Dne 15. 3. 2017 prošly prvním čtením v Poslanecké sněmovně vládní návrh novely Ústavy a vládní návrh novely zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu.
Cílem návrhů je rozšířit pravomoc Nejvyššího kontrolního úřadu.
Podle čl. 97 odst. 1 Úst Nejvyšší kontrolní úřad vykonává kontrolu hospodaření se státním majetkem a plnění státního rozpočtu. Nově bude kontrolovat hospodaření:
a) | s veřejnými prostředky a s prostředky poskytnutými z veřejných rozpočtů a |
b) | s majetkem právnických osob s majetkovou účastí státu nebo územního samosprávného celku․ Podle návrhu prováděcího zákona bude podmínkou vyšší než 50% majetková účast. |
Úřad však nebude vykonávat kontrolu v případě obcí s počtem obyvatel nepřevyšujícím 10 000, jakož i právnických osob s jejich majetkovou účastí.
Prováděcí návrh zákona specifikuje, že pro účely tohoto zákona se veřejnými prostředky budou rozumět:
a) | majetek státu nebo územního samosprávného celku, jakož i majetek jiné právnické osoby, jde-li o 1. | státní podnik, státní fond, státní příspěvkovou organizaci nebo jinou státní organizaci, | 2. | zdravotní pojišťovnu, | 3. | veřejnou výzkumnou instituci, | 4. | dobrovolný svazek obcí, | 5. | příspěvkovou organizaci zřízenou územním samosprávným celkem nebo dobrovolným svazkem obcí, | 6. | regionální radu regionu soudržnosti, | 7. | Českou televizi, | 8. | Český rozhlas, | 9. | veřejnou vysokou školu, | 10. | školskou právnickou osobu zřízenou státem, územním samosprávným celkem nebo dobrovolným svazkem obcí, |
|
b) | prostředky Evropské unie nebo jiné prostředky ze zahraničí poskytnuté státu na základě mezinárodní smlouvy. |
Při kontrole územního samosprávného celku, jde-li o výkon jeho samostatné působnosti, a dobrovolného svazku obcí bude Úřad prověřovat kontrolované činnosti v rozsahu povinností uložených územnímu samosprávnému celku zákony upravujícími způsob nakládání s jejich majetkem a způsob hospodaření s jejich finančními prostředky.
Počet členů Úřadu vzroste z 15 na 17.
Předchozí (v pořadí již pátý) pokus o rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu skončil neúspěšně v Senátu dne 26. 5. 2016 (více viz PZ 192/2016).
Návrhy byly přikázány k projednání kontrolnímu výboru jakožto výboru garančnímu, dále ústavněprávnímu výboru a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj.