Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

19. 5. 2017, [Právní zpravodaj]
Nové sociální služby

Poslanci jednají o zvýšení příspěvku na péči pro úplně závislé osoby.

Dne 17. 5. 2017 prošel prvním čtením v Poslanecké sněmovně vládní návrh novely zákona o sociálních službách.

Cílem návrhu je systémová změna, která přiblíží sociální služby konkrétním potřebám klientů. Navrhují se proto mimo jiné:

-

rozšíření výčtu zařízení sociálních služeb,

-

rozšíření výčtu základních činností při poskytování sociálních služeb,

-

úpravy příspěvku na péči.

Jestliže je třeba pomoc a podporu zajistit prostřednictvím sociálních služeb, budou se poskytovat přednostně sociální služby v terénní nebo ambulantní formě.

Návrh zvyšuje příspěvek na péči pro osoby ve stupni IV (úplná závislost), kterým neposkytuje pomoc poskytovatel pobytových sociálních služeb, dětský domov anebo speciální lůžkové zdravotnické zařízení hospicového typu (tedy jsou v domácím ošetřování), z 13 200 Kč na 19 200 Kč za kalendářní měsíc․ Naposledy příspěvek na péči zvýšil zákon č. 189/2016 Sb. (PZ 195/2016).

Příspěvek na péči se nebude vyplácet, jestliže je oprávněné osobě poskytována zdravotní péče v průběhu hospitalizace

a)

po dobu přesahující dva celé kalendářní měsíce po sobě jdoucí, v případech, kdy oprávněné osobě poskytuje pomoc osoba blízká nebo asistent sociální péče, nebo

b)

po celý kalendářní měsíc v ostatních případech.

Sociálními službami poskytovanými osobám v terminálním stavu budou terénní služby poskytované ve zdravotnických zařízeních, v nichž se poskytuje paliativní lůžková péče, nebo terénní sociální služby poskytované poskytovateli domácí péče, jejíž součástí je paliativní péče.

V domovech pro děti na přechodnou dobu se budou poskytovat pobytové služby nejvýše po dobu šesti měsíců nezletilým osobám, které se ocitly ve stavu nedostatku řádné péče nebo bez péče přiměřené jejich věku, zejména v důsledku úmrtí nebo hospitalizace rodičů nebo v důsledku ztráty bydlení nebo jiné krizové situace rodiny, nebo je-li jejich život, normální vývoj nebo jejich jiný důležitý zájem vážně ohrožen nebo narušen, které jsou tělesně nebo duševně týrané nebo zneužívané nebo které se ocitly v prostředí nebo situaci, které závažným způsobem ohrožují jejich základní práva.

Služba pro osoby ohrožené genderově podmíněným násilím bude ambulantní, terénní nebo pobytová služba poskytovaná osobám ohroženým genderově podmíněným násilím, jako je zejména znásilnění, sexuální obtěžování nebo nebezpečné pronásledování.

Jde-li o právnickou osobu, bude Ministerstvo práce a sociálních věcí moci na základě podnětu inspekce poskytování sociálních služeb rozhodnout o zavedení nucené správy poskytovatele sociálních služeb, která se vztahuje pouze na činnosti přímo související s poskytováním sociálních služeb, jestliže předchozí opatření k nápravě nedostatků zjištěných při inspekci poskytování sociálních služeb nebo uložení pokuty nevedlo k nápravě a důsledkem neplnění povinností poskytovatele sociálních služeb je ohrožení života nebo zdraví osob, kterým poskytuje sociální služby, anebo závažné a opakované porušování lidských práv těchto osob.

Sociální služby budou z veřejných zdrojů financovány formou dotace nebo příspěvkem zřizovatele příspěvkové organizace podle jiného právního předpisu anebo budou veřejné zdroje použity na financování plnění zadaného jako veřejná zakázka podle jiného právního předpisu.

Hospicem se bude rozumět poskytovatel, který poskytuje zdravotní služby nevyléčitelně nemocným pacientům v terminálním stavu ve speciálních lůžkových zdravotnických zařízeních hospicového typu nebo ve vlastním sociálním prostředí pacienta.

Bez úhrady budou poskytovány pečovatelské služby, jejichž činností je

-

umožnění kontaktu se společenským prostředím rodičům, kterým se narodily současně tři nebo více dětí, prostřednictvím zajištění péče o děti do čtyř let jejich věku a

-

pomoc při zajištění péče o děti rodičům, kterým se narodily současně tři nebo více dětí, do čtyř let věku těchto dětí.

Návrh ustál hlasování o vrácení k dopracování a poté byl přikázán k projednání výboru pro sociální politiku jakožto výboru garančnímu, dále výboru pro zdravotnictví a ústavněprávnímu výboru. Lhůta k projednání byla prodloužena na 80 dní.