiky pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy (1) | Účastník studia vede po dobu studia portfolio, které obsahuje |
a) | písemné přípravy alespoň 5 vyučovacích hodin praxe, | b) | písemný rozbor průběhu a výsledku vyučovacích hodin uvedených v písmenu a) na základě reflexe s učitelem, který vedl praxi, | c) | písemné závěrečné hodnocení praxe účastníka studia učitelem, který vedl praxi, a | d) | další doklady, pokud jsou uvedeny v akreditaci vzdělávacího programu. |
(2) | Povinnou součástí závěrečné ústní zkoušky nebo obhajoby závěrečné písemné práce je pohovor o portfoliu účastníka studia. |
(3) | Alespoň 1 člen zkušební komise je odborníkem v oblasti školství, který se nepodílí na uskutečňování příslušného vzdělávacího programu․ |
(4) | Podmínkou uskutečňování studia v zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků je uzavření dohody o spolupráci s vysokou školou uskutečňující akreditované studijní programy zaměřené na přípravu učitelů, která obsahuje alespoň |
a) | obsah a rozsah odborné a metodické podpory ze strany vysoké školy a | b) | způsob a rozsah zapojení zaměstnanců vysoké školy do uskutečňování studia v zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků. |
(5) | Garantem vzdělávacího programu pro uskutečňování studia pedagogiky pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy může být osoba, která |
a) | je profesorem, mimořádným profesorem nebo docentem pro obor |
1. | v oblasti pedagogiky, psychologie, didaktiky nebo oborové didaktiky, nebo | 2. | který charakterem odpovídá předmětu druhého stupně základní školy nebo všeobecně-vzdělávacímu předmětu střední školy, pokud v didaktice tohoto oboru po dobu 5 let přede dnem podání žádosti o akreditaci nebo prodloužení akreditace vzdělávacího programu vykonávala tvůrčí činnost, a |
1. | v délce 3 let ve výkonu přímé pedagogické činnosti jako pedagogický pracovník s odbornou kvalifikací, | 2. | v délce 3 let při práci s dětmi a mládeží jako psycholog nebo speciální pedagog, nebo | 3. | v rozsahu 20 vyučovacích hodin ve výkonu přímé pedagogické činnosti ve škole nebo školském zařízení v době nejdéle 2 let přede dnem podání žádosti o akreditaci nebo prodloužení akreditace vzdělávacího programu. |
(6) | Garantem vzdělávacího programu pro uskutečňování studia pedagogiky pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy může dále být osoba, která |
a) | je absolventem doktorského studijního programu |
1. | v oblasti pedagogiky, psychologie, didaktiky nebo oborové didaktiky, nebo | 2. | v oboru, který charakterem odpovídá předmětu druhého stupně základní školy nebo všeobecně-vzdělávacímu předmětu střední školy, pokud v didaktice tohoto oboru po dobu 5 let přede dnem podání žádosti o akreditaci nebo prodloužení akreditace vzdělávacího programu vykonávala tvůrčí činnost, a |
b) | získala praxi v délce 5 let |
1. | ve výkonu přímé pedagogické činnosti jako pedagogický pracovník s odbornou kvalifikací, nebo | 2. | při práci s dětmi a mládeží jako psycholog nebo speciální pedagog. |
(7) | Lektorem vzdělávacího programu pro uskutečňování studia pedagogiky pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy může být osoba splňující předpoklady podle § 14 odst. 4, která |
a) | získala praxi v délce 5 let |
1. | ve výkonu přímé pedagogické činnosti jako pedagogický pracovník s odbornou kvalifikací, nebo | 2. | při práci s dětmi a mládeží jako psycholog nebo speciální pedagog, nebo |
b) | je studentem nebo absolventem doktorského studijního programu a která získala praxi |
1. | v délce 3 let ve výkonu přímé pedagogické činnosti jako pedagogický pracovník s odbornou kvalifikací, | 2. | v délce 3 let při práci s dětmi a mládeží jako psycholog nebo speciální pedagog, nebo | 3. | v rozsahu 20 vyučovacích hodin ve výkonu přímé pedagogické činnosti ve škole nebo školském zařízení v době nejdéle 2 let přede dnem podání žádosti o akreditaci nebo prodloužení akreditace vzdělávacího programu. |
§ 3 Studium pro asistenty pedagoga, kteří vykonávají přímou pedagogickou činnost spočívající v pomocných výchovných pracích Studium pro asistenty pedagoga, kteří vykonávají přímou pedagogickou činnost spočívající v pomocných výchovných pracích, se uskutečňuje v délce trvání alespoň 120 vyučovacích hodin a ukončuje se závěrečnou ústní zkouškou před zkušební komisí. § 4 Studium pro přípravu pedagogů volného času vykonávajících dílčí přímou pedagogickou činnost v zájmovém vzdělávání Studium pro přípravu pedagogů volného času vykonávajících dílčí přímou pedagogickou činnost v zájmovém vzdělávání se uskutečňuje v délce trvání alespoň 40 vyučovacích hodin a ukončuje se závěrečnou ústní zkouškou před zkušební komisí.“. Poznámky pod čarou č. 1 a 2 se zrušují. |
