Obecné základní prekluzivní doby, které se aplikují na všechny přestupky, není-li zvláštním zákonem stanovena doba odlišná, jsou upraveny v § 30 PřesZ. Z terminologického hlediska je vhodné předeslat, že toliko právě prekluzivní doby uvedené v § 30 PřesZ budu označovat též jako „základní“. Naproti tomu pojem „mezní“ prekluzivní doby budu používat pro doby uvedené v § 32 odst. 3 PřesZ mající své uplatnění pouze v případě přerušení (nikoliv však stavení) běhu doby základní.
Základní prekluzivní doby, jejichž běh může být nejen staven, ale i přerušen (§ 32 PřesZ), jsou konkrétně představovány dobou roční [§ 30 písm. a) PřesZ] a dobou tříletou [§ 30 písm. b) PřesZ], přičemž diferenciačním kritériem mezi nimi je horní hranice sazby správního trestu pokuty, kterou lze za přestupek, kvůli němuž se řízení vede, uložit. Platí, že jde-li o přestupek, za který zákon stanoví sazbu správního trestu pokuty, jejíž horní hranice je alespoň 100 000 Kč, základní prekluzivní doba činí 3 roky [§ 30 písm. b) PřesZ]. Ve všech ostatních případech, nevyplývá-li ze zvláštního zákona něco jiného, činí základní prekluzivní doba 1 rok [§ 30 písm. a) ve spojení s písm. b) a contrario PřesZ].
Důvodová zpráva k PřesZ výše uvedené řešení obhajuje tím, že
„délka promlčecí doby je odstupňována na základě kritéria, kterým je horní hranice sazby pokuty, jež má vypovídat o vyšší typové závažnosti takového přestupku, jehož trestnost by na základě toho měla zaniknout za delší dobu než v případě ‚běžného‘ přestupku. Vychází se z toho, že výše sazby pokuty má odrážet typovou závažnost protiprávního jednání označeného za přestupek. Je-li v zákoně stanovena horní hranice sazby pokuty alespoň 100 tisíc, pak se musí jednat o typově závažnější přestupek, než např. v případě pokuty, jejíž horní hranice je 10 tisíc, z čehož lze usuzovat, že se bude jednat o přestupek spíše bagatelní.“
Zřetelnou inspirací pro zákonodárce byl trestní zákoník, který v § 34 – zjednodušeně vyjádřeno – diferencuje délku promlčecí (prekluzivní) doby podle horní hranice trestní sazby odnětí svobody, přičemž tato doba činí 3 až 20 let. Obdobně lze zmínit německý přestupkový zákon („OWiG“), který v § 31 odst. 2 zakotvuje hned čtyři různé základní prekluzivní doby v návaznosti na výši správní pokuty. V případě pokuty s horní hranicí do 1 000 EUR je základní prekluzivní doba „jen“ 6 měsíců, u přestupků s horní hranicí pokuty vyšší než 1 000 EUR a zároveň do 2 500 EUR pak 1 rok, u přestupků s horní hranicí pokuty nad 2 500 EUR a maximální výší pokuty 15 000 EUR činí 2 roky, a konečně prekluzivní doba v délce 3 let je stanovena u přestupků s horní hranicí pokuty vyšší než 15 000 EUR. Naproti tomu např. pro slovenský přestupkový zákon (§ 20 PriesZ) nebo pro přestupkový zákon rakouský (§ 31 odst. 2 VStG) je diferenciace délky obecné prekluzivní doby v návaznosti na výši správního trestu pokuty věcí neznámou.
V české právní úpravě výše uvedených základních prekluzivních dob lze však shledat několik problematických bodů, resp. vznést k ní několik úvah de lege ferenda. Zaprvé, přistoupil-li již zákonodárce k diferenciaci délky prekluzivní doby v návaznosti na horní hranici sazby správního trestu pokuty, je namístě se ptát, zda rozčlenění pouze na dvě obecné základní prekluzivní doby můžeme považovat za dostatečné a účelné. Ostatně prekluzivní doba bude v důsledku této právní úpravy stejná např. u relativně „banálních“ přestupků spočívajících v porušení povinností dle obecně závazné vyhlášky [§ 4 odst. 2 PřesNěkt], u nichž zákon o některých přestupcích stanoví horní hranici pokuty 100 000 Kč [§ 4 odst. 3 PřesNěkt], a u typově mimořádně závažných přestupků s horní hranicí pokuty ve výši desítek nebo stovek mil. korun, pokud u nich zvláštní zákon výslovně nestanoví odlišnou prekluzivní dobu. Byť je diferenciace na dvě základní prekluzivní doby (1 rok a 3 roky), rozdělené horní sazbou pokuty ve výši 100 000 Kč, nejspíše lepší než žádná, jako přiléhavější by se mi jevila diferenciace větší. Ostatně např. německý OWiG zná hned čtyři základní prekluzivní doby (6 měsíců, 1 rok, 2 roky a 3 roky), odstupňované podle výše hrozícího správního trestu pokuty (viz výše). Lze se tak ve výsledku ztotožnit s názorem S. Kadečky a D. Bohadla, že českým zákonodárcem zvolené řešení je
„žel poněkud formální a hrubé“, když mimo jiné „též mezi přestupky, za které zákon stanoví sazbu pokuty, jejíž horní hranice je alespoň 100 000 Kč, existují vskutku citelné rozdíly v oné horní hranici sazby pokuty, v logice zákona tudíž i v oné typové společenské škodlivosti, resp. závažnosti, což však jíž tímto zákonem stanovená délka promlčecí doby nikterak nezohledňuje“.
