Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

20. 4. 2017, [Právní zpravodaj]
Zveřejňování smluv státních podniků

Senátoři navrhují zachování povinnosti zveřejňovat smlouvy v registru smluv.

Dne 19. 4. 2017 Senát vrátil Poslanecké sněmovně s pozměňovacími návrhy zpět poslanecký návrh novely zákona o registru smluv.

Nedávno schválený zákon o registru smluv (PZ 332/2015) ukládá povinnost zveřejňovat smlouvy, jejíž stranou jsou vyjmenované subjekty.

Cílem návrhu je vyjmout z povinnosti zveřejňovat smlouvy národní podnik․ Jediným národním podnikem je Budějovický Budvar. Zveřejňování obchodních smluv by dle důvodové zprávy kvůli vysoce konkurenčnímu prostředí mělo negativní dopad na dosahování zisku, který je hlavním cílem tohoto podniku. Podnik nehospodaří s veřejnými finančními prostředky a existují jiné mechanismy kontroly jeho hospodaření.

Schválené pozměňovací návrhy vyjmuly z povinnosti zveřejňovat smlouvy v registru smluv

-

nejen národní podnik, ale též všechny státní podniky (předložil hospodářský výbor Poslanecké sněmovny),

-

právnické osoby, které mají průmyslovou nebo obchodní povahu a v níž má stát nebo územní samosprávný celek sám nebo s jinými územními samosprávnými celky většinovou majetkovou účast, a to i prostřednictvím jiné právnické osoby (předložil poslanec Petr Kudela),

-

smlouvu uzavřenou adhezním způsobem, jejíž smluvní stranou je Český rozhlas nebo Česká televize, s výjimkou smluv uzavřených na základě zadávacího řízení podle zákona o veřejných zakázkách (předložil poslanec Jan Birke),

-

smlouvu týkající se výroby a vysílání sportovních pořadů, včetně smlouvy o nákupu práv k vysílání sportovního pořadu, jejíž alespoň jednou smluvní stranou je Česká televize nebo Český rozhlas, a smlouvu týkající se nákupu práv k vysílání převzatého pořadu, jejíž alespoň jednou smluvní stranou je Česká televize nebo Český rozhlas (předložil poslanec Jan Birke),

-

smlouvu uzavřenou veřejnou vysokou školou v rámci doplňkové činnosti podle § 20 odst․ 2 VŠkol nebo veřejnou výzkumnou institucí v rámci jiné činnosti podle § 21 odst. 2 písm. b) VýzInst (předložil ústavněprávní výbor Poslanecké sněmovny),

-

smlouvu chráněnou bankovním tajemstvím; to neplatí, jde-li o smlouvu mezi bankou a osobou uvedenou v § 2 odst. 1 RegSml, která se týká používání veřejných prostředků (předložil poslanec Lukáš Pleticha),

-

smlouvu, jejímž předmětem je nakládání s výbušninou nebo zařízením či objektem určeným k její výrobě nebo skladování (předložil poslanec Václav Snopek),

-

smlouvu, jejíž alespoň jednou smluvní stranou je dobrovolný svazek obcí, jehož členem není obec s rozšířenou působností (předložil poslanec Vladislav Vilímec),

-

kolektivní smlouvy (předložila poslankyně Jana Hnyková).

Smlouva, na niž se vztahuje povinnost uveřejnění prostřednictvím registru smluv, bude moci být uzavřena nejen písemně, ale i jiným způsobem umožňujícím uveřejnění smlouvy prostřednictvím registru smluv (předložil poslanec Lukáš Pleticha).

Schválené pozměňovací návrhy Senátu ukládají povinnost zveřejňovat smlouvy v registru smluv státnímu podniku a jiné právnické osobě než národnímu podniku, v níž má stát nebo územní samosprávný celek sám nebo s jinými územními samosprávnými celky většinovou majetkovou účast, a to i prostřednictvím jiné právnické osoby (nebude záležet na průmyslové nebo obchodní povaze); z povinnosti zveřejňovat smlouvy v registru smluv však budou vyjmuty smlouvy uzavřené adhezním způsobem, jejíž smluvní stranou je tato jiná právnická osoba, s výjimkou smluv uzavřených na základě zadávacího řízení podle zákona o veřejných zakázkách. Nezávisle na uveřejnění prostřednictvím registru smluv nabude účinnosti smlouva, která byla uzavřena za účelem zajištění dodávek léčiv nebo zdravotnických prostředků určených k poskytování zdravotních služeb [v tomto případě se uveřejní alespoň údaje stanovené v § 5 odst. 5 písm. a) až d) RegSml]. Ruší se výjimka z povinnosti uveřejnit prostřednictvím registru smluv smlouvy, objednávky a faktury, které se týkají činnosti orgánů, jejich členů a organizačních složek státu uvedených v § 8 odst. 3 RozPr (tj. Poslanecké sněmovny, Senátu, Kanceláře prezidenta republiky, Ústavního soudu, Nejvyššího kontrolního úřadu a Kanceláře veřejného ochránce práv) a činnosti správců jejich kapitol.

Návrh míří zpět do Poslanecké sněmovny.