3. | V § 5 odst. 1 se slova „škol a školských zařízení a v oblasti řízení a rozvoje lidských zdrojů, včetně ochrany zdraví“ nahrazují slovy „vzdělávání a výchovy, vedení a řízení zaměstnanců, bezpečnosti a ochrany zdraví, komunikace a práce s digitálními technologiemi“ a slovo „funkce“ se nahrazuje slovy „činnosti na pracovním místě“. |
4. | V § 5 odstavec 2 zní: „(2) | Studium pro ředitele škol a školských zařízení se uskutečňuje v délce trvání alespoň 100 vyučovacích hodin a ukončuje se závěrečnou ústní zkouškou před zkušební komisí.“. |
|
5. | V § 5 se odstavec 3 zrušuje. |
6. | § 6 až 6b včetně nadpisů znějí: „§ 6 Studium k rozšíření odborné kvalifikace (1) | Studium k rozšíření odborné kvalifikace se uskutečňuje v délce trvání alespoň |
a) | 200 vyučovacích hodin pro získání způsobilosti vykonávat přímou pedagogickou činnost na jiném stupni nebo druhu školy, | b) | 250 vyučovacích hodin pro získání způsobilosti vyučovat další předměty nebo vykonávat speciálněpedagogickou, výchovnou a vzdělávací činnost ve školách a třídách zřízených pro děti, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami, | c) | 350 vyučovacích hodin pro získání odborné kvalifikace speciálního pedagoga. |
(2) | Studium k rozšíření odborné kvalifikace se ukončuje obhajobou závěrečné písemné práce a závěrečnou ústní zkouškou před zkušební komisí. |
§ 6a Studium pro přípravu školských logopedů Studium pro přípravu školských logopedů se uskutečňuje v délce trvání alespoň 350 vyučovacích hodin a ukončuje se obhajobou závěrečné písemné práce a závěrečnou ústní zkouškou před zkušební komisí. § 6b Doplňující didaktické studium příslušného cizího jazyka Doplňující didaktické studium příslušného cizího jazyka se uskutečňuje v délce trvání alespoň 60 vyučovacích hodin a ukončuje se závěrečnou ústní zkouškou před zkušební komisí.“. Poznámky pod čarou č. 8 a 9 se zrušují. |
7. | Nadpis nad označením § 7 se zrušuje. |
8. | V § 7 odst. 1 se za slovo „pracovníky“ vkládají slova „podle § 5 odst. 3 zákona o pedagogických pracovnících“, za slovo „managementu,“ se vkládají slova „včetně vedení a řízení zaměstnanců,“ a slova „informačních technologií“ se nahrazují slovy „práce s digitálními technologiemi“. |
9. | V § 7 odstavec 2 zní: „(2) | Studium pro vedoucí pedagogické pracovníky podle § 5 odst. 3 zákona o pedagogických pracovnících se uskutečňuje v rámci programu celoživotního vzdělávání na vysoké škole v délce trvání alespoň 350 vyučovacích hodin a ukončuje se obhajobou závěrečné písemné práce a závěrečnou ústní zkouškou před zkušební komisí.“. |
|
10. | V § 7 se odstavec 3 zrušuje. |
11. | V § 8 odstavec 2 zní: „(2) | Studium pro výchovné poradce se uskutečňuje v rámci programu celoživotního vzdělávání na vysoké škole nebo v zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v délce trvání alespoň 250 vyučovacích hodin a ukončuje se obhajobou závěrečné písemné práce a závěrečnou ústní zkouškou před zkušební komisí.“. |
|
12. | V § 8 se odstavec 3 zrušuje. |
13. | V § 9 odst. 1 se na konci písmene d) doplňuje slovo „nebo“ a písmeno e) se zrušuje. Dosavadní písmeno f) se označuje jako písmeno e). |
14. | V § 9 odstavec 2 zní: „(2) | Studium k výkonu specializovaných činností se uskutečňuje v délce trvání alespoň 250 vyučovacích hodin a ukončuje se obhajobou závěrečné písemné práce a závěrečnou ústní zkouškou před zkušební komisí.“. |
|
15. | Nadpis nad označením § 10 se zrušuje. |
16. | § 10 včetně nadpisu zní: „§ 10 Průběžné vzdělávání Průběžné vzdělávání podle § 24 odst. 1 zákona o pedagogických pracovnících je zaměřeno na teoretické a praktické otázky související s procesem vzdělávání a výchovy, na výkon práce pedagogických pracovníků a na jejich jazykové vzdělávání.“. |
17. | V § 11 odst. 1 se slova „3 místopředsedů“ nahrazují slovy „2 místopředsedů“. |
18. | V § 12 se na konci odstavce 2 doplňuje věta „Není-li přítomen předseda, komise se nejprve usnese, který z místopředsedů zastupuje předsedu po dobu jeho nepřítomnosti.“. |
19. | V § 12 odst. 4 písm. e) se slova „podpisy předsedy a jednoho místopředsedy“ nahrazují slovy „podpis předsedy nebo zastupujícího místopředsedy“. |