Podstatně problematičtější je však skutečnost, že zákonodárce při koncipování diferenciačního kritéria poněkud opomenul, že v případě některých přestupků, obzvláště typově společensky škodlivějších, je výše správního trestu pokuty stanovena kupř. percentuálně, nikoliv fixní horní hranicí sazby. Příkladem může být zákon o podnikání na kapitálovém trhu nebo zákon o účetnictví, který za některé přestupky stanoví správní trest pokuty do výše 3 % nebo dokonce 6 % celkových aktiv. Byť v konečném důsledku může být pachateli takového přestupku uložena pokuta i ve výši mnoha mil. Kč, není zde horní hranice pokuty stanovena v částce alespoň 100 000 Kč, pročež nelze uplatnit prekluzivní dobu tříletou, neboť nebude naplněna hypotéza § 30 písm. b) PřesZ. Ke shodnému závěru dospěl v nedávné době i Nejvyšší správní soud, který nadto zdůraznil, že
„za situace, kdy je sazba pokuty stanovena pouze procentem z aktiv, tak ani účastník, ani správní orgán dopředu nevědí, jaká maximální výše pokuty vlastně přichází do úvahy. Aby již na počátku řízení bylo jasné, jak dlouhá promlčecí doba se na věc aplikuje, musely by správní orgány již při oznámení o zahájení řízení provádět výpočet horní hranice sazby pokuty dle výše aktiv podezřelého… Tato otázka by mohla být i relativně dlouho sporná, hypoteticky vzato, mohla by být i předmětem komplikovaného dokazování, od něhož by se zpětně dovozovala tak důležitá věc, jako je délka promlčecí doby (nota bene v tomto případě, kdy je stěžovatelka ve své podstatě pokutována právě za neřádné vedení účetnictví).“
Podle mého názoru si byl přitom NSS správně vědom toho, že
„shora podaný výklad vede ke kratší prekluzivní době u řady přestupků, které jsou svou povahou vysoce komplikované… V očích Nejvyššího správního soudu se proto nejspíše jedná o určitou nerozumnost stávající úpravy přestupkového práva, kterou však soud nemůže korigovat (a zákon v rozporu s jeho jasným textem přepisovat) v neprospěch přestupců.“
Pokud však bude sazba pokuty stanovena alternativně (horni hranicí trestní sazby anebo procentem) a první z těchto alternativ bude umožňovat uložit pokutu s horní hranicí alespoň 100 000 Kč, bude podle výše uvedené judikatury i právní nauky činit prekluzivní doba 3 roky podle § 30 písm. b) PřesZ, neboť je hypotéza tohoto ustanovení (přinejmenším „alternativně“) naplněna. Příkladem může být § 91 odst. 15 písm. a) EnerZ, který za tam vypočtené přestupky umožňuje uložit správní trest pokuty
„do 100 000 000 Kč nebo 10 % z čistého obratu dosaženého provozovatelem přenosové soustavy nebo provozovatelem přepravní soustavy za poslední ukončené účetní období“.
Dalším příkladem zákona obsahujícího dokonce hned tři alternativy, je ZPKT, resp. přestupek podle § 176 odst. 1 ZPKT, za který může být uložen správní trest pokuty do výše a) 550 000 000 Kč, b) 10 % celkového ročního obratu právnické osoby podle její poslední řádné účetní závěrky nebo konsolidované účetní závěrky, nebo c) dvojnásobku neoprávněného prospěchu získaného spácháním přestupku, je-li možné výši neoprávněného prospěchu zjistit.
Jak již bylo nastíněno výše, prekluzivní doby v délce 1 roku a 3 let u přestupků s horní hranicí sazby pokuty nejméně 100 000 Kč jsou „základními“ prekluzivními dobami, jejichž běh může být staven (§ 32 odst. 1 PřesZ) i přerušen (§ 32 odst. 2 PřesZ), o čemž bude podrobně pojednáno v připravované druhé části článku. V případě přerušení (přetržení) běhu této základní prekluzivní doby však podle § 32 odst. 2 in fine PřesZ počíná běžet prekluzivní doba nová. Aby přitom nedocházelo k neúměrnému řetězení „nových“ prekluzivních dob a k neúměrnému prodlužování doby vedoucí k zániku přestupkové zavázanosti, došlo k zakotvení tzv. mezních prekluzivních dob upravených v § 32 odst. 3 PřesZ.
Platí, že v případě přerušení (přetržení) běhu základní prekluzivní doby zaniká odpovědnost za přestupek nejpozději 3 roky od jeho spáchání, a u přestupků, u nichž zákon stanoví horní hranici pokuty alespoň 100 000 Kč, pak tato odpovědnost zaniká nejpozději 5 let od jejich spáchání. Tyto mezní prekluzivní doby tak představují v případě přerušení běhu základní prekluzivní doby nepřekročitelnou hranici (mez), po jejímž uplynutí dochází, slovy zákona, k „zániku odpovědnosti za přestupek“. Do této mezní prekluzivní doby se však nezapočítává doba, po kterou trvala některá ze skutečností majících za následek stavení základní prekluzivní doby (nově výslovně i § 32 odst. 3 in fine PřesZ). V takovém případě tedy tyto mezní prekluzivní doby ve skutečnosti nejsou „nepřekročitelnými“. Jinými slovy vyjádřeno, v důsledku stavení základní prekluzivní doby (§ 32 odst. 1 PřesZ) může dojít k zániku odpovědnosti za přestupek i později než 3 roky, resp. 5 let od spáchání přestupku.
Dodejme, že jak prekluzivní doba základní, tak mezní, jsou již z podstaty věci dobami objektivními, plynoucími bez ohledu na vědomí a vůli subjektů práva. Není proto správné hovořit o základní prekluzivní době jako o subjektivní, a o mezní prekluzivní době jako o objektivní.