Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

2. 5. 2017, [Právní zpravodaj]
Poslanecká novela občanského zákoníku

Poslanci jednají o zjednodušení úpravy bytového spoluvlastnictví a bytových družstev.

Dne 28. 4. 2017 prošel prvním čtením v Poslanecké sněmovně poslanecký návrh novely občanského zákoníku a zákona o obchodních korporacích.

Cílem návrhu je odstranit některé palčivé nedostatky a aktuální problémy vzešlé z aplikace nové právní úpravy společenství vlastníků a bytových družstev v praxi.

Navrhuje se proto

-

obnovení institutu předkupního práva ke spoluvlastnickému podílu v případě spoluvlastnictví k nemovitým věcem – obnovení mezitím přinesl zákon č. 460/2016 Sb. (PZ 416/2016); poslanec Jeroným Tejc avizoval možný pozměňovací návrh, podle nějž by se předkupní právo nevztahovalo na společné prostory v domě, které jsou určeny ke konkrétnímu účelu (typicky garážová stání),

-

zjednodušení způsobu schvalování změn prohlášení – pro účinnost dohody se bude vyžadovat souhlas shromáždění přijatý alespoň nadpoloviční většinou hlasů všech vlastníků jednotek, popřípadě vyšším počtem hlasů určeným ve stanovách nebo v prohlášení (§ 1169 odst․ 2 ObčZ),

-

pravidlo, že převádí-li vlastník vlastnické právo k jednotce, dochází k převodu jednotky včetně dluhů převodce souvisejících se správou domu a pozemku vůči osobě odpovědné za správu domu a pozemku; za dluhy splatné ke dni převodu jednotky, které na nabyvatele jednotky přešly, ručí převodce osobě odpovědné za správu domu (§ 1186 ObčZ),

-

usnadnění financování úvěrů bytových družstev – společenství vlastníků, které vzniklo po převodu jednotek z vlastnictví právnické osoby podle § 1188 ObčZ do vlastnictví jeho členů, se bude moci rozhodnout převzít, přistoupit nebo jinak zajistit dluh z úvěru poskytnutého této právnické osobě, jehož účelem byla oprava, modernizace nebo jiná investice do stavebních úprav domu, pokud s tím souhlasí všichni jeho členové; souhlas bude muset mít písemnou formu s úředně ověřeným podpisem; je-li pro to důležitý důvod a lze-li to po členu spravedlivě požadovat, bude moci společenství vlastníků nebo každý vlastník jednotky navrhnout soudu, aby prohlášení vůle člena, který nesouhlasil s převzetím, přistoupením nebo zajištěním dluhu, bylo nahrazeno soudním rozhodnutím (§ 11951197 ObčZ),

-

zjednodušení schvalování stanov společenství vlastníků – nebylo-li společenství vlastníků založeno prohlášením o rozdělení práva k domu a pozemku na vlastnické právo k jednotkám nebo ujednáním ve smlouvě o výstavbě, bude se vyžadovat ke schválení stanov souhlas vlastníků většiny (nikoli všech) jednotek; vlastník jednotky, který nesouhlasil se zněním stanov, bude moci navrhnout soudu, aby o záležitosti rozhodl; ustanovení § 1209 ObčZ se použije obdobně (§ 1200 odst. 1 ObčZ),

-

pravidlo, že není-li návrh soudu, aby rozhodl o záležitosti, která byla shromáždění řádně předložena k rozhodnutí, ale o které nebylo rozhodnuto pro nezpůsobilost shromáždění usnášet se, podán do tří měsíců ode dne, kdy se vlastník jednotky dozvěděl nebo mohl dozvědět o tom, že rozhodnutí nebylo přijato z důvodu nezpůsobilosti shromáždění usnášet se, jeho právo zaniká (§ 1209 odst. 2 ObčZ),

-

zrušení povinnosti bytového družstva mít internetové stránky – svolavatel uveřejní pozvánku na členskou schůzi na informační desce, jakož i na internetových stránkách družstva, jsou-li zřízeny (§ 636 odst. 1 ZOK),

-

zjednodušení rozhodování o některých změnách stanov bytového družstva – pro změnu úpravy náležitostí stanov uvedených podle § 731 odst. 1 písm. b) ZOK se nebude vyžadovat souhlas všech členů družstva, naopak pro změnu úpravy náležitostí stanov uvedených podle § 731 odst. 1 písm. b) ZOK se bude vyžadovat souhlas i těch členů družstva, kteří nemají s družstvem uzavřenu nájemní smlouvu na družstevní byt a kteří nemají dle stávajícího znění stanov právo na uzavření smlouvy o nájmu družstevního bytu,

-

vyjasnění, že na členy bytových družstev se vztahují rovněž důvody vyloučení plynoucí z obecné úpravy družstva podle § 614 ZOK (§ 734 odst. 1 ZOK).

Návrh byl přikázán k projednání ústavněprávnímu výboru jakožto výboru garančnímu a dále výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Lhůta k projednání byla zkrácena na 30 dní.