20. | Za část druhou se vkládá nová část třetí, která včetně nadpisu zní: „ČÁST TŘETÍ POVINNOSTI VZDĚLÁVACÍ INSTITUCE § 12a Rozsah, způsob vedení a doba uchovávání dokumentace o uskutečňování vzdělávacího programu (1) | Vzdělávací instituce vede o uskutečňování vzdělávacího programu písemnou dokumentaci, která obsahuje |
a) | přihlášky pedagogických pracovníků, | b) | prezenční listiny, třídní knihy nebo jiné doklady o účasti pedagogických pracovníků a o uskutečňování vzdělávacího programu, | c) | protokoly o průběhu a výsledku obhajob závěrečných písemných prací, pokud se konaly, a závěrečných ústních zkoušek, | d) | závěrečné písemné práce, pokud se vzdělávací program ukončoval obhajobou závěrečné písemné práce, a | e) | plán vnitřního hodnocení kvality vzdělávacího programu a závěrečnou zprávu z vnitřního hodnocení kvality vzdělávacího programu podle § 12b odst. 4. |
(2) | Vzdělávací instituce uchovává dokumentaci uvedenou v odstavci 1 po dobu 3 let ode dne uplynutí doby, na kterou byla akreditace vzdělávacího programu udělena nebo prodloužena a ve které tato dokumentace vznikla, s výjimkou dokladů uvedených v odstavci 1 písm. c), které vzdělávací instituce uchovává po dobu 50 let ode dne jejich vyhotovení. |
§ 12b Systém vnitřního hodnocení kvality vzdělávacího programu (1) | Systém vnitřního hodnocení kvality vzdělávacího programu zahrnuje alespoň nástroje a pravidla pro |
a) | sběr a vyhodnocení dat a | b) | využití výstupu vyhodnocení dat v dalším uskutečňování vzdělávacího programu. |
(2) | Sběr dat je zaměřen alespoň na |
a) | zjišťování vzdělávacích potřeb účastníků vzdělávacího programu, | b) | hodnocení organizačního, materiálního a personálního zajištění uskutečňování vzdělávacího programu a | c) | dosažené kompetence účastníků vzdělávacího programu a jejich praktické využití. |
(3) | Sběr dat a jejich vyhodnocení se provádí | a) | před zahájením každého uskutečnění vzdělávacího programu, |
b) | v průběhu každého uskutečnění vzdělávacího programu, stanoví-li tak plán vnitřního hodnocení kvality vzdělávacího programu, | c) | bezprostředně po ukončení každého uskutečnění vzdělávacího programu a | d) | alespoň 6 měsíců po ukončení sběru dat podle písmene c), nejde-li o uskutečnění vzdělávacího programu ukončeného méně než 6 měsíců před uplynutím doby, na kterou byla akreditace vzdělávacího programu udělena nebo prodloužena; v takovém případě se tento sběr dat a vyhodnocení neprovádí. |
(4) | Vzdělávací instituce vyhotoví |
a) | před zahájením uskutečňování vzdělávacího programu plán vnitřního hodnocení kvality vzdělávacího programu, který stanoví uskutečňování systému vnitřního hodnocení kvality vzdělávacího programu podle odstavců 1 až 3 po dobu, na kterou byla akreditace vzdělávacího programu udělena nebo prodloužena, a | b) | přede dnem uplynutí doby, na kterou byla akreditace vzdělávacího programu udělena nebo prodloužena, závěrečnou zprávu z vnitřního hodnocení kvality vzdělávacího programu popisující uskutečňování systému vnitřního hodnocení kvality vzdělávacího programu, jeho výsledky a přijatá opatření.“. |
Dosavadní části třetí a čtvrtá se označují jako části čtvrtá a pátá. |
21. | § 14 včetně nadpisu zní: „§ 14 Společná ustanovení (1) | Vyučovací hodina trvá 45 minut. |
(2) | Zkušební komise je alespoň tříčlenná, většinou hlasů volí předsedu, jehož hlas rozhoduje v případě rovnosti hlasů, a hlasuje o výsledku obhajoby závěrečné písemné práce a o výsledku závěrečné ústní zkoušky. |
(3) | Zkušební komise vyhotoví protokol o průběhu a výsledku závěrečné zkoušky, který obsahuje |
a) | jméno a příjmení, datum narození a adresu místa trvalého pobytu účastníka dalšího vzdělávání, | b) | název vzdělávacího programu a číslo akreditace, | c) | název závěrečné písemné práce a výsledek její obhajoby, včetně zdůvodnění, pokud se vzdělávací program ukončoval obhajobou závěrečné písemné práce, | d) | zadání a výsledek závěrečné ústní zkoušky, včetně zdůvodnění, | e) | jména a příjmení členů zkušební komise a jejich podpisy a | f) | datum konání obhajoby závěrečné písemné práce, konání závěrečné ústní zkoušky a vyhotovení protokolu. |
(4) | Lektorem nebo garantem vzdělávacího programu může být osoba, která získala praxi v délce 4 let v oboru zaměřením odpovídajícímu její lektorské činnosti nebo garantovanému vzdělávacímu programu a která |
|