Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

124/2021 ÚD znění účinné od 15. 6. 2021 do 4. 5. 2022

V souvislosti s ukončením stavu pandemické pohotovosti, o kterém rozhodla Poslanecká sněmovna dne 4. 5. 2022 (vyhlášené pod č. 113/2022 Sb.), došlo na základě § 2 odst. 4 zákona č. 94/2021 Sb. k pozbytí platnosti všech dosavadních mimořádných opatření Ministerstva zdravotnictví.

Praha 14. června 2021

Č. j.: MZDR 15757/2020-54/MIN/KAN

 

MIMOŘÁDNÉ OPATŘENÍ

 

Ministerstvo zdravotnictví jako správní úřad příslušný podle § 80 odst. 1 písm. g) zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 258/2000 Sb.“), nařizuje postupem podle § 69 odst. 1 písm. i) a odst. 2 zákona č. 258/2000 Sb. k ochraně obyvatelstva a prevenci nebezpečí vzniku a rozšíření onemocnění COVID-19 způsobeného novým koronavirem SARS-CoV-2 toto mimořádné opatření:

I.

S účinností ode dne 15. června 2021 od 0:00 hod. se mění mimořádné opatření ze dne 7. června 2021, č.j. MZDR 15757/2020-53/MIN/KAN, a to takto:

1.

v čl. I bodu 3 písm. c) se slova „s výjimkou Jihočeského kraje, Libereckého kraje a Zlínského kraje,“ zrušují,

 

2.

v čl․ I bodu 3 písm. d) se slova „s výjimkou Jihočeského kraje, Libereckého kraje a Zlínského kraje“ zrušují,

 

3.

v čl. I bodu 3 písmeno o) zní:

o)

osoby v době výkonu práce na pracovišti nebo v době výkonu jiné obdobné činnosti po dobu, kdy vykonávají tuto činnost na jednom místě bez přítomnosti jiné osoby než spolupracovníka, pokud není zaměstnavatelem na základě přijatých a prováděných hygienických, technických, organizačních a jiných opatření k prevenci rizik stanoveno jinak,“.

II.

Toto mimořádné opatření nabývá platnosti dnem jeho vydání.

 

Odůvodnění:

Současná epidemiologická situace ve výskytu onemocnění covid-19 v České republice se jeví jako stabilizovaná, jelikož pozorujeme kontinuální a dlouhodobý pokles všech sledovaných parametrů využívaných pro hodnocení vývoje epidemie a stanovení míry rizika přenosu onemocnění v populaci, a to hodnot 7denní incidence, 7denního klouzavého průměru nových případů, relativní pozitivy testů, jak klinicky, tak i epidemiologicky indikovaných a v neposlední řadě také stabilní a výrazný pokles jednoho z klíčových indikátorů závažnosti epidemie, a to zátěže nemocniční péče, kde se pozitivně projevuje aktuální příznivý vývoj situace v počtu nově diagnostikovaných případů ve věkové kategorii 65+ . Z důvodu tohoto pozitivního trendu vývoje, a to na celém území České republiky, který odráží zejména současná hodnota 7denní incidence, která byla ke dni 13. června 2021 výrazně nižší než 25 případů na 100 tisíc obyvatel, a to konkrétně 13,7 případů na 100 tisíc obyvatel, Ministerstvo zdravotnictví umožnuje v návaznosti na tuto skutečnost, aby nadále již ve všech krajích nebylo povinné nošení ochrany dýchacích cest u žáků a studentů, kteří jsou usazeni v lavici, a také v případě pedagogů či akademických pracovníků během výuky, a dále pak během zkoušek, a to pokud lze zachovat po dobu sejmutí ochrany dýchacích cest odstup nejméně 2 m od ostatních osob. Povinnost nosit ochranu dýchacích cest zůstává při opuštění místa k sezení. Současná epidemiologická situace v České republice sice umožňuje toto výše uvedené částečné rozvolnění opatření v ochraně dýchacích cest, a to i s ohledem na venkovní teploty obvyklé pro toto roční období a jistý diskomfort nosit ochranu dýchacích cest během výuky, nicméně situace není ještě natolik příznivá, aby mohla být uvedená povinnost zcela zrušena, a tak zůstává zachována zejména ve společných prostorách školy, kde může dojít k vyšší kumulaci osob a zároveň k setkání osob z různých tříd, kdy i nadále může trvat zvýšené riziko nákazy v případě kontaktu s infekční osobou.

Obdobný režim je v celé České republice z uvedených důvodů aplikovatelný i pro zaměstnance na pracovišti při výkonu práce. Sejmutí ochranného prostředku dýchacích cest je primárně zamýšleno pro práce, kde zaměstnanci povětšinou času sedí/stojí na stabilním místě a nedochází zde k jejich výraznému pohybu nebo k pohybu dalších pracovníků. Jako příklad je možné uvést práce kancelářského charakteru.

Předpokládá se, že zaměstnavatelé vyhodnotí v souladu se zákoníkem práce možnou míru rizika nákazy v rámci svých mechanismů, které pracovněprávní předpisy pro řízení rizik na úseku bezpečnosti a ochrany zdraví při práci předpokládají. Zaměstnavatelům je dána možnost zvolit si nejadekvátnější druh opatření odpovídající individuálním podmínkám na pracovišti, a pokud díky kombinaci jiných opatření nošení ochrany dýchacích cest nebude tou nejefektivnější ochranou před zjištěným rizikem, mohou předmětné výjimky využít s ohledem na přijatá hygienická, technická, organizační a jiná opatření, která k prevenci rizik na svých pracovištích realizují. I v tomto případě je zaměstnavatel povinen při přijímání a provádění technických, organizačních a jiných opatření k prevenci rizik vycházet ze všeobecných preventivních zásad vyjmenovaných v ustanovení § 102 odst. 5 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů.

Mgr. et Mgr. Adam Vojtěch, MHA, v. r.

ministr zdravotnictví